Model 3 och batteri på vintern.

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4479
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av nek0 »

LarsL skrev:
Självklart tar man silicon på dörrlisten. Skulle också lägga lite på nedre listen och eventuellt offra att nedre centimeter blir lite kladdig, om det nu blir det av siliconolja.
Kan inte påstå att det är självklart.

Utdrag från instruktions boken:
"Läs och beakta först den inledande informationen och säkerhetsföreskrifterna på sidan 182.

Alla dörrlister och fönsterlister behandlas från fabrik med ett färglöst mattlacks-
skikt som skyddar mot fastfrysning på lackerade karosseri delar samt mot fordonsbuller.
Dörrlister och fönsterlister skall inte behandlas med medel
VIKTIGT
Om tätningarna behandlas kan skyddslacken angripas och fordonsljud kan uppstå"
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11221
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av Jerker »

OfarligTesla skrev:
Jobbigt nog att få rutor helt rena från lite fingeravtryck
:lol: :lol: :lol:

Ursäkta, jag höll på att få skrattkramp!
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av OfarligTesla »

Jerker skrev:
OfarligTesla skrev:
Jobbigt nog att få rutor helt rena från lite fingeravtryck
:lol: :lol: :lol:

Ursäkta, jag höll på att få skrattkramp!
Haha, det är ju dock riktigt svårt att bli av med allt fett från rutorna. Man tror man fått bort allt men när solen ligger på så ser man en hinna ändå. Folk som inte förstår att man inte öppnar/stänger dörren genom att hålla i rutan är riktigt irriterande.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4479
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av nek0 »

Var idag på Asecs i Jönköping och pratade med en Tesla säljare om Model 3. Frågade om handtagen och andra vinterproblem och fick till svar att man jobbar på de och att bilarna som kommer till Sverige inte ska ha problem med fastfrusna handtag,laddluckan eller rutorna. Vad ska man tro? Vi i Sverige ska inte få några bilar som dörrarna kan frysa fast?
Frågade om resten av världen men han hade inget bra svar. Tydligen är Sverige kallaste platsen i världen. :)
Sedan var det leverans frågan. Om man ställer sig i kö idag får man räkna med leverans i mitten av 2020.Tror inte heller på detta svaret.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av Jeppe_E »

nek0 skrev:
Frågade om handtagen och andra vinterproblem och fick till svar att man jobbar på de och att bilarna som kommer till Sverige inte ska ha problem med fastfrusna handtag,laddluckan eller rutorna.
:lol: :lol: :lol:

Ja, naturligtvis kommer Sverige, Noge och Finland att få helt andra bilar än resten av världen.... Japp!
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av Geni87 »

nek0 skrev:
Var idag på Asecs i Jönköping och pratade med en Tesla säljare om Model 3. Frågade om handtagen och andra vinterproblem och fick till svar att man jobbar på de och att bilarna som kommer till Sverige inte ska ha problem med fastfrusna handtag,laddluckan eller rutorna. Vad ska man tro? Vi i Sverige ska inte få några bilar som dörrarna kan frysa fast?
Frågade om resten av världen men han hade inget bra svar. Tydligen är Sverige kallaste platsen i världen. :)
Sedan var det leverans frågan. Om man ställer sig i kö idag får man räkna med leverans i mitten av 2020.Tror inte heller på detta svaret.
Troligt... Vore intressant att se hur bilarna till Sverige skiljer sig från exempelvis de som går till Kanada! ^^
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av dd88 »

Förstår inte varför bilar till norden inte skulle kunna hantera detta annorlunda nu när problemet har kommit upp. Lokalisering av bilar är väl inget nytt?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av bylund »

Man kan ju tolka det som att innan bilar levereras till Sverige så har man hunnit börja bygga bilar där problemet är löst, inte som att de skulle leverera bilar som fortfarande har problemet till övriga marknader.

Fast jag tror nog att personalen, precis som vi andra, får veta det när det dyker upp på bilarna.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av Geni87 »

Eller så kan man tolka det som att säljare inte helt sällan bara säger det som en potentiell kund vill höra. Men visst, det är inte omöjligt att de nu efter att ha tagit emot resultaten från vinterprovningen (utförd av kunder) väljer att konstruera om vissa lösningar för att bättre stå emot vinterklimat, ska isf bli intressant att få se vilka ändringar de gör. Det vore ju toppen isf, det kanske finns vissa positiva saker med att vi i Europa får vänta ett par år extra på våra bilar. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Tom
Inlägg: 25
Blev medlem: 26 okt 2018 20:53

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av Tom »

nek0 skrev:
LarsL skrev:
Självklart tar man silicon på dörrlisten. Skulle också lägga lite på nedre listen och eventuellt offra att nedre centimeter blir lite kladdig, om det nu blir det av siliconolja.
Kan inte påstå att det är självklart.

Utdrag från instruktions boken:
"Läs och beakta först den inledande informationen och säkerhetsföreskrifterna på sidan 182.

Alla dörrlister och fönsterlister behandlas från fabrik med ett färglöst mattlacks-
skikt som skyddar mot fastfrysning på lackerade karosseri delar samt mot fordonsbuller.
Dörrlister och fönsterlister skall inte behandlas med medel
VIKTIGT
Om tätningarna behandlas kan skyddslacken angripas och fordonsljud kan uppstå"
Det finns någon Krytox-produkt som är väldigt bra och håller länge. Tror den är teflonbaserad. En lättflytande vätska som tränger in i tätningen. Inget kladd.

Ofta kan man se den färglösa glidlacken på tätningarna med en UV-lampa. Används i processen för att säkra att det blivit applicerat hos tätningsleverantörerna.
Java
elbilist
Inlägg: 162
Blev medlem: 14 jul 2016 19:43
Ort: Kristianstad

Re: Model 3 och batteri på vintern.

Inlägg av Java »

Tom skrev:
nek0 skrev:
LarsL skrev:
Självklart tar man silicon på dörrlisten. Skulle också lägga lite på nedre listen och eventuellt offra att nedre centimeter blir lite kladdig, om det nu blir det av siliconolja.
Kan inte påstå att det är självklart.

Utdrag från instruktions boken:
"Läs och beakta först den inledande informationen och säkerhetsföreskrifterna på sidan 182.

Alla dörrlister och fönsterlister behandlas från fabrik med ett färglöst mattlacks-
skikt som skyddar mot fastfrysning på lackerade karosseri delar samt mot fordonsbuller.
Dörrlister och fönsterlister skall inte behandlas med medel
VIKTIGT
Om tätningarna behandlas kan skyddslacken angripas och fordonsljud kan uppstå"
Det finns någon Krytox-produkt som är väldigt bra och håller länge. Tror den är teflonbaserad. En lättflytande vätska som tränger in i tätningen. Inget kladd.

Ofta kan man se den färglösa glidlacken på tätningarna med en UV-lampa. Används i processen för att säkra att det blivit applicerat hos tätningsleverantörerna.

https://www.chemours.com/Lubricants/en_ ... guard.html
Skriv svar