Ny eller inte ny, det är frågan.
Moderator: Redaktion
Ny eller inte ny, det är frågan.
Har sedan i maj 2014 haft förmånen att åka runt i min fantastiskt fina och bruna P85:a. Nu 1,600 mil senare, så står jag inför valet att köpa loss bilen från företaget, nypris 930k, kommer kunna köpa loss den för ca 600-650k.
Alternativet är att beställa en ny, och leasa den privat via Tesla eller liknande. Isåfall hade det blivit en P85D med Ludicrous. Den konfigurationen jag klickat i landar på 1.385k, eller ca 10,910:- per månad.
Denna ångest har medfört några konkreta, och några emotionella frågor.
Konkret:
Har elektrisk baklucka flyttats från teknikpaketet till interiörpaketet? Om jag inte väljer lite extra bling-bling för 31k, måste jag då öppna bakluckan manuellt på min 2015-års Tesla? Detta verkar även gälla belysta dörrhandtag?
Min P85:a har såväl belysta dörrhandtag samt elektrisk baklucka. Dörrhantagen gör mig inte så mycket, annat än att det är snyggt, men bekvämligheten med automatisk baklucka sitter djupt rotad.
Emotionellt:
Vad f-n ska man göra? 11k per månad är en hel del pengar. Utrymme finns, men skillnaden på månadskostnad är ca 50%, eller närmare en weekend-resa per månad som försvinner, under minst tre års tid.
På detta finns det självklart inget "rätt" svar, men jag är ändå nyfiken på hur ni andra hade resonerat i samma situation. Jag försöker övertala mig själv att slå till på en "hållkäftentesla", men samtidigt sitter förnuftsdjävulen på andra axeln och säger att det är oerhört onödigt, rent ekonomiskt.
Hilfe!
Alternativet är att beställa en ny, och leasa den privat via Tesla eller liknande. Isåfall hade det blivit en P85D med Ludicrous. Den konfigurationen jag klickat i landar på 1.385k, eller ca 10,910:- per månad.
Denna ångest har medfört några konkreta, och några emotionella frågor.
Konkret:
Har elektrisk baklucka flyttats från teknikpaketet till interiörpaketet? Om jag inte väljer lite extra bling-bling för 31k, måste jag då öppna bakluckan manuellt på min 2015-års Tesla? Detta verkar även gälla belysta dörrhandtag?
Min P85:a har såväl belysta dörrhandtag samt elektrisk baklucka. Dörrhantagen gör mig inte så mycket, annat än att det är snyggt, men bekvämligheten med automatisk baklucka sitter djupt rotad.
Emotionellt:
Vad f-n ska man göra? 11k per månad är en hel del pengar. Utrymme finns, men skillnaden på månadskostnad är ca 50%, eller närmare en weekend-resa per månad som försvinner, under minst tre års tid.
På detta finns det självklart inget "rätt" svar, men jag är ändå nyfiken på hur ni andra hade resonerat i samma situation. Jag försöker övertala mig själv att slå till på en "hållkäftentesla", men samtidigt sitter förnuftsdjävulen på andra axeln och säger att det är oerhört onödigt, rent ekonomiskt.
Hilfe!
Re: Ny eller inte ny, det är frågan.
Svårt att säga vad jag hade valt, men jag misstänker att jag hade köpt loss den befintliga. Då har man alltid möjlighet att ånga sig och istället köpa den nya. Du kommer ju alltid kunna sälja den och förmodligen få ganska bra betalt.
Adaptiva farthållaren är såklart en bra anledning att ta den nya.
Ja dom har gjort om paketen.
Har du bara kört 1600 mil. Då jag har redan kört mer. Hämtade min 30 april.
Adaptiva farthållaren är såklart en bra anledning att ta den nya.
Ja dom har gjort om paketen.
Har du bara kört 1600 mil. Då jag har redan kört mer. Hämtade min 30 april.
Jag skull nog sansat mig lite på nybilen och sen gjort valet.
Om du har en P85 och inte en P85+ så borde en S85D ge samna prestanda. Borde spara flera tusenlappar i månaden... Är P90D värt det är en fråga som bara du kan svara på...
Om du har en P85 och inte en P85+ så borde en S85D ge samna prestanda. Borde spara flera tusenlappar i månaden... Är P90D värt det är en fråga som bara du kan svara på...
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Den gamla har du som förmånsbil men det går inte med en ny? Hade tagit ut en ny om det gick som förmånsbil, men kanske gått på matbl linje och tagit en S85D.
Om du ska gå privat så kanske det är bättre att lösa ut bilen du har nu.
Om du ska gå privat så kanske det är bättre att lösa ut bilen du har nu.
Tyvärr är det som du tror att både elektrisk baklucka och belysta dörrhandtag inte längre ingår i teknikpaketet.
Jag tycker att du ska behålla din P85:a om den är hel och fräsch. Att köpa nytt är alltid roligt men min erfarenhet är att det är först efter ett par år som man verkligen kan njuta av bilen om man valt rätt från början. Låter kanske motsägelsefullt men när bilen är ny är man mest orolig och alla sinnen är på helspänn (ögon som ser varenda fläck och märke i lacken, öron som uppfattar minsta avvikande ljud, näsa som hela tiden sniffar efter främmande lukter, osv).
De bilar jag har haft har antingen varit en befrielse att göra sig av med eller så har de fått rulla på och blivit som en trotjänare i vått och torrt. I slutändan har det också blivit mindre kostsamt vilket gjort att nästa bil har blivit ett kliv uppåt.
Jag tycker att du ska behålla din P85:a om den är hel och fräsch. Att köpa nytt är alltid roligt men min erfarenhet är att det är först efter ett par år som man verkligen kan njuta av bilen om man valt rätt från början. Låter kanske motsägelsefullt men när bilen är ny är man mest orolig och alla sinnen är på helspänn (ögon som ser varenda fläck och märke i lacken, öron som uppfattar minsta avvikande ljud, näsa som hela tiden sniffar efter främmande lukter, osv).
De bilar jag har haft har antingen varit en befrielse att göra sig av med eller så har de fått rulla på och blivit som en trotjänare i vått och torrt. I slutändan har det också blivit mindre kostsamt vilket gjort att nästa bil har blivit ett kliv uppåt.
Installerat 13,2 kWp solceller
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Det är skit att bakluckan ligger i interiörpaketet nu. Jag vill verkligen, verkligen ha elektrisk baklucka men inte för 30k.
Jag vet inte hur din ekonomi och dina marginaler ser ut, men från det jag läser verkar det vettigare att behålla din gamla. Det är fortfarande en Tesla och den har fortfarande grym prestanda.
Jag vet inte hur din ekonomi och dina marginaler ser ut, men från det jag läser verkar det vettigare att behålla din gamla. Det är fortfarande en Tesla och den har fortfarande grym prestanda.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Behåll den gamla och njut av både bil, prestanda och lågt förmånsvärde!
En ny P90D luc. Får tyvärr löjligt högt förmånsvärde som tjänstebil, men så har den även löjligt bra prestanda också!
Personligen skulle jag vänta tills man kan få en S med dragkrok.
Kör själv P85 och är supernöjd på alla sätt även om det hade varit häftigt med värre prestanda emellanåt då man skjutsar någon som aldrig åkt förr. Men för praktisk körning så är P85 fullt tillräcklig.
En ny P90D luc. Får tyvärr löjligt högt förmånsvärde som tjänstebil, men så har den även löjligt bra prestanda också!
Personligen skulle jag vänta tills man kan få en S med dragkrok.
Kör själv P85 och är supernöjd på alla sätt även om det hade varit häftigt med värre prestanda emellanåt då man skjutsar någon som aldrig åkt förr. Men för praktisk körning så är P85 fullt tillräcklig.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Tesla uppdaterar sig hela tiden. Om du tar en P90D nu så kommer det finnas nått annat bättre om ett år. Köp ut P85an och kör den 1,5år till är mitt råd. Tjänstebilar brukar vara i 3år. Det är en bra tid tycker jag. Om du kör P85an ett tag till nu så kommer nästa uppgradering kännas som en större skillnad plus att du spart bra med pengar.
Hmmm...är ju lite småirriterande att samtliga har vettiga anledningar till det vettiga alternativet. (Tack för att ni faktiskt tänker till)
Hade nog hoppats på fler kommentarer i stil med "Du har bara ett liv, lev det med ludicrous-stil." eller "Det är bara pengar. KÖR!". Det hade nog gjort det enklare att frångå all typ av rationalitet och faktiskt köpa nytt.
Håller dock med er samtliga om att det mest förnuftiga alternativet är att köpa loss existerande bilen. Har tyvärr ingen möjlighet att behålla den som tjänstebil, varför förmånsvärderingen blir irrelevant i detta fall. Det får helt enkelt bli att fortsätta ha denna exklusiva raritet som varken går att beställa i färg eller utförande längre
under något/några år till, och sen ta det därifrån!
Hade nog hoppats på fler kommentarer i stil med "Du har bara ett liv, lev det med ludicrous-stil." eller "Det är bara pengar. KÖR!". Det hade nog gjort det enklare att frångå all typ av rationalitet och faktiskt köpa nytt.
Håller dock med er samtliga om att det mest förnuftiga alternativet är att köpa loss existerande bilen. Har tyvärr ingen möjlighet att behålla den som tjänstebil, varför förmånsvärderingen blir irrelevant i detta fall. Det får helt enkelt bli att fortsätta ha denna exklusiva raritet som varken går att beställa i färg eller utförande längre

Är du nöjd med din P85, så behåll den tycker jag. Mer prestanda 0-100 är säkert kul ibland men merkostnaden är ganska markant. För mig är inte autopilot värt någonting, dessutom är frunken mindre och fyhjulsdrift är inte heller ngt jag prioriterar. Om du tycker att autopilot samt AWD är viktigt så byt, men snart kommer ny hårdvara till autopiloten och om ett år kommer säkert ett 95/100 kwh-batteri etc, så jag skulle inte byta nu iaf. Kanske kommer en facelift?
Dessutom har priserna gått upp väldigt mycket sedan du köpte din, så du har din P85 till ett mycket förmånligt pris.
Dessutom levereras inte P85D längre med performance-plus paketet, vilket är riktigt avtändande.
Dessutom har priserna gått upp väldigt mycket sedan du köpte din, så du har din P85 till ett mycket förmånligt pris.
Dessutom levereras inte P85D längre med performance-plus paketet, vilket är riktigt avtändande.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Lägg utan de där tusenlapparna du sparar och köp nytt om 3-4 år. Då kan du köpa du en betydligt bättre bil, antar jag med ranke på utvecklingstakten.
Beställ ny!! Man kan aldrig tänka på vad som kommer sen. Jag har haft min sen november men håller redan på att samla
pengar till model X.
pengar till model X.
Mellantinget är att köpa ut din p85. Sälja den och tjäna minst 100k tråden 200k. Sen köper du värstingen 

Hur kom du fram till 10.910 per månad?Daniel skrev:Den konfigurationen jag klickat i landar på 1.385k, eller ca 10,910:- per månad.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Vad är det du menar här?Niclas skrev:...snart kommer ny hårdvara till autopiloten...

Det är ju känt att model X som kommer om ngn månad kommer att ha helt annan hårdvara till autopilot än vad model S har. Elon/Tesla har ju sagt (erkänt) att nuvarande hårdvara inte räcker för "autonomous driving". Med 99,9% sannolikhet kommer model S att få denna hårdvara också. Man har ju även sett testfordon med den uppgraderade hårdvaran körande i kalifornien, finns bildbevis.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Bilen är ju i princip oanvänd. Köp loss den för 600 tkr, sälj den sedan till mig för samma
pris, därefter kan du beställa en ny
Med tanke på att du kör så lite borde valet vara enkelt, köp loss bilen och njut av att du har en grym bil. Om något år kan du köpa en helt ny Tesla med massor av nya funktioner, ännu snabbare, större batteri ev nytt utseende etc.
Skillnaden mot din nuvarande vs en ny är trots allt ganska liten.
pris, därefter kan du beställa en ny

Med tanke på att du kör så lite borde valet vara enkelt, köp loss bilen och njut av att du har en grym bil. Om något år kan du köpa en helt ny Tesla med massor av nya funktioner, ännu snabbare, större batteri ev nytt utseende etc.
Skillnaden mot din nuvarande vs en ny är trots allt ganska liten.
Jag tror man får räkna med att om man köper ny bil så kommer det inom 3-6 månader finnas finnas ny teknik, nya funktioner och snabbare version än den man köpte. En del nyheter kommer komma till den bil man köpte via mjukvaruppdatering vilket få om någon annan bilmodell kan skryta med men en del nyheter kommer kräva ny modell. Köper man en ny Tesla kan man alltså räkna med att denna är den senaste i max 3-6 månader. Andra bilmodeller uppdateras mycket långsammare och man har kanske snabbaste versionen av bilmodellen i 1-2 år.
Med tanke på detta borde andrahandsvärdet vara sämre på en Tesla om inte äldre modeller också får uppdatering, modellen lider av hög efterfrågan/"låg" tillgång och att svenska kronan gentemot dollar räknas som zloty...
Ny Tesla kan alltså räknas som senaste i 3-6 månader men om man inte är ute efter det absolut senaste så sparar man nog en hel del på att köpa en lite äldre modell även ifall denna kanske inte har sjunkit lika mycket procentuellt som en motsvarande Mercedes eller BMW.
Med tanke på detta borde andrahandsvärdet vara sämre på en Tesla om inte äldre modeller också får uppdatering, modellen lider av hög efterfrågan/"låg" tillgång och att svenska kronan gentemot dollar räknas som zloty...
Ny Tesla kan alltså räknas som senaste i 3-6 månader men om man inte är ute efter det absolut senaste så sparar man nog en hel del på att köpa en lite äldre modell även ifall denna kanske inte har sjunkit lika mycket procentuellt som en motsvarande Mercedes eller BMW.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Nja finns bilder med udda sensorer som jag tror snarare är till för att utvärdera bilen. Fullskalig hw för att klara helt självkörande är nog ett par år bort (gissar jag såklart).Niclas skrev:Det är ju känt att model X som kommer om ngn månad kommer att ha helt annan hårdvara till autopilot än vad model S har. Elon/Tesla har ju sagt (erkänt) att nuvarande hårdvara inte räcker för "autonomous driving". Med 99,9% sannolikhet kommer model S att få denna hårdvara också. Man har ju även sett testfordon med den uppgraderade hårdvaran körande i kalifornien, finns bildbevis.
Men ny både hw och sw kommer det ju löpande har vi ju märkt. Och det kommer nog fortsätta, så tanken att vänta på nästa nya grej innan man köper faller lite på eget grepp.
Det var inte jag som kom fram till det utan växlade från kontant- till leasingfliken i konfiguratorn på teslas hemsida.tib skrev:Hur kom du fram till 10.910 per månad?Daniel skrev:Den konfigurationen jag klickat i landar på 1.385k, eller ca 10,910:- per månad.
Siffrorna i deras konfigurator ska man nog ta med en nypa salt. Gör egen kalkyl istället.Daniel skrev:Det var inte jag som kom fram till det utan växlade från kontant- till leasingfliken i konfiguratorn på teslas hemsida.tib skrev:Hur kom du fram till 10.910 per månad?Daniel skrev:Den konfigurationen jag klickat i landar på 1.385k, eller ca 10,910:- per månad.
Deras månadskostnader har tyvärr inget med verkligheten att göra... Antar att de tar med skattesuventioner, bränslebesparingar att du får nya vänner och allt möjligt annat för att få fram dem.
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Leasingkostnaden på sidan stämmer rätt bra. Den räknar inte med besparingar eller ens supermiljöbilpremien. Däremot är det med 20% kontantinsats och gäller bara för finansiell leasing till företag.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Jag står kvar vid min åsikt...
Det enklaste/säkraste för att få veta vad det kommer kosta är att kolla på kontantpriset och räkna därifrån tex genom att fråga ett leasingbolag om månadskostnad.

Det enklaste/säkraste för att få veta vad det kommer kosta är att kolla på kontantpriset och räkna därifrån tex genom att fråga ett leasingbolag om månadskostnad.
Det är så klart att du skall köpa ut din bil. Brun, den sobraste färgen går inta att beställa längre! 

Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD