Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare

Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!

Inlägg av hanty »

Står på teslas hemsida tom 28/11 nu, så jag gick till mässan för att se den.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Typ ingen kö i Täby och vi fick kolla på den lääääänge :)
Snyggare irl, stor och öppen skuff och rejäl lucka under samt skapligt stor frunkväska:)
Större och skönare invändigt än jag trott och tom
skärmen imponerade lite, kan kanske funka utan
traditionella instrument men det får jag bedöma när man kan provköra den...
Helt klart ett alternativ men jag lägger ingen reservation ändå...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Inlägg av lem »

Missade att titta i mos. Hur länge kvar i TC?
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

lem skrev:
10/12
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Inlägg av lem »

Jerker skrev:
lem skrev:
10/12
Tack
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare

Inlägg av frippan »

Fanns ingen i butiken i Göteborg idag.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
electricfeel

Inlägg av electricfeel »

Event sidan är nu uppdaterad, Model 3 visas upp i Malmö redan nu på måndag istället för den 17 december! Kul för våra skånska vänner. :)

https://www.tesla.com/sv_SE/event/meet-model-3-malmo
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare

Inlägg av tehjimos »

frippan skrev:
Fanns ingen i butiken i Göteborg idag.
Finns på elbilsmässan istället!
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Idag testade familjen trean ordentligt i Täby, synd att man inte fick köra bara. Jag (188cm) sitter riktigt bra både fram och bakom mig själv. Bagaget är oväntat stort. Kommer inte vara några problem att klämma in 3 vuxna och 2 barn i den på en resa. Kan bli bute från X sinom tid
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Remuz skrev:
Idag testade familjen trean ordentligt i Täby, synd att man inte fick köra bara. Jag (188cm) sitter riktigt bra både fram och bakom mig själv. Bagaget är oväntat stort. Kommer inte vara några problem att klämma in 3 vuxna och 2 barn i den på en resa.
Jag tänkte samma tanke. Vi är två vuxna, två barn (9 och 11 år) och med takräcke + takbox lär vi klara skidresorna på vintern utan problem. Lika stort bagageutrymme som i Outlander PHEV vi körde förut. Och SUV/kombi i all ära men det är väldigt sällan vi har behov av det. Vi har dessutom andrabil så blir det ingen dragkrok till Model 3 kan vi köra den till brädgården och dylikt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

Var förbi i Täby C idag. Är 184cm lång och tyckte nog att bak bakom mig själv var lite tight men klart att det funkar. Tycker att det är jäkligt synd att de inte gjorde hatchback-öppning bak istället för sedan. Är så mycket enklare att få in grejer i. Den är riktigt snygg i verkligheten tycker jag. Sköna säten fram. Att bara ha en skärm tror inte jag är något större problem i praktiken. Glömde kolla efter luckor för fästen för takräcke. Handtagen att öppna med från utsidan var enkelt. 3an skulle säkert kunna fungera för oss men tycker S är snyggare och gillar bakluckeöppningen bättre i den. 3an känns totalt sett som riktigt bra tycker jag som bil.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

MangeT skrev:
Glömde kolla efter luckor för fästen för takräcke. Handtagen att öppna med från utsidan var enkelt. 3an skulle säkert kunna fungera för oss men tycker S är snyggare och gillar bakluckeöppningen bättre i den. 3
Takräckesbiten är redan löst, Tesla har släppt ett takräcke till 3:an. "Luckorna":

Bild

Bakluckan är ett val som Tesla har gjort för att ge lite mer huvudhöjd i baksätet. Rätt eller fel låter jag vara osagt, om det nu ens är något man ska tala om i detta fall. Klart är i alla fall att man huvudhöjdsmässigt sitter bättre i baksätet på Model 3 än Model S:

Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

Härligt med takräcke till 3an.
Ja, den kändes lite högre i taket bak men tyckte knä och fotutrymme var lite tight bak.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Laban skrev:
Bild
Lucköppning! :lol:

$450 men redan slutsåld
https://electrek.co/2018/11/30/tesla-model-3-roof-rack/
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

TiborBlomhall skrev:
Laban skrev:
Bild
Lucköppning! :lol:

$450 men redan slutsåld
https://electrek.co/2018/11/30/tesla-model-3-roof-rack/
Vad är det då i Torsdagens lucka, dragkrok?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Fler på g.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

Laban skrev:

Bakluckan är ett val som Tesla har gjort för att ge lite mer huvudhöjd i baksätet. Rätt eller fel låter jag vara osagt, om det nu ens är något man ska tala om i detta fall. Klart är i alla fall att man huvudhöjdsmässigt sitter bättre i baksätet på Model 3 än Model S:

Vill flika in och påpeka att takhöjden i baksätet är snarlik mellan Model S och 3 om man har Glastaket i Model S. Den bilen som är i videon har en Model S med öppningsbar Taklucka som har betydligt sämre takhöjd både bak och fram. Verkar vara väldigt få som har koll på detta. Själv slår jag exempelvis huvudet i taket både bak och fram i en Model S med taklucka, men med glastak funkar det alldeles utmärkt. Med glastak i MS kan man sitta 3 ganska långa i baksätet, detta går inte lika bra om bilen har öppningsbart tak.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Ups de visste inte jag att takhöjden var är ungefär samma mellan 3 och s. Ska in och kolla bilen igen i Malmö, får sätta mig i s också då och jämföra.

Tror ni tesla tycker man är galen om man tar med dig en tom resväska, skulle velat prova lägga en väskan i bagaget för att få en bättre uppfattning om vad den rymmer.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

helix skrev:
Vill flika in och påpeka att takhöjden i baksätet är snarlik mellan Model S och 3 om man har Glastaket i Model S. Den bilen som är i videon har en Model S med öppningsbar Taklucka som har betydligt sämre takhöjd både bak och fram.
Problemet är väl inte främst höjden till taket utan balken som sitter där pga bakluckan på Model S.

Model 3:
Screen Shot 2018-12-03 at 07.02.49.png
Model S:
Screen Shot 2018-12-03 at 07.04.18.png
Som nämns i videon så tar alltså bakhuvudet i balken om man vill luta huvudet mot nackstödet. Sen får förstås var och en avgöra hur stort det problemet det är, personen i Björns video är 194 cm lång och de flesta har väl oftast barn i baksätet.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

chaffis75 skrev:
Ups de visste inte jag att takhöjden var är ungefär samma mellan 3 och s. Ska in och kolla bilen igen i Malmö, får sätta mig i s också då och jämföra.

Tror ni tesla tycker man är galen om man tar med dig en tom resväska, skulle velat prova lägga en väskan i bagaget för att få en bättre uppfattning om vad den rymmer.
jag såg nån bild på någon som hade full semesterutrustning med till Tesla (tomma väskor, barnvagn, barnstolar etc.), så 1 tom väska är nog säkert helt ok :)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

Laban skrev:
helix skrev:
Vill flika in och påpeka att takhöjden i baksätet är snarlik mellan Model S och 3 om man har Glastaket i Model S. Den bilen som är i videon har en Model S med öppningsbar Taklucka som har betydligt sämre takhöjd både bak och fram.
Problemet är väl inte främst höjden till taket utan balken som sitter där pga bakluckan på Model S.

Model 3:
Screen Shot 2018-12-03 at 07.02.49.png
Model S:
Screen Shot 2018-12-03 at 07.04.18.png
Som nämns i videon så tar alltså bakhuvudet i balken om man vill luta huvudet mot nackstödet. Sen får förstås var och en avgöra hur stort det problemet det är, personen i Björns video är 194 cm lång och de flesta har väl oftast barn i baksätet.
Till saken hör att den bakre balken som han slår i bakhuvudet är annorlunda i bilar med glastak. Den är lägre och börjar längre bak, vilket gör att hade samma person lutat sitt huvud på samma sätt i en S med glastak hade huvudet troligtvis inte slagit i någon balk. Samma sak gäller balken längs med sidorna. Den är mycket mindre/lägre på en bil med glastak. För mig blev det en glad överraskning med glastaket då ett av irritationsmomenten jag hade med min förra Model S (med taklucka) var att jag slog huvudet i balken i taket i framstolen trots att stolen var inställd på lägsta nivå. Med glastaket så har jag gott om plats och kupén känns för övrigt klart mer rymlig också med glastak. Jag visste som sagt inte heller om detta, men efter att ha ägt en S med taklucka i drygt ett år och nu en med glastak i ett år så skulle jag inte vilja ha en S med taklucka. Skillnaden är större än man tror och min poäng var mest att upplysa folk om detta framförallt om man är 185+ kan det vara bra att veta. Även "bullen" framåt är mindre på bil med glastak och själva glaset är större i alla riktningar, vilket skapar en skön rymd inne i kupén. Att bilen dessutom är tystare med glastak och att man slipper kallras från taket på vintern är ytterligare saker som är riktigt trevligt. Samma sak gäller därmed säkerligen också Model 3 även om den nu inte går att få med öppningsbart tak så svårt att göra en direkt jämförelse.
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare

Inlägg av ippii »

helix skrev:
Till saken hör att den bakre balken som han slår i bakhuvudet är annorlunda i bilar med glastak. Den är lägre och börjar längre bak, vilket gör att hade samma person lutat sitt huvud på samma sätt i en S med glastak hade huvudet troligtvis inte slagit i någon balk. Samma sak gäller balken längs med sidorna. Den är mycket mindre/lägre på en bil med glastak. För mig blev det en glad överraskning med glastaket då ett av irritationsmomenten jag hade med min förra Model S (med taklucka) var att jag slog huvudet i balken i taket i framstolen trots att stolen var inställd på lägsta nivå. Med glastaket så har jag gott om plats och kupén känns för övrigt klart mer rymlig också med glastak. Jag visste som sagt inte heller om detta, men efter att ha ägt en S med taklucka i drygt ett år och nu en med glastak i ett år så skulle jag inte vilja ha en S med taklucka. Skillnaden är större än man tror och min poäng var mest att upplysa folk om detta framförallt om man är 185+ kan det vara bra att veta. Även "bullen" framåt är mindre på bil med glastak och själva glaset är större i alla riktningar, vilket skapar en skön rymd inne i kupén. Att bilen dessutom är tystare med glastak och att man slipper kallras från taket på vintern är ytterligare saker som är riktigt trevligt. Samma sak gäller därmed säkerligen också Model 3 även om den nu inte går att få med öppningsbart tak så svårt att göra en direkt jämförelse.
Jag kan inte sitte normalt i baksätet på en Model S med icke-öppningsbart glastak, antingen måste jag sjunka ihop i sätet eller ha huvudet på sned. Detta på grund av balken som är precis framför nackstöden.
Jag är 189 cm. Ska bli intressant att provsitta Model 3 och känna efter.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

Är Tesla så mycket sämre än andra sedaner? Är själv bara 201cm, och tycker det är relativt illa i alla märken exklusive vissa BMW 7, rolls, och MB S. Nej Audi A8 duger ej
ms 76132 "Eleamore"
Verdi

Inlägg av Verdi »

12man skrev:
Är Tesla så mycket sämre än andra sedaner? Är själv bara 201cm, och tycker det är relativt illa i alla märken exklusive vissa BMW 7, rolls, och MB S. Nej Audi A8 duger ej
Det är väl två saker som gör baksätet i Model S mindre rymligt i höjdled.

- Högre golv pga batteripacket.
- Lägre taklinje pga luftmotstånd/utseende.

Att många tillverkare gör SUV av sina första elbilsförsök handlar väl delvis om det, att man vill få plats med batterierna i botten utan att det blir för lågt i kupén.

Men det är väl inte jättemånga vuxna som regelbundet åker i baksätet? Åker man i baksätet så sitter man oftast inte i sin egen bil iaf. :)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Tycker i alla tester av utrymme för huvudet så sitter ju alla spikrakt som om de var fastsatta i en planka, vem sitter så när de sätter sig bekvämt egentligen? Min rumpa är nog närmare framkanten på sätet än bakkanten och sträcker ut benen, så som man sitter i en trevlig fåtölj eller soffa.
Skriv svar