Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!
Moderator: Redaktion
Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!
Nu har jag också varit och inspekterat Model 3. Eller rättare sagt tagit en första snabb titt. Tur man var informerad om att det var typ 2+2 minuter.
Inte så lång kö på en vardag strax efter klockan 13. Fem personer framför mig i kön. Varav fyra togs i två omgångar. Alla stod i reserverat kön. Men när jag gick var det en person i icke reserverat kön och ungefär lika många i reserverat kön som när jag kom.
Inte så lång kö på en vardag strax efter klockan 13. Fem personer framför mig i kön. Varav fyra togs i två omgångar. Alla stod i reserverat kön. Men när jag gick var det en person i icke reserverat kön och ungefär lika många i reserverat kön som när jag kom.
Jag var där vid 16-snåret, en person före i kön. Fin bil som kändes genomtänkt, snyggare i verkligheten än på bilder jag sett. Den liggande skärmen vid sidan av föraren upplevdes som att den kräver tillvänjning och tror jag skulle sakna instrumentkluster framför ratten. Lastutrymmet bak var större än väntat samtidigt som det framtill var i minsta laget. I min Model X använder jag frunken till laddkablar men tror jag skulle förpassa dem till gropen under bagagegolvet bak i en Model 3. Med mina 181 cm kunde jag utan problem sitta i mitten bak men gissar att det kan bli trångt i sidled med tre vuxna i baksätet. Jag kan bekräfta att personalen går på manus och blir ställda om man kommer med frågor som inte finns med där.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Kontakt:
De blir nog snart vana vid alla frågor, och sitter säkert bakom någon skärm just nu och kollar...Lucidor skrev:Jag var där vid 16-snåret, en person före i kön. Fin bil som kändes genomtänkt, snyggare i verkligheten än på bilder jag sett. Den liggande skärmen vid sidan av föraren upplevdes som att den kräver tillvänjning och tror jag skulle sakna instrumentkluster framför ratten. Lastutrymmet bak var större än väntat samtidigt som det framtill var i minsta laget. I min Model X använder jag frunken till laddkablar men tror jag skulle förpassa dem till gropen under bagagegolvet bak i en Model 3. Med mina 181 cm kunde jag utan problem sitta i mitten bak men gissar att det kan bli trångt i sidled med tre vuxna i baksätet. Jag kan bekräfta att personalen går på manus och blir ställda om man kommer med frågor som inte finns med där.
TESLA CLUB SWEDENS samtliga inlägg om Tesla Model 3.

De kan ta en paus medan jag tittar på bilen... tror inte de vet något jag inte redan läst eller sett tidigare.
Jag tror faktiskt inte det - om de hade hängt här på forumet skulle de varit betydligt mer insatta. De hävdade t.ex. bestämt att Model 3 inte har någon kamera i kupén riktad mot föraren. Jag kunde enkelt peka ut den trots att jag aldrigt tidigare suttit i en Model 3. Och det fanns fler liknande exempel.TeslaTissel skrev:De blir nog snart vana vid alla frågor, och sitter säkert bakom någon skärm just nu och kollar...
TESLA CLUB SWEDENS samtliga inlägg om Tesla Model 3.
Denna tråden är väl så bra som någon annan att ställa frågan om den främre nummerskylten. Hur tror ni denna kommer att sättas fast? Sjukt osnyggt att förstöra de vackra formerna med en nummerskylt. Synd att det inte är tillåtet med en klisterlappsnummerskylt.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Jag tänker att nummerskylten kommer att ta bort lite valpighet från fronten.Jeppe_E skrev:Denna tråden är väl så bra som någon annan att ställa frågan om den främre nummerskylten. Hur tror ni denna kommer att sättas fast? Sjukt osnyggt att förstöra de vackra formerna med en nummerskylt. Synd att det inte är tillåtet med en klisterlappsnummerskylt.
+1 på den. Tror att den kommer att se mer balanserad ut med skylt.Verdi skrev:Jag tänker att nummerskylten kommer att ta bort lite valpighet från fronten.Jeppe_E skrev:Denna tråden är väl så bra som någon annan att ställa frågan om den främre nummerskylten. Hur tror ni denna kommer att sättas fast? Sjukt osnyggt att förstöra de vackra formerna med en nummerskylt. Synd att det inte är tillåtet med en klisterlappsnummerskylt.
https://www.google.se/url?sa=i&source=i ... 6699955073
Speciellt med "vår skylt" som har lite bredare proportioner.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Kontakt:
Det var ju en trevlig lösning!Jjonas skrev:+1 på den. Tror att den kommer att se mer balanserad ut med skylt.Verdi skrev:Jag tänker att nummerskylten kommer att ta bort lite valpighet från fronten.Jeppe_E skrev:Denna tråden är väl så bra som någon annan att ställa frågan om den främre nummerskylten. Hur tror ni denna kommer att sättas fast? Sjukt osnyggt att förstöra de vackra formerna med en nummerskylt. Synd att det inte är tillåtet med en klisterlappsnummerskylt.
Gör att man vid ”konkurs-eleganser” kan visa den som show-stopper.
Jo, tänkte mer hur Tesla Sverige tänker sätta fast skylten. Om det blir med en liknande lösning. För de kommer väl inte att skruva dit en nummerskyltshållare mitt i plasten. Fronten är ju dessutom lite böjd. Så man vill ju inte förstöra det fina cd-värdetJjonas skrev:+1 på den. Tror att den kommer att se mer balanserad ut med skylt.Verdi skrev:Jag tänker att nummerskylten kommer att ta bort lite valpighet från fronten.Jeppe_E skrev:Denna tråden är väl så bra som någon annan att ställa frågan om den främre nummerskylten. Hur tror ni denna kommer att sättas fast? Sjukt osnyggt att förstöra de vackra formerna med en nummerskylt. Synd att det inte är tillåtet med en klisterlappsnummerskylt.

Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Mycket bättre med skylten!
Klart de skruvar fast den i plasten? Eller limmar man bara? Är väl i vilket fall ingen skillnad mot andra bilar.
Klart de skruvar fast den i plasten? Eller limmar man bara? Är väl i vilket fall ingen skillnad mot andra bilar.
Klart dom kommer skruva dit en hållare i fronten, frågan är i vilket skede. Många bilmärken gör det i hamnen vid import, och fjäskar man lite för säljaren så kan man få ”sätta dit ett eget fäste” (dvs skita i det). Har man inte den relationen med säljaren så är det nog svårt.Jeppe_E skrev:Jo, tänkte mer hur Tesla Sverige tänker sätta fast skylten. Om det blir med en liknande lösning. För de kommer väl inte att skruva dit en nummerskyltshållare mitt i plasten. Fronten är ju dessutom lite böjd. Så man vill ju inte förstöra det fina cd-värdetJjonas skrev:+1 på den. Tror att den kommer att se mer balanserad ut med skylt.Verdi skrev:Jag tänker att nummerskylten kommer att ta bort lite valpighet från fronten.Jeppe_E skrev:Denna tråden är väl så bra som någon annan att ställa frågan om den främre nummerskylten. Hur tror ni denna kommer att sättas fast? Sjukt osnyggt att förstöra de vackra formerna med en nummerskylt. Synd att det inte är tillåtet med en klisterlappsnummerskylt.
Speciellt med "vår skylt" som har lite bredare proportioner.![]()
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Helt klart bättre med skylt, som andra redan kommenterat.
-
Dem utgår ju ifrån att man inte är Tesla nörd och påläst, vilket är förståeligt då dem förmodligen stöter på många som inte är insatta. Var på MoS idag och berättade tidigt att jag var hyfsat påläst och då lämnade dem väl sitt "manus" och jag fick utforska bilen men ändå ha en trevlig dialog med de två anställda. Längtar efter att man kan börja boka in sig för en provkörningen av M3!Bjelke skrev:Personalen kanske uppfattar det som att intresset för bilen är mycket svalt, ingen frågar ju nåt?Jerker skrev:...och dragkroken. Nej, jag ställde inte heller dessa frågor.frippan skrev:Ställde inga frågor heller, är van att man oftast kan mer än säljaren, hade egentligen bara två frågor, och ingen av de kunde de ändå svar på så jag ställde de aldrig.
Vad kostar den? & När kommer den?

Angående provkörningarna så kan jag ju meddela att även om inga demobilar ännu fått track-mode så har personalen fått strikta instruktioner om att track-mode inte får användas under provkörningarnaelectricfeel skrev:Dem utgår ju ifrån att man inte är Tesla nörd och påläst, vilket är förståeligt då dem förmodligen stöter på många som inte är insatta. Var på MoS idag och berättade tidigt att jag var hyfsat påläst och då lämnade dem väl sitt "manus" och jag fick utforska bilen men ändå ha en trevlig dialog med de två anställda. Längtar efter att man kan börja boka in sig för en provkörningen av M3!Bjelke skrev:Personalen kanske uppfattar det som att intresset för bilen är mycket svalt, ingen frågar ju nåt?Jerker skrev:...och dragkroken. Nej, jag ställde inte heller dessa frågor.frippan skrev:Ställde inga frågor heller, är van att man oftast kan mer än säljaren, hade egentligen bara två frågor, och ingen av de kunde de ändå svar på så jag ställde de aldrig.
Vad kostar den? & När kommer den?

Så när de kommer till Sverige lär väl samma sak gälla där, bara lite finkörning även om de inte brukar bry sig om hastigheten alltid utan bara sluta prata ibland

Han som jag körde med var förvånansvärt påläst så det kommer säkert personalen i Sverige också vara när det är dax. Han hade hört något om att dragkroken var relaterad till europa introduktionen, dock en väldigt vag antydning bara.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Jag skulle önska liten skylt, som tex andra USA-bilar och Alfa Romeo är godkända för. Då passar även de eftermarknadsskylthållare som inte kräver borrning. 

Elbilist sedan 2014
Kan förstå att de inte vill att folk ska provköra med track-mode. När jag och frun provkörde S i samband med att de relativt nyligen öppnat butiken i Täby för något/några år sedan så sa tjejen vi åkte med att det var ganska obehagligt emellanåt vid provkörningarna.
(Skulle gissa på att hon "anförtrodde" sig lite till frun i kombination med att jag kanske inte föll in i den kategorin av män)
En massa medelålders män som trodde de var Rally-Harry och skulle pressa allt de kunde, gärna i grupp också så att de sporrade varandra.
(Skulle gissa på att hon "anförtrodde" sig lite till frun i kombination med att jag kanske inte föll in i den kategorin av män)
En massa medelålders män som trodde de var Rally-Harry och skulle pressa allt de kunde, gärna i grupp också så att de sporrade varandra.
20 Mars 2025, 15:00, Tesla såld
22 Mars 2025, 16:00, ID.7 Pro Inköpt!
Finns en lite "farlig" väg inte så långt från Täby butiken, tjejen sa att 2 gått av där, sen gjorde de en fast rutt, men förra veckan vid MoS fick jag välja väg fritt..finns inget riskabelt där kanske
ms 76132 "Eleamore"
Vadå? Har de kört av vägen under provkörningen?12man skrev:Finns en lite "farlig" väg inte så långt från Täby butiken, tjejen sa att 2 gått av där, sen gjorde de en fast rutt, men förra veckan vid MoS fick jag välja väg fritt..finns inget riskabelt där kanske

Sa hon iallafall, detta var september -14Verdi skrev:Vadå? Har de kört av vägen under provkörningen?12man skrev:Finns en lite "farlig" väg inte så långt från Täby butiken, tjejen sa att 2 gått av där, sen gjorde de en fast rutt, men förra veckan vid MoS fick jag välja väg fritt..finns inget riskabelt där kanske
ms 76132 "Eleamore"
- lator
- Teslaägare
Det har hänt några gånger ja. En bekant fick avbokning på sin provkörning just av detta skäl. Bilen han skulle köra stod på plåtverkstaden efter en något brysk behandling på ovan nämnda väg...
(tror att de har skärpt reglerna då jag inte har hört något de senaste åren)

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Nä DEN vägen blev/var/är troligen ett NO_NO än idag
ms 76132 "Eleamore"
En Model S med vinterdäck är inte superenkel att hålla på vägen om man inte är van vid att styra stora fartyg. 

2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Model S är visserligen stor men det är ju ingen gungande båt för det. Tycker helt ärligt att gamla BMW 5-serien känns både tyngre och vingligare och antagligen vill BMW kalla sig klassledande i köregenskaper.ippii skrev:En Model S med vinterdäck är inte superenkel att hålla på vägen om man inte är van vid att styra stora fartyg.
Det är en gammal vikingaväg som inte får rätas ut. Kör där minst en gång i veckan. Vid första snön ligger det altid någon/några bilar vid sidan av vägen där.12man skrev:Nä DEN vägen blev/var/är troligen ett NO_NO än idag
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD