Model 3 - Ljudsystem - FM?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Model 3 - Ljudsystem - FM?

Inlägg av TeslaTissel »

Jag är lite oklar på vad det är för alternativ på Tesla Model 3 när det gäller mottagning av FM-radio?

Har glömt att kolla upp det .
För övrigt skall ljudanläggningen vara långt utöver standard i de flesta Teslor redan utan något specialpaket, vad jag förstått.

Men hur blir det med FM-mottagning, finns det antenn-anslutning någonstans eller är det inmonterat från början i bilarna?
DAB- tyckte jag mig läsa någonstans för något år sedan i ett magasin? - Kan ha varit någon Norsk blaska?

De som har Model S och X i bekantskapskretsen glömmer jag alltid att fråga, av någon outgrundlig anledning pratar vi ju mest om TESLA! :lol:
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Model 3 - Ljudsystem - FM?

Inlägg av Geni87 »

Hur menar du med alternativ? FM-tunern har garanterat sin antenn i form av slingor i någon av rutorna, förmodligen bakrutan. Så brukar det se ut på de flesta moderna bilar. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Model 3 - Ljudsystem - FM?

Inlägg av TeslaTissel »

Geni87 skrev:
Hur menar du med alternativ? FM-tunern har garanterat sin antenn i form av slingor i någon av rutorna, förmodligen bakrutan. Så brukar det se ut på de flesta moderna bilar. :)

Aha, så det är redan förberett!?

Jag blev bara fundersam plötsligt över det hela.
Det betyder att jag inte behöver oroa mig.

Med alternativ menade jag att man så klart kan sätta in egna konfigurationer. Som DAB-radio. Men vad jag förstått är det stendött i Sverige sedan man ägnat alltför mycket utredningar kring det. Kanske en döende företeelse i Norge också?

Tack för snabbt svar!
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Model 3 - Ljudsystem - FM?

Inlägg av Geni87 »

TeslaTissel skrev:
Geni87 skrev:
Hur menar du med alternativ? FM-tunern har garanterat sin antenn i form av slingor i någon av rutorna, förmodligen bakrutan. Så brukar det se ut på de flesta moderna bilar. :)

Aha, så det är redan förberett!?

Jag blev bara fundersam plötsligt över det hela.
Det betyder att jag inte behöver oroa mig.

Med alternativ menade jag att man så klart kan sätta in egna konfigurationer. Som DAB-radio. Men vad jag förstått är det stendött i Sverige sedan man ägnat alltför mycket utredningar kring det. Kanske en döende företeelse i Norge också?

Tack för snabbt svar!
Inga problem. :) Dock vill jag minnas att M3 faktiskt inte hade FM-radio från produktionsstart, eller ja, den hade självklart hårdvaran men det var inte aktiverat i mjukvaran av någon märklig anledning. Något som löstes med en uppdatering senare.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Model 3 - Ljudsystem - FM?

Inlägg av TeslaTissel »

Geni87 skrev:
TeslaTissel skrev:
Geni87 skrev:
Hur menar du med alternativ? FM-tunern har garanterat sin antenn i form av slingor i någon av rutorna, förmodligen bakrutan. Så brukar det se ut på de flesta moderna bilar. :)

Aha, så det är redan förberett!?

Jag blev bara fundersam plötsligt över det hela.
Det betyder att jag inte behöver oroa mig.

Med alternativ menade jag att man så klart kan sätta in egna konfigurationer. Som DAB-radio. Men vad jag förstått är det stendött i Sverige sedan man ägnat alltför mycket utredningar kring det. Kanske en döende företeelse i Norge också?

Tack för snabbt svar!
Inga problem. :) Dock vill jag minnas att M3 faktiskt inte hade FM-radio från produktionsstart, eller ja, den hade självklart hårdvaran men det var inte aktiverat i mjukvaran av någon märklig anledning. Något som löstes med en uppdatering senare.
Kanske det var något jag lade i mitt minne längst ned i vinyl-minnet under hjärn-barken? :lol:
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8693
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Model 3 - Ljudsystem - FM?

Inlägg av Pontus »

Det finns FM i bilen med inbyggd antenn. Sedan att ljudet skulle vara bra redan i standard vet jag inte om någon ärligt kan uttala sig om då alla bilar som sålt hittills har premiumljud.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Model 3 - Ljudsystem - FM?

Inlägg av 12man »

Finns det XM/Sirius i USA 3orna som i Model S?

FM är (snart?) nerstängt helt och hållet i Norge, bara DAB där, Schweiz, Australien, kanske UK är på g att gå över till DAB
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Model 3 - Ljudsystem - FM?

Inlägg av Geni87 »

12man skrev:
Finns det XM/Sirius i USA 3orna som i Model S?

FM är (snart?) nerstängt helt och hållet i Norge, bara DAB där, Schweiz, Australien, kanske UK är på g att gå över till DAB
Nopp, M3 har inte XM/Sirius.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: Model 3 - Ljudsystem - FM?

Inlägg av drakbane »

Geni87 skrev:
Hur menar du med alternativ? FM-tunern har garanterat sin antenn i form av slingor i någon av rutorna, förmodligen bakrutan. Så brukar det se ut på de flesta moderna bilar. :)
Moderna bilar brukar ha rattvärme oxo... 8-)
Så vad som är modernt kan skifta på olika sidor av den stora pölen.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Model 3 - Ljudsystem - FM?

Inlägg av Geni87 »

drakbane skrev:
Geni87 skrev:
Hur menar du med alternativ? FM-tunern har garanterat sin antenn i form av slingor i någon av rutorna, förmodligen bakrutan. Så brukar det se ut på de flesta moderna bilar. :)
Moderna bilar brukar ha rattvärme oxo... 8-)
Så vad som är modernt kan skifta på olika sidor av den stora pölen.
Sant. Men när det gäller FM-radio är M3 "modern". :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Model 3 - Ljudsystem - FM?

Inlägg av Teslaspolen »

12man skrev:
Finns det XM/Sirius i USA 3orna som i Model S?

FM är (snart?) nerstängt helt och hållet i Norge, bara DAB där, Schweiz, Australien, kanske UK är på g att gå över till DAB
Lokalradio i Norge fortsätter på FM vad jag vet.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Model 3 - Ljudsystem - FM?

Inlägg av 12man »

Teslaspolen skrev:
12man skrev:
FM är (snart?) nerstängt helt och hållet i Norge, bara DAB där, Schweiz, Australien, kanske UK är på g att gå över till DAB
Lokalradio i Norge fortsätter på FM vad jag vet.
är norsk lokalradio lika kasst ljud som i sverige med limiters och orbans och hela fanskapet? men ett känsligt ämne..

från norska teracom? https://www.nkom.no/teknisk/kringkastin ... io-i-norge
FM-radio i Norge SIST OPPDATERT 16.05.2018
Frekvensbåndet 87,5 -108 MHz, FM-båndet, Digitalisering av radiomediet bestemte Stortinget kriterier for FM-slukking og overgang til digital radio. Slukkekriteriene ble innfridd og etter 2017 brukes derfor ikke 87,5-108 MHz til nasjonal lydkringkasting.

De fleste lokalradioene fikk forlenget sine frekvenstillatelser fram til og med 31.12.2021. Bakgrunnen for dette er at de trenger tid for å etablere nye digitale sendernett. Nkom anser perioden fram til 2022 som en utfasingsperiode for FM-lokal. Dersom det er behov for en lengre overgangsfase for lokalradio vil det bli avklart gjennom politiske prosesser.

Kommersielle lokalradioer som har stor dekning i de fire største byene måtte også avslutte sin FM-bruk i 2017. I Lokalradiomeldinga, defineres rammevilkår for lokalradio i forbindelse med digitaliseringen av radiomediet samt hvilke lokalradioer som måtte slukke. Lokalradiomeldinga sier også at befolkningsdekningen i forlengelsesperioden ikke skal økes.

http://www.Finnsenderen.no viser hvor FM-senderne som fortsatt er i drift er plassert.
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11873
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3 - Ljudsystem - FM?

Inlägg av HelectriC »

i Norge är det i stort sett bara DAB nu för tiden. Här i staden får man in 1 FM-kanal och det är någon slags studentradionkanal som är riktigt kass. Fick erfara det när jag hyrde en bil utan DAB :(
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Model 3 - Ljudsystem - FM?

Inlägg av helix »

Vad behöver man DAB/FM till i en modern bil? Allt körs ju via TuneIn ändå med bättre ljudkvalitet.
Känns lite som att önska sig kasettbandspelare eller CD i bilen :D

Hade då hellre sett de pengarna investerade i en riktig regnsensor och att man släpper hårdvaran för FM-tunern ;)
Senast redigerad av helix, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11873
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3 - Ljudsystem - FM?

Inlägg av HelectriC »

helix skrev:
Vad behöver man DAB/FM till i en modern bil? Allt körs ju via TuneIn ändå med bättre ljudkvalitet.
Känns lite som att önska sig kasettbandspelare eller CD i bilen :D

Hade då hellre sett de pengarna investerade i en riktig regnsensor och att man släpper hårdvara för FM-tunern ;)
varrårå, jag har min musik på floppy
3M-Floppy-Disk-144-Mb-Brand-New.jpg
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model 3 - Ljudsystem - FM?

Inlägg av Svenssons »

HelectriC skrev:
helix skrev:
Vad behöver man DAB/FM till i en modern bil? Allt körs ju via TuneIn ändå med bättre ljudkvalitet.
Känns lite som att önska sig kasettbandspelare eller CD i bilen :D

Hade då hellre sett de pengarna investerade i en riktig regnsensor och att man släpper hårdvara för FM-tunern ;)
varrårå, jag har min musik på floppy
Inga problem!

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
MAnckarman
Inlägg: 14
Blev medlem: 10 maj 2017 18:43

Re: Model 3 - Ljudsystem - FM?

Inlägg av MAnckarman »

Hej!
Inte ofta man skriver något här. Men när ni talar om ljud så måste jag som HiFi nörd skriva.
Vi var i New York och provåkte Model 3 (performance) och jag måste ju spela musik så från iPhone och AIF filer spelade jag några låtar
och det lät grymt högupplöst och fylligt ljud minst lika bra som i Model S.
Bilen är grymt tyst väldigt mycket premium känsla och jag blev lite förälskad i den ;)

Hälsningar Mikael!
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare
Inlägg: 191
Blev medlem: 16 jun 2019 14:46
Ort: Helsingborg

Re: Model 3 - Ljudsystem - FM?

Inlägg av SALVETA »

Jag hoppar in i denna gamla tråden istället för att skapa en ny.
Är det inte väldigt dålig FM-mottagare i m3? jag tycker det lät bättre i min förra bil som var 20 år gammal och då var ändå antennen trasig så radio fungerade i princip inte utanför stan.

Tunein har ju väldigt varierande kvalitet beroende på kanal, mest lyssnar jag på p3 om det vankas radio men sedan senaste uppdateringen (tror jag) så "skuttar" ljudet med jämna mellanrum vilket är sjukt störigt, har någon annan det också? Det är alltså inte ett hack då det blir tyst utan bara som man hoppat typ 100-300 ms framåt eller bakåt i låten för att kompensera för att det går för fort eller långsamt när man spelar upp. Testat några andra kanaler men det verkar inte vara samma problem där vad jag hört, så det kan ju vara något kopplat till sr/p3.

Annars om någon har tips på någon station med bra kvalité utan reklam tar jag gärna emot det.
BEV[e-Rage]
Inlägg: 518
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Model 3 - Ljudsystem - FM?

Inlägg av BEV[e-Rage] »

SALVETA skrev:
Annars om någon har tips på någon station med bra kvalité utan reklam tar jag gärna emot det.
Har inte provat TuneIn men via Radio Paradise egna app kan man få rätt bra ljud (ALAC):
https://apps.apple.com/se/app/radio-par ... d517818306

https://tunein.com/radio/Radio-Paradise-s13606/
https://tunein.com/radio/Radio-Paradise ... x-s308828/
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare
Inlägg: 191
Blev medlem: 16 jun 2019 14:46
Ort: Helsingborg

Re: Model 3 - Ljudsystem - FM?

Inlägg av SALVETA »

BEV[e-Rage] skrev:
SALVETA skrev:
Annars om någon har tips på någon station med bra kvalité utan reklam tar jag gärna emot det.
Har inte provat TuneIn men via Radio Paradise egna app kan man få rätt bra ljud (ALAC):
https://apps.apple.com/se/app/radio-par ... d517818306

https://tunein.com/radio/Radio-Paradise-s13606/
https://tunein.com/radio/Radio-Paradise ... x-s308828/
Tack får testa den, men att slippa pilla med telefonen är ju ett plus om man bara kör kortare sträckor så då hade det ju varit bra om radion bara fungerade.
BEV[e-Rage]
Inlägg: 518
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Model 3 - Ljudsystem - FM?

Inlägg av BEV[e-Rage] »

SALVETA skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
SALVETA skrev:
Annars om någon har tips på någon station med bra kvalité utan reklam tar jag gärna emot det.
Har inte provat TuneIn men via Radio Paradise egna app kan man få rätt bra ljud (ALAC):
https://apps.apple.com/se/app/radio-par ... d517818306

https://tunein.com/radio/Radio-Paradise-s13606/
https://tunein.com/radio/Radio-Paradise ... x-s308828/
Tack får testa den, men att slippa pilla med telefonen är ju ett plus om man bara kör kortare sträckor så då hade det ju varit bra om radion bara fungerade.
Jo, lite trist att Tesla stödjer varken Apple CarPlay eller Android Auto.
Hur illa funkar Radio Paradise via TuneIn i din bil?
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1609
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Model 3 - Ljudsystem - FM?

Inlägg av pefreli »

Vad är grejen med Apple Car play och Android Auto?

Behöver man mer än Spotify, TuneIn, radio och synk med telefon?

Jag har ingen erfarenhet av Apple Car play och Android auto men kan inte påstå att jag saknar något i Teslan.

Beskriv gärna vad man missar (för en icke insatt som undertecknad).
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
AndersBo
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 18 sep 2019 21:25
Ort: Kungsholmen, Stockholm

Re: Model 3 - Ljudsystem - FM?

Inlägg av AndersBo »

pefreli skrev:
Vad är grejen med Apple Car play och Android Auto?

Behöver man mer än Spotify, TuneIn, radio och synk med telefon?

Jag har ingen erfarenhet av Apple Car play och Android auto men kan inte påstå att jag saknar något i Teslan.

Beskriv gärna vad man missar (för en icke insatt som undertecknad).
Nu har jag inte läst hela tråden men kommer precis från en Audi med carplay. Det jag saknar därifrån är funktioner vad gäller telefonen. Nu kanske jag gör något fel men att be Siri ringa upp en kontakt funkade men när jag ber Teslan ringa upp en kontakt funkar det nästan aldrig. Jag hittar inte heller favoriter under teslans telefonflik så behöver fippla ganska mycket innan jag hittat till rätt nummer.
Och jag använder TIDAL istället för Spotify. I carplay fanns tidal som app.
Men för mig är detta småsaker som går att komma förbi, kan även tänka mig att det löser sig till en bättre lösning i någon kommande uppdatering.
Tidal fanns inte heller i carplay när jag började använda den.
Tesla Model 3 LR -22, vit med vit
Tesla Model 3 LR -19, vit med svart
Fredrik j
Inlägg: 10948
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model 3 - Ljudsystem - FM?

Inlägg av Fredrik j »

pefreli skrev:
Vad är grejen med Apple Car play och Android Auto?

Behöver man mer än Spotify, TuneIn, radio och synk med telefon?

Jag har ingen erfarenhet av Apple Car play och Android auto men kan inte påstå att jag saknar något i Teslan.

Beskriv gärna vad man missar (för en icke insatt som undertecknad).
Jag kör Bookbeat smidigt via apple carplay. Ännu smidigare hade det varit om det varit trådlöst.

Men jag hade inte betalt extra för carplay.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 - Ljudsystem - FM?

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
pefreli skrev:
Vad är grejen med Apple Car play och Android Auto?

Behöver man mer än Spotify, TuneIn, radio och synk med telefon?

Jag har ingen erfarenhet av Apple Car play och Android auto men kan inte påstå att jag saknar något i Teslan.

Beskriv gärna vad man missar (för en icke insatt som undertecknad).
Jag kör Bookbeat smidigt via apple carplay. Ännu smidigare hade det varit om det varit trådlöst.

Men jag hade inte betalt extra för carplay.
Vad är problemet med att köra det via bluetooth då?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar