Värdeminskning för elbilar? (räkneövning)
Moderator: Redaktion
Värdeminskning för elbilar? (räkneövning)
Fick en liten tanke som kanske är värt ett resonemang. (Varning för extremt förenklade siffror)
Vi väljer mellan två bilar.
Bil Fossil
Pris 500 000:-
Bränslekostnad: 15:-/mil
Körsträcka: 2000 mil/år
Värdeminskning: 50%/3 år
Bil El
Pris: ????:-
Bränslekostnad: 5:-/mil
Körsträcka 2000 mil/år
Värdeminskning: ??%
Övriga kostnader kan vi låtsas går på ett ut.
Kan vi på nåt sätt räkna ut vad elbilen får kosta som ny och hur mycket den ska tappa i värde för att hålla jämna steg kostnadsmässigt mot fossilbilen?
Ägare 1 (3 år) på fossilbilen har en kostnad för värdeminskning och bränsle på 340 000:-. Ägare 1 på elbilen har en kostnad för bränsle på 30 000:- vilket medger en värdeminskning på 310 000:-
Ägare 2 på fossilbilen har en kostnad för värdeminskning och bränsle på 215 000:-. Ägare 2 har 30 000 för el och 185 000:- för värdeminskning. Vad ger det för pris på elbilen?
Ägare 3 på fossilbilen har en kostnad på 152 500:-. Ägare nr 3 på elbilen har då 122 500:- till värdeminskningen. Vilket pris ger det?
...
...
Ägare X på fossilbilen har en kostnad på 90 000:- och ägaren på elbilen har en kostnad på 30 000:-. Vilket då ger att vi kan betala 60 tusen i värdeminskning på elbilen trots att man får fossilbilen gratis.
Visst borde det gå att räkna ut vad elbilen borde kosta ny, efter 3 år, efter 6 år och efter "oändligt" antal år? Men vi vet ju varken hur många procent den tappar eller hur dyr den var från början. Tycker det är lite klurigt. Några idéer?
Det här är ju en gåta i sig: En elbil som tävlar mot en gratis fossilbil och som får kosta 60 tusen i värdeminskning kommer ju inte tappa nåt i värde. Men vad är det då för värde på den? (den här sista frågan förutsätter dock obegränsad livslängd och så är det ju inte, nån gång kommer ju bilarna att skrotas då de inte längre är lönsamma att reparera. Men när är det?)
Vi väljer mellan två bilar.
Bil Fossil
Pris 500 000:-
Bränslekostnad: 15:-/mil
Körsträcka: 2000 mil/år
Värdeminskning: 50%/3 år
Bil El
Pris: ????:-
Bränslekostnad: 5:-/mil
Körsträcka 2000 mil/år
Värdeminskning: ??%
Övriga kostnader kan vi låtsas går på ett ut.
Kan vi på nåt sätt räkna ut vad elbilen får kosta som ny och hur mycket den ska tappa i värde för att hålla jämna steg kostnadsmässigt mot fossilbilen?
Ägare 1 (3 år) på fossilbilen har en kostnad för värdeminskning och bränsle på 340 000:-. Ägare 1 på elbilen har en kostnad för bränsle på 30 000:- vilket medger en värdeminskning på 310 000:-
Ägare 2 på fossilbilen har en kostnad för värdeminskning och bränsle på 215 000:-. Ägare 2 har 30 000 för el och 185 000:- för värdeminskning. Vad ger det för pris på elbilen?
Ägare 3 på fossilbilen har en kostnad på 152 500:-. Ägare nr 3 på elbilen har då 122 500:- till värdeminskningen. Vilket pris ger det?
...
...
Ägare X på fossilbilen har en kostnad på 90 000:- och ägaren på elbilen har en kostnad på 30 000:-. Vilket då ger att vi kan betala 60 tusen i värdeminskning på elbilen trots att man får fossilbilen gratis.
Visst borde det gå att räkna ut vad elbilen borde kosta ny, efter 3 år, efter 6 år och efter "oändligt" antal år? Men vi vet ju varken hur många procent den tappar eller hur dyr den var från början. Tycker det är lite klurigt. Några idéer?
Det här är ju en gåta i sig: En elbil som tävlar mot en gratis fossilbil och som får kosta 60 tusen i värdeminskning kommer ju inte tappa nåt i värde. Men vad är det då för värde på den? (den här sista frågan förutsätter dock obegränsad livslängd och så är det ju inte, nån gång kommer ju bilarna att skrotas då de inte längre är lönsamma att reparera. Men när är det?)
Re: Värdeminskning för elbilar? (räkneövning)
https://teslakalkylen.com/dashboard
Bara att sätta in lite olika värden, jag räknar själv med samma värdeminskning på elbil som fossil, allt annat är en bonus.
Varför 5kr/mil, 3kr/mil är mer rimligt om man laddar hemma? Skulle säga att bilen drar ca 2KW / mil såvida det inte är en model X.
EDIT: Bara för att vara tydlig, jag tror det händer lite väl mycket på elbilsmarknaden för att kunna förutspå restvärde om 3 - 6 år, men det är ju såklar så att ju längre du äger en elbil, desto mer sparar du jämfört med att köra en fossil. Den information vi har hittils tyder ju på att elbilar håller längre än fossiler, men det är väl ett tag kvar till man har nog med data.
EDIT IGEN (tänk först, prata sen kanske?)
:
Fossil: håller 400 000km innan den ska skrotas, drar 0,7 i snitt över livslängden som är 15 år.
Elbil: håller samma, drar 2KW / mil där elpriset är 1,5kr/kw.
Kostnad bränsle fossil (15kr/l): 420 000
Kostnad bränsle elbil: 84 000
Om du behåller bilen hela livslängden så är skillnaden 336000. Sen ska man väl se på service, slitage på bromsar och lite annat och troligtvis håller elbilen mycket längre än 400 000km, men även om man ignorerar allt det så kan man betala 336 000 mer för elbilen. Om man är flera ägare så blir det svårt då andra faktorer, som är svåra att förutsäga, påverkar priset vid specifika tidpunkter.
Bara att sätta in lite olika värden, jag räknar själv med samma värdeminskning på elbil som fossil, allt annat är en bonus.
Varför 5kr/mil, 3kr/mil är mer rimligt om man laddar hemma? Skulle säga att bilen drar ca 2KW / mil såvida det inte är en model X.
EDIT: Bara för att vara tydlig, jag tror det händer lite väl mycket på elbilsmarknaden för att kunna förutspå restvärde om 3 - 6 år, men det är ju såklar så att ju längre du äger en elbil, desto mer sparar du jämfört med att köra en fossil. Den information vi har hittils tyder ju på att elbilar håller längre än fossiler, men det är väl ett tag kvar till man har nog med data.
EDIT IGEN (tänk först, prata sen kanske?)

Fossil: håller 400 000km innan den ska skrotas, drar 0,7 i snitt över livslängden som är 15 år.
Elbil: håller samma, drar 2KW / mil där elpriset är 1,5kr/kw.
Kostnad bränsle fossil (15kr/l): 420 000
Kostnad bränsle elbil: 84 000
Om du behåller bilen hela livslängden så är skillnaden 336000. Sen ska man väl se på service, slitage på bromsar och lite annat och troligtvis håller elbilen mycket längre än 400 000km, men även om man ignorerar allt det så kan man betala 336 000 mer för elbilen. Om man är flera ägare så blir det svårt då andra faktorer, som är svåra att förutsäga, påverkar priset vid specifika tidpunkter.
Re: Värdeminskning för elbilar? (räkneövning)
pubbe skrev:https://teslakalkylen.com/dashboard
Bara att sätta in lite olika värden, jag räknar själv med samma värdeminskning på elbil som fossil, allt annat är en bonus.
Varför 5kr/mil, 3kr/mil är mer rimligt om man laddar hemma? Skulle säga att bilen drar ca 2KW / mil såvida det inte är en model X.
EDIT: Bara för att vara tydlig, jag tror det händer lite väl mycket på elbilsmarknaden för att kunna förutspå restvärde om 3 - 6 år, men det är ju såklar så att ju längre du äger en elbil, desto mer sparar du jämfört med att köra en fossil. Den information vi har hittils tyder ju på att elbilar håller längre än fossiler, men det är väl ett tag kvar till man har nog med data.
EDIT IGEN (tänk först, prata sen kanske?):
Fossil: håller 400 000km innan den ska skrotas, drar 0,7 i snitt över livslängden som är 15 år.
Elbil: håller samma, drar 2KW / mil där elpriset är 1,5kr/kw.
Kostnad bränsle fossil (15kr/l): 420 000
Kostnad bränsle elbil: 84 000
Om du behåller bilen hela livslängden så är skillnaden 336000. Sen ska man väl se på service, slitage på bromsar och lite annat och troligtvis håller elbilen mycket längre än 400 000km, men även om man ignorerar allt det så kan man betala 336 000 mer för elbilen. Om man är flera ägare så blir det svårt då andra faktorer, som är svåra att förutsäga, påverkar priset vid specifika tidpunkter.
Ja, jag räknar också med samma värdeminskning på elbilar som jag gjort på fossila bilar för att inte lura mig alltför mycket. Är så mycket som spelar in. Just att det kan komma game changers på elbilssidan är en sån sak. En annan sak är faktiskt batterierna. Vi vet faktiskt inte hur situationen ser ut om 10-15 år. Hur stor andel batterier måste bytas? Till vilken kostnad? Hur står sig det mot stora problem på en fossilmotor? Men det är även faktorer åt andra hållet. Brist på produktionskapacitet och/eller svårt att få tag på batterier t ex. Samtidigt som priserna på fossila bränslen säkert fortsätter stiga... Vilket i förlängningen leder till att även en utdaterad elbil "duger" om alternativet är en fossilbil.
Att jag valde 15 och 5 kr/mil var väl för att det skulle bli enklare att räkna om det skiljde 10 spänn milen.

Intressant, då har vi ändå nåt slags startvärde. 836 000:-. Vi har "råd" med en värdeminskning på 310 000:- de första 3 åren. Det ger 526 000:- eller 63% restvärde efter 3 år. Sen tappar den 185 000:- under andra perioden. Då bör elbilen kosta 341 000:- efter 6 år.
836 vs 500
526 vs 250
341 vs 125
Re: Värdeminskning för elbilar? (räkneövning)
Allt sånt här är ju relativt svårberäknat. Det finns på tok för många okända variabler. Man kan räkna driftskostnader hit och dit, men vad händer om ägare två helt plötsligt får byta batteriet, till en kostnad av en mindre fossilbil? Då blir det en kostnad för den ägaren. Jag tror inte man kan ta med "bränslet" i en sådanhär beräkning. Det är tydligt att även elbilar tappar ca 50% på 3 år. Titta på bytbil.com, varför säljs inte Teslorna? Eller leaf/zoe? (medges, jag har inte samma koll på dessa, som på teslorna).
Tittar man på KVD så kan man se att en MS 2016 med 8560 mil är värd ca 601500 kr, auktionen avslöutas i kväll. Reservationspriset är dock ej uppnått. Enligt KVD är den värderad till 770.000 kr
Så jag tror att när det gäller Teslorna, så tror ägarna (och bilhandlarna) att den är värd mer än vad köparna är villiga att betala. Frågan är ju vad bilhandlaren har gett i inbyte.
Tittar man på KVD så kan man se att en MS 2016 med 8560 mil är värd ca 601500 kr, auktionen avslöutas i kväll. Reservationspriset är dock ej uppnått. Enligt KVD är den värderad till 770.000 kr

Så jag tror att när det gäller Teslorna, så tror ägarna (och bilhandlarna) att den är värd mer än vad köparna är villiga att betala. Frågan är ju vad bilhandlaren har gett i inbyte.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Värdeminskning för elbilar? (räkneövning)
Jeppe_E skrev:Allt sånt här är ju relativt svårberäknat. Det finns på tok för många okända variabler. Man kan räkna driftskostnader hit och dit, men vad händer om ägare två helt plötsligt får byta batteriet, till en kostnad av en mindre fossilbil? Då blir det en kostnad för den ägaren. Jag tror inte man kan ta med "bränslet" i en sådanhär beräkning. Det är tydligt att även elbilar tappar ca 50% på 3 år. Titta på bytbil.com, varför säljs inte Teslorna? Eller leaf/zoe? (medges, jag har inte samma koll på dessa, som på teslorna).
Tittar man på KVD så kan man se att en MS 2016 med 8560 mil är värd ca 601500 kr, auktionen avslöutas i kväll. Reservationspriset är dock ej uppnått. Enligt KVD är den värderad till 770.000 kr![]()
Så jag tror att när det gäller Teslorna, så tror ägarna (och bilhandlarna) att den är värd mer än vad köparna är villiga att betala. Frågan är ju vad bilhandlaren har gett i inbyte.
Absolut. Men nånstans kommer det här att spela in, det är jag övertygad om. Dock är folk än så länge sjukt enkelspåriga och tittar enbart på prislappen när de ska bedöma kostnader. Hur ofta får man inte höra om Tesla att "det finns så många andra bilar som man får för en miljon som jag hellre väljer". Så visst, de höga summorna avskräcker helt klart. Och när det gäller elbilar så är rädslan stor också. Folk vet inte riktigt vad det är än och vad det får för konsekvenser om typ 10 år.
Jag har en bevakning på Tesla Model S på blocket. Det är konstant 60-70 bilar till salu. Just nu är det 66 st. Bilar säljs faktiskt. Skulle säga att omsättningen på bilar är hyfsad.
Re: Värdeminskning för elbilar? (räkneövning)
En sak som faktiskt håller nere begagnatpriserna på nästan nya elbilar är att marknaden domineras av leasingbilar (då det är mycket billigare) och då är värdetappet inte lika stor del av kostnaden. Man tjänar inte jättemycket på att leasa en 1-2 år gammal bil istället för en ny. Särskilt inte som man i Teslas fall faktiskt har lägre förmånsvärde på en ny, och oftare bättre ränta också.
Min lilla "teori" gäller bara privatmarknaden. En Model S blir inte billigare som privatägd förrän efter 5-6 år. Lite beroende på förmånsvärde osv.
Min lilla "teori" gäller bara privatmarknaden. En Model S blir inte billigare som privatägd förrän efter 5-6 år. Lite beroende på förmånsvärde osv.
Re: Värdeminskning för elbilar? (räkneövning)
Det är inte min erfarenhet av bytbil. De flesta ligger kvar, enstaka blir sålda. Så även om det ligger 66 bilar på blocket (till stor del samma som ligger på bytbil) så säger det väldigt lite om omsättningshastigheten. Men det är nog som du säger. Priset avskräcker. Att betala 700k för en bil som gått 8-10 tusen mil tar emot. Oavsett driftskostnader. Det är ju inte bara batteriet som slits. Det är därför som jag är övertygad om att värdeminskningen på elbilar är densamma som på vilket annat bruksfordon som helst. Det är ju inte så att Teslorna är samlarobjektVerdi skrev:Jag har en bevakning på Tesla Model S på blocket. Det är konstant 60-70 bilar till salu. Just nu är det 66 st. Bilar säljs faktiskt. Skulle säga att omsättningen på bilar är hyfsad.

Problemet är att bilhandlarna uppdaterar annonserna så att det ser ut som de är nyinkomna. Många av de som ligger som "nya" har i själva vaerket varit till salu i flera veckor/månader.
Här är en privatannons t.ex.
https://www.blocket.se/pitea/Tesla_Mode ... =23_16&w=3
Nedsatt från 810.000? till 739.000 och billigare vid snabb affär. Det är ju lite märkligt att denna inte blir såld?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Värdeminskning för elbilar? (räkneövning)
Jag håller med Verdi och pubbe om att man nog bör räkna med 50% värdeminskning på 3 år även på elbilar (gissar att det kommer att det kommer att ligga här när i framtiden när utbudet och tillgången är större/högre) och därmed vara på den säkra sidan. Kanske får man även en positiv överraskning då.Jeppe_E skrev:Allt sånt här är ju relativt svårberäknat. Det finns på tok för många okända variabler. Man kan räkna driftskostnader hit och dit, men vad händer om ägare två helt plötsligt får byta batteriet, till en kostnad av en mindre fossilbil? Då blir det en kostnad för den ägaren. Jag tror inte man kan ta med "bränslet" i en sådanhär beräkning. Det är tydligt att även elbilar tappar ca 50% på 3 år. Titta på bytbil.com, varför säljs inte Teslorna? Eller leaf/zoe? (medges, jag har inte samma koll på dessa, som på teslorna).
Tittar man på KVD så kan man se att en MS 2016 med 8560 mil är värd ca 601500 kr, auktionen avslöutas i kväll. Reservationspriset är dock ej uppnått. Enligt KVD är den värderad till 770.000 kr![]()
Så jag tror att när det gäller Teslorna, så tror ägarna (och bilhandlarna) att den är värd mer än vad köparna är villiga att betala. Frågan är ju vad bilhandlaren har gett i inbyte.
Däremot så tycker jag att exemplet från KVD tvärt om speglar att man får mer än 50% efter tre år. Nu vet jag inte exakt vad den kostade ny, men om man idag beställer en helt ny svart 75D så ligger den på ca 910k sek efter premie. Tror inte att den 70D som säljs på KVD var dyrare ny. Så om vi räknar med 910k sek i nybilspris så har denna tappat 310k sek över 2,5 år (givet att det bud som nu ligger vinner auktionen), vilker ger en värdeminskning på 372k sek efter 3 år om vi antar att denna är linjär. Det ger i sin tur en värdeminskning på 40,9%.
Dessutom har bilen i fråga gått 8560mil vilket, med samma körmönster skulle bli över 10.000mil efter 3 år. Garantin gäller inte längre heller (dock har den fortfarande batteri/drivlinegaranti kvar). Vanligtvis när man räknar med en värdeminskning på 50% efter 3år, gör man det med färre mil än runt 3500mil/år (sedan kan man diskutera huruvida miltalet är lika viktigt på en elbil som på en fossil).
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Re: Värdeminskning för elbilar? (räkneövning)
Att köra bil är ALDRIG billigt.
Men som Verdi säger, man kan inte bara stirra på prislappen. Att behålla min diesel Škoda i tre år till jämfört med att byta till eGolfen hade kostat mig, i runda slängar, 90 000.- mer i driftskostnader (3x30 000.-) då har jag inte räknat med värdeminskningen.
Men som Verdi säger, man kan inte bara stirra på prislappen. Att behålla min diesel Škoda i tre år till jämfört med att byta till eGolfen hade kostat mig, i runda slängar, 90 000.- mer i driftskostnader (3x30 000.-) då har jag inte räknat med värdeminskningen.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Värdeminskning för elbilar? (räkneövning)
Det är lika viktigt med miltalet. Bromsar, drivaxlar, lager, dämpare etc slits ungefär lika mycket. Jag hävdar fortfarande (med en viss dåres envishet) att miltalen visst spelar roll när man försöker sälja en bil för 700.000kr. Framförallt så är ju KVD-bilen på auktion, vilket kan trissa upp priset lite, eftersom det finns många som bjuder "bara en tusenlapp till". Men eftersom reservationspriset inte är uppnått, så blir det väl ingen försäljning. Eller så får högstbjudande ett erbjudande? Teslorna som säljs, är de som ligger under 600k, om det nu inte är så att de är prisvärda. Men det finns ju sådana också, som förblir osålda.ellerstrom skrev:Jag håller med Verdi och pubbe om att man nog bör räkna med 50% värdeminskning på 3 år även på elbilar (gissar att det kommer att det kommer att ligga här när i framtiden när utbudet och tillgången är större/högre) och därmed vara på den säkra sidan. Kanske får man även en positiv överraskning då.Jeppe_E skrev:Allt sånt här är ju relativt svårberäknat. Det finns på tok för många okända variabler. Man kan räkna driftskostnader hit och dit, men vad händer om ägare två helt plötsligt får byta batteriet, till en kostnad av en mindre fossilbil? Då blir det en kostnad för den ägaren. Jag tror inte man kan ta med "bränslet" i en sådanhär beräkning. Det är tydligt att även elbilar tappar ca 50% på 3 år. Titta på bytbil.com, varför säljs inte Teslorna? Eller leaf/zoe? (medges, jag har inte samma koll på dessa, som på teslorna).
Tittar man på KVD så kan man se att en MS 2016 med 8560 mil är värd ca 601500 kr, auktionen avslöutas i kväll. Reservationspriset är dock ej uppnått. Enligt KVD är den värderad till 770.000 kr![]()
Så jag tror att när det gäller Teslorna, så tror ägarna (och bilhandlarna) att den är värd mer än vad köparna är villiga att betala. Frågan är ju vad bilhandlaren har gett i inbyte.
Däremot så tycker jag att exemplet från KVD tvärt om speglar att man får mer än 50% efter tre år. Nu vet jag inte exakt vad den kostade ny, men om man idag beställer en helt ny svart 75D så ligger den på ca 910k sek efter premie. Tror inte att den 70D som säljs på KVD var dyrare ny. Så om vi räknar med 910k sek i nybilspris så har denna tappat 310k sek över 2,5 år (givet att det bud som nu ligger vinner auktionen), vilker ger en värdeminskning på 372k sek efter 3 år om vi antar att denna är linjär. Det ger i sin tur en värdeminskning på 40,9%.
Dessutom har bilen i fråga gått 8560mil vilket, med samma körmönster skulle bli över 10.000mil efter 3 år. Garantin gäller inte längre heller (dock har den fortfarande batteri/drivlinegaranti kvar). Vanligtvis när man räknar med en värdeminskning på 50% efter 3år, gör man det med färre mil än runt 3500mil/år (sedan kan man diskutera huruvida miltalet är lika viktigt på en elbil som på en fossil).
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Värdeminskning för elbilar? (räkneövning)
Hur mycket värdeminskning har du på din e-golf på 3 år? jämfört med din skoda? Lite mer vaWalker skrev:Att köra bil är ALDRIG billigt.
Men som Verdi säger, man kan inte bara stirra på prislappen. Att behålla min diesel Škoda i tre år till jämfört med att byta till eGolfen hade kostat mig, i runda slängar, 90 000.- mer i driftskostnader (3x30 000.-) då har jag inte räknat med värdeminskningen.

Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Värdeminskning för elbilar? (räkneövning)
Jag tycker också att miltalet är viktigt, möjligtvis inte riktigt lika viktigt som på en fossil men jag tycker definitivt att det spelar roll. Det var dock inte det jag menade med att "det kan diskuteras".Jeppe_E skrev:Det är lika viktigt med miltalet. Bromsar, drivaxlar, lager, dämpare etc slits ungefär lika mycket. Jag hävdar fortfarande (med en viss dåres envishet) att miltalen visst spelar roll när man försöker sälja en bil för 700.000kr. Framförallt så är ju KVD-bilen på auktion, vilket kan trissa upp priset lite, eftersom det finns många som bjuder "bara en tusenlapp till". Men eftersom reservationspriset inte är uppnått, så blir det väl ingen försäljning. Eller så får högstbjudande ett erbjudande? Teslorna som säljs, är de som ligger under 600k, om det nu inte är så att de är prisvärda. Men det finns ju sådana också, som förblir osålda.
I fallet med Teslan på KVD så har den enbart tappat 40% på 3 år, vilket i sig redan är bra (om man nu har hållningen att milen inte spelar någon roll för andrahandsvärdet vill säga). Dessutom hade den vid detta scenario (alltså framräknat till bilen är 3 år gammal) gått 10.000mil, vilket gör värdeminskningen än mer imponerande.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Re: Värdeminskning för elbilar? (räkneövning)
Som sagt. Teslor är nog för dyra och styrs av lite annat. Det blir nog viktigare och viktigare ju billigare bilen blir dock.
Re: Värdeminskning för elbilar? (räkneövning)
Inte så säker på det. Škodan tappar också i värde. Frågan är: hur mycket pengar skiljer det. Svaret får vi om 3 år. Men jag är inte särskilt orolig.Jeppe_E skrev:Hur mycket värdeminskning har du på din e-golf på 3 år? jämfört med din skoda? Lite mer vaWalker skrev:Att köra bil är ALDRIG billigt.
Men som Verdi säger, man kan inte bara stirra på prislappen. Att behålla min diesel Škoda i tre år till jämfört med att byta till eGolfen hade kostat mig, i runda slängar, 90 000.- mer i driftskostnader (3x30 000.-) då har jag inte räknat med värdeminskningen.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Värdeminskning för elbilar? (räkneövning)
Och det kostade dig inget att byta från Skoda till e-golfen?Walker skrev:Inte så säker på det. Škodan tappar också i värde. Frågan är: hur mycket pengar skiljer det. Svaret får vi om 3 år. Men jag är inte särskilt orolig.Jeppe_E skrev:Hur mycket värdeminskning har du på din e-golf på 3 år? jämfört med din skoda? Lite mer vaWalker skrev:Att köra bil är ALDRIG billigt.
Men som Verdi säger, man kan inte bara stirra på prislappen. Att behålla min diesel Škoda i tre år till jämfört med att byta till eGolfen hade kostat mig, i runda slängar, 90 000.- mer i driftskostnader (3x30 000.-) då har jag inte räknat med värdeminskningen.
Re: Värdeminskning för elbilar? (räkneövning)
Självklart inte.nek0 skrev:Och det kostade dig inget att byta från Skoda till e-golfen?Walker skrev:Inte så säker på det. Škodan tappar också i värde. Frågan är: hur mycket pengar skiljer det. Svaret får vi om 3 år. Men jag är inte särskilt orolig.Jeppe_E skrev:Hur mycket värdeminskning har du på din e-golf på 3 år? jämfört med din skoda? Lite mer vaWalker skrev:Att köra bil är ALDRIG billigt.
Men som Verdi säger, man kan inte bara stirra på prislappen. Att behålla min diesel Škoda i tre år till jämfört med att byta till eGolfen hade kostat mig, i runda slängar, 90 000.- mer i driftskostnader (3x30 000.-) då har jag inte räknat med värdeminskningen.

eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Värdeminskning för elbilar? (räkneövning)
Intressant tråd, har själv funderat på det då det är dags för ny bil snart.
Själv resonerar jag som så att om jag hade hittat en elbil motsvarande den jag kikar på, för samma totala kostnad i slutändan, så hade jag tagit elbilen även om inköpet hade varit dyrare. Tyvärr så går den kalkylen inte ihop idag då den elbilen inte finns, men om några år lär det se annorlunda ut.
En viktig sak som ni verkar missa är lånekostnaden. Dels högre insats, dels mer i ränta och amortering. För en bil i de högre prisklasserna så är det inte en betydelselös summa.
Själv resonerar jag som så att om jag hade hittat en elbil motsvarande den jag kikar på, för samma totala kostnad i slutändan, så hade jag tagit elbilen även om inköpet hade varit dyrare. Tyvärr så går den kalkylen inte ihop idag då den elbilen inte finns, men om några år lär det se annorlunda ut.
En viktig sak som ni verkar missa är lånekostnaden. Dels högre insats, dels mer i ränta och amortering. För en bil i de högre prisklasserna så är det inte en betydelselös summa.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Värdeminskning för elbilar? (räkneövning)
Nix, jag har inte missat den. Men jag tror exemplet baserade sig på en ny fossilbil jämfört med en ny elbil. För mig så är det lte där som skon klämmer. Jag har snart betalt av min fossilbil. Således blir den "väldigt billig" att äga. Den har redan det värsta värdetappet bakom sig och kommer kanske att kosta mig en tusenlapp i månaden i fasta kostnader (förs, skatt, service) samt ca 2200 i bränsle. Så månadskostnad 3200kr. Det spelar liksom inte hur jag än vänder och vrider, så kommer det bli dyrare. Det är ju först när jag ska byta bil som valet är självklart. För även om de fasta kostnaderna är säg 500 kr för försäkringen per månad och man laddar bilen för ytterligare 500kr så är den 1000-lappen ingenting mot vad billånet på 400k kostardd88 skrev:Intressant tråd, har själv funderat på det då det är dags för ny bil snart.
Själv resonerar jag som så att om jag hade hittat en elbil motsvarande den jag kikar på, för samma totala kostnad i slutändan, så hade jag tagit elbilen även om inköpet hade varit dyrare. Tyvärr så går den kalkylen inte ihop idag då den elbilen inte finns, men om några år lär det se annorlunda ut.
En viktig sak som ni verkar missa är lånekostnaden. Dels högre insats, dels mer i ränta och amortering. För en bil i de högre prisklasserna så är det inte en betydelselös summa.

Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Värdeminskning för elbilar? (räkneövning)
Fast den tappar ju i värde även om du inte har några lån på den. Dessutom har du indirekt kapitalkostnad på summan den är värd också. Pengar är aldrig gratis. Du kunde låtit de jobba på annat håll om de inte varit bundna i bilen.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Värdeminskning för elbilar? (räkneövning)
Varför skulle kostnaden vara så värst mycket lägre för den är avbetald, ränteläget är ju sådant att räntekostnader blir rätt låga.Jeppe_E skrev:Nix, jag har inte missat den. Men jag tror exemplet baserade sig på en ny fossilbil jämfört med en ny elbil. För mig så är det lte där som skon klämmer. Jag har snart betalt av min fossilbil. Således blir den "väldigt billig" att äga. Den har redan det värsta värdetappet bakom sig och kommer kanske att kosta mig en tusenlapp i månaden i fasta kostnader (förs, skatt, service) samt ca 2200 i bränsle. Så månadskostnad 3200kr. Det spelar liksom inte hur jag än vänder och vrider, så kommer det bli dyrare. Det är ju först när jag ska byta bil som valet är självklart. För även om de fasta kostnaderna är säg 500 kr för försäkringen per månad och man laddar bilen för ytterligare 500kr så är den 1000-lappen ingenting mot vad billånet på 400k kostardd88 skrev:Intressant tråd, har själv funderat på det då det är dags för ny bil snart.
Själv resonerar jag som så att om jag hade hittat en elbil motsvarande den jag kikar på, för samma totala kostnad i slutändan, så hade jag tagit elbilen även om inköpet hade varit dyrare. Tyvärr så går den kalkylen inte ihop idag då den elbilen inte finns, men om några år lär det se annorlunda ut.
En viktig sak som ni verkar missa är lånekostnaden. Dels högre insats, dels mer i ränta och amortering. För en bil i de högre prisklasserna så är det inte en betydelselös summa.
Re: Värdeminskning för elbilar? (räkneövning)
ja, för man ska ju inte amortera av lånet?OfarligTesla skrev:Varför skulle kostnaden vara så värst mycket lägre för den är avbetald, ränteläget är ju sådant att räntekostnader blir rätt låga.Jeppe_E skrev:Nix, jag har inte missat den. Men jag tror exemplet baserade sig på en ny fossilbil jämfört med en ny elbil. För mig så är det lte där som skon klämmer. Jag har snart betalt av min fossilbil. Således blir den "väldigt billig" att äga. Den har redan det värsta värdetappet bakom sig och kommer kanske att kosta mig en tusenlapp i månaden i fasta kostnader (förs, skatt, service) samt ca 2200 i bränsle. Så månadskostnad 3200kr. Det spelar liksom inte hur jag än vänder och vrider, så kommer det bli dyrare. Det är ju först när jag ska byta bil som valet är självklart. För även om de fasta kostnaderna är säg 500 kr för försäkringen per månad och man laddar bilen för ytterligare 500kr så är den 1000-lappen ingenting mot vad billånet på 400k kostardd88 skrev:Intressant tråd, har själv funderat på det då det är dags för ny bil snart.
Själv resonerar jag som så att om jag hade hittat en elbil motsvarande den jag kikar på, för samma totala kostnad i slutändan, så hade jag tagit elbilen även om inköpet hade varit dyrare. Tyvärr så går den kalkylen inte ihop idag då den elbilen inte finns, men om några år lär det se annorlunda ut.
En viktig sak som ni verkar missa är lånekostnaden. Dels högre insats, dels mer i ränta och amortering. För en bil i de högre prisklasserna så är det inte en betydelselös summa.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Värdeminskning för elbilar? (räkneövning)
Amorteringen är inge kostnad, värdeminskningen är inte direkt lägre månaden efter du slutat amortera heller så kostnaden sjunker inte markant helt plötsligt.Jeppe_E skrev:ja, för man ska ju inte amortera av lånet?OfarligTesla skrev:Varför skulle kostnaden vara så värst mycket lägre för den är avbetald, ränteläget är ju sådant att räntekostnader blir rätt låga.Jeppe_E skrev:Nix, jag har inte missat den. Men jag tror exemplet baserade sig på en ny fossilbil jämfört med en ny elbil. För mig så är det lte där som skon klämmer. Jag har snart betalt av min fossilbil. Således blir den "väldigt billig" att äga. Den har redan det värsta värdetappet bakom sig och kommer kanske att kosta mig en tusenlapp i månaden i fasta kostnader (förs, skatt, service) samt ca 2200 i bränsle. Så månadskostnad 3200kr. Det spelar liksom inte hur jag än vänder och vrider, så kommer det bli dyrare. Det är ju först när jag ska byta bil som valet är självklart. För även om de fasta kostnaderna är säg 500 kr för försäkringen per månad och man laddar bilen för ytterligare 500kr så är den 1000-lappen ingenting mot vad billånet på 400k kostardd88 skrev:Intressant tråd, har själv funderat på det då det är dags för ny bil snart.
Själv resonerar jag som så att om jag hade hittat en elbil motsvarande den jag kikar på, för samma totala kostnad i slutändan, så hade jag tagit elbilen även om inköpet hade varit dyrare. Tyvärr så går den kalkylen inte ihop idag då den elbilen inte finns, men om några år lär det se annorlunda ut.
En viktig sak som ni verkar missa är lånekostnaden. Dels högre insats, dels mer i ränta och amortering. För en bil i de högre prisklasserna så är det inte en betydelselös summa.
Re: Värdeminskning för elbilar? (räkneövning)
Man kan då konstatera att Teslan på KVD var värd max 601.500. inga fler bud och auktionen nådde inte reservationspriset
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Värdeminskning för elbilar? (räkneövning)
Det är en kostnad om du ska jämföra att ha en bil utan lån, eller en bil med lån.OfarligTesla skrev:Amorteringen är inge kostnad, värdeminskningen är inte direkt lägre månaden efter du slutat amortera heller så kostnaden sjunker inte markant helt plötsligt.Jeppe_E skrev:ja, för man ska ju inte amortera av lånet?OfarligTesla skrev:Varför skulle kostnaden vara så värst mycket lägre för den är avbetald, ränteläget är ju sådant att räntekostnader blir rätt låga.Jeppe_E skrev:Nix, jag har inte missat den. Men jag tror exemplet baserade sig på en ny fossilbil jämfört med en ny elbil. För mig så är det lte där som skon klämmer. Jag har snart betalt av min fossilbil. Således blir den "väldigt billig" att äga. Den har redan det värsta värdetappet bakom sig och kommer kanske att kosta mig en tusenlapp i månaden i fasta kostnader (förs, skatt, service) samt ca 2200 i bränsle. Så månadskostnad 3200kr. Det spelar liksom inte hur jag än vänder och vrider, så kommer det bli dyrare. Det är ju först när jag ska byta bil som valet är självklart. För även om de fasta kostnaderna är säg 500 kr för försäkringen per månad och man laddar bilen för ytterligare 500kr så är den 1000-lappen ingenting mot vad billånet på 400k kostardd88 skrev:Intressant tråd, har själv funderat på det då det är dags för ny bil snart.
Själv resonerar jag som så att om jag hade hittat en elbil motsvarande den jag kikar på, för samma totala kostnad i slutändan, så hade jag tagit elbilen även om inköpet hade varit dyrare. Tyvärr så går den kalkylen inte ihop idag då den elbilen inte finns, men om några år lär det se annorlunda ut.
En viktig sak som ni verkar missa är lånekostnaden. Dels högre insats, dels mer i ränta och amortering. För en bil i de högre prisklasserna så är det inte en betydelselös summa.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Värdeminskning för elbilar? (räkneövning)
Nej det är aldrig en kostnad per definition, du verkar prata om en utgift vilket är något helt annat. Det intressanta för din ekonomi är kostnaden för det är den som påverkar dina nettotillgångar och den som bör ligga till grund för besluten.Jeppe_E skrev:Det är en kostnad om du ska jämföra att ha en bil utan lån, eller en bil med lån.
Man skulle kunna önska att amorteringen var kostnaden men så jämnt fördelad är den inte utan kostnaden efter ett halvår är mycket högre än vad du hunnit amortera på en ny bil. Sen kan man i redovisning för bolag välja att skriva av värdet linjärt ändå för många produkter men då handlar det mer om bokföringstekniskt.