Kust till kust Sverige - Norge.

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

gustav

Kust till kust Sverige - Norge.

Inlägg av gustav »

Hej!
mitt namn är Gustav Norvik, jag är 25 år gammal och studerar till Elektroingenjör på Uppsala Universitet.

I sommar ska jag åka kust till kust, Sverige till Norge med bil och stanna på platser och cykla mountainbike.
Som elektroingenjörsstudent är jag onekligen intresserad av hållbar utveckling och jag undrar därför om det är någon som skulle kunna tänka sig att låna ut eller hyra ut en Tesla för att göra denna resa helt utsläppsfri?

Mitt mål, och min tanke med resan är att kunna visa upp att det finns fantastiska alternativ till charter-resorna till Medelhavet, som är naturnära, och samtidigt att det går att nå dessa med ett resesätt som är helt utsläppsfritt. Tanken med cyklingen är att fördriva ladd-tiden genom att cykla och på så vis upptäcka naturen längs hela rutten.
300 bilder senare med systemkamera så finns allt som behövs för att göra en riktigt häftig artikel i lämplig tidning om detta -om man tycker det låter intressant och vill ha den vinklingen på resan.

Rutten kommer gå från Öregrund på Sveriges östkust, till Florö på Norges västkust.
Anhalter: bl.a. Värmlandsskogarna, Hemsedal och Sogndal.
Planen är att cykla eller tälta medan bilen står på laddning, samt att hitta kreativa lösningar i jakten på laddställe.
en MTB och en DH på taket.

när? v 30 och 31.

Allt är spikat. Jag är riktigt taggad. Vore himla kul att göra detta med elbil.
jag skickar gärna CV, referenser och berättar mer om migsjälv om detta låter spännande!
Hörs!
// g

g.norvik@live.se
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Kust till kust Sverige - Norge.

Inlägg av TiborBlomhall »

Då får du cykla snabbt, för med lite tur så har Supercharger stationerna i Arboga och Karlstad öppnat tills dess! :D
Blir inte mycket cyklat på 30 minuters laddtid 8-)
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Re: Kust till kust Sverige - Norge.

Inlägg av Bod »

Framför din idé till Trafikverket.

Jag har haft kontakt med Stephen Mc Learnon hos dem och undrat när de tänker sätta upp ladddmöjlighet på sina rastplatser. Din idé kanske kan få dem att snabba på.

Trafikverket kommer att sätta upp laddstationer där det tar ca åtminstone 1 timme att ladda. Rastplatserna ligger också ganska ofta vackert. Perfekt för en cykeltur. De kan nog inte fixa fram en elbil, men de kanske kan tipsa om bra laddställen. Och framför allt, de kanske ser en "affärs"möjlighet med din idé!
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Skriv svar