Jo men de har det ju bara på stolarna och handtagen (samt lite på dörrsidorna om man tar vitt), inte i inredningen i övrigt. I S så är det ju mer eller mindre överallt, antingen det dekormaterial man valt eller fusklädret.Lofet2 skrev:Är det inte samma vegan i model 3 som i model S?
Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!
Moderator: Redaktion
- OfarligTesla
- Teslaägare
Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!
Var i Göteborg i går och passade på att titta in i Model 3 där. Jag är 184cm lång och blev förvånad över hur bra jag satt i baksätet efter vad jag läst och sett innan. Stöd under låren var kanske inte bra men fullt i klass med hur det är i min nuvarande Saab 93. I övrigt var det så pass rymligt att jag inte hade några problem att hitta positioner på benen för att få ner benen och få stöd för låren. Tex "halv skräddare" med benen i kors eller vrida dem inåt mitten och sträcka ut.dd88 skrev:Var själv och tittade på Model 3 idag (M3 är en heeeelt annan bil) och både farhågor och förväntningar infriades. Två saker jag reagerade på var hur mörkt det vara i bagaget. Hon som visade bilen ursäktade sig tom att dom inte hade bättre belysning i hallen, men finns det ingen belysning i bilen?HelectriC skrev:Idag var jag också och kollade på M3 och måste säga att jag är imponerad. Mycket bättre stabilitet i inredningen än MS. Bagaget är också ganska stort och plattan för den djupa delen passar bra att trycka längre in i bagaget när man använder den djupa delen (något jag saknar på MS). Ratten kunde haft lite högre premiumkänsla, men annars tror jag detta blir en väldigt trevlig bil och jag kan inte för allt i världen se att man väljer tex en e-Niro framför M3.
Jag tror inte det är några problem att ha M3 som första bil, så länge man inte har barnvagn eller fler än 2 barn.
Det andra var att jag satt så extremt dåligt i baksätet. Är ”bara” 184 men jag satt så det inte fanns något stöd under låren, skulle inte vilja åka många mil där. Kändes lite som att sätta sig vid ungarnas matbord på förskolan.
Något jag snarare anmärkte på var att kanten mellan vindrutan och taket möjligen var lite låg (skulle behöva luta mig framåt och snegla uppåt för att se dumt plaserade trafikljus tex) . Dock han jag inte justera ner stolen så långt som jag ville och jag tror den var inställd väldigt högt när jag satte mig i.
Handtagen kändes oväntat gedigna, dock märklig att stänga dörren och ha känslan av att vart jag än sätter handen lämnar jag fula fingeravtryck.
I övrigt struntar jag mycket i saker som värme i ratt eller stolar, elmotor i stolen och minnen för olika förare, och annat som räknas som "premium". Den dag de går att beställa en midrange med möjlighet till takräcke är jag ganska säker på att jag trycker jag på köpknappen.
Idag ska jag åka till MoS. Hoppas på kort kö. Förhoppningsvis är alla andra och slåss om black friday varor i butikerna.
Lite underligt att det nästan känns som en högtid. Ska man ta slips kanske?
Kravatt är rätt klädkodp1457 skrev:Idag ska jag åka till MoS. Hoppas på kort kö. Förhoppningsvis är alla andra och slåss om black friday varor i butikerna.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Dyng förkyld... men måste väl släpa mig iväg till Tesla och titta på Model 3, antar jag.
Japp. Närvaroplikt utan undantag.LarsL skrev:Dyng förkyld... men måste väl släpa mig iväg till Tesla och titta på Model 3, antar jag.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Rubrikerna i morgon "Tesla Model 3 smittad av virus "LarsL skrev:Dyng förkyld... men måste väl släpa mig iväg till Tesla och titta på Model 3, antar jag.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Jag vet, plikten kallar!Walker skrev:Japp. Närvaroplikt utan undantag.LarsL skrev:Dyng förkyld... men måste väl släpa mig iväg till Tesla och titta på Model 3, antar jag.
Någon som vet om Model 3 finns att se i Köpenhamn?
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Bjelke skrev:Rubrikerna i morgon "Tesla Model 3 smittad av virus "LarsL skrev:Dyng förkyld... men måste väl släpa mig iväg till Tesla och titta på Model 3, antar jag.
Nej, men "alla som provsatt Tesla Model 3 mystiskt sjuka".

Säker på att du inte provsatte en asiatisk konkurrent? Där snackar vi plast....OfarligTesla skrev:Gillade inte inredningen. Tyckte det var för mycket ren plast. I Model S är det iaf "vegan leather" (plast) så det mesta är lite soft touch och trevligare. Samt att jag slog i knät i skärmen flera ggr under den lilla tiden jag satte, så fort jag rörde foten från gasen. Sitter även bättre i S både fram och bak.Lofet2 skrev:Vad var så negativt nu jämfört med vad du trodde i förväg? Var enligt min tvåminuterstitt bara bättre än jag trodde när jag reserveradeOfarligTesla skrev:Jag har iaf avbrutit min reservation nu efter att ha sett den, känns lite trist då jag hoppades på 3an så jag kunde skaffat en P, men så är det ibland. Bra att vi fick sitta i den så pass tidigt iaf.
Att det sen inte funkade att fälla ena baksätet och ändå sitta 4 till skidresan gjorde det mer säkert.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
- OfarligTesla
- Teslaägare
Haha, har alltid varit allergisk mot inredningen i asiatiska bilar i allmänhet så kan tänka mig det.Jjonas skrev:Säker på att du inte provsatte en asiatisk konkurrent? Där snackar vi plast....OfarligTesla skrev:Gillade inte inredningen. Tyckte det var för mycket ren plast. I Model S är det iaf "vegan leather" (plast) så det mesta är lite soft touch och trevligare. Samt att jag slog i knät i skärmen flera ggr under den lilla tiden jag satte, så fort jag rörde foten från gasen. Sitter även bättre i S både fram och bak.Lofet2 skrev:Vad var så negativt nu jämfört med vad du trodde i förväg? Var enligt min tvåminuterstitt bara bättre än jag trodde när jag reserveradeOfarligTesla skrev:Jag har iaf avbrutit min reservation nu efter att ha sett den, känns lite trist då jag hoppades på 3an så jag kunde skaffat en P, men så är det ibland. Bra att vi fick sitta i den så pass tidigt iaf.
Att det sen inte funkade att fälla ena baksätet och ändå sitta 4 till skidresan gjorde det mer säkert.
Model S vinner ju inga priser för sin "lyxiga inredning" men det är väl runt där min minimumnivå går. 3an var för mig ett för stort steg i fel riktning.
Idag fick jag tillfälle att titta på 3an i Zürich. En blå bil där.
Riktigt trevlig måste jag säga. Satt bra både fram och bak. Såklart lite låg sits i bak, men helt ok. Lite plastigare inredning på en del ställen men samtidigt mer praktisk och tightare än min S (från 2016).
Enligt säljaren planerar de för de första leveranserna i slutet av mars. Designstudion ska öppna i början av december för de första.
Blir högst sannolikt en beställning av en P3D. Frågan är ju bara om man ska avvakta lite och hoppas på luftfjädring och dragkrok, om nu inte båda finns från början.
Riktigt trevlig måste jag säga. Satt bra både fram och bak. Såklart lite låg sits i bak, men helt ok. Lite plastigare inredning på en del ställen men samtidigt mer praktisk och tightare än min S (från 2016).
Enligt säljaren planerar de för de första leveranserna i slutet av mars. Designstudion ska öppna i början av december för de första.
Blir högst sannolikt en beställning av en P3D. Frågan är ju bara om man ska avvakta lite och hoppas på luftfjädring och dragkrok, om nu inte båda finns från början.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- OfarligTesla
- Teslaägare
Det är fler än du som sagt att ni upplevde 3an tightare i inredningen. Vad menar du med det? Bara undrar så jag kan kika på min S.jpetters skrev:Idag fick jag tillfälle att titta på 3an i Zürich. En blå bil där.
Jaha, då har även jag vallfärdat och beskådat Model 3.
Första intrycket:
- Hela bilen ser mindre ut i verkligheten
- Större bakluckan än vad jag förväntade mig, inga problem med bagaget.
- Dörrhandtaget är ju superlätta att förstå och använda, förstår nästan inget hur det kan vara förvirrande.
- Höll på att inte komma in i bilen, easy-entry behöver jag defenetivt. Påminner mig om min C-klass vilken också krävde lite taktik för att kliva in i.
- Skärmen var liten, mot vad jag trott.
- Inga problem att läsa hastighetsmätare, tycker den är riktigt bra placerad.
- Baksätet, var lättare att ta sig in i och jag kunde sitta bakom mig själv. Såg flera som satt tre vuxna brevid varandra, fast det måste varit mysigt.
Bra att de har S och X precis brevid så man kan gå ditt efteråt. Konstaterar att jag nog gillar Model 3 bättre än S, men Model X är helt klart vinnaren. Model X är så lätt att kliva i, man sitter bra både i fram och i baksätet.
Första intrycket:
- Hela bilen ser mindre ut i verkligheten
- Större bakluckan än vad jag förväntade mig, inga problem med bagaget.
- Dörrhandtaget är ju superlätta att förstå och använda, förstår nästan inget hur det kan vara förvirrande.
- Höll på att inte komma in i bilen, easy-entry behöver jag defenetivt. Påminner mig om min C-klass vilken också krävde lite taktik för att kliva in i.
- Skärmen var liten, mot vad jag trott.
- Inga problem att läsa hastighetsmätare, tycker den är riktigt bra placerad.
- Baksätet, var lättare att ta sig in i och jag kunde sitta bakom mig själv. Såg flera som satt tre vuxna brevid varandra, fast det måste varit mysigt.
Bra att de har S och X precis brevid så man kan gå ditt efteråt. Konstaterar att jag nog gillar Model 3 bättre än S, men Model X är helt klart vinnaren. Model X är så lätt att kliva i, man sitter bra både i fram och i baksätet.
T.ex. känslan i rullknapparna på ratten. I min S känns de lite sladdriga och i 3an var det en fastare känsla.OfarligTesla skrev:Det är fler än du som sagt att ni upplevde 3an tightare i inredningen. Vad menar du med det? Bara undrar så jag kan kika på min S.jpetters skrev:Idag fick jag tillfälle att titta på 3an i Zürich. En blå bil där.
Tog tyvärr inga bilder då det var lite mycket folk. Men skarven panel-dörr var bättre på 3an, som ett annat exempel.
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Har du de som är 2-delade?jpetters skrev:T.ex. känslan i rullknapparna på ratten. I min S känns de lite sladdriga och i 3an var det en fastare känsla.OfarligTesla skrev:Det är fler än du som sagt att ni upplevde 3an tightare i inredningen. Vad menar du med det? Bara undrar så jag kan kika på min S.jpetters skrev:Idag fick jag tillfälle att titta på 3an i Zürich. En blå bil där.
Tog tyvärr inga bilder då det var lite mycket folk. Men skarven panel-dörr var bättre på 3an, som ett annat exempel.
De som bara har en är mindre sladdriga.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning

Jag menar "bollarna" i 3an vs "hjulen" i S/X.

Vs

Vs

- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Uppfattatjpetters skrev:Jag menar "bollarna" i 3an vs "hjulen" i S/X.
Vs
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.

- OfarligTesla
- Teslaägare
Ahh, okej. Inget jag märkt i min S direkt men variansen är ju hög.jpetters skrev:T.ex. känslan i rullknapparna på ratten. I min S känns de lite sladdriga och i 3an var det en fastare känsla.OfarligTesla skrev:Det är fler än du som sagt att ni upplevde 3an tightare i inredningen. Vad menar du med det? Bara undrar så jag kan kika på min S.jpetters skrev:Idag fick jag tillfälle att titta på 3an i Zürich. En blå bil där.
Rätt stor skillnad på äldre o nyare S. Vår 85D var ”sladdrigare” i hjulkänslanOfarligTesla skrev:Ahh, okej. Inget jag märkt i min S direkt men variansen är ju hög.jpetters skrev:T.ex. känslan i rullknapparna på ratten. I min S känns de lite sladdriga och i 3an var det en fastare känsla.OfarligTesla skrev:Det är fler än du som sagt att ni upplevde 3an tightare i inredningen. Vad menar du med det? Bara undrar så jag kan kika på min S.jpetters skrev:Idag fick jag tillfälle att titta på 3an i Zürich. En blå bil där.
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Absolut är det bättre på nyare S. Min X (2018) är klart bättre än Sen från 2016, som är bättre än Sen från 2014.
3an är ju en annan konstruktion, som jag nämnde som ett exempel "tajtare" känsla generellt.
Som någon skrev tidigare så upplevde jag också att vissa material i inredningen var "plastigare" där S/X är mer premium/exklusiva.
Summerat så känns 3an som en lysande andrabil och även enda bil så länge man inte behöver för mycket lastutrymme.
3an är ju en annan konstruktion, som jag nämnde som ett exempel "tajtare" känsla generellt.
Som någon skrev tidigare så upplevde jag också att vissa material i inredningen var "plastigare" där S/X är mer premium/exklusiva.
Summerat så känns 3an som en lysande andrabil och även enda bil så länge man inte behöver för mycket lastutrymme.
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
Här är jag riktigt tudelad och vet att jag kommer få ett ordentligt huvudbry när beställningslänken kommer.
Vi kan bara ha en bil, men har inga barnvagnar och bakåtvända barnstolar längre. Således borde vi klara oss med en mindre bil, men så är det ju de där gångerna när man behöver frakta en byrå, åka på skidsemester, köra grejor till tippen osv. Då är den där extra platsen guld värd, istället för att behöva åka och hyra en bil.
Å andra sidan står en helt ny bil med fulla garantier, all ny teknik i ett betydligt smidigare format.
Sablans lyxproblem, men ändå
Vi kan bara ha en bil, men har inga barnvagnar och bakåtvända barnstolar längre. Således borde vi klara oss med en mindre bil, men så är det ju de där gångerna när man behöver frakta en byrå, åka på skidsemester, köra grejor till tippen osv. Då är den där extra platsen guld värd, istället för att behöva åka och hyra en bil.
Å andra sidan står en helt ny bil med fulla garantier, all ny teknik i ett betydligt smidigare format.
Sablans lyxproblem, men ändå
Model S Standard Range Raven
- OfarligTesla
- Teslaägare
Ja vi är bara två och inga barn men eftersom det är vår enda bil känns nog en S bäst. Har också blivit tråkig nu efter 30 och mer mot bekväma bilar än sportigare, är aldrig ute och kör på småvägar längre.
Hoppas egentligen på någon S refresh som kommer med lite nya funktioner och saker som akustik glas osv.
Hoppas egentligen på någon S refresh som kommer med lite nya funktioner och saker som akustik glas osv.
Akustik glas?OfarligTesla skrev:Ja vi är bara två och inga barn men eftersom det är vår enda bil känns nog en S bäst. Har också blivit tråkig nu efter 30 och mer mot bekväma bilar än sportigare, är aldrig ute och kör på småvägar längre.
Menar ljuddämpande glas typ dubbelglas eller liknande eller är det något nytt jag missat?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.