Vem blir först med en Tesla-lampa?Mr S skrev:Bild på lampan i sin fot och tänd.
Inget för ett Teslaforum kanske. Men ni här är så sköna, så det är här jag vill visa den! Så tack för ett trevligt forum. Jag skriver inte mycket men läser ofta.
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Audi e-tron
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19957
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Med tanke hur lite fokus Tesla lägger på belysning skulle jag nog gissa att en Tesla-lampa inte är nånting vi kan räkna med.lator skrev:Vem blir först med en Tesla-lampa?Mr S skrev:Bild på lampan i sin fot och tänd.
Inget för ett Teslaforum kanske. Men ni här är så sköna, så det är här jag vill visa den! Så tack för ett trevligt forum. Jag skriver inte mycket men läser ofta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6548
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Audi e-tron
Snygg!Mr S skrev:Bild på lampan i sin fot och tänd.
Inget för ett Teslaforum kanske. Men ni här är så sköna, så det är här jag vill visa den! Så tack för ett trevligt forum. Jag skriver inte mycket men läser ofta.
Härligt med mysbelysning i detta skitväder.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19957
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
mati skrev:Med tanke hur lite fokus Tesla lägger på belysning skulle jag nog gissa att en Tesla-lampa inte är nånting vi kan räkna med.lator skrev:Vem blir först med en Tesla-lampa?Mr S skrev:Bild på lampan i sin fot och tänd.
Inget för ett Teslaforum kanske. Men ni här är så sköna, så det är här jag vill visa den! Så tack för ett trevligt forum. Jag skriver inte mycket men läser ofta.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Audi e-tron
Stearinljus till jul?
MangeT
2025 Model Y Uniper
2022 Model 3 LR - Såld!
2016 Model S60D - Såld!
2025 Model Y Uniper
2022 Model 3 LR - Såld!
2016 Model S60D - Såld!
Re: Audi e-tron
Man kan ju gjuta stearinljus mha Tesla-kakformen.MangeT skrev:Stearinljus till jul?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19957
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Ja men va fan, det skulle ju vara najs ju!mati skrev:Man kan ju gjuta stearinljus mha Tesla-kakformen.MangeT skrev:Stearinljus till jul?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Audi e-tron
Äntligen är bilen beställd. Leverans i April om allt går som smort. Är så glad att äntligen ta steget från Elhybrid till the Real Dark Side!
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Re: Audi e-tron
Stort grattis! Jag antar att du menar Bright och inte Dark.Mr S skrev:Äntligen är bilen beställd. Leverans i April om allt går som smort. Är så glad att äntligen ta steget från Elhybrid till the Real Dark Side!
Jag väntar fortfarande på en inbjudan till konfiguratorn.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Spännande. Ska bli kul att höra första intrycken om bilen och lite förbrukningsinfo.
MangeT
2025 Model Y Uniper
2022 Model 3 LR - Såld!
2016 Model S60D - Såld!
2025 Model Y Uniper
2022 Model 3 LR - Såld!
2016 Model S60D - Såld!
Re: Audi e-tron
Jag ska konfigurera på lördag. 
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Gaaaah. Har ångest i kubik;
#Min model S fyller tre år om några veckor.
#Konfigurationen på en e-tron är gjord och väntar på att läggas in.
#jag vill helst ha en 6-sitsig X och teslasäljaren hetsar att jag ska beställa en lagerbil innan veckan är slut för att få den levererad innan årsskiftet
# mitt i allt släpper de konfigurationen på 3an!
Försöker köra över mina subjektiva argument med rationella men misslyckas... blir nog härdsmälta så att jag köper ut MS och kör den ett tag till...
#Min model S fyller tre år om några veckor.
#Konfigurationen på en e-tron är gjord och väntar på att läggas in.
#jag vill helst ha en 6-sitsig X och teslasäljaren hetsar att jag ska beställa en lagerbil innan veckan är slut för att få den levererad innan årsskiftet
# mitt i allt släpper de konfigurationen på 3an!
Försöker köra över mina subjektiva argument med rationella men misslyckas... blir nog härdsmälta så att jag köper ut MS och kör den ett tag till...
Re: Audi e-tron
Så du står i valet och kvalet mellan en kompakt sedan eller en gigantisk VAN? Har du inga ordentliga preferenser för vilken storlek på bil du önskarsanderik skrev:Gaaaah. Har ångest i kubik;
#Min model S fyller tre år om några veckor.
#Konfigurationen på en e-tron är gjord och väntar på att läggas in.
#jag vill helst ha en 6-sitsig X och teslasäljaren hetsar att jag ska beställa en lagerbil innan veckan är slut för att få den levererad innan årsskiftet
# mitt i allt släpper de konfigurationen på 3an!
Försöker köra över mina subjektiva argument med rationella men misslyckas... blir nog härdsmälta så att jag köper ut MS och kör den ett tag till...
MYP-26/M3-24
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi e-tron
Börjar trilla in lite nya videos från Abu Dhabi där motorjournalister verkar vara samlade för att provköra produktionsvarianten av E-tron. Ska bli skoj att se om det kommer fram nya detaljer här.
Förvisso på holländska, men man kan ju stänga av ljudet och njuta av lite bilder i väntan på att recensioner på engelska dyker upp
Förvisso på holländska, men man kan ju stänga av ljudet och njuta av lite bilder i väntan på att recensioner på engelska dyker upp
Re: Audi e-tron
Jag fattar ungefär lika mycket som på danska. Det hade vi ju i i-pace tråden i morse. 
Om han bara hade pratat liiiite långsammare.
Om han bara hade pratat liiiite långsammare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Verkar jag helt vilsen menar du?
Lite bakgrundsinfo; Har tre små barn samt behov av dragkrok. I Så en 3a innebär ju att vi måste ha en bil till för att klara familjeresor och soptippsbesök. Med en x eller e-tron behövs det nästan inte en 2a bil. Med x kan halva innebandymatch få plats men är det värt 300 k mer än e-tron? Kommer ionity vara funktionsdugligt om ett halvår?
Lite bakgrundsinfo; Har tre små barn samt behov av dragkrok. I Så en 3a innebär ju att vi måste ha en bil till för att klara familjeresor och soptippsbesök. Med en x eller e-tron behövs det nästan inte en 2a bil. Med x kan halva innebandymatch få plats men är det värt 300 k mer än e-tron? Kommer ionity vara funktionsdugligt om ett halvår?
Re: Audi e-tron
Ionity kommer nog bli bra över de närmaste 2åren men inom 6månader så är det tveksamt givet tid för bygglov mm. Köp en X nu och byt till en e-tron sen om du inte trivs.sanderik skrev:Verkar jag helt vilsen menar du?![]()
Lite bakgrundsinfo; Har tre små barn samt behov av dragkrok. I Så en 3a innebär ju att vi måste ha en bil till för att klara familjeresor och soptippsbesök. Med en x eller e-tron behövs det nästan inte en 2a bil. Med x kan halva innebandymatch få plats men är det värt 300 k mer än e-tron? Kommer ionity vara funktionsdugligt om ett halvår?
Re: Audi e-tron
Du låter precis som min subjektiva sida länge!
Någon som kan vara lite mer objektiv?
Någon som kan vara lite mer objektiv?
Re: Audi e-tron
De har 30 laddstationer klara och 49 påbörjade i nuläget, takten har faktiskt ökat en hel del det senaste. Idag påbörjade de bygget av två stationer så om det fortsätter i den här takten kommer det nog vara rätt hyfsat om ett halvår, dock inte i nivå med Teslas nätverk, det dröjer nog ytterligare ett par år.kangru skrev:Ionity kommer nog bli bra över de närmaste 2åren men inom 6månader så är det tveksamt givet tid för bygglov mm. Köp en X nu och byt till en e-tron sen om du inte trivs.sanderik skrev:Verkar jag helt vilsen menar du?![]()
Lite bakgrundsinfo; Har tre små barn samt behov av dragkrok. I Så en 3a innebär ju att vi måste ha en bil till för att klara familjeresor och soptippsbesök. Med en x eller e-tron behövs det nästan inte en 2a bil. Med x kan halva innebandymatch få plats men är det värt 300 k mer än e-tron? Kommer ionity vara funktionsdugligt om ett halvår?
Re: Audi e-tron
Oj! Aha! Det var för hela Europa och inte enbart för Sverige. Det tar nog en stund att få till ett nät som gör att det går att resa effektivt i Sverige och Norden.Geni87 skrev:De har 30 laddstationer klara och 49 påbörjade i nuläget, takten har faktiskt ökat en hel del det senaste. Idag påbörjade de bygget av två stationer så om det fortsätter i den här takten kommer det nog vara rätt hyfsat om ett halvår, dock inte i nivå med Teslas nätverk, det dröjer nog ytterligare ett par år.kangru skrev:Ionity kommer nog bli bra över de närmaste 2åren men inom 6månader så är det tveksamt givet tid för bygglov mm. Köp en X nu och byt till en e-tron sen om du inte trivs.sanderik skrev:Verkar jag helt vilsen menar du?![]()
Lite bakgrundsinfo; Har tre små barn samt behov av dragkrok. I Så en 3a innebär ju att vi måste ha en bil till för att klara familjeresor och soptippsbesök. Med en x eller e-tron behövs det nästan inte en 2a bil. Med x kan halva innebandymatch få plats men är det värt 300 k mer än e-tron? Kommer ionity vara funktionsdugligt om ett halvår?
Re: Audi e-tron
Här laddar E-tron i 137kW med 40% SoC (skärmdump från videon länkad i tidigare inlägg). Intressant att den skriver ut att laddhastigheten är 581km/h. Undrar om den estimeringen baserar sig på någon form av WLTP-mätning eller liknande. Det är ju en väldigt snarlik siffra mot vad exempelvis en S100D laddar på för hastighet på SuC och då beräknar ju den utifrån Typical.
Visar 130km räckvidd på 40%, vilket skulle innebära 325km på 100%
Visar 130km räckvidd på 40%, vilket skulle innebära 325km på 100%
Re: Audi e-tron
Räckvidden i färddatorn brukar väl i regel baseras på hur man tidigare har kört? Vet inte hur långt bak den "minns" men att den skulle vara baserad på WLTP låter lite märkligt.helix skrev:Här laddar E-tron i 137kW med 40% SoC (skärmdump från videon länkad i tidigare inlägg). Intressant att den skriver ut att laddhastigheten är 581km/h. Undrar om den estimeringen baserar sig på någon form av WLTP-mätning eller liknande. Det är ju en väldigt snarlik siffra mot vad exempelvis en S100D laddar på för hastighet på SuC och då beräknar ju den utifrån Typical.
Visar 130km räckvidd på 40%, vilket skulle innebära 325km på 100%
-
Verdi
Re: Audi e-tron
Jag skulle tro att det är en variabel uppskattad räckvidd som baseras på tidigare körning. Ungefär som färddatorn på en fossilbil.helix skrev:Här laddar E-tron i 137kW med 40% SoC (skärmdump från videon länkad i tidigare inlägg). Intressant att den skriver ut att laddhastigheten är 581km/h. Undrar om den estimeringen baserar sig på någon form av WLTP-mätning eller liknande. Det är ju en väldigt snarlik siffra mot vad exempelvis en S100D laddar på för hastighet på SuC och då beräknar ju den utifrån Typical.
Visar 130km räckvidd på 40%, vilket skulle innebära 325km på 100%
Re: Audi e-tron
Haha ja precis, det är för hela Europa. I Sverige byggs det just nu 4 stationer, Norge 1 klar 8 byggs, Danmark 1 klar 4 byggs. Med de som är under byggnation nu ser det iaf ut som att man kan ta sig från exempelvis GBG ner till Alperna på enbart Ionity-stationer. Men visst krävs det ett gäng till i Sverige för att det ska bli effektivt att resa långt här.kangru skrev:Oj! Aha! Det var för hela Europa och inte enbart för Sverige. Det tar nog en stund att få till ett nät som gör att det går att resa effektivt i Sverige och Norden.Geni87 skrev:De har 30 laddstationer klara och 49 påbörjade i nuläget, takten har faktiskt ökat en hel del det senaste. Idag påbörjade de bygget av två stationer så om det fortsätter i den här takten kommer det nog vara rätt hyfsat om ett halvår, dock inte i nivå med Teslas nätverk, det dröjer nog ytterligare ett par år.kangru skrev:Ionity kommer nog bli bra över de närmaste 2åren men inom 6månader så är det tveksamt givet tid för bygglov mm. Köp en X nu och byt till en e-tron sen om du inte trivs.sanderik skrev:Verkar jag helt vilsen menar du?![]()
Lite bakgrundsinfo; Har tre små barn samt behov av dragkrok. I Så en 3a innebär ju att vi måste ha en bil till för att klara familjeresor och soptippsbesök. Med en x eller e-tron behövs det nästan inte en 2a bil. Med x kan halva innebandymatch få plats men är det värt 300 k mer än e-tron? Kommer ionity vara funktionsdugligt om ett halvår?