Hmmm. Japp, det har du visst rätt i, my bad.Stripe68 skrev:Momsen kan de dra till viss del. Vinterdäck räknas som extrautrustning och då kan man dra moms på dem. Men om bilen även används privat så ska momsen proportioneras efter användningen.danni skrev:Nej, det där är inte skatteplanering - det där är skattesmitning. Och de har inte på fötterna om de drar momsen och inte tar med det i förmånsvärdet. Men som sagt. ALLA gör det.
Däremot är det förstås fortfarande förmånsgrundande.
Logistik vinterdäck
Moderator: Redaktion
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Logistik vinterdäck
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Inte billigare om man har en icke momspliktig verksamhet o därmed inte kan dra någon momsdanni skrev:Det är precis som matbl skriver. Nästan alla tillbehör till bilen (med några få uttryckligen specificerade undantag, som bl.a. handsfree för telefon och vinschar) ska behandlas likadant oavsett om de ingår i bilens pris eller betalas separat. Man får inte dra av någon moms på själva köpet (däremot på halva leasingavgiften om det ingår i leasingen) och värdet ska räknas in i det förmånsgrundande priset. Så ska man följa reglerna till punkt och pricka är det faktiskt billigare att köpa däcken ihop med bilen och låta dem ingå i leasingen.
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Ja? Byter du ett sommardäck mot ett annat liknande så tror jag inte förmånsvärdet höjs.LarsL skrev:Hur hanterar man om bilen får pungteringen eller helt enkelt sliter ut däcken? Om jag tvingas byta alla fyra hjulen då räknas väl det som service eller underhåll och höjer väl inte förmånsvärdet?
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Fast det är ju olagligt att ha sommardäck på vintern... så jag var tvingad att montera vinterdäck.
Ingen tvingar dig att köra på vintern... Flera har redan provat att hävda att t ex en Ferrari utan vinterdäck inte ska belastas med något förmånsvärde då den dessutom är avställd och knte kämplig för vinterbruk. Men tyvärr så är skatteverket inte på den linjen finns flera prejudikat om det. Många privatpersoner kör ju inte heller sin Ferrari på vintern och har den avställd liksom. Samma sak om man hävdar att man inte kan köra flera fordon samtidigt! Tex flera bilar, mc, båt, snöskoter. Står de på företaget och du anses ha "tillgång till" så ska du förmånsbeskattas. Det är främst tillfången till och inte själva brukandet som beskattas. Finns många som försökt men otroligt få som lyckats OM det blivit granskning....sen är det många som INTE BLIVIT GRANSKADE och därigenom struntat i att ta upp vissa saker men det är något helt annat! Då pratar vi om lotteri snarare än vad som gäller.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Vad jag förstår så går det att se till att man inte har tillgång till bilen om man t ex är bortrest utan bilen en hel kalendermånad. Då parkerar man den hos arbetsgivaren och lämnar tillbaka nycklarna. Parkerar man den däremot hemma så har man fortsatt tillgång till bilen. Är hos arbetsgivaren och hemma samma fysiska plats så blir det nog svårare.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Leo skrev:Ingen tvingar dig att köra på vintern... Flera har redan provat att hävda att t ex en Ferrari utan vinterdäck inte ska belastas med något förmånsvärde då den dessutom är avställd och knte kämplig för vinterbruk. Men tyvärr så är skatteverket inte på den linjen finns flera prejudikat om det. Många privatpersoner kör ju inte heller sin Ferrari på vintern och har den avställd liksom. Samma sak om man hävdar att man inte kan köra flera fordon samtidigt! Tex flera bilar, mc, båt, snöskoter. Står de på företaget och du anses ha "tillgång till" så ska du förmånsbeskattas. Det är främst tillfången till och inte själva brukandet som beskattas. Finns många som försökt men otroligt få som lyckats OM det blivit granskning....sen är det många som INTE BLIVIT GRANSKADE och därigenom struntat i att ta upp vissa saker men det är något helt annat! Då pratar vi om lotteri snarare än vad som gäller.
"3.4.2 Del av årbylund skrev:Vad jag förstår så går det att se till att man inte har tillgång till bilen om man t ex är bortrest utan bilen en hel kalendermånad. Då parkerar man den hos arbetsgivaren och lämnar tillbaka nycklarna. Parkerar man den däremot hemma så har man fortsatt tillgång till bilen. Är hos arbetsgivaren och hemma samma fysiska plats så blir det nog svårare.
Om den anställde har bilförmån under endast en del av året ska enligt 61 kap. 9 § IL förmånsvärdet sättas ned med en tolftedel för varje hel kalendermånad som han inte haft förmånen. Detta innebär att även någon enstaka dags bilförmån under en månad medför förmånsvärde för hela månaden. Om han haft förmånen endast under semester eller motsvarande ledighet kan dock förmånsvärdet justeras uppåt, jfr avsnitt 4.8.
Om förmånsbilen varit avställd i enlighet med lagen (2001:558) om vägtrafikregister bör förmånsvärdet sättas ned med en tolftedel för varje hel kalendermånad avställningen varat. Nedsättningen grundar sig på att ett avställt fordon inte får köras annat än till besiktning."
https://www.skatteverket.se/rattsinform ... 09282.html
Nja. (och Nja på föregående inlägg också). Jag har haft flera samtal med både skatteverket och revisorer om detta. Vi har en Porsche GT3 som jag och 2 kollegor delar på. (delar man på bil får man dela på förmånsvärde!)bylund skrev:Vad jag förstår så går det att se till att man inte har tillgång till bilen om man t ex är bortrest utan bilen en hel kalendermånad. Då parkerar man den hos arbetsgivaren och lämnar tillbaka nycklarna. Parkerar man den däremot hemma så har man fortsatt tillgång till bilen. Är hos arbetsgivaren och hemma samma fysiska plats så blir det nog svårare.
Bilförmån baseras per kalendermånad som du har tillgång till bilen, även om det bara rör sig om en dag i månaden.
Om företaget ställer av bilen (eller om bilen hamnar på verkstad under en hel kalendermånad) så har du inte tillgång till den så slipper du förmånsvärdet.
OM du på eget bevåg gör att du inte kan nyttja bilen, tex blir av med körkortet, så är slipper du inte förmånsbeskattningen förrän efter 3 månader.
Vill man slippa förmånsvärde så kan man ha bilen som företagsbil. Då får du max köra 100mil vid 10 tillfällen privat om året. Bilen ska då stå parkerad vid ditt tjänsteställe. Om du är ensam konsult och utgår hemifrån så är det ok att den står hemma. Tjänstestället fastställs på var du planerar ditt jobb, var du har dina verktyg, var du byter om osv...
Min föräldrar hade företag som nu är avslutat. Då hade en XC60 och en V40 men betalade bara sammanlagt förmånsvärdet av V40 med motivet att vår revisor sa att det var det vi skulle ha som förmånsvärde. Dock tror jag att det hela bara handlade om ett missförstånd för så lite kunskap kan väl inte en revisor ha?
Nu är det gammalt och glömt men hur som helst så kan man komma undan med mycket i dessa frågor kring förmånsvärde om det inte göra någon revision.
Har även en bekant som kom på tvären med skatteverket och åkte på revision två år i rad. Andra året visade det sig att han betalat moms på en bil som han inte skulle betala moms på och fick tillbaka pengar, gissa om han som gjorde revisionen var sur...
Nu är det gammalt och glömt men hur som helst så kan man komma undan med mycket i dessa frågor kring förmånsvärde om det inte göra någon revision.
Har även en bekant som kom på tvären med skatteverket och åkte på revision två år i rad. Andra året visade det sig att han betalat moms på en bil som han inte skulle betala moms på och fick tillbaka pengar, gissa om han som gjorde revisionen var sur...
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Att "låsa inden på företaget" är nog helt OK som skäl om man jobbar på Ericsson. Jobbar man i sitt eget AB, låser in den i sitt eget garage så är nog Skatteverket tveksam till att man inte kan förfoga över bilen som privatperson när som helst... I Skatteverketsögon ska du också bevisa att DU är oskyldig. De behöver inte bevisa något.
Är ju också många privatpersoner som putsar och renoverar på bilar utan att de är påställda eller körs på allmänna vägar (BankörningsPorsche...). Så att köpa en GT3:a på företaget och hävda att man inte ska betala förmånsvärde på vintern för att den är avställd/inlåst i garaget håller inte. Man har ju fortfarande "Tillgång" till att njuta av den ändå. Finns som sagt flera prejudikat på detta. TRO MIG det är många genom åren som försökt hitta sätt att ta dyra, fina hobbybilar på företaget och velat slippa förmånsvärde!
Tre områden där Skatteverket alltid är extra vaksamma är FORDON, KLÄDER och MAT. Dvs saker som företagare i alla tider felaktigt velat försöka ta på företaget eftersom det är något som de flesta behöver privat också. Så vill man undvika Revision så ska man se till att göra korrekt på dessa områden.
Är ju också många privatpersoner som putsar och renoverar på bilar utan att de är påställda eller körs på allmänna vägar (BankörningsPorsche...). Så att köpa en GT3:a på företaget och hävda att man inte ska betala förmånsvärde på vintern för att den är avställd/inlåst i garaget håller inte. Man har ju fortfarande "Tillgång" till att njuta av den ändå. Finns som sagt flera prejudikat på detta. TRO MIG det är många genom åren som försökt hitta sätt att ta dyra, fina hobbybilar på företaget och velat slippa förmånsvärde!
Tre områden där Skatteverket alltid är extra vaksamma är FORDON, KLÄDER och MAT. Dvs saker som företagare i alla tider felaktigt velat försöka ta på företaget eftersom det är något som de flesta behöver privat också. Så vill man undvika Revision så ska man se till att göra korrekt på dessa områden.
Vill dock minnas sen tidningsartikel där en företagare tagit en Ferrari och bara anmält förmån för Juni, Juli och Augusti och det gillade inte skatteverket men jag tror de nöjde sig med att han betalade för 6 månader per år.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Sen är ju handläggarna på Skatteverket trots allt vanliga människor som ibland kan ge fel svar eller inte varit insatta när de svarat eller helt enkelt gör olika bedömningar i olika fsll.
Först när det är prövat juridiskt som man kan säga mer säkert vad som gäller.
Jag har t ex själv personligen fått reda ut div. Bilrelaterade skattefrågor senaste tre åren med olika handläggare som inte förstår sina egna skatteregler! Typ att då vi varje månad betalar in exakt samma summa netto som förmånsvärdet på bilarna till vårt AB så uppstår ingen förmån. Och hur det sen ska redovisas på kontrolluppgiften osv. Fått "varningar" om att jag MÅSTE redovisa förmånsvärde då bilen stått på företaget, fått felaktiga beslut då jag skickat in papper på det, (Handläggaren gick i väggen och öppnade inte ens svaren) fått redovisa vart enda månads separata inbetalning osv. Tro mig,tar mycket tid att reda ut det ÄVEN då man gjort helt oantastligt korrekt.
Sen att "grannen klarade sig" att det finns olika "rådgivare" som säger olika. Eller det vanligaste, att det inte blir upptäckt =revision osv är ju en helt annan femma!
Först när det är prövat juridiskt som man kan säga mer säkert vad som gäller.
Jag har t ex själv personligen fått reda ut div. Bilrelaterade skattefrågor senaste tre åren med olika handläggare som inte förstår sina egna skatteregler! Typ att då vi varje månad betalar in exakt samma summa netto som förmånsvärdet på bilarna till vårt AB så uppstår ingen förmån. Och hur det sen ska redovisas på kontrolluppgiften osv. Fått "varningar" om att jag MÅSTE redovisa förmånsvärde då bilen stått på företaget, fått felaktiga beslut då jag skickat in papper på det, (Handläggaren gick i väggen och öppnade inte ens svaren) fått redovisa vart enda månads separata inbetalning osv. Tro mig,tar mycket tid att reda ut det ÄVEN då man gjort helt oantastligt korrekt.
Sen att "grannen klarade sig" att det finns olika "rådgivare" som säger olika. Eller det vanligaste, att det inte blir upptäckt =revision osv är ju en helt annan femma!
Det är helt ok att parkera din företagsbil på gårdsplanen hemma, så länge ditt tjänsteställe är i hemmet. Se länken. Du måste dock föra körjournal där det framgår att du inte nyttjat bilen mer än 100 mil vid max 10 tillfällen på ett år.Leo skrev:Att "låsa inden på företaget" är nog helt OK som skäl om man jobbar på Ericsson. Jobbar man i sitt eget AB, låser in den i sitt eget garage så är nog Skatteverket tveksam till att man inte kan förfoga över bilen som privatperson när som helst... I Skatteverketsögon ska du också bevisa att DU är oskyldig. De behöver inte bevisa något.
https://www.skatteverket.se/rattsinform ... 01872.html
samt
https://www.skatteverket.se/privat/skat ... 12339.html (läs stycket om Ringa omfattning)
Det enda exempel jag hittade hos skatteverket var någon med en Ferrari som haft bilen påställd, parkerad hemma men hävdat att han inte brukat bilen i november-december(?).Leo skrev:Är ju också många privatpersoner som putsar och renoverar på bilar utan att de är påställda eller körs på allmänna vägar (BankörningsPorsche...). Så att köpa en GT3:a på företaget och hävda att man inte ska betala förmånsvärde på vintern för att den är avställd/inlåst i garaget håller inte. Man har ju fortfarande "Tillgång" till att njuta av den ändå. Finns som sagt flera prejudikat på detta. TRO MIG det är många genom åren som försökt hitta sätt att ta dyra, fina hobbybilar på företaget och velat slippa förmånsvärde!
I vårt fall så vinterförvaras GT3:an hos Levin Racing, men den kunde lik väl stått i någons garage. I övrigt så "slipper" vi inte förmånsvärdet de månader vi använder den, för då har vi den påställd.
Med rätt verksamhetsbeskrivning så kan du köpa bilar i spekulativt/renoveringssyfte och hålla dom avställda och traila dom till banträffar osv. Då är det dock svårt att köpa nya däck varje säsong på firman...
Reglerna ändras relativt ofta. Jag kommer ihåg att man vid något tillfälle bara betalat för den bil med högst förmån - sen betalade man ett snitt om man hade fler bilar. Den som då hade en fin Ferrari skaffade sig en simpel skoda och vipps så halverades förmånsvärdet...Pontus skrev:Min föräldrar hade företag som nu är avslutat. Då hade en XC60 och en V40 men betalade bara sammanlagt förmånsvärdet av V40 med motivet att vår revisor sa att det var det vi skulle ha som förmånsvärde. Dock tror jag att det hela bara handlade om ett missförstånd för så lite kunskap kan väl inte en revisor ha?
Idag så är det dock summan som gäller - i mitt fall så betalar jag förmån för både Tesla och 1/3 GT3 under sommarmånaderna men bara Tesla på vintermånaderna.
Sen finns det andra smådetaljer som kan vara bra att känna till - tex så förmånsbeskattas man inte för extrautrustning om bilen är äldre än 10 år.
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Samtidigt så är det inte många lägen där det är vettigt att ha en tio år gammal bil som förmånsbil, eftersom förmånsvärdet ändå kommer basera sig på nypriset (eller lägst fyra prisbasbelopp). Det vore väl möjligen om det är en bil med samlarvärde eller liknande som faktiskt ökat i värde.dstr skrev:Sen finns det andra smådetaljer som kan vara bra att känna till - tex så förmånsbeskattas man inte för extrautrustning om bilen är äldre än 10 år.
Porche GT3 från 2000... kostade en bråkdel av ny GT3 i inköp och nästan halva förmånsvärdet. Och den ökar i värde...danni skrev:Samtidigt så är det inte många lägen där det är vettigt att ha en tio år gammal bil som förmånsbil, eftersom förmånsvärdet ändå kommer basera sig på nypriset (eller lägst fyra prisbasbelopp). Det vore väl möjligen om det är en bil med samlarvärde eller liknande som faktiskt ökat i värde.dstr skrev:Sen finns det andra smådetaljer som kan vara bra att känna till - tex så förmånsbeskattas man inte för extrautrustning om bilen är äldre än 10 år.
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Men om den kostade en bråkdel och förmånsvärdet inte är en bråkdel, utan halva, borde det då inte ändå varit billigare att köpa den privat? Särskilt om den ska öka i värde framöver.dstr skrev:Porche GT3 från 2000... kostade en bråkdel av ny GT3 i inköp och nästan halva förmånsvärdet. Och den ökar i värde...danni skrev:Samtidigt så är det inte många lägen där det är vettigt att ha en tio år gammal bil som förmånsbil, eftersom förmånsvärdet ändå kommer basera sig på nypriset (eller lägst fyra prisbasbelopp). Det vore väl möjligen om det är en bil med samlarvärde eller liknande som faktiskt ökat i värde.dstr skrev:Sen finns det andra smådetaljer som kan vara bra att känna till - tex så förmånsbeskattas man inte för extrautrustning om bilen är äldre än 10 år.
Inte när vi är 3 som delar på förmånsvärdet 5-6 månader om året och underhållet görs för bruttopengar.danni skrev:Men om den kostade en bråkdel och förmånsvärdet inte är en bråkdel, utan halva, borde det då inte ändå varit billigare att köpa den privat? Särskilt om den ska öka i värde framöver.dstr skrev:Porche GT3 från 2000... kostade en bråkdel av ny GT3 i inköp och nästan halva förmånsvärdet. Och den ökar i värde...
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Att dela gör ingen skillnad i praktiken, men att ni bara för förmån för vissa månader förstår jag att det gör stor skillnad. Som jag skrev, det ska verkligen till ett specialfall för att det ska löna sigdstr skrev:Inte när vi är 3 som delar på förmånsvärdet 5-6 månader om året och underhållet görs för bruttopengar.danni skrev:Men om den kostade en bråkdel och förmånsvärdet inte är en bråkdel, utan halva, borde det då inte ändå varit billigare att köpa den privat? Särskilt om den ska öka i värde framöver.dstr skrev:Porche GT3 från 2000... kostade en bråkdel av ny GT3 i inköp och nästan halva förmånsvärdet. Och den ökar i värde...