Kul att följa er och ser om jag kan svänga förbi i morgon när ni är i Ystad, Hinner ni till 12:30?
Helt klart tajt med tid om Tibor skall vara framme vid lunch, men vi kan ju se imorgon, så kan vi ju flytta fram tiden till något mer lämpligt. Ystad Saltsjöbad har ju flera restauranger så nog bör vi kunna få ihop någon form efter träff. Men tänkte se vart de befinner sig imorgon bitti.
Ett större problem är väl att hålla Tibor vaken en hel lunch efter denna körning
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Tror Konan är färdigladdad nu. Kommer väl knappa in några mil... 15 mil efter just nu.
Han borde komma fram till Sundsvall när Tibor drar! Tibor ska ladda i 45min nu så han kan hoppa över Gävle med omvägen pga laddare på fel sida.. så blir direkt till Uppsala.
Jävla långkörning för Tibor snart, 30mil.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Nu gäller det att ha låg temp i bilen 16-18 grader för att inte bli trött.
Heja Tibor får se om jag åker upp till SuC i Gävle när du kommer hit 2 timmar 15 min lagligt från Sundsvall.
Senast redigerad av I Am Titanium, redigerad totalt 1 gånger.
Använd min referallänk och få gratis laddning i 6 månader på Tesla Supercharger! Referral Link http://---
TMS 70D 2016
TMS 75D 2019
Heja Tibor får se om jag åker upp till SuC i Gävle när du kommer hit 2 timmar 15 mil lagligt från Sundsvall.
Heja Tibor får se om jag åker upp till SuC i Gävle när du kommer hit 2 timmar 15 mil lagligt från Sundsvall.
Nu borde det vara lugnt. Värre imorgon fm.
Ska försöka komma med glädjerop när han kommer till Uppsala, får rulla från Sthlm vid 00:30 :O
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos
I teorin. Men på motorväg kan man köra om långsamma långtradare. Inte på småvägar. Jag tar motorvägen genom Stockholm istället.
Kul att följa er och ser om jag kan svänga förbi i morgon när ni är i Ystad, Hinner ni till 12:30?
Men funderar på om du valt en annan väg förbi Stockholm om du kört "Leif" istället då du kunde spara energi bakom långsamt gående fordon eller som nu "stå på" och snabbladda med Teslan, skulle valet bli annorlunda?
Ja med Leif är det bara bra med lite lugnare tempo.
Med Tesla är idealfarten för snabbast komma fram inkl Superchargers 145 km/h, men jag måste tyvärr hålla hastighetsbegränsningarna
30 mil är tufft i ett drag. det blir en mycket lång natt...
Bring back memory. Ystad Gislaved. Klockan mit ti natten och 15 minus, 147km/h i snittfart Jag plockade dubb i hjulhusen
Jo. Man har ju gjort några långkörningar. Men inga 24 timmars. Mitt rekord är väl Alkmaar-Uppsala via broarna. 165 mil. Har även kört Innsbruck-Yngsjö via broarna. 157 mil. Båda med fossilbilar men hade varit möjligt även med Tesla.
Från sundsvall ned till stockholm tar det cirka 3,5-4 timmar beroende på hur laglig man är, och hur uthållig man är. Med laddning kanske 5 timmar. Han hinner ledigt genom stan innan rusningen. Nu handlar det om uthållighet. PÅ det glada nittio talet gjorde jag den här sträckan omkring 10 gånger om året. Mitt personliga rekord är luleå stockholm på under 8 timmar. Inklusive pinkepaus och fylla på bensin och burgare. Men det var då det...
Äsch då! 6 timmar sthlm-pite är väl standard?
En icke namngiven bekant gjorde lule-pite på 15 minuter blankt i en m5:a... Undrar om tesla hade klarat det måntro?
30 mil är tufft i ett drag. det blir en mycket lång natt...
Bring back memory. Ystad Gislaved. Klockan mit ti natten och 15 minus, 147km/h i snittfart Jag plockade dubb i hjulhusen
Jo. Man har ju gjort några långkörningar. Men inga 24 timmars. Mitt rekord är väl Alkmaar-Uppsala via broarna. 165 mil. Har även kört Innsbruck-Yngsjö via broarna. 157 mil. Båda med fossilbilar men hade varit möjligt även med Tesla.
Gjorde gislaved-östersund-nikkaluokta (cirkus 185 mil), toppbesteg kebne (22 timmars vandring nikkaluokta via kebne tillbaka till nikkaluokta) och körde tillbaka. Jag och brorsan. Det var en ganska tuff helg. Ung och dum var man.
Senast redigerad av JFAH, redigerad totalt 1 gånger.
Från sundsvall ned till stockholm tar det cirka 3,5-4 timmar beroende på hur laglig man är, och hur uthållig man är. Med laddning kanske 5 timmar. Han hinner ledigt genom stan innan rusningen. Nu handlar det om uthållighet. PÅ det glada nittio talet gjorde jag den här sträckan omkring 10 gånger om året. Mitt personliga rekord är luleå stockholm på under 8 timmar. Inklusive pinkepaus och fylla på bensin och burgare. Men det var då det...
En icke namngiven bekant gjorde lule-pite på 15 minuter blankt i en m5:a... Undrar om tesla hade klarat det måntro?
ABRP säger jag ska ladda till 95% i Sundsvall och åka sen direkt till Uppsala, hoppa över Gävle. Men jag tror det bli bättre jag avbryter vid 80% och toppar i Gävle istället. Sista procenten tar ju så lång tid att ladda.
Jag har kört Tesla
från Frankfurt till Tarragona - ca 145 mil från 06:00 till 01:00 (S85D)
samt
från Karlsruhe till Valencia - ca 155 mil från 07:00 till 00:30 (S100D)
Sjukt segt mot slutet!
Så jag hoppas Tibor får vila när han laddar!
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Finns en dokumenterad lule-pite
Kan inte vara omöjligt för en tesla?
Jo just det, kom inte ihåg den exakta siffran, fick för mig att det var 15 minuter. Men det var väl kvickare endå tror jag faktiskt... Det var ett tag sedan jag såg filmen (såvitt som jag kommer ihåg en maskinare).
ABRP säger jag ska ladda till 95% i Sundsvall och åka sen direkt till Uppsala, hoppa över Gävle. Men jag tror det bli bättre jag avbryter vid 80% och toppar i Gävle istället. Sista procenten tar ju så lång tid att ladda.
Tänk bara på att "omvägen" under E4:an är ca 6 minuter extra tur och retur + laddtiden i Gävle.
Absolut Tibor, 100D laddar grymt snabbt upp till 70%
Använd min referallänk och få gratis laddning i 6 månader på Tesla Supercharger! Referral Link http://---
TMS 70D 2016
TMS 75D 2019
Hm... jag har kört rätt många långkörningar med min X90D, och min erfarenhet är att det är mycket svårt eller omöjligt att på ”fingertoppskänsla” slå ABRP. Beräkningarna baseras ju på faktiska laddkurvor, så länge man har angett rätt fordon i ”Settings” så skulle mitt råd vara att slaviskt följa ABRPs råd.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Hm... jag har kört rätt många långkörningar med min X90D, och min erfarenhet är att det är mycket svårt eller omöjligt att på ”fingertoppskänsla” slå ABRP. Beräkningarna baseras ju på faktiska laddkurvor, så länge man har angett rätt fordon i ”Settings” så skulle mitt råd vara att slaviskt följa ABRPs råd.
/fth
Tar ca 35 min att ladda 80% till 95% enligt Teslabjorns video.
Att ladda i Gävle är nog bäst.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos
Det är rätt tänkt, dessutom ger det möjlighet till en tupplur på några minuter, eller en kaffe. Absolut värt det.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21" Pearl | Model 3 SR+ 2019 Prince | Model 3 Performance Mars 2019 Dementor | Model S 90D 2017 Kalle | Model S 85D 2016