Kan man köra elbil i Lappland?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Mikael Karlsson

Kan man köra elbil i Lappland?

Inlägg av Mikael Karlsson »

Finns det någon som kan berätta om erfarenheter av att åka elbil i Lappland? Till exempel köra E45 norr om Östersund eller besöka några av våra vackra fjällorter, såsom Abisko, Nikkaluokta, Kvikkjokk, Arjeplog, Ammarnäs, Kittelfjäll, Klimpfjäll, Borgafjäll ???
Senast redigerad av Mikael Karlsson, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Re: Kan man köra elbil i Lappalnd?

Inlägg av lator »

Först kanske vi måste skilja på olika elbilar. Utan räckvidd av en högre dignitet kräver det en rejäl dos av tålmodighet att ta sig långt norrut från Östersund.

Skaffa en Tesla med det största batteriet och problemen är nästan eliminerade. 40-50 mil med övernattningar vid ett trefasuttag, duger det?
Kör en gammal leaf med runt 10 mils räckvidd och du förundras över att Fortum inte har fått upp laddaren som de redan fått beviljat bidrag för i Strömsund (för ca tre år sedan). Du utforskar minutiöst "byn" medan du laddar med den rasande hastigheten av ca 2 mil per timme... Snart kan du fortsätta mot Dorotea där det finns minst en laddplats.

Sen blir det värre om du ska ha med dig din 1800 kg:s husvagn också men det hade du säkert koll på redan... ;-)
"En ska int va fattig i Norrland!"
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Vi har sedan införskaffandet av Teslan begränsat oss till utflykter som slutade ungefär vid Östersund/Åre. Jag hade gärna velat åka längre norrut, men jag är inte riktigt den äventyrliga typen som gillar denna sorts utmaningar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Vi har sedan införskaffandet av Teslan begränsat oss till utflykter som slutade ungefär vid Östersund/Åre. Jag hade gärna velat åka längre norrut, men jag är inte riktigt den äventyrliga typen som gillar denna sorts utmaningar.

Nu har ju Storuman öppnat. Det öppnar ju upp en ganska stor del av the outback.
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare

Re: Kan man köra elbil i Lappland?

Inlägg av OlleBack »

Vi åkte luleå kiruna Björkliden Lofoten i somras. Var inte helt problemfritt. Speciellt sträckan luleå kiruna

Men är två olika saker att bo nånstanns med tillgång till daglig laddning och en annan att vara på genomresa. Åker man inte längre än 30 mil om dagen kan man ha elbil varsomhelst :)
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Vi har varit till Kvikkjokk och Ritsem.

I båda fallen med Jokkmokk som "bas" (laddning över natten). Kvikkjokk når man enkelt tur och retur utan laddning. När vi åkte till Ritsem så hade jag pratat med vandrarhemmet innan om att få låna ett 3fas i 2h medan vi tog en promenad upp på fjället. Bildbevis i tråden: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =47&t=5331

Klimpfjäll och vildmarksvägen blir det nog till våren. Ingen utmaning öht när laddaren i Storuman öppnat. Övernattning planeras på Klimpfjällsgården samt lite stödladdning ur vanligt uttag över natten för att enkelt nå Storuman igen.

Abisko når man enkelt via Norge. Första året vi åkte till Jokkmokk med Teslan så fanns inte laddarna norr om Sundsvall. Då åkte vi in i Norge i höjd med Åre och sen förbi Mo i Rana och in i Sverige via Arjeplog på Silvervägen.

Fantastiska upplevleser.

edit: sommartid så är E45 från Östersund till Jokkmokk enkel.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Liknelsen mellan elbil och Tesla haltar lite... Visserligen ett Teslaforum men frågan gäller elbil generellt kan man anta. Som jag skrev i första svaret så funkar det med en Tesla (gärna 100) men nu finns det ju andra elbilar på marknaden också... (fråga Mati). Storuman har CHAdeMo/CCS men i övrigt är det väldigt magert när man åker norrut i inlandet.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
dawar

Inlägg av dawar »

Vi får hoppas att planerade laddstationer också blir verklighet snart. Känns som ett paradox med bristen på laddstationer i norra Sverige pga av för få elbilar, som också beror på bristen på utbyggnad av laddstationer. Stor skillnad i jämförelse med norra Norge!
Bra att Tesla nu öppnar i Storuman, grymt om Tesla sen släpper in fler CCS bilar att ladda på superchargers.

Skeleftekrafts nuvarande och planerade laddstationer för 50kW: https://www.skekraft.se/om-oss/verksamh ... stationer/
Umeå Energi nuvarande och planerade 50kW: http://www.umeaenergi.se/el/ladda-elbilen/laddstolpar
ionity planerade laddkarta https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... g-premiar/
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Fast låg befolkningstäthet spelar ju roll också. Om andelen elbilar är detsamma i Lappland som i Skåne är det ändå fler elbilar per yta i Skåne. Alltså är det svårare i att komma upp en kritisk massa när befolkningstätheten är låg och ytorna stora. D v s dyrt att bygga många laddare för få elbilar, och en större andel elbilar som behövs för att det ska bli lönsamt att bygga laddare.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Det är väl egentligen inte den lokala elbilsägaren som främst nyttjar snabbladdaren. Ju fler elbilsägare det blir i landet, oavsett var de är, ju fler kommer trycka på om behövet av laddstolpar där det saknas idag. Själv vill jag ta en tur upp till Happaranda och sedan ner genom Finland men väntar på laddstolparna för att göra det bekvämt för mig.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Daf
Teslaägare

Inlägg av Daf »

Som jag påpekat i annan tråd är behovet störst för den som passerar utan att bo i området. Detta är särskilt relevant för områden som Lappland där turism är en enorm näring som domineras helt av icke-boende. Ett problem då är att de system som tänker att direkt tjäna pengar på laddare - utan startfas där man subventionerar el för att öka antalet elbilar - vill sätta laddarna där de används så stor del av tiden som möjligt. Juni till augusti är för kort tid för att motivera dem att sätta upp laddare. Följden blir Sundsvallsmuren.

Tesla med annat motiv för sina laddare borde mer se till yttäckning. Laban hade förslag på placering av några få Superchargers, sedan är problemet löst. Norrland är mycket välförsett med el för annat bruk och Lappland är inget undantag. Där man bor över en natt borde laddning alltid vara möjlig.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av TeslaTissel »

Daf skrev:
Som jag påpekat i annan tråd är behovet störst för den som passerar utan att bo i området. Detta är särskilt relevant för områden som Lappland där turism är en enorm näring som domineras helt av icke-boende. Ett problem då är att de system som tänker att direkt tjäna pengar på laddare - utan startfas där man subventionerar el för att öka antalet elbilar - vill sätta laddarna där de används så stor del av tiden som möjligt. Juni till augusti är för kort tid för att motivera dem att sätta upp laddare. Följden blir Sundsvallsmuren.

Tesla med annat motiv för sina laddare borde mer se till yttäckning. Laban hade förslag på placering av några få Superchargers, sedan är problemet löst. Norrland är mycket välförsett med el för annat bruk och Lappland är inget undantag. Där man bor över en natt borde laddning alltid vara möjlig.

Är juni till Augusti för kort tid att...

Faktum är ju att turismen har förändrats ganska rejält de senaste åren. Numera är det ju även högsäsong även vintertid.
Ja året runt. Så tillgången till snabb-laddare måste ändå främja turismen?
Mikael Karlsson

Inlägg av Mikael Karlsson »

Intressant att höra andras erfarenheter. Är det någon som försökt köra inlandsvägen, E45, från Östersund och sedan över till Narvik. En vanlig turistväg men med elbil blir det kanske ännu mera spännande?
Skriv svar