Anledningen är att det finns risk för DC-läckströmsläckage.
Ska man följa regelverket kör man typ B men vissa anser risken är liten och kör typ A.
Vill en gång för alla poängtera att det absolut viktigaste är att INTE koppla jordfelsbrytare i serie!
Dvs man skall INTE koppla sin laddbox med inbyggd JFB eller separat JFB för laddbox/uttag i serie med husets ordinarie jordfelsbrytare!!!
Man ska ju generellt inte koppla jordfelsbrytare i serie men just i detta fall tappar man funktionen om man gör fel.
Om man tex har 2 laddboxar i garaget och bilarna som laddas hypotetiskt har en dc-läckström på 5 mA(bryter vid 6 mA) vardera
så rinner det 10 mA dc-läckström genom JFB typ A i huvudcentralen vilken då kan mättas och tappa funktion.
Det kan ju även förekomma andra DC-läckströmmar i huset som adderas till laddboxarna.
Sätter man en separat jordfelsbrytare typ A till bilen parallellt med husets jordfelsbrytare är det "bara" bilens jordfelsbrytare som riskerar att mättas,
men det påverkar inte husets jordfelsbrytare vilket torde vara av allas största intresse.
Tyvärr råder det oklarhet om detta även i yrkeskåren elektriker
