En halv miljon BMW på vägarna slutet av 2019, det är något helt annat än att sälja en halv miljon under 2019. De kanske ska sälja lite över 180 000 laddbara bilar under 2019.Zalman3 skrev:Gissar att Tesla bygger ca 500.000 bilar 2019.
BMW bygger ca 500.000 laddbara bilar 2019.
"the BMW Group accounted for more newly registered electrified vehicles (all-electric + plug-in hybrid) than any other manufacturer in Europe, with a share of 21 percent. The BMW Group intends to grow sales of its electrified vehicles to at least 140,000 units globally in 2018 and is targeting more than half a million units on the world’s roads by the end of 2019. "
https://insideevs.com/bmw-commits-money-ever-evs/
Kommer man bara igång med leveranserna så ökar försäljningen rejält av elbilar.
Exempel på Norska reservationer.
Tesla Model 3: 10.000 reservations (estimated)
Audi e-tron quattro: 6300 reservations
Hyundai Kona Electric: deliveries have started but they estimate that 6000 reservations are still on the books
Kia Niro Electric: 5900 reservations
Nissan Leaf (next-gen 2018-2019): deliveries have started but they estimate that 3000 reservations are still on the books
Jaguar I-Pace:3,000 reservations
Porsche Taycan: 2300 reservations
Mercedes-Benz EQC: 2200 reservations
DS Crossback E-Tense: 1350 reservations
BMW iX3: 1,000 reservations, which is the limit that the company allowed
https://electrek.co/2018/10/11/norway-3 ... a-model-3/
Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
Moderator: Redaktion
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
"Laddbara bilar" = Inte nödvändigtvis fossilfriavigge50 skrev:En halv miljon BMW på vägarna slutet av 2019, det är något helt annat än att sälja en halv miljon under 2019. De kanske ska sälja lite över 180 000 laddbara bilar under 2019.

Som jag tidigare sagt, biltillverkarna kommer att göra så mycket de kan för att dra ut på denna övergång och erbjuda hybrider som kommer att rulla 50-80km på el under "många" år. Elbilarna är fordonsindustrins största utmaning sedan introduktionen av förbränningsmotorn.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
"By 2020, the Chinese government hopes to bring 5 million electrified vehicles including both plug-in hybrids and pure electric vehicles onto the nation’s roads, which would make China the largest production hub of vehicles powered by electricity. "
https://www.2wglobal.com/news-and-insig ... o-exports/
https://www.2wglobal.com/news-and-insig ... o-exports/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
Det går kanske inte att dra för stora växlar av den totala globala försäljningen med tanke på hur begränsat det är med modeller av elbilar i dagsläget. Det har hänt mycket den senaste tiden men ofta med förseningar och begränsad produktion. Men nog kan man väl säga att det finns en tydlig trend om man ex ser på Model S/X/3 vs konkurrenterna på fossilsidan i USA.
Model S:
Model 3:

Premiumsegmentet endast:
Visst, ser man på siffrorna för SUV/crossovers så ser det inte riktigt likadant ut:
Men Lexus RX kostar från $43k, ungefär i samma prisnivå som Model Y förväntas hamna. Tesla tillverkar snart lika många Model 3/månad som RX säljs/kvartal. Även om tro är att icke veta så tror jag inte att någon tror att Model Y kommer att bli mindre populär än Model 3. I så fall kommer denna lista att se lite annorlunda ut om 2-3 år.
Model S:
Model 3:

Premiumsegmentet endast:
Visst, ser man på siffrorna för SUV/crossovers så ser det inte riktigt likadant ut:
Men Lexus RX kostar från $43k, ungefär i samma prisnivå som Model Y förväntas hamna. Tesla tillverkar snart lika många Model 3/månad som RX säljs/kvartal. Även om tro är att icke veta så tror jag inte att någon tror att Model Y kommer att bli mindre populär än Model 3. I så fall kommer denna lista att se lite annorlunda ut om 2-3 år.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
Nej, man kan inte se en trend baserat på en mätpunktLaban skrev:Det går kanske inte att dra för stora växlar av den totala globala försäljningen med tanke på hur begränsat det är med modeller av elbilar i dagsläget. Det har hänt mycket den senaste tiden men ofta med förseningar och begränsad produktion. Men nog kan man väl säga att det finns en tydlig trend om man ex ser på Model S/X/3 vs konkurrenterna på fossilsidan i USA.

Först när man tittar över tid på föregående års försäljning av bilmodellerna så får man en trend. Men inte ens då kan man med säkerhet utläsa, eftersom det även är påverkat av människor beteende och vilke kategori av bil man väljer.
Dvs helt plötsligt kan ett segment minska, men det kan bero på helt andra faktorer än att det kommit en ny bilmodell i segmentet.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
Är det bara jag som tycker att det ökar långsamt? Antagligen beror det delvis på produktionsbrist. Men ändå.
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
Nej, det är inte bara du. Men det beror inte bara på kapaciteten, även om tillverkarna skulle kunna förse marknaden med elbilar, så är det fortfarande många som inte är redo att byta till en elbil. Förmodligen så tar de flesta omvägen med en hybrid först. Så kan man ivf säga att man kör en laddbar bilVerdi skrev:Är det bara jag som tycker att det ökar långsamt? Antagligen beror det delvis på produktionsbrist. Men ändå.

Beställer du en TM3 idag (i USA) så är väntetiden kortare/samma som en vanlig fossilbil (ja, om du nu inte väljer en lagerbil).
Däremot har nog de andra tillverkarna samma utmaning som Tesla hade i början med sin TM3.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
Intressant är att världens femte största ekonomi köper 10% av sina bilar som elbilar.
10% Of New Vehicles Purchased in California Are EVs
https://cleantechnica.com/2018/11/12/10 ... a-are-evs/
"Den amerikanska delstaten Kaliforniens ekonomi växer, och delstatens BNP har passerat 2 700 miljarder dollar. Samtidigt har Storbritanniens BNP minskat något mätt i dollar, och det innebär att Kaliforniens ekonomi nu är den femte största i världen. Det rapporterar nyhetsbyrån AP."
https://omni.se/kaliforniens-ekonomi-ga ... t/a/A2mzRM
10% Of New Vehicles Purchased in California Are EVs
https://cleantechnica.com/2018/11/12/10 ... a-are-evs/
"Den amerikanska delstaten Kaliforniens ekonomi växer, och delstatens BNP har passerat 2 700 miljarder dollar. Samtidigt har Storbritanniens BNP minskat något mätt i dollar, och det innebär att Kaliforniens ekonomi nu är den femte största i världen. Det rapporterar nyhetsbyrån AP."
https://omni.se/kaliforniens-ekonomi-ga ... t/a/A2mzRM
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
Intressant är även att just Californien tillhör en av de delstater som har allra mest förmåner när det gäller elbilar. De räknar med att överträffa målet på 1,5 miljoner laddbara bilar om 7 år.Zalman3 skrev:Intressant är att världens femte största ekonomi köper 10% av sina bilar som elbilar.
10% Of New Vehicles Purchased in California Are EVs
https://cleantechnica.com/2018/11/12/10 ... a-are-evs/
"Den amerikanska delstaten Kaliforniens ekonomi växer, och delstatens BNP har passerat 2 700 miljarder dollar. Samtidigt har Storbritanniens BNP minskat något mätt i dollar, och det innebär att Kaliforniens ekonomi nu är den femte största i världen. Det rapporterar nyhetsbyrån AP."
https://omni.se/kaliforniens-ekonomi-ga ... t/a/A2mzRM
https://www.curbed.com/2018/1/30/169501 ... rnia-tesla
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
Kommer VW, Skoda och Seats småbilar i endast elversion?
"Skoda’s first electric car will be an electric version of its Citigo city car, the firm’s R&D boss has confirmed.
Speaking to Autocar at the Geneva motor show, Christian Strube said that the Skoda e-Citigo would launch at the end of 2019, with a range of 186 miles (300km). It will be a sister car to the Seat e-Mii and the Volkswagen e-Up, but with a much greater range than the latter."
https://www.autocar.co.uk/car-news/moto ... tric-model
Det spekuleras i att man lägger ner fossilversionerna när elbilarna får lång räckvidd och lågt pris.
"The improved tech is seen by VW Group insiders as a way of transforming the three city cars into exclusively electric models - a switch that could happen early in the next decade"
https://www.autoexpress.co.uk/skoda/cit ... ue-in-2019
"Skoda’s first electric car will be an electric version of its Citigo city car, the firm’s R&D boss has confirmed.
Speaking to Autocar at the Geneva motor show, Christian Strube said that the Skoda e-Citigo would launch at the end of 2019, with a range of 186 miles (300km). It will be a sister car to the Seat e-Mii and the Volkswagen e-Up, but with a much greater range than the latter."
https://www.autocar.co.uk/car-news/moto ... tric-model
Det spekuleras i att man lägger ner fossilversionerna när elbilarna får lång räckvidd och lågt pris.
"The improved tech is seen by VW Group insiders as a way of transforming the three city cars into exclusively electric models - a switch that could happen early in the next decade"
https://www.autoexpress.co.uk/skoda/cit ... ue-in-2019
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
Det känns fullt logiskt om de främst rullar som stads/andrabilar. Som förstbil skulle jag inte klara mig med en sån men behövde man en mindre bil i familjen för att pendla, ta sig runt i stan, skjutsa till aktiviteter mm vore den ju klockren. I takt med att priserna på elektriska drivlinor inklusive batterier sjunker lär det dessutom bli billigare att tillverka den här typen av bilar i elversion än med fossil drivlina vilket förhoppningsvis även kommer att avspegla sig i priserna.Zalman3 skrev:Kommer VW, Skoda och Seats småbilar i endast elversion?
"Skoda’s first electric car will be an electric version of its Citigo city car, the firm’s R&D boss has confirmed.
Speaking to Autocar at the Geneva motor show, Christian Strube said that the Skoda e-Citigo would launch at the end of 2019, with a range of 186 miles (300km). It will be a sister car to the Seat e-Mii and the Volkswagen e-Up, but with a much greater range than the latter."
https://www.autocar.co.uk/car-news/moto ... tric-model
Det spekuleras i att man lägger ner fossilversionerna när elbilarna får lång räckvidd och lågt pris.
"The improved tech is seen by VW Group insiders as a way of transforming the three city cars into exclusively electric models - a switch that could happen early in the next decade"
https://www.autoexpress.co.uk/skoda/cit ... ue-in-2019
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2554
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
StefL skrev:Det känns fullt logiskt om de främst rullar som stads/andrabilar. Som förstbil skulle jag inte klara mig med en sån men behövde man en mindre bil i familjen för att pendla, ta sig runt i stan, skjutsa till aktiviteter mm vore den ju klockren. I takt med att priserna på elektriska drivlinor inklusive batterier sjunker lär det dessutom bli billigare att tillverka den här typen av bilar i elversion än med fossil drivlina vilket förhoppningsvis även kommer att avspegla sig i priserna.Zalman3 skrev:Kommer VW, Skoda och Seats småbilar i endast elversion?
"Skoda’s first electric car will be an electric version of its Citigo city car, the firm’s R&D boss has confirmed.
Speaking to Autocar at the Geneva motor show, Christian Strube said that the Skoda e-Citigo would launch at the end of 2019, with a range of 186 miles (300km). It will be a sister car to the Seat e-Mii and the Volkswagen e-Up, but with a much greater range than the latter."
https://www.autocar.co.uk/car-news/moto ... tric-model
Det spekuleras i att man lägger ner fossilversionerna när elbilarna får lång räckvidd och lågt pris.
"The improved tech is seen by VW Group insiders as a way of transforming the three city cars into exclusively electric models - a switch that could happen early in the next decade"
https://www.autoexpress.co.uk/skoda/cit ... ue-in-2019
Ligger mycket i det du säger.
Det tråkiga är att små elbilstillverkare inte verkar slå lika högt som de större.
Antingen har de bekymmer med batteritillgångens eller så är det andra orsaker som brist på riskkapital eller stöd från myndigheter.
Är förstås nyfiken på Uniti - men det lär väl inte hända något drastiskt sedan flytten till England?
Det viktigaste kan vi konstatera däremot. Elfordon dödar fossilbilsindustrin, inte bara persontransporter, hela transportsektorn vibrerar i svetsskarvarna av rykten kring helt nya projekt.

Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
Ett mer korrekt uttryck är: Elfordon transformerar bilindustrin. Världen kommer att leva med fossila bilar under minst 20 år till, även om de kommer att bli färre och färre. Vi har levt med fossila bilar i över 100 år. Man behöver inte gå på som om detta är det bästa som hänt sedan skivat bröd. Det är fortfarande långt kvar innan transportsektorn kan ställa om.TeslaTissel skrev:
Det viktigaste kan vi konstatera däremot. Elfordon dödar fossilbilsindustrin, inte bara persontransporter, hela transportsektorn vibrerar i svetsskarvarna av rykten kring helt nya projekt.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2554
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
Det håller jag med dig om!Jeppe_E skrev:Ett mer korrekt uttryck är: Elfordon transformerar bilindustrin. Världen kommer att leva med fossila bilar under minst 20 år till, även om de kommer att bli färre och färre. Vi har levt med fossila bilar i över 100 år. Man behöver inte gå på som om detta är det bästa som hänt sedan skivat bröd. Det är fortfarande långt kvar innan transportsektorn kan ställa om.TeslaTissel skrev:
Det viktigaste kan vi konstatera däremot. Elfordon dödar fossilbilsindustrin, inte bara persontransporter, hela transportsektorn vibrerar i svetsskarvarna av rykten kring helt nya projekt.
Jag blir entusiastisk ändå!
- Och tänkte närmast lite ”smalt” på rubriken i tråden.
Frågan är hur alla kunder skall kunna få skaffa sitt elfordon inom rimlig tidsrymd och till vettigt pris utan att för den skull låsas up återigen av så kallade serviceplaner där tillverkaren försöker hålla kvar kunden i ett järngrepp.
Som det varit är ju verkstäderna faktiskt tvingade att arbeta med ett flertal olika system som gör att det är hutlösa kostnader i service och arbete. Alla mjukvaror som inte är i synk med varandra?
Tex VW, skall de bara strunta i den sektorn? BMW? Mercedes etc.?
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
OktoberZalman3 skrev:Du hänvisar till Clio och Zoe. Försäljningen av Zoe har nästan 3 dubblats på bara ett år.
Lite försäljningstatistik.
2017 oktober
Clio, 267
Zoe, 119
2018 oktober
Clio, 340
Zoe, 299
http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar
Renault Zoe 41 kWh kostar idag ca 216.000kr efter rabatter och stöd.
EDIT:
Att Zoe snart säljer mer än Clio är stort eftersom Clio är Europas näst mest sålda bil.
Bästsäljarna 2017, januari–november:
1) VW Golf. 445.206 bilar.
2) Renault Clio. 298.990 bilar.
3) VW Polo. 255.370 bilar.
4) Ford Fiesta. 237.770 bilar.
5) Nissan Qashqai. 230.860 bilar.
6) Peugeot 208. 225.198 bilar.
7) Opel Corsa. 221.497 bilar.
8) VW Tiguan. 218.238 bilar.
9) Skoda Octavia. 214.329 bilar.
10) Opel Astra. 204.742 bilar.
Clio: 340
Zoe: 299
November
Clio: 370(+10%)
Zoe: 117(-61%)
Detta måste väll betyda att det är över för elbilarna och fossilbilarna kommer ta över Zalman3?
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2554
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
Gjorde detta collage idag
Kunde inte låta bli, det är ett detaljbild ur en gammal annonskampanj som gick under flera varianter på 1960-talet
Gjorde om den med följande resultat.
Kunde inte låta bli, det är ett detaljbild ur en gammal annonskampanj som gick under flera varianter på 1960-talet
Gjorde om den med följande resultat.
Senast redigerad av TeslaTissel, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
Hur många VW fossil Golfar kommer att säljas om ett år?
Förbokning av VW ID våren 2019. Stor som en Passat invändigt, 250.000kr minus 60.000kr=190.000kr.
"As revealed by Auto Express late last year, the first I.D. will be a five-door hatchback roughly the same size as a current Golf - but using the all-new MEB platform’s unusually long wheelbase to offer the same interior space as a Passat."
Ryktet säger att det blir på Frankfurts bilsalong i sep som den gör debut.
Tillverkning november 2019.
https://www.facebook.com/groups/314287606034668/
Intressanta tankar om hur fossilbilarna försvinner.
The Impending Big Auto/Oil Implosion Explained | In Depth
Förbokning av VW ID våren 2019. Stor som en Passat invändigt, 250.000kr minus 60.000kr=190.000kr.
"As revealed by Auto Express late last year, the first I.D. will be a five-door hatchback roughly the same size as a current Golf - but using the all-new MEB platform’s unusually long wheelbase to offer the same interior space as a Passat."
Ryktet säger att det blir på Frankfurts bilsalong i sep som den gör debut.
Tillverkning november 2019.
https://www.facebook.com/groups/314287606034668/
Intressanta tankar om hur fossilbilarna försvinner.
The Impending Big Auto/Oil Implosion Explained | In Depth
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2554
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
Zalman3 skrev:Hur många VW fossil Golfar kommer att säljas om ett år?
Förbokning av VW ID våren 2019. Stor som en Passat invändigt, 250.000kr minus 60.000kr=190.000kr.
"As revealed by Auto Express late last year, the first I.D. will be a five-door hatchback roughly the same size as a current Golf - but using the all-new MEB platform’s unusually long wheelbase to offer the same interior space as a Passat."
Ryktet säger att det blir på Frankfurts bilsalong i sep som den gör debut.
Tillverkning november 2019.
https://www.facebook.com/groups/314287606034668/
Intressanta tankar om hur fossilbilarna försvinner.
The Impending Big Auto/Oil Implosion Explained | In Depth
Japp den där är väldigt bra. De visar också intressant statistik i klippet.
Tyvärr blir de lite långa men förstås viktig info.
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
Hur går det för fossilbilstillverkarna?
tid 2.30
tid 2.30
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2554
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
Zalman3 skrev:Hur går det för fossilbilstillverkarna?
tid 2.30
Wow! Den där hade jag missat om du inte lagt upp den!
Nu talar finansmarknaderna äntligen samma språk som alla andra, som jag försökte illustrera i min bild.
Och det stora skiftet sker redan igår!
Häftigt! Det här är stort, kanske större än när polletten trillade ned i industrialiseringens historia? Sedan telegrafen? Edison och glödlampan?
Världens märkligaste fynd i medelhavet? Den mekaniska handdatorn Antikythera!
TACK!
Klipp av fyndet,
Senast redigerad av TeslaTissel, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
GM lägger ner fabriker, Tesla kanske köper.
Elon Musk says Tesla may consider buying one of GM's idled plants
https://www.cnet.com/roadshow/news/elon ... interview/
Elon Musk says Tesla may consider buying one of GM's idled plants
https://www.cnet.com/roadshow/news/elon ... interview/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
Ellastbilar blir snart väldigt mycket billigare än dieselbilar att köra per mil.
https://www.moneyweb.co.za/wp-content/u ... 1x-1-1.png
https://www.moneyweb.co.za/wp-content/u ... 1x-1-1.png
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2554
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
Zalman3 skrev:Ellastbilar blir snart väldigt mycket billigare än dieselbilar att köra per mil.
https://www.moneyweb.co.za/wp-content/u ... 1x-1-1.png
Det blir bara bättre ju
Heja Zalman3!
Tack igen!

Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
Ska bli mycket intressant att se om ID kommer att kosta 250 000. Nuvarande e-Up kostar från 284 000 , en mindre bil än ID, 16 mils räckvidd. e-Golf kostar 400k. De ska alltså göra rätt drastiska prissänkningar jämfört med nuvarande bilar, ge dem längre räckvidd samtidigt som man i samma veva som du nämner dödar marknaden för nuvarande motsvarande modeller med förbränningsmotorer.Zalman3 skrev:Hur många VW fossil Golfar kommer att säljas om ett år?
Förbokning av VW ID våren 2019. Stor som en Passat invändigt, 250.000kr minus 60.000kr=190.000kr.
På det pratar man om att sista "nya" förbränningsmotorn kommer 2026. En marknad som om detta inträffar borde vara stendöd.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
Exempel på vad kompisar betalat för sina elbilar.
(Ej batterihyra).
Nissan Leaf Visio 40kWh, 233.000kr
Renault Zoe 41kWh, 216.000kr
VW e-up, 196.000kr
Och under 2019 kommer massor av bra elbilar( minst 300km i räckvidd) i prisklassen 150-200.000kr från VW, Skoda, Seat, Honda och Renault.
(Ej batterihyra).
Nissan Leaf Visio 40kWh, 233.000kr
Renault Zoe 41kWh, 216.000kr
VW e-up, 196.000kr
Och under 2019 kommer massor av bra elbilar( minst 300km i räckvidd) i prisklassen 150-200.000kr från VW, Skoda, Seat, Honda och Renault.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension