Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!
Moderator: Redaktion
Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!
Om det blir CCS på alla SuC så bör väl andra bilar kunna ladda där också eller?
Edit: tvåa på bollen lite..
Edit: tvåa på bollen lite..
Då fattas det bara att de rullar fram en Model 3 med dragkrok, husvagn och takbox!
Elbilist sedan 2014
Fast kontakten på M3 ser ju att stödja både SuC och CCS. Tror inte de ändrar SuC till CCS
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
MS 75D -17 (såld -22)
I ABRP kan man nu klicka i CCS-laddning för Model 3.
Edit: Tog bort Chademo från Model 3, lade till CCS för S och X.
Edit: Tog bort Chademo från Model 3, lade till CCS för S och X.
Senast redigerad av blincoln, redigerad totalt 1 gånger.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Bo, snabbare än blixten!blincoln skrev:I ABRP kan man nu klicka i CCS-laddning för Model 3 (och Chademo, fast det kommer de kanske inte göra någon adapter för?).
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Bilen var fin men jag tror jag väntar till Model Y, hundarna går inte ha i M3.
Dessutom killen som jag pratade med efter sade att han såg en stor glipa i ett av hjulhusen, jag missa det helt.
Dessutom killen som jag pratade med efter sade att han såg en stor glipa i ett av hjulhusen, jag missa det helt.
Snart: Zeekr 7X Priviledge AWD
Det är ju också ett alternativ. Som jag ser det så finns det två alternativ.erkap skrev:Fast kontakten på M3 ser ju att stödja både SuC och CCS. Tror inte de ändrar SuC till CCS
1. Att låta den övre typ 2-delen i Model 3:s kontakt vara en SuC-port som är lika som de på Model S och X. Då behöver man inte byta några kontakter på SuC.
2. Byta ut alla kontakter på SuC till CCS. Men då måste man ha en adapter för Model S och X. I så fall måste de nästan dela ut de gratis. Eller så är den undre delen av CCS-kontakten lös och måste sättas i separat.
Dom byter kontakt på 25% av SUC S och X slipper köa
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Frågan är hur det blir med nybyggen, om gamla kontakten fasas ut.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
det låter enklare att lägga till en kabel på varje SuC stolpe för CCS på SuC
MYP -22 | MIB | svart/svart
Vattnet som bjöds var svenskt fixat via PÅ media AB 08 599 080 50 http://www.pamedia.se, vad är ledtiden på sånt? Detta event säkert planerat i 3-4 veckor? Bilen i MoS hade också hakka r3 dubbfria på 19", ska det testköras på vinterväg?
ms 76132 "Eleamore"
tror alt 1 stenhårtVerdi skrev:Det är ju också ett alternativ. Som jag ser det så finns det två alternativ.erkap skrev:Fast kontakten på M3 ser ju att stödja både SuC och CCS. Tror inte de ändrar SuC till CCS
1. Att låta den övre typ 2-delen i Model 3:s kontakt vara en SuC-port som är lika som de på Model S och X. Då behöver man inte byta några kontakter på SuC.
2. Byta ut alla kontakter på SuC till CCS. Men då måste man ha en adapter för Model S och X. I så fall måste de nästan dela ut de gratis. Eller så är den undre delen av CCS-kontakten lös och måste sättas i separat.
ms 76132 "Eleamore"
http://www.pamediashop.se/sortiment/giv ... tten-330ml12man skrev:Vattnet som bjöds var svenskt fixat via PÅ media AB 08 599 080 50 http://www.pamedia.se, vad är ledtiden på sånt? Detta event säkert planerat i 3-4 veckor? Bilen i MoS hade också hakka r3 dubbfria på 19", ska det testköras på vinterväg?
"Expressleverans: inom 4 arb.dagar (kostnad tillkommer)"
Elbilist sedan 2014
Sitthöjden i bak kändes högre än den i Model S. Provsatt båda efter varandra.
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Enligt Electrec-artikeln: "we will be retrofitting our existing Superchargers with dual charge cables "12man skrev:tror alt 1 stenhårtVerdi skrev:Det är ju också ett alternativ. Som jag ser det så finns det två alternativ.erkap skrev:Fast kontakten på M3 ser ju att stödja både SuC och CCS. Tror inte de ändrar SuC till CCS
Jag trodde också att alternativ 1 var det mest logiska, men det ser alltså ut som att SuC kommer att få dubbla kontakter, som väl sannolikt inte kan användas samtidigt.
En konsekvens av deras val är dock att Tesla i princip över en natt (beroende på hur lång retrofit av CCS tar) kommer att ha världens största CCS-nätverk.
Jag undrar om dom inte också kommer att öppna upp SuC för andra märken, det borde väl vara nästa logiska steg?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
12man skrev:tror alt 1 stenhårtVerdi skrev:Det är ju också ett alternativ. Som jag ser det så finns det två alternativ.erkap skrev:Fast kontakten på M3 ser ju att stödja både SuC och CCS. Tror inte de ändrar SuC till CCS
Vi hade fel. De sätter upp dubbla kablar på alla stationer.
fth skrev:Enligt Electrec-artikeln: "we will be retrofitting our existing Superchargers with dual charge cables "12man skrev:tror alt 1 stenhårtVerdi skrev:Det är ju också ett alternativ. Som jag ser det så finns det två alternativ.erkap skrev:Fast kontakten på M3 ser ju att stödja både SuC och CCS. Tror inte de ändrar SuC till CCS
Jag trodde också att alternativ 1 var det mest logiska, men det ser alltså ut som att SuC kommer att få dubbla kontakter, som väl sannolikt inte kan användas samtidigt.
En konsekvens av deras val är dock att Tesla i princip över en natt (beroende på hur lång retrofit av CCS tar) kommer att ha världens största CCS-nätverk.
Jag undrar om dom inte också kommer att öppna upp SuC för andra märken, det borde väl vara nästa logiska steg?
/fth
Törs de det? Vore ju trevligt att kunna ladda i3:an på SuC också iofs men frågan är om det blir så bra. Vill inte ha en massa köer. Såg på Facebook att det t ex varit 15 st KÖANDE på en SuC i LA. En sån framtid vill jag inte ha här.
Pratade precis med Teslafolket på MoS. Kommer bli dubbla kablar på SUC. Bara Tesla kommer att kunna ladda där. Hoppas att det stämmer.Verdi skrev:fth skrev:Enligt Electrec-artikeln: "we will be retrofitting our existing Superchargers with dual charge cables "12man skrev:tror alt 1 stenhårtVerdi skrev:Det är ju också ett alternativ. Som jag ser det så finns det två alternativ.erkap skrev:Fast kontakten på M3 ser ju att stödja både SuC och CCS. Tror inte de ändrar SuC till CCS
/fth
Törs de det? Vore ju trevligt att kunna ladda i3:an på SuC också iofs men frågan är om det blir så bra. Vill inte ha en massa köer. Såg på Facebook att det t ex varit 15 st KÖANDE på en SuC i LA. En sån framtid vill jag inte ha här.
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Tänk om dom kunde chocka och öppna designstudion nu med 

Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
- fth
- Teslaägare
Jag är kluven i frågan, å ena sidan vill jag förstås inte ha köer till SuC, å andra sidan vill jag skynda på övergången till EV, det är tyvärr lite motstridiga önskningar.Ferro94 skrev:Pratade precis med Teslafolket på MoS. Kommer bli dubbla kablar på SUC. Bara Tesla kommer att kunna ladda där. Hoppas att det stämmer.
Det känns ju på något sätt lite orättvist att Tesla skall kunna ladda på alla CCS-nätverk som de andra tillverkarna bygger upp, men inte tillåter andra märken att använda SuC, speciellt nu när SuC inte längre tekniskt kommer att vara "Tesla-specifika" utan egentligen bara CCS-laddare som alla andra...
Och ja, jag vet att Tesla bjöd in andra tillverkare en gång i tiden och att dom nekade, men Elon vill ju i första hand främja övergången till hållbara transporter, egentligen även om det innebär nackdelar för Tesla.
/fth
Tesla är väl med i Ionity?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Nej, dock är de med i samarbetet kring CCS-standarden.MangeT skrev:Tesla är väl med i Ionity?
Tesladrömmare från Linköping, pluggar i Göteborg
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!

Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
- fth
- Teslaägare
Nej, men dom sitter med i gruppen/kommitén runt CCS-initiativet tror jag.MangeT skrev:Tesla är väl med i Ionity?
Ionity är följande företag:
/fth
Nope. Inte vad jag vet. Däremot är de med i CCS.MangeT skrev:Tesla är väl med i Ionity?
Alright.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!