Ska jag köpa en S i väntan på 3:an? Ge mig argument!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Ska jag köpa en S i väntan på 3:an? Ge mig argument!

Inlägg av Jerker »

OK, nu skulle jag vilja ha argument för och emot!

Jag har en Zoe där leasingen går ut 15/1. Det blir alltså ett glapp mellan den och 3:an.

Jag har olika möjligheter att fylla det glappet:

1. Fortsätta leasa Zoen. Jag går då miste om det garanterade restvärdet, men jag kan avsluta den leasingen när som helst. Kan bli en obehaglig överraskning när jag lämnar tillbaka den.

2. Hitta nån annan bil under tiden
a) Fossil - nej tack
b) Nån annan billig elbil - kan vara svår att hitta och så ska den säljas i samband med leverans av 3:an.
c) En begagnad Tesla S - dyr att köpa, bör väl inte vara svår att sälja, men tror ni Tesla tar den som inbyte vid köp av en 3:a? Fördel: ger förtur i kön.
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Verdi

Re: Ska jag köpa en S i väntan på 3:an? Ge mig argument!

Inlägg av Verdi »

Kolla den där taxin i Göteborg med nya batterier och ny motor. 480 ska de ha nu men den var ute för 450 förut.

Fördel är att den har next gen stolar, premiuminredning osv.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Verdi skrev:
Kolla den där taxin i Göteborg med nya batterier och ny motor. 480 ska de ha nu men den var ute för 450 förut.

Fast hur lätt är den att sälja igen?
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

Jag anser att ska du gå för S så är det istället för 3an. Annars så förläng din leasing.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

Jerker skrev:
Verdi skrev:

Risken är ju att du sitter där med en bil som du kanske inte får ut det du tänkt dig. Kapitalförlusten måste ju vara mindre med din Zoe.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Jeppe_E skrev:
Jerker skrev:
Verdi skrev:

Risken är ju att du sitter där med en bil som du kanske inte får ut det du tänkt dig. Kapitalförlusten måste ju vara mindre med din Zoe.
Klart grabben ska ha en S. 8-) :D
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Verdi

Inlägg av Verdi »

Fast om du är nöjd med en S varför sälja och köpa en 3?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Verdi skrev:
Fast om du är nöjd med en S varför sälja och köpa en 3?
Nej, en S är för dyr i drift. Dyra däck, dyr försäkring osv. Jag hoppas ju fortfarande på en dragkrok på 3:an. Vitsen med att köpa en S skulle ju vara att få en 3:a tidigare.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Tänkte på att skaffa 3:an, men anser att en begagnad s i mitt tycke var ett bättre val.
Nu har jag fått det bekräftar efter att jag varit och tittat på 3:an dessutom.

Jag skulle ha köpt en tidig 85d med låg registrerad effekt.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per52083

Inlägg av perkabolo »

Vad har du för garanterat restvärde på Zoen? Finns det anledning att tro att den skulle falla dramatiskt i pris under de månader du väntar på model3?
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Nissan Leaf 40kWh -21
Tesla Model Y LR AWD -22
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

perkabolo skrev:
Vad har du för garanterat restvärde på Zoen? Finns det anledning att tro att den skulle falla dramatiskt i pris under de månader du väntar på model3?
Jag tror det var 48%. Nej, det kan ju inte hända så mycket på max 5(?) månader.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Behåll Zoen tills det är dags för leverans av en 3. Antagligen klart mest prisvärt och minst ekonomisk risk.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Leo skrev:
Behåll Zoen tills det är dags för leverans av en 3. Antagligen klart mest prisvärt och minst ekonomisk risk.
Precis så. Köp för h*e ingen Model S bara för att få några veckors förtur. Det finns stor risk för ett finansiellt fiasko att köpa en Tesla privat, även om den är begagnad.
Behåll Zoen. Då vet du vad du har och den finansiella risken är klart hanterbar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
perkabolo skrev:
Jag tror det var 48%. Nej, det kan ju inte hända så mycket på max 5(?) månader.
Om dom där 48% ligger över vad du skulle kunna få för den (det händer ju inte så mycket på några månader till) så är det väl bättre att låta dom ta tillbaks den,
men om det ligger under så tjänar du ju på att behålla den och sälja den när du vill...
Ligger restskulden i närheten av dom där 48%?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Ja, det lutar nog alltmer mot att behålla Zoen!

Bra att lufta sitt omtöcknade sinne. När en tanke växer sig stor så är det alltid bäst att låta den möta dagens ljus. Är den ett troll så spricker den! :D
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Jerker: är det en "privat/konsumentleasing" du har eller finansiell leasing på ditt företag (eller personalbil eller annat upplägg)?
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Leo skrev:
Jerker: är det en "privat/konsumentleasing" du har eller finansiell leasing på ditt företag (eller personalbil eller annat upplägg)?
Privatleasing. Så om jag väljer att fortsätta leasa så går jag miste om det garanterade restvärdet.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Hur ligger faktiskt värde i förhållande till restvärdet på din Zoe idag ? Det borde väl inte plötsligt försämras dramatiskt. Om den är värd mer ( som de flesta S), så är det väl bara att fortsätta leasa. Då har ju inte ett garanterat restvärde något stort värde i sig.
Själv har jag reserverat en 3, men funderar på att köra vidare med S. Försäkringen nu har blivit mycket billigare, det finna bra billigare däck om man vill och driftskostnaden fö är låg. Leker själv med tanken att försöka få tag på en basic 85 eller 90 RWD med stora frunken och fri SuC och ha privat istället för min nuvarande förmånsbil när leasingen går ut. Fast det är ju om 2,5 år förstås...
Jag tror MS kommer att rulla läääänge.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Låter lite underligt eftersom privatleasing normalt inte har något "garanterat restvärde". Det brukar vara ett internt värde som företagen bara använder för att sätta en "lämplig" månadskostnad till dig som kund. Inget som du har rätt till att nyttja eller måste bry dig om. Även ett värde som de normalt sett INTE kommunicerar utåt eftersom man inte vill sprida sådana interna beräkningar. (Var bland annat det som ställde till det för Nissan /Santander med deras första leasingomgång på Leaf där det blev mycket kommunikationsmissar pga det)

Men visst kan det vara så att de har satt ett pris OCH kommunicerat det till dig med vissa givna förutsättningar/löptid. Och om DU vill ÄNDRA på de förutsättningarna, tex genom att fortsätta leasa, på obestämd framtid, TAR DU ÖVER RISKEN för att restvärdet i kalkylen är större än det verkliga värdet på bilen och blir skyldig att betala den mellanskillnaden. Men det låter som sagt underligt i mina öron.

Men å andra sidan eftersom du inte kan ange exakt hur länge till du vill fortsätta leasa så är det svårt att räkna på exakt för de. Samt att eftersom du INTE beställer en ny bil av de så kanske de gör om det till någon slags annan produkt, tex ett traditionellt billån.

Jag har för mig att Teslas "Återköpsgaranti" egentligen är lite annorlunda utformad än de traditionella "restvärden" och "restvärdesgarantier" som normalt ställs ut av tex Finasbolag eller Bilföretagen själva.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Jerker: såg att Europcar hade kampanj på månadsvis ”korttidsleasing” av e-Golf”. Det kunde kanske vara en lösning på ditt ”glapp” om det bara är någon enstaka månad det rör sig om? (Typ om du vet att din 3 är tillverkad och på väg över atlanten)

https://www.korttidsleasing.se/kampanj-40236543
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Leo skrev:
Jerker: såg att Europcar hade kampanj på månadsvis ”korttidsleasing” av e-Golf”. Det kunde kanske vara en lösning på ditt ”glapp” om det bara är någon enstaka månad det rör sig om? (Typ om du vet att din 3 är tillverkad och på väg över atlanten)

Hu! Det var dyrt! Men jag har nog bestämt mig för att ta risken att behålla min Zoe tills jag vet nåt annat!
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Dyrt? Tre månader kostar ju som en hink rödfärg hos Tesla. :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Verdi

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:
Leo skrev:

Hu! Det var dyrt! Men jag har nog bestämt mig för att ta risken att behålla min Zoe tills jag vet nåt annat!
Lär ju inte bli billigare med en LR. ;)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
Leo skrev:
Privatleasing. Så om jag väljer att fortsätta leasa så går jag miste om det garanterade restvärdet.
Hur funkar det? Med privatleasing tar du ju ingen finansiell risk, de enda extra kostnaderna är ju för över mil och skador. Blir det ett annat avtal om du förlänger?

Jag håller med andra här, behåll Zoe! Att byta bil kostar alltid pengar eller innebär åtminstone en risk för attförlora pengar så om du inte absolut vill ha en Model S så ska du inte skaffa en utan vänta på Model 3.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

bylund skrev:
Dyrt? Tre månader kostar ju som en hink rödfärg hos Tesla. :)
:lol: Sant! Och skillnaden mellan den leasingkostnad jag redan har på Zoen och den på eGolfen skulle bara räcka till frunkhuven!
Skriv svar