Svar ja, många tillverkare kallar det akustikglas. Är väl vanligt dubbelglas egentligen.Pontus skrev:Akustik glas?OfarligTesla skrev:Ja vi är bara två och inga barn men eftersom det är vår enda bil känns nog en S bäst. Har också blivit tråkig nu efter 30 och mer mot bekväma bilar än sportigare, är aldrig ute och kör på småvägar längre.
Hoppas egentligen på någon S refresh som kommer med lite nya funktioner och saker som akustik glas osv.
Menar ljuddämpande glas typ dubbelglas eller liknande eller är det något nytt jag missat?
Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!
Moderator: Redaktion
- OfarligTesla
- Teslaägare
Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!
Märklig beteckning på något som ska dämpa ljud och få det att låta bättre. Men jag förstår vad du menar i varje fall.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Jag var i mos och kollade bilen på avstånd idag. Såg helt ok ut, men lite liten för min familj just nu. Känns helt klart som att X får vara bilen dör oss ett tag till. Dörrarna är svårslagna.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Snart jul också då gör sig ju en X extra braRemuz skrev:Jag var i mos och kollade bilen på avstånd idag. Såg helt ok ut, men lite liten för min familj just nu. Känns helt klart som att X får vara bilen dör oss ett tag till. Dörrarna är svårslagna.

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Det finns allt lite sanning bakom akustikglas. Glastillverkarnaanvänder speciell PVB-film mellan glasen som dämpar ljud. Vanligt laminerat dämpar inte mycket mer än härdat.OfarligTesla skrev:Svar ja, många tillverkare kallar det akustikglas. Är väl vanligt dubbelglas egentligen.Pontus skrev:Akustik glas?OfarligTesla skrev:Ja vi är bara två och inga barn men eftersom det är vår enda bil känns nog en S bäst. Har också blivit tråkig nu efter 30 och mer mot bekväma bilar än sportigare, är aldrig ute och kör på småvägar längre.
Hoppas egentligen på någon S refresh som kommer med lite nya funktioner och saker som akustik glas osv.
Menar ljuddämpande glas typ dubbelglas eller liknande eller är det något nytt jag missat?
Finns det till ramlösa dörrar? Tror inte jag har sett det, men kan säkert ha missat detOfarligTesla skrev:Svar ja, många tillverkare kallar det akustikglas. Är väl vanligt dubbelglas egentligen.Pontus skrev:Akustik glas?OfarligTesla skrev:Ja vi är bara två och inga barn men eftersom det är vår enda bil känns nog en S bäst. Har också blivit tråkig nu efter 30 och mer mot bekväma bilar än sportigare, är aldrig ute och kör på småvägar längre.

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- OfarligTesla
- Teslaägare
Ingen aning, skulle väl dock gissa att Rolls Royce kör något sådant även i sin Wraith så tyst som den skall vara. Googlat lite och ja de har dubbelglas även med sina karmlösa dörrar.HelectriC skrev:Finns det till ramlösa dörrar? Tror inte jag har sett det, men kan säkert ha missat detOfarligTesla skrev:Svar ja, många tillverkare kallar det akustikglas. Är väl vanligt dubbelglas egentligen.Pontus skrev:Akustik glas?OfarligTesla skrev:Ja vi är bara två och inga barn men eftersom det är vår enda bil känns nog en S bäst. Har också blivit tråkig nu efter 30 och mer mot bekväma bilar än sportigare, är aldrig ute och kör på småvägar längre.
Sen får Tesla gärna överge karmlösa dörrar för mig om de kan förbättra ljudnivån på det sättet.
Lite av poängen med ramlösa dörrar försvinner ju när man inte kan stänga fönstren med nyckeln efter man lämnat bilen. Det har gått på alla mina gamla bilar (som dock inte haft ramlösa). Just frånvaron av ramen/karmen gör ju urstigningen så mycket stiligare när rutan är nere.
Model 3-24/Polestar 3-24
Var i Göteborg i föregår och kollade på Model 3:
Snyggare i verkligheten än på bild. Väldigt vanlig kommentar enligt försäljaren.
Sköna stolar fram
Inga problem med knän som tar i skärm - 190 cm lång.
Stort bagageutrymme. Bara de nu fixar fram ett takräcke alternativt dragkrok så är fjällresorna inget problem.
När det gäller baksätet så får ungarna plats och trivs i Zoe’n. Räknar inte med några problem i 3:an. Lite trångt för mig när jag provsatt lite snabbt men då hade jag främre sätet väldigt långt bak. Hyfsat med sidostöd.
Interiören.. vow, rent, snyggt. Knapplöst. De ljusa träet är nog längst ner på listan över vilket material jag hade föredragit på ”listen” men även det var bättre i verkligheten än på bild.
Slutsatsen är väl det jag redan visste. Det är Model Y jag vill ha egentligen. Baksätet, dragkrok och/alt takräcke ”problemen” lösta. Men att vänta så länge går förstås inte. Speciellt inte efter att ha sett 3:an. Blir det inget takräcke eller dragkrok får vi helt enkelt ta andrabilen till fjällen, även om det kommer att ta emot.
Snyggare i verkligheten än på bild. Väldigt vanlig kommentar enligt försäljaren.
Sköna stolar fram
Inga problem med knän som tar i skärm - 190 cm lång.
Stort bagageutrymme. Bara de nu fixar fram ett takräcke alternativt dragkrok så är fjällresorna inget problem.
När det gäller baksätet så får ungarna plats och trivs i Zoe’n. Räknar inte med några problem i 3:an. Lite trångt för mig när jag provsatt lite snabbt men då hade jag främre sätet väldigt långt bak. Hyfsat med sidostöd.
Interiören.. vow, rent, snyggt. Knapplöst. De ljusa träet är nog längst ner på listan över vilket material jag hade föredragit på ”listen” men även det var bättre i verkligheten än på bild.
Slutsatsen är väl det jag redan visste. Det är Model Y jag vill ha egentligen. Baksätet, dragkrok och/alt takräcke ”problemen” lösta. Men att vänta så länge går förstås inte. Speciellt inte efter att ha sett 3:an. Blir det inget takräcke eller dragkrok får vi helt enkelt ta andrabilen till fjällen, även om det kommer att ta emot.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Står Stockholmsbilen i Täby nu?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Är det inte denna bil som ska visas på ecarexpo?
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Den stod i Täby när jag var förbi igår i alla fall.Bjelke skrev:Står Stockholmsbilen i Täby nu?
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Bra tack!Lucidor skrev:Den stod i Täby när jag var förbi igår i alla fall.Bjelke skrev:Står Stockholmsbilen i Täby nu?

Vi ska ner på Fredag och sover över i Täby så man kan ta en titt på 3:an när det är som lugnast under dagen

Sen måste jag prata lite med en av säljarna om dom har tid vill säga, lite sugen på att byta bil ju

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Nix. Den på expo är en privatägd bil från Dyskland.mans71 skrev:Är det inte denna bil som ska visas på ecarexpo?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Ja, men Tesla ska också ställa ut en 3:a på mässan, så det blir två 3:or på mässan.Walker skrev:Nix. Den på expo är en privatägd bil från Tyskland.mans71 skrev:Är det inte denna bil som ska visas på ecarexpo?
- OfarligTesla
- Teslaägare
Jag har efter diskussion med en vän kommit fram till varför vissa som jag inte gillar själva uppbyggnaden (inte material osv) av Model 3an innuti och andra älskar den, det handlar kanske om öppenheten.
Jämfört med Model S har 3an lägre paneler framför föraren, sidofönstren bak är större, hela bakstycket är öppet glas, taket är vitt, konsoler med mera är mindre osv. Detta gör att det blir mer öppet vilket många gillar, jag som introvert person vill dock snarare avskärma mig från omgivningen utanför bilen så det går tvärt emot vad jag vill.
Intressant oavsett att försöka komma fram till vad det är som stör hos vissa bilar.
Jämfört med Model S har 3an lägre paneler framför föraren, sidofönstren bak är större, hela bakstycket är öppet glas, taket är vitt, konsoler med mera är mindre osv. Detta gör att det blir mer öppet vilket många gillar, jag som introvert person vill dock snarare avskärma mig från omgivningen utanför bilen så det går tvärt emot vad jag vill.
Intressant oavsett att försöka komma fram till vad det är som stör hos vissa bilar.
Intressant tanke!OfarligTesla skrev:Jag har efter diskussion med en vän kommit fram till varför vissa som jag inte gillar själva uppbyggnaden (inte material osv) av Model 3an innuti och andra älskar den, det handlar kanske om öppenheten.
Det är därför jag gillar 3’an bättre. Gillar ljusa, öppna bilar. Får lite klaustro bak i S.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Och varför jag inte gillar Volvo V90 som är precis tvärtom. Ljust och öppet ska det vara. Den känslan fick jag även i baksätet på 3:an. Tyckte att man satt högt "utsiktsmässigt". Sen glaspartier osv på det. Gissar också på att den vita inredningen kommer att bidra en del extra till den öppna känslan.Walker skrev:Intressant tanke!
Det är därför jag gillar 3’an bättre. Gillar ljusa, öppna bilar. Får lite klaustro bak i S.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- OfarligTesla
- Teslaägare
Ja jag har alltid hatat det, jag vill sitta lågt så man inte har för mycket rutor omkring sig och ha helmörkt på insidan. Därför jag alltid gillat mer sportiga bilar tidigare.Walker skrev:Intressant tanke!OfarligTesla skrev:Jag har efter diskussion med en vän kommit fram till varför vissa som jag inte gillar själva uppbyggnaden (inte material osv) av Model 3an innuti och andra älskar den, det handlar kanske om öppenheten.
Ja baksätet var mycket öppnare och man satt högre i 3an.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Idag när frun åker lite längre (och vi dessutom var för lata för att ladda under natten) så är det en av de få gångerna per år ett case för en Model 3 LR kommer fram för oss. Med regn motvind osv verkar förbrukningen ligga på 270 Wh/km längs E4an, så laddtiden närmar sig halvtimmen för att ta sig från Stockholm till Jönköping när vi började på 70% i vår S75D. Hade sparat cirka 15 minuter laddtid i en Model 3 LR AWD så det är ju inga stora tidsbesparingar men jag som älskar optimering tycker ju det är lite "waste".
Enligt vad/vem?Auto skrev:Skulle inte Sverige priserna släppas idag?
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
De släpps när konfiguratorn öppnar, vilket ska ske "i början av december".Auto skrev:Skulle inte Sverige priserna släppas idag?
Så typ om 2 veckor då alltsåJerker skrev:De släpps när konfiguratorn öppnar, vilket ska ske "i början av december".Auto skrev:Skulle inte Sverige priserna släppas idag?

Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Enligt tidningen Elbilen i Sverige:
Tja, menas performance-modellen för $65,500 så är priset som väntat. För standardversionen är det däremot för dyrt.
Kommer kanske Tesla att enbart släppa performance-versionen av Model 3 till de första kunderna? Mjölka ur så mycket som möjligt innan de börjar leverera de billigare modellerna också?
http://www.elbilen.org/uppgifter-till-e ... a-model-3/"fyrhjulsdrivna varianten med stora batteriet och utan någon som helst extra utrustning kommer att kosta 550 000 norska kronor.
Omräknat till svenska priser får man räkna om kronkursen och lägga på svensk moms. Då blir priset drygt 735 000 kronor. Efter stödet på 60 000 kronor landar priset alltså på omkring 675 000 kronor."
Tja, menas performance-modellen för $65,500 så är priset som väntat. För standardversionen är det däremot för dyrt.
Kommer kanske Tesla att enbart släppa performance-versionen av Model 3 till de första kunderna? Mjölka ur så mycket som möjligt innan de börjar leverera de billigare modellerna också?