Har för tillfället min bil inne på service och under tiden har jag en lånebil med det uppdaterade teknikpaketet, dvs med kameran och radar och jox. Är imponerad över hur bra det funkar och börjar trots allt snart tro att de lyckas få till fungerande "autopilot" på motorväg. Men....min fråga är istället : Varför kan man inte ha bilen till att ändra hastigheten upp/ner när den är säker på gällande hastighetsgräns? Hur tänkte de där, egentligen?
Och jo, jag vet att man kan hålla in spaken nån sekund så ställer sig farthållaren på aktuell hastighetsgräns +/- vald avvikelse. Men som sagt, varför kan man inte låta bilen göra den manövern själv?
Jo, just det.....fick lite habegär så tänkte kolla intresset för min bil så den lägger jag under säljes. Om någon har en bil med nya teknikpaketet och taklucka, gärna en P85, så får ni gärna PMa mig.
Farthållarens funktion
Moderator: Redaktion
- Datordoktorn
- Teslaägare
Farthållarens funktion
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Leaf Tekna 2015
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber
Elskåp (e-NV200 2017)
Deläger Leaf 2021, Zoe 2017 & Ora 2022....
http://---
Re: Farthållarens funktion
Den är alltför ofta inte säker eller har fel, och det vore nog lite förvirrande om den ibland följde ändrad hastighetsgräns och ibland inte gjorde det.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Förutom vägar med olika hastighet beroende på tid på dygnet (skolor etc) tycker jag det funkar klockrent.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Jag är lite kluven om jag vill attt den ska ställa om sig själv eller ej.
Tycker det funkar bra att ställa om själv.
Tycker dock att funktionen bör finnas så kan man själv välja om man vill använda eller ej.
Tycker det funkar bra att ställa om själv.
Tycker dock att funktionen bör finnas så kan man själv välja om man vill använda eller ej.
- Datordoktorn
- Teslaägare
Hur bra den klarar att läsa skyltar verkar skilja sig lite beroende på vägtyp, ljusförhållanden och säkert en massa andra faktorer. Jag tycker den funkar fantastiskt!
Men just därför borde man ju kunna välja själv om funktionen ska vara aktiv eller inte. Det kanske passar för mina körförhållanden men är värdelöst för någon annan.
Funktionen måste ju ändå komma när "autopiloten" släpps, eller?
Men just därför borde man ju kunna välja själv om funktionen ska vara aktiv eller inte. Det kanske passar för mina körförhållanden men är värdelöst för någon annan.
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Leaf Tekna 2015
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber
Elskåp (e-NV200 2017)
Deläger Leaf 2021, Zoe 2017 & Ora 2022....
http://---
Jag tror att den fulla autopiloten kommer att ha stöd för automatisk hastighetsreglering, men de har nog inte känt sig tillräckligt säkra på funktionaliteten för att göra detta ännu.bylund skrev:Den är alltför ofta inte säker eller har fel, och det vore nog lite förvirrande om den ibland följde ändrad hastighetsgräns och ibland inte gjorde det.
Jag tror att toleransen på avläsningarna är satt ganska låg nu - gissar på att de publicerar den avlästa hastigheten även om MobileEye-processorn inte varit helt säker på avläsningen. Detta eftersom det har väldigt få implikationer om avläsningen nu är fel, vilket inte är fallet med den riktiga autopiloten som vi väntar på. Tror därför att den riktiga autopiloten i väsentligt mindre grad kommer visa fel, men att den kanske oftare rapporterar att den inte förstått vilken hastighet det är.
Detta problemet skulle man ju dock kunna avhjälpa genom crowd sourcing - systemet kommer ju få chans på chans att läsa samma skylt, och om man samlar in datan centralt så kan man ganska lätt med säkerhet kunna rapportera till bilarna vilken hastighet som gäller, även om processorn inte kände sig helt säker på avläsningen.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Jag skulle tippa på att den kanske prickar rätt runt 98-99%. D.v.s. åker man någon timme eller två så kommer det bli fel åtminstone någon gång. Jag har varit med om att 30 uppfattats som 80. Inte helt och hållet säker på att det var 80 men körkortet hade rykt ifall bilen fått bestämma själv. Om nu bilen hade kört alldeles för snabbt och man råkat ut för en olycka där någon hade skadats allvarligt eller omkommit så tror jag att det hade drabbat Tesla, som företag, negativt. Det känns inte helt ovanligt att den missar en och annan skylt heller...
Dock skulle jag säga att funktionen är väldigt användbar och det hade faktiskt varit lite trevligt ifall man på ett lite snabbare sätt kunde bekräfta hastighetsbytet. Något som också skulle kunna göra det hela bättre än idag är ifall bilen registrerade ett hastighetsbyte en liten stund innan man passerar skylten. Då hade man haft tid på sig att säga till farthållaren att byta hastighet så att bytet var klart, och gärna med viss möjlighet till acceleration, när man når fram till skylten. Ligger man på 70-väg och det blir 90 så är inte normal trafikrytm sådan att man ligger i 70 fram tills 90-skylten för att därefter accelerera upp till 90... När jag ändå önskar funktioner så vore det också trevligt ifall bilen kunde upptäcka fartkameror och då hade en annan offset mot hastighetsgränsen än som standard
. Jag brukar ju ha gällande hastighet + 10 km/h vilket känns lite väl vågat för att passera en kamera

Dock skulle jag säga att funktionen är väldigt användbar och det hade faktiskt varit lite trevligt ifall man på ett lite snabbare sätt kunde bekräfta hastighetsbytet. Något som också skulle kunna göra det hela bättre än idag är ifall bilen registrerade ett hastighetsbyte en liten stund innan man passerar skylten. Då hade man haft tid på sig att säga till farthållaren att byta hastighet så att bytet var klart, och gärna med viss möjlighet till acceleration, när man når fram till skylten. Ligger man på 70-väg och det blir 90 så är inte normal trafikrytm sådan att man ligger i 70 fram tills 90-skylten för att därefter accelerera upp till 90... När jag ändå önskar funktioner så vore det också trevligt ifall bilen kunde upptäcka fartkameror och då hade en annan offset mot hastighetsgränsen än som standard

Driver sajten Car.info
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Autopiloten är väl bara till för motorvägar va? Det kanske underlättar lite? Åtminstone tippar jag på att närheten till träd etc. är negativt för skyltar. Skuggor, smuts och annat som kan ställa till det borde vara vanligare med träd i närheten av skyltarna och därmed inte lika vanligt på motorvägar där träden oftast inte får växa så nära vägen.Datordoktorn skrev:Hur bra den klarar att läsa skyltar verkar skilja sig lite beroende på vägtyp, ljusförhållanden och säkert en massa andra faktorer. Jag tycker den funkar fantastiskt!
Driver sajten Car.info