TV från USA till Sverige
Moderator: Redaktion
TV från USA till Sverige
Hej, i brist på säkra svar ifrån andra så tänkte fråga den kloka mässan här.
Om jag köper en TV här i USA (idag cybermonday har bra priser) kan jag använda den i Sverige?
Inser att strömförsörjningen kan vara ett problem men det går ju att lösa. Finns det andra problem även nu när allt är digitalt?
Om jag köper en TV här i USA (idag cybermonday har bra priser) kan jag använda den i Sverige?
Inser att strömförsörjningen kan vara ett problem men det går ju att lösa. Finns det andra problem även nu när allt är digitalt?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Re: TV från USA till Sverige
Kolla på strömkabeln och/eller bak på tv. Där brukar det stå vilken ström apparaten klarar. Om det står 110-240V och 50-60Hz så ska det nog gå bra. Hade lite problem med en datarouter som skulle med till USA på en mässa som inte klarade 110V. Fick leta upp en ny på mediamarkt som var märkt 110-240V och då gick det bra (självklart eld adapter i tillägg)Pontus skrev:Hej, i brist på säkra svar ifrån andra så tänkte fråga den kloka mässan här.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Är det inte två helt olika system i Europa och USA? I Europa har vi PAL och i USA NTSC vilket inte är kompatibelt med varandra automatiskt.
Eller är det före HD-tevens tid förresten.

Model Y LR.
Model S70D
Vad ska du titta på med den här hemma? Dvb-t2 gäller för antenn tv och såna tv finns troligen inte i USA
Pal och ntsc kan glömmas bort var analog tv
ms 76132 "Eleamore"
Nu matar man väl oftast tv:n med hdmi eller liknande från hd-box, bluray, playstation osv? Alltså mer som en dum monitor än en "tv".frippe skrev:Är det inte två helt olika system i Europa och USA? I Europa har vi PAL och i USA NTSC vilket inte är kompatibelt med varandra automatiskt.
Vi har fortfarande analog tv hemma (kabel-tv från Comhem), och det torde vara PAL.12man skrev:Vad ska du titta på med den här hemma? Dvb-t2 gäller för antenn tv och såna tv finns troligen inte i USA
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
normalt skall inte köpa något som ansluts till nätet i USA
olika normer gällande EMC spänning frekvens mm.
dock kan vissa saker funka bättre än förväntat
3 fas motorer för 480V 60Hz funkar fint med 400V 50Hz
dock 20% lägre effekt och varvtal
Strömmen blir densamma och vridmomentet
olika normer gällande EMC spänning frekvens mm.
dock kan vissa saker funka bättre än förväntat
3 fas motorer för 480V 60Hz funkar fint med 400V 50Hz
dock 20% lägre effekt och varvtal
Strömmen blir densamma och vridmomentet
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 

TV är märkt AC110-120V så en adapter för det krävs väl.
Annars tänkte jag bara ha dator och/eller tv-box, boxer eller bredbandsbolaget.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
En transformator behövs. Jag flyttade fram och tillbaka mellan USA och UK/Sverige och tyckte inte det var värt ta hem 110 volt prylar. Speciellt som ”garage sale” funkade så bra i USA. Vi sålde av fyra hem på två helger.Pontus skrev:TV är märkt AC110-120V så en adapter för det krävs väl.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Men nu är det en TV som kostar 13.000 sek här idag och 26.000 sek hemma men troligtvis går den att få för under 20.000 hemma också vid rätt tillfälle.bjelkeman skrev:En transformator behövs. Jag flyttade fram och tillbaka mellan USA och UK/Sverige och tyckte inte det var värt ta hem 110 volt prylar. Speciellt som ”garage sale” funkade så bra i USA. Vi sålde av fyra hem på två helger.Pontus skrev:TV är märkt AC110-120V så en adapter för det krävs väl.
Försöker bara motivera mig själv

Kan ju passa på och fråga om någon här sett den i verkligheten, Samsung the frame?
Har läst väldigt blandade betyg, från väldigt bra bild till dålig (dålig jämfört med LG oled). Att den inte når upp till en OLED kan jag ta men är den tillräckligt bra för att jag inte ska bli besviken?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Jag har också varit inne på the frame, jäkligt coolt koncept. 55” kostar typ 15k här.
Model 3-24/Polestar 3-24
Vänta ett halvår så kostar den 10’ i Sverige.
Skämt åsido finns det väl ändå inget med så kort halveringstid som priserna på TV-apparater. Första gången jag såg en platt-TV var på Harrods i London 1998. Den var 32 tum, nånstans 5-10 cm tjock och det var inte tal om HD.
Den kostade där och då 10.000. Pund...
Skämt åsido finns det väl ändå inget med så kort halveringstid som priserna på TV-apparater. Första gången jag såg en platt-TV var på Harrods i London 1998. Den var 32 tum, nånstans 5-10 cm tjock och det var inte tal om HD.
Den kostade där och då 10.000. Pund...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
På prisjakt ser det ut som den precis gått upp i pris, kanske bara för att kunna ge många procent i rabatt i mellandagarnaHelectriC skrev:Jag har också varit inne på the frame, jäkligt coolt koncept. 55” kostar typ 15k här.

Den kostar typ 12 här idag. Men jag avvaktar lite och chansar på att bra priser återkommer.
Vill också gärna se den i verkligheten innan köp.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit