Elbilens (BEV) progression - en jämförelse mot vad som hänt

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Elbilens (BEV) progression - en jämförelse mot vad som hänt

Inlägg av Jeppe_E »

Jag är ganska ny på forumet, men har läst i några månader innan jag blev medlem. Anledningen är enkel. Min nästa bil blir en elbil. Ja alltså en BEV. För mig är det definitionen av en elbil, även om många tillverkare hävdar att det finns många olika typer.

Men, jag försöker se detta med rimliga ögon och kan därför ibland uppfattas som negativt inställd. Men jag tänkte faktiskt ge er en liten jämförelse med kameror (eftersom jag tidigare jobbat som fotograf/skribent)

1990 - Alla plåtade med analoga kameror, då precis som nu så var det funktionerna som skiljde kamerorna åt. Digitalt var sjukt dyrt och fanns bara i ett fåtal exemplar.

1995 - De flesta plåtade fortfarande med analogt. De digitala kamerorna hade långsamt börjat dyka upp hos dagspressen. De var dyra (väldigt dyra) och var väldigt begränsade i både kvalite och funktion.

2000 - I princip alla amatörfotografer och frilansare körde fortfarande analogt. Dagspressen hade nu kameror som nästan motsvarade den analoga kamerans motsvarighet. Men fortfarande väldigt dyra (100.000 kr) Canon släppte sin första digitala systemkamera på 3,1 MP. Den fick inte fäste pga högt pris och låg upplösning.

2001 - Canon släpper sin D60. Dubbelt så många pixlar till samma pris som D30. Entusiasterna börjar köpa in sig på den digitala tekniken, men den stora massan kör analogt

2002 - Canon släpper sin 10D. Här släppte jag in den digitala tekniken och pungade ut med 25000kr för kamerahuset. 3 st minneskort på 256 MB (ja...) rymde 40 bilder och kostade 900kr stycket

2004 - Canon släpper proffs/yrkeskameran Eos 1D Mk 2. En riktig stridsvagn och jag kastade iväg 42000kr för att få en kamera med... tadaaa 8,2 MP

2005 - Någonstans här i tidslinjen så är det betydligt fler som använder digitala kameror än analoga

2007 - Nikon hade tappat en hel del försäljning, eftersom de inte riktigt hann med omställningen till digitalt. I princip alla modeller som de presenterade var i princip en generation bakom Canon. Gamla kända märken som minolta och Olympus hade det svårt och blev uppköpta eller fick fokusera på kompaktkameror.
Men 2007 kom Nikon med sin D3, efter att Canon tagit lite för lång tid på sig att uppdatera sina modeller så gick nu kronan till Nikon igen. Gissa vad 12 MP kostade mig nu? 45000kr. Men jag var bland de första i Sverige som fick kameran. Nu är det väldigt få entusiaster som kör analogt. Analoga systemkameror köps/säljs inte längre.

2010 - La jag ner min fotoverksamhet då det var allt för slitsamt och osäkert rent inkomstmässigt. Men under de sista tre åren så kunde man köpa ännu bättre och billigare kameror.

2013/2014 - kompaktkamerorna börjar känna av smartphoneintåget. Försäljningen minskar drastiskt

2017 - Vem köper en kompaktkamera?

2018 - min senaste iphone har två objektiv, massor med funktioner och har 12 MP. Bilderna räcker gott till A4, även om det förstås är skillnad mot min Nikon D3s 12 MP.


För mig så är elbilen på 2001 just nu, men snart så kommer vi att se en skenande utveckling. Kanske inte lika drastisk som ovan. Men kanske inte helt fel ute med att om 6-7 år så är det väldigt få (om några) rena fossilbilar som säljs. Den stora parantesen är dessa laddhybrider som kommer att putta den riktiga elbilen framåt några år i tidsaxeln. ”Ja, jag kör miljöbil” :?

Tankar/funderingar?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2554
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Elbilens (BEV) progression - en jämförelse mot vad som h

Inlägg av TeslaTissel »

Gillas!

Men jag undrar vad - du egentligen menar med 2001?

Jag var med i den där omvälvningen också med kameror.
Den här gången sker det på ett annat sätt nu är det inte bara teknikutvecklingen som ligger i människors tankar.
det är vår framtid och för första gången - kanske äntligen går det upp för folk hur liten planet vi bor på, hur känslig vår tillvaro är.
- Uta att ta till religiösa övertoner så ser jag väldigt positivt på utvecklingen just nu,

Finns massor att skriva.

- Vi har samma mål och då kommer omställningen till elfordon gå både snabbt och långsamt.
För en del kanske det gör ont. Tidspannet du nämner stämmer nog ganska bra? Sex sju år.

Men om det inte sker nu så...
Senast redigerad av TeslaTissel, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
robpow
Teslaägare
Inlägg: 108
Blev medlem: 26 feb 2016 13:55
Ort: Nacka

Re: Elbilens (BEV) progression - en jämförelse mot vad som h

Inlägg av robpow »

Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2554
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Elbilens (BEV) progression - en jämförelse mot vad som h

Inlägg av TeslaTissel »



Haha! De skulle lagt till ytterligare en bild!

”Spot the TESLA”!
Mysman
Inlägg: 175
Blev medlem: 15 jul 2016 10:49

Re: Elbilens (BEV) progression - en jämförelse mot vad som h

Inlägg av Mysman »

Med bilar går det långsammare än nödvändigt. Alltför stor industri och mycket pengar inblandat.
Du får nog dubbla prognosen och om 12-13 år runt 2030 är det ingen som köper dino's längre.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Elbilens (BEV) progression - en jämförelse mot vad som h

Inlägg av Jeppe_E »

Mysman skrev:
Med bilar går det långsammare än nödvändigt. Alltför stor industri och mycket pengar inblandat.
Du får nog dubbla prognosen och om 12-13 år runt 2030 är det ingen som köper dino's längre.
Precis, det var liksom det som var min slutsats. Om 6-7 år så köper vi fortfarande hybrider, det kommer att dröja 10-12 år innan den parantesen är utraderad. Kameraindustrin hade ingen sådan parantes (jo, det hade den, men den blev fantastiskt kortlivad)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Elbilens (BEV) progression - en jämförelse mot vad som h

Inlägg av Jeppe_E »

TeslaTissel skrev:
Gillas!

Men jag undrar vad - du egentligen menar med 2001?
.
Att Elbilar (BEV) befinner sig vid 2001 på digitalkamerans tidsaxel. Det är 1,1% elbilar som säljs, till entusiaster :)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2554
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Elbilens (BEV) progression - en jämförelse mot vad som h

Inlägg av TeslaTissel »

Jeppe_E skrev:
TeslaTissel skrev:
Gillas!

Men jag undrar vad - du egentligen menar med 2001?
.
Att Elbilar (BEV) befinner sig vid 2001 på digitalkamerans tidsaxel. Det är 1,1% elbilar som säljs, till entusiaster :)
Aha! Då förstår jag.

Glömde totalt välkomna dig till detta forum - som du märker går det undan här!

:D :lol:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbilens (BEV) progression - en jämförelse mot vad som h

Inlägg av LarsL »

Jeppe_E skrev:
Mysman skrev:
Med bilar går det långsammare än nödvändigt. Alltför stor industri och mycket pengar inblandat.
Du får nog dubbla prognosen och om 12-13 år runt 2030 är det ingen som köper dino's längre.
Precis, det var liksom det som var min slutsats. Om 6-7 år så köper vi fortfarande hybrider, det kommer att dröja 10-12 år innan den parantesen är utraderad. Kameraindustrin hade ingen sådan parantes (jo, det hade den, men den blev fantastiskt kortlivad)
Nja, man skulle ju kunna tolka den digitala kompaktkameran som ”hybriden” som helt har ersatts av mobilen, för min del har mobilen även ersatt systemkameran.
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Elbilens (BEV) progression - en jämförelse mot vad som h

Inlägg av lobbin »

Jag tror att hybriden kommer att försvinna ganska snabbt och det som blir kvar är fossil och rena BEV.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2554
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Elbilens (BEV) progression - en jämförelse mot vad som h

Inlägg av TeslaTissel »

lobbin skrev:
Jag tror att hybriden kommer att försvinna ganska snabbt och det som blir kvar är fossil och rena BEV.
Jag ser komiska och lite tradiga saker i de här USA-förkortningarna

PHEV = Puh = går max fem sex mil per stöt!

BEV onödig förkortning för elbil.

Skriv elbil så även lekmannen fattar.
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 850
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Elbilens (BEV) progression - en jämförelse mot vad som h

Inlägg av _TonyV »

TeslaTissel skrev:
lobbin skrev:
Jag tror att hybriden kommer att försvinna ganska snabbt och det som blir kvar är fossil och rena BEV.
Jag ser komiska och lite tradiga saker i de här USA-förkortningarna

PHEV = Puh = går max fem sex mil per stöt!

BEV onödig förkortning för elbil.

Skriv elbil så även lekmannen fattar.
rena elbilar finns det två spår för: batteri och vätgas.
Sen några snedsprång med olika vätskor som verkar ha försvunnit innan det vart verklighet. (Quant?)
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Elbilens (BEV) progression - en jämförelse mot vad som h

Inlägg av Jeppe_E »

TeslaTissel skrev:
lobbin skrev:
Jag tror att hybriden kommer att försvinna ganska snabbt och det som blir kvar är fossil och rena BEV.
Jag ser komiska och lite tradiga saker i de här USA-förkortningarna

PHEV = Puh = går max fem sex mil per stöt!

BEV onödig förkortning för elbil.

Skriv elbil så även lekmannen fattar.
Jag var inte riktigt säker hur jag skulle skriva så att det framgick. Bilsäljarkåren i Sverige har ju beslutat att tydligen skall alla bilar så har något mer än ett 12v batteri kallas för elbilar.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbilens (BEV) progression - en jämförelse mot vad som h

Inlägg av LarsL »

_TonyV skrev:
TeslaTissel skrev:
lobbin skrev:
Jag tror att hybriden kommer att försvinna ganska snabbt och det som blir kvar är fossil och rena BEV.
Jag ser komiska och lite tradiga saker i de här USA-förkortningarna

PHEV = Puh = går max fem sex mil per stöt!

BEV onödig förkortning för elbil.

Skriv elbil så även lekmannen fattar.
rena elbilar finns det två spår för: batteri och vätgas.
Sen några snedsprång med olika vätskor som verkar ha försvunnit innan det vart verklighet. (Quant?)
Nej, till en elbil fyller man på el, precis som diesel för en dieselbil och bensin för bensinbil, en gasbil fylls med gas och en vätgasbil fylls med vätgas. Att kalla en vätgasbil för elbil är alltså totalt fel och bara ett sätt för vissa tillverkare att surfa på elbils-vågen.
Verdi

Re: Elbilens (BEV) progression - en jämförelse mot vad som h

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
_TonyV skrev:
TeslaTissel skrev:
lobbin skrev:
Jag tror att hybriden kommer att försvinna ganska snabbt och det som blir kvar är fossil och rena BEV.
Jag ser komiska och lite tradiga saker i de här USA-förkortningarna

PHEV = Puh = går max fem sex mil per stöt!

BEV onödig förkortning för elbil.

Skriv elbil så även lekmannen fattar.
rena elbilar finns det två spår för: batteri och vätgas.
Sen några snedsprång med olika vätskor som verkar ha försvunnit innan det vart verklighet. (Quant?)
Nej, till en elbil fyller man på el, precis som diesel för en dieselbil och bensin för bensinbil, en gasbil fylls med gas och en vätgasbil fylls med vätgas. Att kalla en vätgasbil för elbil är alltså totalt fel och bara ett sätt för vissa tillverkare att surfa på elbils-vågen.
En vätgasbil kan ju vara lite vad som helst. Men om du menar en med bränslecell så har den ju faktiskt både batteri och elmotor.
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 850
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Elbilens (BEV) progression - en jämförelse mot vad som h

Inlägg av _TonyV »

Okej. Jag trodde att allmänna opinionen var. säger man elbil så syftar man till vad som driver bilen, el. Sen kan det vara en batteribil eller vätgasbil. Båda drivs av el. Men det är kanske bara jag då.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Elbilens (BEV) progression - en jämförelse mot vad som h

Inlägg av ovelundkvist »

Jag tycker drivmedelsdefinitionen är tydligare, och stämmer bättre med traditionen. Vi säger dieselbil, inte förbränningsmotorbil som drivs med diesel.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Elbilens (BEV) progression - en jämförelse mot vad som h

Inlägg av ovelundkvist »

Även det blev ju lite otydligt... :D Jag menar att kalla bilar det som de ”tankas” med, el, vätgas, bensin, gas, diesel, bensin etc.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbilens (BEV) progression - en jämförelse mot vad som h

Inlägg av LarsL »

Fast det är ju så vi traditionellt benämnt bilar, alltså utifrån vad de har för ”bränsle”. Allt från Gengasbil till biogasbil.

Innan det hade vi iofs ångbilar, där då tekniken internet spelade roll. Men är inte ångbilar mer att jämställa med batteribil, och bränslecellbil (och ottobil?).
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Elbilens (BEV) progression - en jämförelse mot vad som h

Inlägg av 12man »

Flera jag träffat tänker byta till en bil med vätgasmotor, Mina ansatser till förklaring viftades bort.

En av dem äger 3 v8 bilar, 2x USA + UK som han meckar själv

Finns stort info behov
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbilens (BEV) progression - en jämförelse mot vad som h

Inlägg av LarsL »

Ja, förvånande nog finns det fortfarande ett gäng förvirrade själar som tror på vätgasbilar.
Skriv svar