google vs tesla om självkörande bil

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

kontakten2

google vs tesla om självkörande bil

Inlägg av kontakten2 »

hör på denna. :geek:
intressant hur långt google kommit och hur de ser på problemet gentemot tesla. Tror mer på google i detta fallet..

Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Re: google vs tesla om självkörande bil

Inlägg av Svenssons »

kontakten2 skrev:
intressant hur långt google kommit och hur de ser på problemet gentemot tesla. Tror mer på google i detta fallet..

Tesla har aldrig försökt att göra en förarlös bil så det är klart att Google har kommit längre som försöker just detta. Tesla säljer bilar vilket inte Google gör.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
kontakten2 skrev:

Tesla har aldrig försökt att göra en förarlös bil så det är klart att Google har kommit längre som försöker just detta. Tesla säljer bilar vilket inte Google gör.
+1
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

Intressant ämne, men jag tror att vi är väldigt långt ifrån den dagen då föraren kan ta en tupplur eller svara på mail medan bilen kör.

En bil som ska vara självkörande kommer att konfronteras med situationer som :
- Halka på vintern och tidiga mornar på hösten.
- Identifiera krossat glas på vägbanan. Lätt för en människa att se, men inte helt enkelt för ett system med aldrig så avancerade sensorer att identifiera.
- Någon har spillt ut olja på vägbanan.
- Timmerbilen framför håller på att tappa delar av sin last ut på körbanan. Läge att hålla j-vligt bra avstånd.
- Ett barn cyklar på trottoaren intill vägbanan och vinglar betänkligt.
- En älg på väg upp på vägbanan.

Ser fram emot autopilot, det är riktigt coolt. Kan tänka mig att det kan stötta under specifika situationer vid långkörning.
Dock, Tesla får gärna fixa navigatorn innan jag låter samma programvara "hålla i ratten" åt mig.. ;-)

För att inte gå helt OT. Finns nog ingen som är i närheten av Google när det gäller autonoma bilar.
Dom har ju jobbat med det i 5-10 år.
Dessutom har dom mycket trafikinformation via Waze och Google Maps.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare

Inlägg av Teslalink »

pegs skrev:
Intressant ämne, men jag tror att vi är väldigt långt ifrån den dagen då föraren kan ta en tupplur eller svara på mail medan bilen kör.

En bil som ska vara självkörande kommer att konfronteras med situationer som :
- Halka på vintern och tidiga mornar på hösten.
- Identifiera krossat glas på vägbanan. Lätt för en människa att se, men inte helt enkelt för ett system med aldrig så avancerade sensorer att identifiera.
- Någon har spillt ut olja på vägbanan.
- Timmerbilen framför håller på att tappa delar av sin last ut på körbanan. Läge att hålla j-vligt bra avstånd.
- Ett barn cyklar på trottoaren intill vägbanan och vinglar betänkligt.
- En älg på väg upp på vägbanan.
Tror vi är närmare än vad du tror ;) Kolla på t.ex. denna videon (
*Halka/Vinter - Antisladd finns på de flesta bilar, termometern talar om för bilen att ta det extra lugnt. Kanske bilen kan göra en test av vägbanans friktion då och då?
* Krossat glas - Tester med AI har visat att datorn kan vara bättre än människan att urskilja objekt i foton t.ex.
* Olja - Se bägge ovan
* Timmerbil - Tror en autonom bil är bättre på att hålla avstånd än en förare. Dessutom kan ju timmerbilar, transporter av farligt gods etc. kännas igen och ha extra marginal.
* Barn som cyklar - Se videon.
* Älg - se videon.
Model 3 LR AWD 19"
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

Teslalink skrev:
Tror vi är närmare än vad du tror ;) Kolla på t.ex. denna videon (
Riktigt imponerande, fast jag är fortfarande skeptisk.
(Men ändrar mig gärna efter att ha sett liknande videos med t ex vinterkörning etc... :-) )
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Skriv svar