SECC 2018

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: SECC 2018

Inlägg av EnTraktor »

TiborBlomhall skrev:
IMG_20181128_103627310~01.jpg
244? Oväntat hög förbrukning måste jag säga. Jag har snittat på mellan 225 och 235 när jag kört en S100D mellan Stockholm och Malaga och då har jag sällan kört under 110 km/h. Antar att det var kylan som drog upp förbrukningen så mycket, eller så körde Tibor inte fullt så lagligt :D
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare

Inlägg av EnTraktor »

TiborBlomhall skrev:
Åker tåg hem.
Konduktören frågade hur det gick på tävlingen :lol:
Han kollade på Glympse i början men sen fick han börja jobba!

Hej konduktörn! :P
Hittade detta i en BMW i3 grupp på Ansiktsboken
Txxxx Exxxxxx: Kolllade Tibors biljett på tåget när han åkte från Ystad..blev mäkta förvånad när Tågvärden frågade hur det gick i tävlingen
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare

Inlägg av strejf »

Man undrar lite hur fort det hade gått med en Model 3.
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

Bjelke skrev:
Kan det här vara en delförklaring på förbrukningen för Jaguaren, såg det nu när jag kikade på bilderna...
20181128_091717.jpg
Men var det verkligen 2 förare i den bilen?
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

kangru skrev:
Bjelke skrev:
Kan det här vara en delförklaring på förbrukningen för Jaguaren, såg det nu när jag kikade på bilderna...
20181128_091717.jpg
Var en frusen en som kartläste. .
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

strejf skrev:
Ganska identiskt i en LR 3a som i S100D om man får tro på ABRP och det brukar man ju kunna...
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare

Inlägg av EnTraktor »

strejf skrev:
En LR hade troligen landat på typ +-15 min från S100D resultatet.
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Legato skrev:
strejf skrev:
Ganska identiskt i en LR 3a som i S100D om man får tro på ABRP och det brukar man ju kunna...
Tror den är snabbare, här är med mina siffror men med lägre temperatur 5 grader:
Capture.JPG
och S100D:
Capture.JPG
Capture.JPG
Senast redigerad av Pontus, redigerad totalt 2 gång.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Ytterligare en anledning att beställa en LR. Om de öppnar för bställningar i December så är det inte långt kvar nu. :)
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

12man skrev:
kangru skrev:
Bjelke skrev:
20181128_091717.jpg
Var en frusen en som kartläste. .
:lol: Näe det är ju mitt ben som syns där, hon bjöd mig på en liten åktur och sedan satt vi och pratade i bilen en kort stund också,
tyvärr så smet jag iväg på en frukostrast för att hämta min bil som stod på laddning där och tajmade det med hennes ankomst (såklart), så vi
hann inte med någon längre pratstund, man ville ju eg höra mycket mer om hur det hade gått och vad som gjorde att allt tog längre tid än övriga osv,
men hon kommer såklart skriva en del om det senare i artikeln :)
Hon har kört en hel del elbilar (och kör en Jaguar till vardags faktiskt, dock inte en elbil) så helt novis är hon absolut inte.
Även laddningen här i Hudik krånglade (kommunikationsfel) en gång men funkade på andra försöket. Bilen hade 38% när den kopplades in
och fick då ca 30kW vilket kändes lite lågt tycker jag iaf, ca 100A på ca 320Volt. Jag trodde iaf att Jaguaren körde med högre spänning med tanke
på batteristorlek (den skulle kunnat haft högre spänning oavsett storlek förvisso). Den ska iaf ligga på 388Volt nominellt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

Hade hon alltså passageraresidan tom men värmen på 28C?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

kangru skrev:
Hade hon alltså passageraresidan tom men värmen på 28C?
Ja, och det var alltså det jag tyckte var lite konstigt, och visste hon inte ens om det (eller inte tänkte på det) så har den ju i värsta fall
stått så länge (och även efter att hon körde vidare neröver och senare bröt).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

Ok, jag (kill)gissar att hon har haft problem med immande rutor mm och funnit att detta var ”enda” lösningen. Jag gissar att Jaggan har liknande settings som Tesla och att det handlar om att inte ha återcirkulation och rätt AC settings för att undvika imma och is på rutorna.

Om det inte är detta och hon inte var medveten om att det satt på 28C så kan det ju finnas många andra faktorer som kan bidra till en bristande räckvidd mm. Hur var det med batterivärme mm?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Uppenbarligen inte den mest erfarna elbilisten i Jaguaren, alltså? Lite synd men bilen kanske ändå var chanslös?

Jag styroftast AC och värme manuellt för att få bra rensning. Alternativt pulsar jag defrosterknappem... aktiv körning.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Hon har kört en del elbilar, men erfarenhet av långkörning osv vet jag inte om hon har (men tror det faktiskt, hon har ju skrivit om det förr iaf), men
den kanske största grejen förutom förbrukning borde väl vara att bara kunna ladda med 30kW på CCS...? Jag utgår från att det steg iom att bilen fick i sig
mer elektroner och spänningen steg, men vid 38% borde det ha varit högre.
Sedan var strömmen bara på 100A, jag har iaf fått 120A där och det borde verkligen Jaggan också klara vid 38% SoC, och låg temperatur borde det inte ha berott på, men ev
hög temperatur kanske... Den ska väl för bövelen kunna ta emot mer än det dubbla eller tom det tredubbla...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

EnTraktor skrev:
TiborBlomhall skrev:
244? Oväntat hög förbrukning måste jag säga. Jag har snittat på mellan 225 och 235 när jag kört en S100D mellan Stockholm och Malaga och då har jag sällan kört under 110 km/h. Antar att det var kylan som drog upp förbrukningen så mycket, eller så körde Tibor inte fullt så lagligt :D
Jag ligger där, och det är pga 2 saker, vinterdäck som är grövre mönstrade och grov asfalt. Sen spelar kylan in lite.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Verdi

Inlägg av Verdi »

EnTraktor skrev:
TiborBlomhall skrev:
Antar att du hade varmare väder ner till Malaga. ;) Plus att du nog antagligen lurar dig på din snitthastighet genom Europa. Mycket trafik.
Verdi

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Uppenbarligen inte den mest erfarna elbilisten i Jaguaren, alltså? Lite synd men bilen kanske ändå var chanslös?

Jag styroftast AC och värme manuellt för att få bra rensning. Alternativt pulsar jag defrosterknappem... aktiv körning.

Jag tycker det är rimligt att man INTE ska behöva en massa trixande bara för att bilen drivs på el.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

Verdi skrev:
LarsL skrev:

Jag tycker det är rimligt att man INTE ska behöva en massa trixande bara för att bilen drivs på el.
Jag tolkar det inte som att det är framdrivningsmediet som är problemet. Utan hur man implementerat hur AC/ACC/klimatanläggingen/HVAC hanterar luft -temperatur, -fuktighet, -styrningen. ?
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

gellerstam skrev:
Verdi skrev:
LarsL skrev:

Jag tolkar det inte som att det är framdrivningsmediet som är problemet. Utan hur man implementerat hur AC/ACC/klimatanläggingen/HVAC hanterar luft -temperatur, -fuktighet, -styrningen. ?
Hur menar du nu? Om Jaguaren körts med 28 grader på passagerarsidan så har det såklart påverkat räckvidden negativt, men dels förklarar det såklart inte helt den höga förbrukningen och dels så förklarar det ju inte alls de laddproblem som uppstod.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

HelectriC skrev:
Verdi skrev:
HelectriC skrev:
Sök runt lite här på forumet så hittar du massa bilder på diverse hybrider och andra elbilar som står inkopplade på SuC och tror nåt ska hända under tiden de äter eller gör nåt annat.
Korrekt att Norge har fler Tesla och elbilar och det gör ju bara att jämförelsen blir mycket bättre eftersom man kan jämföra inte enbart från ett rent ekonomiskt perspektiv. Här finns det faktiskt folk som väljer en diesel-Passat framför Tesla, tro det
Jäklar vad du tog det här personligt. :o
Jasså? Jag tycker bara man kan försöka se lite nyanserat på saker och ting och inte gräva ner sig i Teslasekteriet allt för mycket. Men ärligt talat så vet jag inte helt vad i mitt svar som var personligt eller menade du tidigare inlägg?
+1 på den, förstår inte heller vart han tog det personligt.

Jag håller med Helectric, här är det inte en ekonomisk fråga om vilken bil man väljer, vet inte hur många kollegor och vänner som tjänar enorma pengar bara på lön men samtidigt kör runt i en VW passat 1.9TDI från 2003. Och samtidigt klagar varje dag över de där jääävla bompengarna ... Istället för att köpa en elbil och njuta av att glida i bussfilen.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

Legato skrev:
gellerstam skrev:
Verdi skrev:
LarsL skrev:

Hur menar du nu? Om Jaguaren körts med 28 grader på passagerarsidan så har det såklart påverkat räckvidden negativt, men dels förklarar det såklart inte helt den höga förbrukningen och dels så förklarar det ju inte alls de laddproblem som uppstod.
Vi skriver om olika saker.

Du: Om energiåtgång och varifrån den kommer. (Mer generell kommentar om diskussionen i tråden? )
Jag: Om hur pass bra klimatanläggningen styrs automatiskt v.s. manuellt. (Svar på LarsL och Verdis ev. missförstånd på hur LarsL sköter sin klimatanläggning manuellt.)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

gellerstam skrev:
Legato skrev:
gellerstam skrev:
Verdi skrev:
LarsL skrev:

Vi skriver om olika saker.

Du: Om energiåtgång och varifrån den kommer. (Mer generell kommentar om diskussionen i tråden? )
Jag: Om hur pass bra klimatanläggningen styrs automatiskt v.s. manuellt. (Svar på LarsL och Verdis ev. missförstånd på hur LarsL sköter sin klimatanläggning manuellt.)
OK! Med "framdrivningsmediet" så trodde jag du menade framdrivandet av bilen, men då är jag med :D

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Vilken tid fick KIA Niron?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

Zalman3 skrev:
Vilken tid fick KIA Niron?
Det är under embargo tills den 6de eller 7de Dec (kommer inte ihåg vilket). Eftersom föraren "sov på hotell" så är det svårt att titta på när hen ankom till Ystad för att kunna approximera en tid.
Skriv svar