SECC 2018
Moderator: Redaktion
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: SECC 2018
Ca 26h är imponerande bra tid för Kona tycker jag. Lite snabbare laddare så är den nere på 24h.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Pontus skrev:jag kan inte se att det hade varit bättre med ett eget laddnätverk för var och en av biltillverkarna. Jaguar bygger sitt, BMW bygger sitt osv.HelectriC skrev:Ja det är Jaguars fel om det nu är någons fel. Det är ju ingen annan än Tesla själva som gjort att det i praktiken är möjligt att använda deras höga laddhastighet. När du väljer en Tesla så väljer du ju helheten inte bara bilen. Det är lite som att säga att det är bättre att köpa en vätgasbil efter som tekniken är mycket bättre (om det nu vore så) sen att det inte finns några vätgasmackar är ju inte bilens fel. Man måste väl se till helheten?Pontus skrev:
nej, det blir som att säga att även om du har högre toppfart, så får du inte köra fortare, men den andre får det. iPace klarar ju i princip samma laddhastighet som Tesla 100kW vs 120kW, men det fanns ju inga platser att ladda med mer än 50kW på sträckan som kördes. SJälvklart är det realitet här och nu, men är det Jaguars fel?
Sedan kan jag ju svälja att detta test kanske inte motsvarar det vanligaste körmönstret och därför inte ska vara avgörande för vilken bil som är bäst för majoriteten.
Men om syftet med hela eventet var att visa hur det funkar idag och på så sätt jämföra hur det går att köra med hjälp av olika laddnätverk, så är inte det en tävling för mig. Det är en jämförelse och då är det viktigt att belysa att en stor del av tidsskillnaden har att göra med att det inte fanns några möjligheter att ladda lika snabbt med 2 av 3 deltagande bilar.
Jag tycker det är jättebra att Model 3 får CCS, så att man äntligen får 1 standard för laddning. Heljobbigt att hålla på med all olika nätverk, se bara på alla bilar som försöker ladda sin icke-Tesla på en SuC, folk fattar ju inte och det är rörigt.
Jag har aldrig sett nån icke-Tesla försökt ladda på SuC. Återigen, det här har ju snarast med ditt vistelseland att göra.

Sök runt lite här på forumet så hittar du massa bilder på diverse hybrider och andra elbilar som står inkopplade på SuC och tror nåt ska hända under tiden de äter eller gör nåt annat.
Korrekt att Norge har fler Tesla och elbilar och det gör ju bara att jämförelsen blir mycket bättre eftersom man kan jämföra inte enbart från ett rent ekonomiskt perspektiv. Här finns det faktiskt folk som väljer en diesel-Passat framför Tesla, tro det
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Ja, den har OTA-uppdateringarfth skrev:Ja, många av problemen går säkert att fixa i mjukvara, har i-pace OTA-uppdatering?boreno skrev:Baserat på vad jag läst i denna tråd verkar det som att iPace har problem med laddningen. Det är knappast orimligt att anta att detta är en barnsjukdom som kommer att adresseras av Jaguar i sinom tid.
Något som i stort missats hittills i medierapporteringen kring nya och snart kommande elbilar är att detta faktiskt är ett nytt teknikområde för de etablerade biltillverkarna. Det är inte rimligt att anta att tillverkare ska lyckas med ny teknik utan avsevärda problem med barnsjukdomar i både produktion och färdig produkt.
Min spådom är att vi kommer få en repris av de tidiga Model S-artiklarna som gjorde stora scoop utav Teslans barnsjukdomar (något vi ser mycket mindre av nu!). En effekt av detta bör bli att förtroendet för biltillverkarna sjunker kraftigt (ungefär som såhär: ”hur i h-vete kan ni ha samma barnsjukdomar som Tesla hade för flera år sedan?! Ni är ju inte nya i matchen att bygga bilar!”).
Tidigare har ju konsensus varit att så fort dom "riktiga" tillverkarna bestämmer sig för att bygga elbilar så kommer dom att sopa mattan med uppstickaren Tesla, det ser ju inte riktigt ut så nu, trots att Tesla har gjort alla sina patent fritt tillgängliga för alla...
Toleransen för barnsjukdomar kommer nog som du säger vara betydligt lägre för de traditionella tillverkarna än för Tesla, där räknade man ju lite med det eftersom dom är nya, men VW, Audi, Jaguar etc har ju liksom ingen "ursäkt". Det här måste ju Jaguar fixa omedelbart, annars kommer det att att bli katastrof för dom tror jag.
/fth
Model 3-24/Polestar 3-24
Jäklar vad du tog det här personligt.HelectriC skrev:Sök runt lite här på forumet så hittar du massa bilder på diverse hybrider och andra elbilar som står inkopplade på SuC och tror nåt ska hända under tiden de äter eller gör nåt annat.
Korrekt att Norge har fler Tesla och elbilar och det gör ju bara att jämförelsen blir mycket bättre eftersom man kan jämföra inte enbart från ett rent ekonomiskt perspektiv. Här finns det faktiskt folk som väljer en diesel-Passat framför Tesla, tro det

Jag såg en senast förra veckan, i Ulricehamn.Verdi skrev:Jag har aldrig sett nån icke-Tesla försökt ladda på SuC.

Missförstå mig inte jag tycker också det vore bra om det fanns ett standard laddnätverk där alla kunde ladda. Men om 2 av deltagarna presterar lite sämre på grund av att de inte har tillgång till ett bra laddnätverk så är väl detta också viktigt att belysa?HelectriC skrev:jag kan inte se att det hade varit bättre med ett eget laddnätverk för var och en av biltillverkarna. Jaguar bygger sitt, BMW bygger sitt osv.Pontus skrev:Ja det är Jaguars fel om det nu är någons fel. Det är ju ingen annan än Tesla själva som gjort att det i praktiken är möjligt att använda deras höga laddhastighet. När du väljer en Tesla så väljer du ju helheten inte bara bilen. Det är lite som att säga att det är bättre att köpa en vätgasbil efter som tekniken är mycket bättre (om det nu vore så) sen att det inte finns några vätgasmackar är ju inte bilens fel. Man måste väl se till helheten?HelectriC skrev:nej, det blir som att säga att även om du har högre toppfart, så får du inte köra fortare, men den andre får det. iPace klarar ju i princip samma laddhastighet som Tesla 100kW vs 120kW, men det fanns ju inga platser att ladda med mer än 50kW på sträckan som kördes. SJälvklart är det realitet här och nu, men är det Jaguars fel?Pontus skrev:Vad är det som är haltande, ser inte verkligheten ut så?HelectriC skrev:
ja, det blir en ganska haltande jämförelse att ladda en bil med under 50kW och en med mer än 100kW.
Det är som att säga att om det finns en bil med som har en toppfart på 50km/h så borde ingen annan få köra fortare än så eller?
Sedan kan jag ju svälja att detta test kanske inte motsvarar det vanligaste körmönstret och därför inte ska vara avgörande för vilken bil som är bäst för majoriteten.
Men om syftet med hela eventet var att visa hur det funkar idag och på så sätt jämföra hur det går att köra med hjälp av olika laddnätverk, så är inte det en tävling för mig. Det är en jämförelse och då är det viktigt att belysa att en stor del av tidsskillnaden har att göra med att det inte fanns några möjligheter att ladda lika snabbt med 2 av 3 deltagande bilar.
Jag tycker det är jättebra att Model 3 får CCS, så att man äntligen får 1 standard för laddning. Heljobbigt att hålla på med all olika nätverk, se bara på alla bilar som försöker ladda sin icke-Tesla på en SuC, folk fattar ju inte och det är rörigt.
Man kan ju inte begränsa en bil bara för att den har tillgång till något som gynnar den och inte sitter på bilen, man får ju tillgången tillsammans med att man köper bilen. Det är ju inget extra ordinärt utan alla som köper en Tesla får ju tillgång till SuC och man har betalat för det också.
Varför ska Porsche till exempel bry sig om att bygga en bil som klarar 350 kW laddning på deras stationer om man i alla jämförelser sedan inte får ladda snabbare än den långsammaste bilen som är med i testet?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Kan det här vara en delförklaring på förbrukningen för Jaguaren, såg det nu när jag kikade på bilderna...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Går den inte att ladda om man har för mycket värme på?Bjelke skrev:Kan det här vara en delförklaring på förbrukningen för Jaguaren, såg det nu när jag kikade på bilderna...

Vadå? Åker inte alla omkring med ACn på 28 grader?Bjelke skrev:Kan det här vara en delförklaring på förbrukningen för Jaguaren, såg det nu när jag kikade på bilderna...

Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Vad låg förbrukningen på då?Bjelke skrev:Kan det här vara en delförklaring på förbrukningen för Jaguaren, såg det nu när jag kikade på bilderna...
Kul event, men man kan ju inte ta det speciellt seriöst eftersom någon valde att bo på hotell, osv. Mer som Gumball 3000 - tokig grej som ger lite publicitet 
Synd för Jaguar, hoppas dom kan hantera ev. dålig press av detta på rätt sätt och kanske kan vända det till något positivt istället om dom nu också kan uppdatera på distans. Vore ju riktigt tråkigt om folk skulle bli rädda för Jaguar/elbilar pga. detta.

Synd för Jaguar, hoppas dom kan hantera ev. dålig press av detta på rätt sätt och kanske kan vända det till något positivt istället om dom nu också kan uppdatera på distans. Vore ju riktigt tråkigt om folk skulle bli rädda för Jaguar/elbilar pga. detta.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Åker tåg hem.
Konduktören frågade hur det gick på tävlingen
Han kollade på Glympse i början men sen fick han börja jobba!
Hej konduktörn!
Konduktören frågade hur det gick på tävlingen

Han kollade på Glympse i början men sen fick han börja jobba!
Hej konduktörn!

- TiborBlomhall
Kians förare valde att tillfälligt pausa tävlingen då han var för utmattad. Av hänsyn till hans och andras säkerhet vilade han ut sig på hotell innan han fortsatte igen. Sovtiden kommer dras av från hans sluttid.mans71 skrev:Kul event, men man kan ju inte ta det speciellt seriöst eftersom någon valde att bo på hotell, osv. Mer som Gumball 3000 - tokig grej som ger lite publicitet
Vi andra var av annat virke och halsade Red Bull å åk... jag tror inte jag kan somna på en vecka nu

Aha, då hade jag fel och backar mitt påstående! Riktigt kul att följa!TiborBlomhall skrev:Kians förare valde att tillfälligt pausa tävlingen då han var för utmattad. Av hänsyn till hans och andras säkerhet vilade han ut sig på hotell innan han fortsatte igen. Sovtiden kommer dras av från hans sluttid.mans71 skrev:Kul event, men man kan ju inte ta det speciellt seriöst eftersom någon valde att bo på hotell, osv. Mer som Gumball 3000 - tokig grej som ger lite publicitet
Vi andra var av annat virke och halsade Red Bull å åk... jag tror inte jag kan somna på en vecka nu
Model S P85DL+
- TiborBlomhall
- Bjelke
- Teslaägare
Jag frågade inte utan det är bara det vi kommit fram till genom att studera allt på distans här på forumet,Verdi skrev:Vad låg förbrukningen på då?Bjelke skrev:Kan det här vara en delförklaring på förbrukningen för Jaguaren, såg det nu när jag kikade på bilderna...
men hon sa att den drog mycket och tog lång tid att ladda (plus diverse strul med laddarna i sig osv).
Att ha en sida inställd på 28 grader när det är så här kallt känns som en mindre bra idé iaf, jag har dock
ingen kunskap om hur mycket det kan ha påverkat men kliman kan dra ganska mycket, speciellt i låga
temperaturer då (ev) värmepump inte får någon verkningsgrad att skryta med. I värsta fall kan dom
ha motarbetat varandra (den högra och vänstra sidan alltså) men det känns lite långsökt för då måste väl
i princip ena sidan köpa på Kyla (AC) och den andra på värme (pump) och det är väl iaf inte ens möjligt, men
något liknande iaf som tex passiv kyla (kall luft utifrån) samt värme (via pump) på andra sidan...
Taskigt om hon fick lida extra för en sån sak ju (hoppas jag har fel iaf)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Allt som allt så vart det en märklig uppvisning. Tibor körde för att bräcka rekordet och det gick vägen. Starkt jobbat Tibor.
Hoppas du körde säkert hela vägen.
Alla bilar borde haft 2 förare.
Varför valde Kia avstå från publiciteten?
Syskonet Kona funkade ju bra.
Jaguaren. Vad hände? Som sagt, kördes den upp till Haparanda eller fick den skjuts? Saknar viktiga uppdateringar? Nja kom med nån annan förklaring. Konstigt
Hoppas du körde säkert hela vägen.
Alla bilar borde haft 2 förare.
Varför valde Kia avstå från publiciteten?
Syskonet Kona funkade ju bra.
Jaguaren. Vad hände? Som sagt, kördes den upp till Haparanda eller fick den skjuts? Saknar viktiga uppdateringar? Nja kom med nån annan förklaring. Konstigt
MYLR-24
- TiborBlomhall
Kia har nyhetsembargo som släpps 8 dec. Tidningen Elbilen i Sverige påverkas inte, nästa nummer kommer senare - men live-info kunde vi ju inte ge...
- TiborBlomhall
Vi skulle fått förare från Elbil Sverige - men de flesta hoppade av i sista stund
Vi valde att genomföra iaf med säkerhetsregeln att man fick pausa om man kände sig trött - vilket Kians förare utnyttjade.

Vi valde att genomföra iaf med säkerhetsregeln att man fick pausa om man kände sig trött - vilket Kians förare utnyttjade.
- TiborBlomhall
Jag orkar inte skriva stor artikel till i morgon, den får komma nån annan dag. Får heller inte avslöja allt, ni ska ju köpa tidningen för detaljerna
(Och egentligen vet jag inte så mycket heller om hur det gick för de andra förarna.)

(Och egentligen vet jag inte så mycket heller om hur det gick för de andra förarna.)
- Bjelke
- Teslaägare
Hör gärna av er om det blir lika någon gång, sambon här var lite sugen på att följa med i Jaguaren tex (dom heterTiborBlomhall skrev:Vi skulle fått förare från Elbil Sverige - men de flesta hoppade av i sista stund![]()
tom Ida båda två)

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Vore lite extra festligt om du hette Igor. Men man kan ju inte ha roligt jämt. Bara nästan.Bjelke skrev:Hör gärna av er om det blir lika någon gång, sambon här var lite sugen på att följa med i Jaguaren tex (dom heterTiborBlomhall skrev:Vi skulle fått förare från Elbil Sverige - men de flesta hoppade av i sista stund![]()
tom Ida båda två)

I alla fall spännande att ta del av evenemanget så här i efterskott och med engagerade kommentatorer. Tack Tibor och ni andra!
Jasså? Jag tycker bara man kan försöka se lite nyanserat på saker och ting och inte gräva ner sig i Teslasekteriet allt för mycket. Men ärligt talat så vet jag inte helt vad i mitt svar som var personligt eller menade du tidigare inlägg?Verdi skrev:Jäklar vad du tog det här personligt.HelectriC skrev:Sök runt lite här på forumet så hittar du massa bilder på diverse hybrider och andra elbilar som står inkopplade på SuC och tror nåt ska hända under tiden de äter eller gör nåt annat.
Model 3-24/Polestar 3-24