Även om det börjar komma elbilar med möjlighet till dragkrok så är det än så länge bara Tesla X och Audi e-tron samt kommande Mercedes EQC som har en anständig släpvagnsvikt, och de bilarna är ju inte tillgängliga för den stora massan pga de höga priserna.
Nissan e-NV200 - 450 kg
Jaguar I-pace - 750 kg
Kia Niro EV - upp till 600 kg(?)
Sono Sion - 750 garanterat (kanske mer?)
Vad beror detta på? Vattenkyld batteripack är ett måste, men det får ju allt fler elbilar nu. Ibland vet jag att växellådan i fossilbilar har varit den svaga länken vilket har dragit ner släpvagnsvikten, men det kan väl knappast vara så i en elmotor? Alltså att dreven som växlar ner motorns varvtal är för klena? Det är ju stora krafter i en elmotor, så de måste väl vara ordentligt dimensionerade.
Är det bara bristande vilja? Ointresse? Fokus på annat, detta med dragkrok får vänta? Ovilja att riskera att elbilarna kannibaliserar för mycket på fossilerna? Rädsla att den kraftigt minskade räckvidden med ett tungt släp ska ge badwill för elbilar? (om de inte vill att elbilarna ska ta över för fort vore det kanske bra om folk blev besvikna på räckvidden? )
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 2 gång.
Glömde Audi e-tron. Får den verkligen dra 1800 kg?
Inte med B-kort
Nej nej, men bilen är alltså typad för det? Jag menar, Nissan e-NV får dra 1250 kg på B-kort och 2000 på utökad B-behörighet, men är bara typad för 450 kg.
Glömde Audi e-tron. Får den verkligen dra 1800 kg?
Ja, den får dra 1800kg. Och det är denna lilla detaljen som gör e-tron extremt intressant för min del. Inte att den får dra så tunga släp, det är overkill för min del, men att den får dra släp överhuvudtaget alltså. Samtidigt har jag ingen större lust att lägga en miljon på en bil bara för att den kan ha dragkrok. Det är helt sinnessjukt. Varför ska det vara så svårt?
Frågan varför inte elbilar får krok kan väl bara besvaras av tillverkarna själva. I fallet med Model S beror det på att jänkarna inte begriper bättre. Det är min slutsats.
I fallet med alla andra är det väl dels ointresse, dels rädslan att elbilar blir för användbara och på så vis konkurrerar ut fossilbilar. Den minskade räckvidden när man drar släp är naturligtvis bara ett skenargument. Likaså påståendet att en elektrisk drivlina inte orkar. Fast det sistnämnda får man ganska ofta höra när man pratar med folk.
Bästa exemplet på att det är bara sktitsnack är ju VWs e-Crafter. En jättestor skåpbil som får lasta flera ton och som har exakt samma drivlina som e-Golf. Då duger den plötsligt för tunga lass.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Glömde Audi e-tron. Får den verkligen dra 1800 kg?
Ja, den får dra 1800kg. Och det är denna lilla detaljen som gör e-tron extremt intressant för min del. Inte att den får dra så tunga släp, det är overkill för min del, men att den får dra släp överhuvudtaget alltså. Samtidigt har jag ingen större lust att lägga en miljon på en bil bara för att den kan ha dragkrok. Det är helt sinnessjukt. Varför ska det vara så svårt?
Frågan varför inte elbilar får krok kan väl bara besvaras av tillverkarna själva. I fallet med Model S beror det på att jänkarna inte begriper bättre. Det är min slutsats.
I fallet med alla andra är det väl dels ointresse, dels rädslan att elbilar blir för användbara och på så vis konkurrerar ut fossilbilar. Den minskade räckvidden när man drar släp är naturligtvis bara ett skenargument. Likaså påståendet att en elektrisk drivlina inte orkar. Fast det sistnämnda får man ganska ofta höra när man pratar med folk.
Bästa exemplet på att det är bara sktitsnack är ju VWs e-Crafter. En jättestor skåpbil som får lasta flera ton och som har exakt samma drivlina som e-Golf. Då duger den plötsligt för tunga lass.
Tack! Jag visste ju att e-tron får dragkrok, men hade missat att det var så hög släpvagnsvikt!
Uppdaterar förstainlägget!
Det är väl knappast förvånande att märken som Audi och Mercedes kommer med bilar som kan/får dra?
De förstår behovet eftersom många av deras nuvarande kunder drar tunga (häst) släp. Att inte i-pace har krok visar nog mer på att Jaguar inte tänkt att i-pace ska dra. Det är inte lifestyle för den typen av bil (har de bestämt). Volvos elbilar kommer garanterat ha drag.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Extra kylning för hög dragvikt kostar pengar (på en redan dyr bil)
Extra kylning för hög dragvikt ökar vikten (på en redan tung bil)
Extra kylning för hög dragvikt tar plats (på en bil som i vissa avseenden har fullt upp med att klämma in batterier på många ställen)
Att dra tungt förkortar räckvidden MYCKET! (Där räckvidden ofta redan är begränsad från början)
Extra kylning för hög dragvikt behövs/efterfrågas i VÄRLDEN av relativt få (fram för allt på små och mellanstora bilar)
Extra kylning för hög dragvikt behövs just mest vid körning med hög dragvikt (Vilket för de allra flesta är väldigt sällan. Där man tex i USA har en separat dragbil till just det)
Extra kylning för hög dragvikt innebär ett besvärligare ”driftsfall” att kalkylera på (har erfarenhet och statistik ifrån) och där man dessutom redan har många NYA faktorer som man (som fossilbilstillverkare är ovana vid). Dvs hur batteribilar uppför sig normalt och vid hög belastning, livslängd, överhettning, körmönster, villighet att ladda ofta hos kunderna osv
RESULTAT: varför kosta på extra kylning då FÅ kunder faktiskt behöver det vid några FÅ tillfällen. Medans ALLA kunder får vara med och betala för det i så fall så att säga.
Min erfarenhet är att biltillverkarna har ganska bra koll på sådant här och har räknat noggrant på det. Samt att det är en form av ”prioriteringsfråga” dvs det är INTE viktigt i det här skedet när de snabbt försöker få fram en (för de allra flesta) ny typ av bil, med (för de) en ny typ av teknologi till marknaden.
Handla inte så mycket om ovilja/okunskap utan mer om logiskt resonemang utifrån en komplex verklighet med många ”viljor” och olika aspekter att hantera. Där både fackföreningar, politiker, aktiemarknaden, befintliga avtal, kassaflöden, redan gjorda investeringar, faktisk betalningsvilja osv är saker som också påverkar vilka val som görs UTÖVER vad vissa ”kunder helst säger sig vilja ha” och hur man ”tekniskt löser det” osv.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Renault Kangoo EL får enligt transportstyrelsen dra 1374kg på B-kort och 2124 på utökat körkort på sin krok, det lät riktigt bra.
Kan det verkligen vara riktigt ?
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Renault Kangoo EL får enligt transportstyrelsen dra 1374kg på B-kort och 2124 på utökat körkort på sin krok, det lät riktigt bra.
Kan det verkligen vara riktigt ?
Vad de olika behörigheterna tillåter är tyvärr inte detsamma som vad bilen får dra. Även på en Model S som inte får dra alls skriver man ut vad man skulle få dra med olika körkort om bilen skulle få dra.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Som jag skrev på slutet. Handlar nog knappast om att man ”tekniskt inte kan” eller ”inte förstår” utan mer om många andra saker.
Du ska se mina långa svar!
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Extra kylning för hög dragvikt kostar pengar (på en redan dyr bil)
Extra kylning för hög dragvikt ökar vikten (på en redan tung bil)
Extra kylning för hög dragvikt tar plats (på en bil som i vissa avseenden har fullt upp med att klämma in batterier på många ställen)
Att dra tungt förkortar räckvidden MYCKET! (Där räckvidden ofta redan är begränsad från början)
Extra kylning för hög dragvikt behövs/efterfrågas i VÄRLDEN av relativt få (fram för allt på små och mellanstora bilar)
Extra kylning för hög dragvikt behövs just mest vid körning med hög dragvikt (Vilket för de allra flesta är väldigt sällan. Där man tex i USA har en separat dragbil till just det)
Extra kylning för hög dragvikt innebär ett besvärligare ”driftsfall” att kalkylera på (har erfarenhet och statistik ifrån) och där man dessutom redan har många NYA faktorer som man (som fossilbilstillverkare är ovana vid). Dvs hur batteribilar uppför sig normalt och vid hög belastning, livslängd, överhettning, körmönster, villighet att ladda ofta hos kunderna osv
RESULTAT: varför kosta på extra kylning då FÅ kunder faktiskt behöver det vid några FÅ tillfällen. Medans ALLA kunder får vara med och betala för det i så fall så att säga.
Min erfarenhet är att biltillverkarna har ganska bra koll på sådant här och har räknat noggrant på det. Samt att det är en form av ”prioriteringsfråga” dvs det är INTE viktigt i det här skedet när de snabbt försöker få fram en (för de allra flesta) ny typ av bil, med (för de) en ny typ av teknologi till marknaden.
Handla inte så mycket om ovilja/okunskap utan mer om logiskt resonemang utifrån en komplex verklighet med många ”viljor” och olika aspekter att hantera. Där både fackföreningar, politiker, aktiemarknaden, befintliga avtal, kassaflöden, redan gjorda investeringar, faktisk betalningsvilja osv är saker som också påverkar vilka val som görs UTÖVER vad vissa ”kunder helst säger sig vilja ha” och hur man ”tekniskt löser det” osv.
Ja, vi får verkligen hoppas att 3:an får drag!
Men om nu t.ex. Sono Sion blir verklighet så motsäger det en hel del av din lista. Det är en relativt liten och relativt billig bil (trots att de höjde priset på batteriet nyligen) och dragkrok är ett av de viktigaste detaljerna på den bilen.
Renault Kangoo EL får enligt transportstyrelsen dra 1374kg på B-kort och 2124 på utökat körkort på sin krok, det lät riktigt bra.
Kan det verkligen vara riktigt ?
Vad de olika behörigheterna tillåter är tyvärr inte detsamma som vad bilen får dra. Även på en Model S som inte får dra alls skriver man ut vad man skulle få dra med olika körkort om bilen skulle få dra.
Även min Zoe får dra en massa i teorin, men det har ingen praktisk nytta för mig.
Självklart är det inte en enda orsak som resulterar i låg släpvangnsvikt på flertalet elbilar. Alla har sin eller sina specifika skäl.
Är kanske bra med ett talande exempel från Nissan. De ångrar ju numera officielt (?) att de med flit designade Leafen så ful.
Nu när de har (förmodar jag iaf) lättare att producera tillräckligt många Leaf till kund så har de slutat med att medvetet fuldesigna bilmodellen i fråga.
Man vill ju helt enkelt inte att 10tals procent av ens egna kunder skall "tvingas" avstå från att byta in sin nuvarande bil mot en ny dito som har eldrift pga att Nissan som tillverkare ej kan leverera tillräcklig många bilar ut till oss kunder.
Komponentbrist är oftast mycket obra... i detta fallet är det batterikapaciteten som begränsar i fabrikerna.
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Tror ni inte det finns ett intresse för dragkrok ute i Europa, trots allt?
Om det inte kommer elbilar med dragkrok kommer ju husvagnsfolket aldrig att anamma elbilen. England är väl rejält inne på husvagnar. Och Tyskland, eller har de konverterat till husbilar...
Husvagnar har väl på många marknader ersatts av Husbilar.
Där det trots allt finns olika fördelar med de olika ”koncepten”. Att kunna koppla av husvagnen och utforska omgivningen med bil med huset kvar ”uppackat”. Där Husbilen kanske är snabbare och flexiblare på längre resor med få stopp osv.
Men Trenden har nog varit tydlig mot färre husvagnar under många år.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Tror ni inte det finns ett intresse för dragkrok ute i Europa, trots allt?
Om det inte kommer elbilar med dragkrok kommer ju husvagnsfolket aldrig att anamma elbilen. England är väl rejält inne på husvagnar. Och Tyskland, eller har de konverterat till husbilar...
Tyskland har samma dragkrokskrav som Sverige. Jag har skrivit det många gånger. Den särställning som svenskarna inbillar sig ha på grund av sina husvagnsvanor, och att dragkrok därför inte står högst på listan hos biltillverkarna, finns inte riktigt på det viset.
Det är snarare tvärtom. Min teori är såhär: Hittills har tyska (och andra) billlverkare avsiktligt låtit bli att erbjuda dragkrok för sina elbilar. Varför? Jo, för att de inte ville sälja dem. Onödiga kostnader för en bil som man ändå bara har i programmet för att man måste. Dessutom gör avsaknad av dragkrok att bilarna blir mindre användbara och därmed mindre populära.
Mem nu har det hänt saker. Nu kommer plötsligt dyra elbilar som faktiskt ska säljas i större volymer som E-tron och EQC osv. Och sedär, de får dragkrok. Annars hade ingen velat ha dem.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14