Jag har länge känt att det enda som saknas i min enhörning är bättre framsäten, till trots att min har de senaste GEN 1.5 av de gamla sätena så ville jag ha nya.


Tesla har en gång i tiden erbjudit en retrofit och hänvisat till SB-15-13-002 och back in the days fick jag en offert skickad på 62435kr. Needless to say, jag tackade nej. Idag erbjuds inte denna installationen längre, Tesla är ju som regel fientliga till eftermarknadsuppgraderingar och har valt att inte retrofitta någonting längre, jag tror det har med kapacitet att göra, för det är sjukt mycket pengar i sådana uppdrag.

I min bil så har jag Grey performance interior och framsätena har alcantara, något jag förstått P85D aldrig kom med? Här kommer det kluriga, mina säten var tillverkade av Bitron och hittar du stolar från en TIDIG P85D så passar dessa rakt av, ingenting behöver flyttas över och det ska vara plug n play. Hur fick jag reda på detta? Tyvärr i efterhand, jag blev helt i extas när jag fick tag på två gråa nextgen 2.1 från en Mars 2016 och slog till direkt. Vad jag inte visste var att dessa har helt annorlunda kabelstam och passar inte för fem öre. Det florerar en hel del DIY där man ska klippa och klistra från gamla sätets ledningsnät men då fungerar inte sätesvärmaren. Efter lite djupare grävning, har Tesla i Danmark varit villiga att hjälpa med att hitta adaptrar! Fattar ni att Tesla säljer och lagerför adaptrar utan att promota det till kunder?! Så om man inte får tag på Nextgen 2.0 finns det hjälp som i mitt fall, det som behövs är fyra adaptrar med följande artikelnr:
2x ASY, JUMPER, SIAB-SEAL TO UNSEAL, MDLS? (1116327-00-A)
1x MS SEAT HRN PATCH NONMEM- SEAL TO UNSEAL (1139367-00-A)
1x MS SEAT HRN PATCH MEMORY-SEAL TO UNSEAL (1139366-00-A)
Pris: 960NOK för alla fyra, två till airbag, och varsin patch för stol med minne och utan.
Slår man av strömmen från bilen helt i power off innan man plockar bort sätena och monterar i de nya ska inte airbaglampan lysa. Men tyvärr måste man ha tillgång till ToolBox för att få sätesvärmare men också programmera om PSRCM (Airbagmodulen) eftersom airbagtimingen skiljer sig från Bitron -> Recaro. Det som också behövs är att bygga om dörrsidorna för att dessa inte ska flyga omkring i kupen vid en eventuell krock, tydligen så kan det hända med airbagsen i Nextgen säten och allt som behövs i form av delar finns beskrivet i Service Bulletinen. Tar cirka 1h per dörrsida och in och ut med sätena omkring 2-3h. Eftersom Tesla inte gör detta kan man vända sig till en Tesla godkänd skadeverkstad. De kan beställa allt av delar.
Hur blev resultatet då? HELT FANTASTISKT! Sätesvärme fungerar, memory funktion fungerar, all elektronik i form av justering av sätet fungerar perfekt. Ångrar inte en enda sekund att jag bytte, för nu behöver jag aldrig sälja denna pärla, jag menar P85+ RWD med möjlighet att slå av traction control byggd 12/2014 med AP1 och bra ljudisolering, alla tillval från fabrik, eftermonterat Tesla original mittkonsoll med iphone docking, 4G, rear facing seats, Blackvue D750S dashcam, och nu nextgen 2.1 säten. Vad ska man nu kalla denna? Unicorn +



Mvh