Det är under embargo tills den 6de eller 7de Dec (kommer inte ihåg vilket). Eftersom föraren "sov på hotell" så är det svårt att titta på när hen ankom till Ystad för att kunna approximera en tid.
Haha. Ja såklart. De var ju tvungna att göra det för att tiden ska förbli hemlig.
Jag vet inte vad jag tycker om att ta in på hotell.
Då kan man ladda bilen under natten (på långsamladdning) då spar man ca 1h på semisnabbladdare om man får räkna bort tiden då man hade det bekvämt på rummet.
Då kan man ladda bilen under natten (på långsamladdning) då spar man ca 1h på semisnabbladdare om man får räkna bort tiden då man hade det bekvämt på rummet.
Uppenbarligen inte den mest erfarna elbilisten i Jaguaren, alltså? Lite synd men bilen kanske ändå var chanslös?
Jag styroftast AC och värme manuellt för att få bra rensning. Alternativt pulsar jag defrosterknappem... aktiv körning.
Jag tycker det är rimligt att man INTE ska behöva en massa trixande bara för att bilen drivs på el.
Slå på auto då för tusan! Att köra med 28 grader är ju trixande om något, bara det att man inte fattar hur en klimatanläggning funkar... typ oavsett bil.
Håller med om att det blir något helt annat om man får ta en paus på hotel. Även om inte långsamladdning används på natten så hinner ju batteriet lugna ner sig när det får stå lite, så det blir liksom ändå en ny resan.
Sedan är det ju vettigt att att de tillåts ta en paus när resan blir mer än 20 timmar.
Uppenbarligen inte den mest erfarna elbilisten i Jaguaren, alltså? Lite synd men bilen kanske ändå var chanslös?
Jag styroftast AC och värme manuellt för att få bra rensning. Alternativt pulsar jag defrosterknappem... aktiv körning.
Jag tycker det är rimligt att man INTE ska behöva en massa trixande bara för att bilen drivs på el.
Slå på auto då för tusan! Att köra med 28 grader är ju trixande om något, bara det att man inte fattar hur en klimatanläggning funkar... typ oavsett bil.
Que? Försöker ha tålamod men vafan. 28 grader på ena sidan lär varken ha gjort från eller till. Lär väl knappast ha varit 28 hela tiden heller. Det är sjukt varmt.
Nähä, vet väl inte jag något om hur länge hen haft på det eller inte... men det är hur som helst fel använande av klimatanläggningen om inte önskan var just att ha 28 grader i kupé.
Att missa en sådan här detalj under en tävling visar att man antingen inte bryr sig ett dugg om själva tävlingen eller inte kan särskilt mycket om bilar. Jaguaren fick hur som helst inte en rättvis chans.
Det är väl bara att blocka eller att inte logga in om tålamodet tryter Verdi.
Jaguaren fick nog tyvärr en rättvis chans men dess problem med att få igång laddningen, släppa laddhanske och pga kyla ladda med mycket lägre effekt än vad laddaren klarade av är det som avgjorde. Även ifall det hade varit 30 grader per sida så hade det inte påverkat mycket.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Nähä, vet väl inte jag något om hur länge hen haft på det eller inte... men det är hur som helst fel använande av klimatanläggningen om inte önskan var just att ha 28 grader i kupé.
Att missa en sådan här detalj under en tävling visar att man antingen inte bryr sig ett dugg om själva tävlingen eller inte kan särskilt mycket om bilar. Jaguaren fick hur som helst inte en rättvis chans.
Det är väl bara att blocka eller att inte logga in om tålamodet tryter Verdi.
Här handlar det inte om att ge Jaguaren en chans! Om det finns nåt som kan tolkas negativt mot andra elbilar än Tesla, så gör man det. Finns det däremot något som skulle kunna så något tvivel mot Teslans fördel så tolkar man det som en miss och har överseende. Om Jaguaren har 28 grader så betyder det att man måste ha det och räckvidden SKA beräknas efter det. Om Teslan har 28 grader så SKA detta tolkas som ett misstag och räckvidden ska självklart tas med en nypa salt
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag tror inte att Jaguaren var tvungen att ha 28 grader. Det är antagligen ett misstag men detta misstag lär inte ha kostat mer än några få kilometer mellan laddningarna. Jaguaren lär vara bättre isolerad än Teslan. Själv anser jag att man ska se på faktumet att Jaguaren tvingades bryta. De har en del kvar att jobba på men som tur är så verkar det mer ligga i mjukvaran än hårdvaran förutom den högre konsumtionen som ligger på samma nivå som Model X.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Ett intressant test vore ju att köra samma tävling, samma bilar, men inte tillåta SuC. Jag misstänker att Teslan ändå skulle vinna med ganska god marginal. Enligt ABRP skulle Tibor ha rullat in i Ystad efter 24:49 med bara CHAdeMo-laddning.
Tesla+SuC är ju oslagbart, men bilarna står sig ganska bra även på egna ”ben”.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Ett intressant test vore ju att köra samma tävling, samma bilar, men inte tillåta SuC. Jag misstänker att Teslan ändå skulle vinna med ganska god marginal. Enligt ABRP skulle Tibor ha rullat in i Ystad efter 24:49 med bara CHAdeMo-laddning.
/fth
Ja verkligen! Och ha med en dieselbil som inte får tanka på mack. Och en häst och vagn där hästen inte får äta. Jätteintressant!
/fth
Ja verkligen! Och ha med en dieselbil som inte får tanka på mack. Och en häst och vagn där hästen inte får äta. Jätteintressant!
Enda intressanta testen är ju att göra på detta viset och bara åka. Sen är det ju fortfarande lite lustigt att jämföra så olika bilmodeller bara för dom går på el. Men men det ger sig snart med fler modeller på marknaden.
Jag tror inte att Jaguaren var tvungen att ha 28 grader. Det är antagligen ett misstag men detta misstag lär inte ha kostat mer än några få kilometer mellan laddningarna. Jaguaren lär vara bättre isolerad än Teslan. Själv anser jag att man ska se på faktumet att Jaguaren tvingades bryta. De har en del kvar att jobba på men som tur är så verkar det mer ligga i mjukvaran än hårdvaran förutom den högre konsumtionen som ligger på samma nivå som Model X.
Nu ska Jaguar iaf ta in den på deras verkstad och undersöka den, hoppas vi får en "bra" förklaring på problemen, dvs att det är något fel som faktiskt går att åtgärda (annars är det ju riktigt illa liksom)
Apropå det där med 28 grader på en sida så tror jag att hon inte visste om att den stod så och antagligen haft den inställd så hela tiden, men förhoppningsvis får vi svar på det också vad det lider.
Men det vore ju lite intressant att se hur det påverkar förbrukningen, man skulle ju kunna försöka testa det på en Tesla iaf...
/fth
Med samma laddningshastighet kommer den snålaste bilen att vinna. Dvs Kona.
Apropå det där med 28 grader på en sida så tror jag att hon inte visste om att den stod så och antagligen haft den inställd så hela tiden, men förhoppningsvis får vi svar på det också vad det lider.
Men det vore ju lite intressant att se hur det påverkar förbrukningen, man skulle ju kunna försöka testa det på en Tesla iaf...
Påverkan på förbrukningen bli ju begränsad till vilken effekt värmesystemet har, typ 6kW så ”3 mil/h”.
/fth
Med samma laddningshastighet kommer den snålaste bilen att vinna. Dvs Kona.
Det riktigt intressanta är i så fall racet när Ioniq har sitt nätverk uppe, alternativt Fortums 150kW laddare. Då gäller det att bilen kan ta emot laddningen under långtid och naturligtvis att föraren har koll på när laddningshastigheten börjar droppa av osv.
Påverkan på förbrukningen bli ju begränsad till vilken effekt värmesystemet har, typ 6kW så ”3 mil/h”.
Tror knappast att systemet krävde 6kW konstant för att hålla 28 grader på ena sidan eller ens hela bilen.
/fth
Oj, jag hade missat att det var ”sarkastiska fredag”. Jag satt och labbade med olika scenarios i ABRP och ville dela med mig av en (i mitt tycke) intressant observation, men det passade tydligen inte vissa.
TCS är ett trevligt forum för det mesta, men ibland blir tonen rätt tråkig
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
/fth
Oj, jag hade missat att det var ”sarkastiska fredag”. Jag satt och labbade med olika scenarios i ABRP och ville dela med mig av en (i mitt tycke) intressant observation, men det passade tydligen inte vissa.
/fth
Håller med att det var en skittråkig kommentar.
Och dessutom är liknelsen sopig. OM dieslar och hästar hade haft två alternativa sätt att ladda hade liknelsen kunnat flyga. Men nu har de ju inte det, så jag kan avslöja att till skillnad från Teslan skulle dieselbilen stanna efter en tank, och hästen skulle dö.
Model 3 [Beställt mars 2020] Renault Zoe [2019] Model X 75D [2018] Model 3 [Reserverad mars 2017]
Jag satt och labbade med olika scenarios i ABRP och ville dela med mig av en (i mitt tycke) intressant observation
Det vore verkligen intressant, på flera sätt. Hur mycket kostade laddningen för Konan? Hur många olika leverantörer användes?
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21" Pearl | Model 3 SR+ 2019 Prince | Model 3 Performance Mars 2019 Dementor | Model S 90D 2017 Kalle | Model S 85D 2016
/fth
Japp jag lackade till slut på alla inlägg om hur denna tävlingen egentligen skulle vara. Liknelsen var nog inte bäst å andra sidan.
Jag fattar inte varför man i en jämförelse mellan olika bilar ska ta bort den ena tillverkarens kanske största fördel. Då får man ju lägga ett ton sten i skuffen på Hyundai också, annars blir det ju sjukt orättvist Tesla ska dra runt på så mycket vikt. Till slut tvingas man bygga exakt likadana bilar av alla märken och klona föraren.
Tävlingen ska ju visa hur en random konsument klarar sig med elbil idag. Ingen köper ju Tesla och vägrar ladda Suc, eller hur?
Tror knappast att systemet krävde 6kW konstant för att hålla 28 grader på ena sidan eller ens hela bilen.
Det tar ju lite energi att få upp tempen men att hålla den är nog inte så farligt mycket värre än att hålla 20 grader. Det motsvarar väl skillnaden på -4 och +4 i utomhustemperatur. Och mindre än det eftersom bara halva kupén skulle värmas.