OBS! Jordfelsbrytare laddbox

Här säljer du tillbehör till bilar

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare

OBS! Jordfelsbrytare laddbox

Inlägg av Splfredde »

Det har flera gånger diskutterats gällande val av jordfelsbrytare, typ A eller typ B!
Anledningen är att det finns risk för DC-läckströmsläckage.
Ska man följa regelverket kör man typ B men vissa anser risken är liten och kör typ A.
Vill en gång för alla poängtera att det absolut viktigaste är att INTE koppla jordfelsbrytare i serie!
Dvs man skall INTE koppla sin laddbox med inbyggd JFB eller separat JFB för laddbox/uttag i serie med husets ordinarie jordfelsbrytare!!!
Man ska ju generellt inte koppla jordfelsbrytare i serie men just i detta fall tappar man funktionen om man gör fel.
Om man tex har 2 laddboxar i garaget och bilarna som laddas hypotetiskt har en dc-läckström på 5 mA(bryter vid 6 mA) vardera
så rinner det 10 mA dc-läckström genom JFB typ A i huvudcentralen vilken då kan mättas och tappa funktion.
Det kan ju även förekomma andra DC-läckströmmar i huset som adderas till laddboxarna.
Sätter man en separat jordfelsbrytare typ A till bilen parallellt med husets jordfelsbrytare är det "bara" bilens jordfelsbrytare som riskerar att mättas,
men det påverkar inte husets jordfelsbrytare vilket torde vara av allas största intresse.

Tyvärr råder det oklarhet om detta även i yrkeskåren elektriker :(
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare

Re: OBS! Jordfelsbrytare laddbox

Inlägg av DSV »

Splfredde skrev:
Det har flera gånger diskutterats gällande val av jordfelsbrytare, typ A eller typ B!
Anledningen är att det finns risk för DC-läckströmsläckage.
Ska man följa regelverket kör man typ B men vissa anser risken är liten och kör typ A.
Vill en gång för alla poängtera att det absolut viktigaste är att INTE koppla jordfelsbrytare i serie!
Dvs man skall INTE koppla sin laddbox med inbyggd JFB eller separat JFB för laddbox/uttag i serie med husets ordinarie jordfelsbrytare!!!
Man ska ju generellt inte koppla jordfelsbrytare i serie men just i detta fall tappar man funktionen om man gör fel.
Om man tex har 2 laddboxar i garaget och bilarna som laddas hypotetiskt har en dc-läckström på 5 mA(bryter vid 6 mA) vardera
så rinner det 10 mA dc-läckström genom JFB typ A i huvudcentralen vilken då kan mättas och tappa funktion.
Det kan ju även förekomma andra DC-läckströmmar i huset som adderas till laddboxarna.
Sätter man en separat jordfelsbrytare typ A till bilen parallellt med husets jordfelsbrytare är det "bara" bilens jordfelsbrytare som riskerar att mättas,
men det påverkar inte husets jordfelsbrytare vilket torde vara av allas största intresse.

Tyvärr råder det oklarhet om detta även i yrkeskåren elektriker :(
Jag förstår nog inte det scenariot, blir det bättre om man bara har husets JFB utan någon vid laddboxarna? De borde väl utsättas för lika mycket läckström i vilket fall?
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

Elfrågor verkar få många svar ;)

Här är min, till min pelletpanna lät jag dra ner 16amp trefas till elpatron och panna den kabeln fick egen säkring samt jordfelsbrytare typ A

Sen blev jag med Tesla och elektrikern kopplade in WC på samma matning tyckte inte nån mer jordfelsbrytare behövdes.

Nu närmar sig M3 och WC Nr2 tanken är att WC1 och WC2 ska dela på 8amp (proppar går när jag använder mer)

Frågan hur borde allt vara kopplat? Borde jag byta till en jordfelsbrytare typ B i centralen?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Smutt skrev:
Elfrågor verkar få många svar ;)

Här är min, till min pelletpanna lät jag dra ner 16amp trefas till elpatron och panna den kabeln fick egen säkring samt jordfelsbrytare typ A

Sen blev jag med Tesla och elektrikern kopplade in WC på samma matning tyckte inte nån mer jordfelsbrytare behövdes.

Nu närmar sig M3 och WC Nr2 tanken är att WC1 och WC2 ska dela på 8amp (proppar går när jag använder mer)

Frågan hur borde allt vara kopplat? Borde jag byta till en jordfelsbrytare typ B i centralen?
Lägg WC1+2 på separat matning med egen jordfelsbrytare typ B.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare

Inlägg av Splfredde »

DSV, nej du ska ha separat JFB till laddaren men den ska inte föregås av husets JFB.
Jag klippoklistrade ihop en bild(har inte cad i denna dator).
Jordfelsbrytarna skall kopplas parallellt INTE i serie efter varandra!

Är behörig installatör och har bollat livligt med Elsäkerhetsverket :)
Koppla inte JFB i serie.JPG
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare

Inlägg av DSV »

Jag förstod att det var så du menade men förstod däremot inte din förklaring varför, därav min fråga.

edit: Eller rättare sagt, jag förstår varför det är bättre att ha dem parallellt men det jag hängde upp mig på var att problemet ligger i att sätta dem i serie. Det är väl inte det som är problemet utan felet är att koppla sig via husets JFB helt oberoende om man har en ytterligare JFB i serie eller ej. Dvs att bara ha en centrala JFB är precis lika dåligt som att ha en central JFB i serie med en annan JFB.
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

Glömde säga att separat matning till WC1+WC2 är omöjligt dom måste dela med pannan och elpatronen
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare

Inlägg av Splfredde »

DSV- Korrekt, att installera 2 st JFB med samma karakteristik i serie har ingen funktion mer än redundans om den ena går sönder.

Smutt- Känns inte som en bra lösning att mata panna och 2 laddboxar på 16A rent effektmässigt
Har du en 6kW-elpatron(gissar) drar den ju 9A vilket ger laddboxarna 3-4A vardera i värsta fall?!
Laddboxarna ska ju enligt regelverket ha individuella JFB men en budgetlösning är klart att byta befintlig jordfelsbrytare till pannmatningen till typ B.
Gissar att kabelvägen är besvärlig och att du kör elpatronen lite därav ditt val.
Alltså inte rätt enligt regelverket och inte bra funktionsmässigt men säkerhetsmässigt så kan du kanske dokumentera din lösning med en riskanalys och klara det :)
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

Du är bra på att gissa :D

Tack för ett bra svar
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare

Inlägg av DSV »

Om det är svårt att montera en JFB parallellt, kan det då vara ett alternativ att byta den centrala JFB till typ B?
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare

Inlägg av Splfredde »

DSV skrev:
Om det är svårt att montera en JFB parallellt, kan det då vara ett alternativ att byta den centrala JFB till typ B?
Yes, man avviker då rent funktionsmässigt mot regelverket gällande sektionering men säkerhetsmässigt är man i hamn :)
Skriv svar