På MS/MX står det likadant som det gjort sen en bra stund tillbaks, att man lägger 30k som senare dras av från slutfakturan.
Någon som vet något mer om detta?
Har tyvärr bara tillgång till det norska avtalet, vad står i det svenska?
Moderator: Redaktion
Sjukt märkligt att skriva så tydligt att det INTE är en nedbetalning eller deposition. Jag jobbar en del med avtal och hade jag läst den texten i jobbsammanhang, så hade jag definitivt tolkat det som att produkten kostar 15k+avtalat prisJeppe_E skrev:Tydligen så har det varit samma text i US..
https://forums.tesla.com/forum/forums/m ... wn-payment
Någon som också tolkat texten så, men där andra motbevisat hen med att de 1000+2500 USD faktiskt var avdragna på slutfakturan. Tror det är lite klumpigt skrivet där de menar att pengarna inte är återbetalningsbara så fort som bilen blivit låst i produktionen.
Som att de pengarna tråden handlar om faktiskt dras av på priset.ironjack skrev:Hur tolkar man detta?
LarsL skrev:Ingen fara Tesla kommer kreditera det belopp du betalat in när du bokat bilen.
https://www.tesla.com/sv_SE/order/downl ... cale=sv_SE
Jo, det står ju exakt samma text i den svenska versionenTeslaTissel skrev:LarsL skrev:Ingen fara Tesla kommer kreditera det belopp du betalat in när du bokat bilen.
https://www.tesla.com/sv_SE/order/downl ... cale=sv_SE
Tänkte väl. Blev lite förvånad när jag så detta, men har de då inte samma skrivning i Norge??
Vad är oklart? Pengarna du betalar vid ordertillfället är inte att betrakta som en avbetalning utan en kostnad för fixa en bil till dig, när du dock faktiskt får bilen levererad så krediteras du hela den summan.HelectriC skrev:Att det ska vara så svårt att skriva så folk förstår! När jag läser det jag tidigare markerade i gult, så blir det nästan bara ändå mer förbryllande när det finns en text som visar till raka motsatsen.
Jag tyckte det blev väldigt rörigt när jag läste det många gånger, nu blir det tydligareOfarligTesla skrev:Vad är oklart? Pengarna du betalar vid ordertillfället är inte att betrakta som en avbetalning utan en kostnad för fixa en bil till dig, när du dock faktiskt får bilen levererad så krediteras du hela den summan.HelectriC skrev:Att det ska vara så svårt att skriva så folk förstår! När jag läser det jag tidigare markerade i gult, så blir det nästan bara ändå mer förbryllande när det finns en text som visar till raka motsatsen.
JAg håller med om att texten är klumpigt skriven, men i avtal kan man tyvärr skriva med andra meningsbyggnader, så att texten blir luddig.HelectriC skrev:Jag tyckte det blev väldigt rörigt när jag läste det många gånger, nu blir det tydligareOfarligTesla skrev:Vad är oklart? Pengarna du betalar vid ordertillfället är inte att betrakta som en avbetalning utan en kostnad för fixa en bil till dig, när du dock faktiskt får bilen levererad så krediteras du hela den summan.HelectriC skrev:Att det ska vara så svårt att skriva så folk förstår! När jag läser det jag tidigare markerade i gult, så blir det nästan bara ändå mer förbryllande när det finns en text som visar till raka motsatsen.
Jag rättade din text från snavfelTeslaTissel skrev:Jag håller med om att texten är klumpigt skriven, men i avtal bör man skriva med andra meningsbyggnader, så att texten blir luddig.HelectriC skrev:Jag tyckte det blev väldigt rörigt när jag läste det många gånger, nu blir det tydligareOfarligTesla skrev:Vad är oklart? Pengarna du betalar vid ordertillfället är inte att betrakta som en avbetalning utan en kostnad för fixa en bil till dig, när du dock faktiskt får bilen levererad så krediteras du hela den summan.HelectriC skrev:Att det ska vara så svårt att skriva så folk förstår! När jag läser det jag tidigare markerade i gult, så blir det nästan bara ändå mer förbryllande när det finns en text som visar till raka motsatsen.
Jeppe_E skrev:Jag rättade din text från snavfelTeslaTissel skrev:Jag håller med om att texten är klumpigt skriven, men i avtal bör man skriva med andra meningsbyggnader, så att texten blir luddig.HelectriC skrev:Jag tyckte det blev väldigt rörigt när jag läste det många gånger, nu blir det tydligareOfarligTesla skrev:Vad är oklart? Pengarna du betalar vid ordertillfället är inte att betrakta som en avbetalning utan en kostnad för fixa en bil till dig, när du dock faktiskt får bilen levererad så krediteras du hela den summan.HelectriC skrev:Att det ska vara så svårt att skriva så folk förstår! När jag läser det jag tidigare markerade i gult, så blir det nästan bara ändå mer förbryllande när det finns en text som visar till raka motsatsen.
jag har också funderat en hel del, men känner mig lugnare just på depositionssidan nu iafBjelke skrev:Phuuu, slutet gott, allting gott
Funderade en del på det här igår kväll och kom också fram till att det måste handla om att man inte får pengarna tillbaka om man inte köper bilen (dvs lika som på S & X),
men håller med om att det är klumpigt skrivet...
(bortsett från det där med ångerrätt om man inte kunnat provköra den före osv)
Förutsatt att bilen inte har några skador och att den rullat max 80 mil så ska man få tillbaka 100%.HelectriC skrev:jag har också funderat en hel del, men känner mig lugnare just på depositionssidan nu iafBjelke skrev:Phuuu, slutet gott, allting gott
Funderade en del på det här igår kväll och kom också fram till att det måste handla om att man inte får pengarna tillbaka om man inte köper bilen (dvs lika som på S & X),
(bortsett från det där med ångerrätt om man inte kunnat provköra den före osv)![]()
men hur funkar "öppet köp"-grejen? Får man tillbaks alla pengar inkl de 10k+15k?
sounds good to meLegato skrev:Förutsatt att bilen inte har några skador och att den rullat max 80 mil så ska man få tillbaka 100%.HelectriC skrev:jag har också funderat en hel del, men känner mig lugnare just på depositionssidan nu iafBjelke skrev:Phuuu, slutet gott, allting gott
(bortsett från det där med ångerrätt om man inte kunnat provköra den före osv)![]()
men hur funkar "öppet köp"-grejen? Får man tillbaks alla pengar inkl de 10k+15k?
80mil, då är det många här på forat som inte ens får åka hem med bilen och sova på saken.Legato skrev:
Förutsatt att bilen inte har några skador och att den rullat max 80 mil så ska man få tillbaka 100%.