Hej
Funderar på en Model S 85D och sitter och "simulerar" de rutter som vi brukar åka. Använder https://abetterrouteplanner.com/ och undrar vilken förbrukning man skall ange om man fyller bilen med 5 pers, packar fullt samt har en relativt stor takbox på taket? Har räknat med 275 Wh/km. Är det för mycket eller för lite?
Effektförbrukning
Moderator: Redaktion
Re: Effektförbrukning
Väglag och hastigheter har stor påverkan. Temperatur lite grann.
Men 275 är nog ganska bra om du kör motorväg, men för högt för landsväg skulle jag tippa på.
Men 275 är nog ganska bra om du kör motorväg, men för högt för landsväg skulle jag tippa på.
Multicoat Red Model X P100D
Abetterroutplaner vill ha en referens förbrukning för 110 km/h och räknar sedan om det beroende på hastighet.Yxel skrev:Väglag och hastigheter har stor påverkan. Temperatur lite grann.
Ja det är nog hyfsat rimligt. Glöm inte att ange temperatur och vägförhållanden sen också. Kan nog dra iväg över 300 på slaskig motorväg.soderro skrev:Är det då rimligt att ange 275 som referens för 110 km/h?
Funderar på en begagnad 85 eller 70 (eventuellt D) som har gått strax under 8000 mil. Är det under battery degradation som man anger hur mycket batteriet har försämrats? Det står default 5%. Är det en rimlig siffra på en bil som har gått 8000mil. Vad blir siffran då den ex har gått 12000 mil?
Omöjligt att svara på. Det varierar från bil till bil. Men 5% vid 8000 mil är kanske lite optimistiskt räknat. Jag räknar med 7% för min S90D med knappt 4000 mil på mätarn. Är det mindre så är det en trevlig bonus.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14