Trivsamt hjulbyte

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
SilverBullet
Teslaägare

Trivsamt hjulbyte

Inlägg av SilverBullet »

Äntligen en bil med pinnbultar och hjulmuttrar!
Så mycket enklare att bara hänga på hjulet och det hänger kvar!
Man kan i lugn och ro hämta muttrar och mutterdragare (som oftast ligger någon decimeter för långt bort) utan att hjulet trillar av.
Passade nu på att beskåda hjulupphängning, bromsar och underrede när jag för första gången körde upp bilen på lyften.

Eftersom jag inte fått tag på en lämplig uppsättning fälgar så fick det bli att kränga av sommardäcken och på med nya Nokian WR A4 XL 245/45-19.
Är vanligtvis en förespråkare för dubbat men jag tänkte ge dessa däck en chans.
Sommardäcken hade den där ljuddämpande skumremsan inuti.
Undrar om man kan köpa sådana någonstans och lägga i vinterdäcken också?

Balanseringen krävde inte så stora vikter så däck och fälg verkar vara av bra kvalitet.

Jag kan inte förstå hur man kan konstruera fälgar med ett sådant spår som Slipstream-fälgarna har innanför ekrarna.
Där borde ju en deciliter vatten kunna samlas som sedan fryser fast och skapar obalans. Eller har jag fel?

Efter däckbytet varnade TPMS hö fram för väldigt lågt tryck. Blev orolig för att jag skadat en sensor trots stor försiktighet.
Men efter 500m körning försvann detta meddelande och trycken visades i displayen.

När jag sänkte ner bilen på golvet igen så såg den ut som en jeep. Kunde nog fått in huvudet mellan däcket och skärmen om jag hade försökt.
Men även detta ordnade sig efter att jag kört ut ur garaget och fipplat lite på knapparna för luftfjädringen.

Så, kort och gott en trevlig kväll i garaget med min fantastiska bil!
Tesla Model S 100D -18 Silver
Indigo 3000 -98

Youtubetips om en bit Svensk bilhistoria.
https://www.youtube.com/watch?v=cQV9upQlNO4
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Re: Trivsamt hjulbyte

Inlägg av 12man »

Flera BMW original fälgar har likadana vattenrännor
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Robin
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Robin »

Satte du luftfjädringen i jack mode innan lyftet? Kan annars göra höjden på bilen efteråt lite mindre konstig antar jag.
Y LR hämtad mars 2022
Midnight silver metallic S 75D hämtad augusti 2018
Vit S 70D levererad 14 dec 2015
Användarvisningsbild
SilverBullet
Teslaägare

Inlägg av SilverBullet »

Ja jag satte den i Jack mode. Men först på Very High så att det skulle vara enkelt att få under några klossar.
Hur som hellst så blev det inga bestående men. Nu är allt ok men det såg kul ut just när jag sänkt ner bilen.
20181126.jpg
Tesla Model S 100D -18 Silver
Indigo 3000 -98

Youtubetips om en bit Svensk bilhistoria.
https://www.youtube.com/watch?v=cQV9upQlNO4
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare

Inlägg av Rennwagen »

Spåren i fälgarna samlar inte bara vatten utan också vägdamm som ger problem med balans. Kör man mycket på grusvägar är det viktigt att spola mellan ekrarna när man tvättar för att få bort det. BMW har haft liknande problem tidigare men lyckats styra om luft strömmarna under bilen så det numera är löst. Tesla är inte där än men snart kanske.

Och ja det blir säkert en del svar att det finns evangelister som aldrig haft detta problem och Tesla är bäst. Men SC har faktiskt bekräftat detta problem.
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

Rennwagen skrev:

Men SC har faktiskt bekräftat detta problem.
Menar du inte ”Det är en egenskap hos bilen” :lol: :lol: :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Rennwagen skrev:
Spåren i fälgarna samlar inte bara vatten utan också vägdamm som ger problem med balans. Kör man mycket på grusvägar är det viktigt att spola mellan ekrarna när man tvättar för att få bort det. BMW har haft liknande problem tidigare men lyckats styra om luft strömmarna under bilen så det numera är löst. Tesla är inte där än men snart kanske.

Och ja det blir säkert en del svar att det finns evangelister som aldrig haft detta problem och Tesla är bäst. Men SC har faktiskt bekräftat detta problem.
Stämmer, det är alltså ett problem även sommartid, tyvärr... Helt ovärt faktiskt. Extra drygt när man som jag kör 6-7 mil på motorväg varje dag för då märks ju detta ordentligt :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar