HelectriC skrev:tehjimos skrev:
Som jag sa, Tesla kan inte göra bilar åt hela världen.
För det första är nog inte majoriteten av de äldre som köper en bil för 500k+...
Sen så är ju smaken som baken... därför vi behöver fler tillverkare som trycker ut elbilar.
Teslorna är nog en av de allra enklaste bilarna att köra... bilen låser upp själv, hoppa i.. tryck på bromsen, lägg i Drive... iväg. Simplare blir det inte. Därefter låser den själv...
Vad menar du att dom inte skulle klara av? Skärmen är ju egentligen massa extra lull-lull bara... ACn är ju som vanliga knappar... bara digitalt. Inga komplicerade menyer eller så, vad mer skulle behövas för dom ifall det tog 6 månader att fixa blåtand.
Som sagt, rädsla för förändring o lära sig nå nytt. Dom har ju lärt sig hur en fossilbil funkar en gång i tiden..då kan man lära sig en simpel skärm. Kör dom fortfarande knapptelefoner?
Svårt för mig att sitta och försvara och förklara hur andra människor tänker eller hur äldre prioriterar sina bilval. JAG är varken gammal eller teknikrädd, så jag faller inte i den kategorin, men du måste ju vara öppen för att inte alla är på din nivå? Har du inga äldre i din omgivning till exempel?
Om skärmen på Teslan tex är ställd för att enbart visa karta och fjädringen är i lägsta läge samt att taket är öppet och du sätter en oinvigd person bakom ratten, så tar det nog en bra stund innan denne har klarat att höja bilen (kanske den är parkerad vid en kant och måste upp för att inte ta i?), fått på radion, hittat P1 och stängt taket. Allt är inte så lätt för alla och just detta gör att många inte vill ha just en Tesla. Det finns ju massa folk som inte vill/kan tänka sig byta mellan Android och iOS av samma anledning, det blir för krångligt att sätta sig in i ett nytt system helt enkelt.
Du läser inte vad jag skriver...
Varför skulle fjädringen vara på lägsta och takluckan öppen? Du letar ju bara problem-situationer nu. Bilen levereras med fjädringsläget på standard, om dom inte kan använda blåtand ens så har jag svårt att se varför man skulle behöva använda luftfjädringen. Bilen på standard är lika hög som vilken annan sedan som helst.
Jag skriver ju att smaken är som baken, folk får välja exakt vad dom vill. Men skärmen är inte nå krångligare än knappar, det enda skälet knapparna verkar enklare är för att dom redan vet hur de funkar... men en gång i tiden fick dom lära sig det också.
Vad behöver man? Köra bilen, AC samt musik... alla dessa finns ikoner för längst ner på skärmen alltid framme. Exakt samma som knappar.
Återkommer till det jag skrivit innan, rädsla för förändring, ovilja att lära sig nytt.. för det verkar krångligt. Allt är krångligt tills man lärt sig det...
Min farfar o farmor som är 80+ skulle definitivt kunna lära sig skärmen i en Tesla på egen hand, men dom kör inte bil längre heller.
Är man fortfarande kapabel till att köra bil så kan man lära sig en skärm, sen om folk vill eller inte är upp till dom. Men det är inte något krångligare än något annat.