Om det ska göras enligt konstens alla regler, så att även skattmasen blir helt nöjd, hur har ni löst detta på smidigaste sätt?
Förmån av fritt drivmedel i samband med skattepliktig bilförmån beräknas till marknadsvärdet uppräknat med 1,2. I andra sammanhang värderas förmån av fritt drivmedel till marknadsvärde
Regeln gäller alla drivmedel, d.v.s. även el och andra miljöbränslen. Om en anställd med förmånsbil bil laddar den på arbetsplatsen, eller i övrigt på arbetsgivarens bekostnad, uppkommer en skattepliktig drivmedelsförmån.
Vid den anställdas beskattning beräknas förmånen till 120 procent av marknadsvärdet av den elförbrukning som avser privat körning.
https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... q=laddning
Hur hanterar Ni gratis laddning på företaget?
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2465
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Hur hanterar Ni gratis laddning på företaget?
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Hur hanterar Ni gratis laddning på företaget?
Jag hade långa diskussioner och mejlväxlingar med flera handläggare på Skatteverket innan det slutade med att jag inte behövde redovisa något.
Tilläggas skall att parkeringen är öppen(ej inhägnad) för allmänheten och 5 företag finns på adressen, elen ingår i hyran generellt.
I praktiken är det ju ingen skillnad om jag laddar på parkeringen utanför firman eller ett kvarter bort på torget.........
Tilläggas skall att parkeringen är öppen(ej inhägnad) för allmänheten och 5 företag finns på adressen, elen ingår i hyran generellt.
I praktiken är det ju ingen skillnad om jag laddar på parkeringen utanför firman eller ett kvarter bort på torget.........
Re: Hur hanterar Ni gratis laddning på företaget?
Jag hade allt gärna velat betala för elen om jag kör tjänstebil, fra om jag kör en del i tjänsten pga den förmånliga milersättningen på 9,5kr som ju faller bort om arbetsgivaren betalar elen (bränslet). Frågan är om det räcker med att betala en fast summa per månad för elen (100kr?). Man behöver ju dock inte gå så långt som min arbetsgivare, VästraGötalansregionen, som denna månad börjat sätta upp destinationsladdare för besökare och anställda. 8 st för 4000 anställda + besökare med kW pris på 2kr och längsta laddtid 4 timmar ( hur tänkte man där, de flesta jobbar heltid och har väldigt svårt att hinna ut på lunchrasten för att flytta bilen till icke laddplats). Det hade varit klädsamt om arbetsgivaren tillhandahållit elen till "självkostnadspris" och tillåtit laddning en hel arbetsdag eller, då man nu tjänar på att laddstolparna används, sätta upp flera om dessa 8 är upptagna för det mesta.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2465
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Hur hanterar Ni gratis laddning på företaget?
Undrar varför inte Skatteverket låter de med förmånsbil bara få betala för elen?
Jag tänker mig att du laddat för 100:- på en månad, och betalar den summan till arbetsgivaren.
Då ska det ändå läggas på 20:- i förmån av någon anledning, men om ett externt bolag får administrera laddarna behövs det inte.
Vad är tanken bakom detta?
Har Clever lobbat för denna lösning?
Jag tänker mig att du laddat för 100:- på en månad, och betalar den summan till arbetsgivaren.
Då ska det ändå läggas på 20:- i förmån av någon anledning, men om ett externt bolag får administrera laddarna behövs det inte.
Vad är tanken bakom detta?
Har Clever lobbat för denna lösning?
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04