Ska jag köpa en S i väntan på 3:an? Ge mig argument!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Re: Ska jag köpa en S i väntan på 3:an? Ge mig argument!

Inlägg av Jerker »

Verdi skrev:
Jerker skrev:
Leo skrev:
Jerker: såg att Europcar hade kampanj på månadsvis ”korttidsleasing” av e-Golf”. Det kunde kanske vara en lösning på ditt ”glapp” om det bara är någon enstaka månad det rör sig om? (Typ om du vet att din 3 är tillverkad och på väg över atlanten)

https://www.korttidsleasing.se/kampanj-40236543
Hu! Det var dyrt! Men jag har nog bestämt mig för att ta risken att behålla min Zoe tills jag vet nåt annat!
Lär ju inte bli billigare med en LR. ;)
:D Nej, men då vill jag ju också ha en 3LR att köra!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Jerker skrev:
Leo skrev:
Jerker: är det en "privat/konsumentleasing" du har eller finansiell leasing på ditt företag (eller personalbil eller annat upplägg)?
Privatleasing. Så om jag väljer att fortsätta leasa så går jag miste om det garanterade restvärdet.
Hur funkar det? Med privatleasing tar du ju ingen finansiell risk, de enda extra kostnaderna är ju för över mil och skador. Blir det ett annat avtal om du förlänger?

Jag håller med andra här, behåll Zoe! Att byta bil kostar alltid pengar eller innebär åtminstone en risk för attförlora pengar så om du inte absolut vill ha en Model S så ska du inte skaffa en utan vänta på Model 3.
Precis så, det blir ett annat avtal, dock med löpande uppsägningstid. Men eftersom det förhoppningsvis inte blir mer än några få månader så är jag villig att ta den risken.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare

Inlägg av jeppe_sthlm »

Tars skrev:
Tänkte på att skaffa 3:an, men anser att en begagnad s i mitt tycke var ett bättre val.
Nu har jag fått det bekräftar efter att jag varit och tittat på 3:an dessutom.

Jag skulle ha köpt en tidig 85d med låg registrerad effekt.
Finns det några 85D med låg reggad effekt? P85D finns det en hel del, men annars har alla D-bilar jag kollade på innan jag köpte min hög reggad effekt (85D och 70D).

Därav blev det till slut en bakhjulsdriven för min del.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Verdi

Inlägg av Verdi »

jeppe_sthlm skrev:
Tars skrev:
Tänkte på att skaffa 3:an, men anser att en begagnad s i mitt tycke var ett bättre val.
Nu har jag fått det bekräftar efter att jag varit och tittat på 3:an dessutom.

Jag skulle ha köpt en tidig 85d med låg registrerad effekt.
Finns det några 85D med låg reggad effekt? P85D finns det en hel del, men annars har alla D-bilar jag kollade på innan jag köpte min hög reggad effekt (85D och 70D).

Därav blev det till slut en bakhjulsdriven för min del.
På Trygg Hansa verkar man iaf inte få nån billigare försäkring på de med låg registrerad effekt. Inte på Länförsäkringar i Uppsala heller. Exakt vilka försäkringsbolag är det som tittar på effekten och inte på modellen?
Användarvisningsbild
Hebbe
Teslaägare

Inlägg av Hebbe »

En annan fråga som kanske kan få svar i denna tråd.

Jag har en S70D, fullt utrustad och i mycket bra skick. Har gått 7200 mil. Jag står i kö för en Model 3.

Är det någon som har bytt in sin Tesla i samband med att köpa en ny. Hur har man blivit bemött av Tesla när det gäller viljan att göra en affär och hur har värderingen av "inbytesbilen" upplevts.

Är det att föredra att försöka sälja sin Tesla privat eller via Blocket innan man hämtar ut sin Model 3?

Jag är en "gammal gubbe" och inte så vand att göra affärer och behöver därför goda råd och synpunkter :roll: .
Verdi

Inlägg av Verdi »

Hebbe skrev:

Jag har en S70D, fullt utrustad och i mycket bra skick. Har gått 7200 mil. Jag står i kö för en Model 3.

Är det någon som har bytt in sin Tesla i samband med att köpa en ny. Hur har man blivit bemött av Tesla när det gäller viljan att göra en affär och hur har värderingen av "inbytesbilen" upplevts.

Är det att föredra att försöka sälja sin Tesla privat eller via Blocket innan man hämtar ut sin Model 3?

Jag är en "gammal gubbe" och inte så vand att göra affärer och behöver därför goda råd och synpunkter :roll: .
De verkar slumpa fram inbytespriserna. Och som allt annat så är budet ej förhandlingsbart. Take it or leave it.

Ring och hör med Tesla vad de bjuder. Sen tar du och lägger ut den på blocket för 50 tkr mer. Går det inte att sälja så är det bara att byta in. Men då har man iaf försökt.
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare

Inlägg av Seregon »

Min S85D från 2015-02 är reggad med 67 kW och lyckades få den försäkrad via Moderna till en låg peng tack vare att den gick in i deras automatiska system.
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Hebbe skrev:

Jag var nöjd med mitt inbyte av en väldigt liknande bil, gick hur smidigt som helst. Är även nöjd med inbytespriset, hade förväntat mig lägre tom. Men kan nog variera. Min var i bra skick också.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Hebbe skrev:

Mitt inbyte hos Tesla slutade i en mardröm. Trots ett ganska dåligt inbytespris valde jag ändå att lämna in min gamla bil som inbyte, helt enkelt eftersom jag trodde att det skulle bli smidigast och dessutom orkar jag inte att hålla på med privat bilförsäljning. Tesla skulle lösa lånet på bilen och jag skulle få mellanskillnaden.
Problemet var bara att Tesla aldrig löste lånet, vilket jag såklart inte visste. Jag fick först reda på det när ett inkassobolag ringde mig och frågade varför jag hade slutat betala för mitt billån. När banken fick reda på att bilen var såld blev de dessutom skitsura och hoppade på mig att jag hade gjort mig skyldig till olovlig försäljning av en bil som var belånad. Tesla ryckte bara på axlarna och ansåg att de inte hade gjort nåt fel. Hade jag inte haft möjlighet att lösa lånet med egna pengar på direkten vet jag inte vad som hade hänt. Telsa upptäckte så småningom att de faktiskt hade betalat in pengarna till banken, fast utan att ange någon betalreferels, vilket ledde till att lösensumman hade hamnat nånstans i limbo. Det blev superkomplicerat. Till sist fick jag pengarna tillbaka, men bara det Tesla hade betalat. Inte skillnaden som hade uppstått pga att lånet hade lösts senare än beräknat. Och någon ursäkt eller kompensation fick jag inte heller.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar