Jag är supernöjd med min bil idag, men lockas av större batteri för kommande längre resor, samt AP2 (har ej aktiverat AP1).
Tacksam för inputs

Moderator: Redaktion
Premium paket är numera standard så man kommer ifrån plastkänslan och avsaknad av elbaklucka mysbelysning i coupe osvZoidberg skrev:Jag upplever lyxkänslan som mycket bättre i 2018 kontra 2016.
Tystare kupé. Sköna premiumsäten. Snabbare processor i 17” skärmen. För att nämna några saker.
Ja tyvärr återspeglar svaren att det ff är spridning i kvalitet mellan bilarnamati skrev:Lite roligt är det. Jag hade en 2014 och då sa många att 2016-modellerna var mycket bättre på allt. Sen skaffade jag en 2016 och kunde tyvärr bara konstatera att den inte var bättre. Sämre kvalitetskänsla, högre ljudnivå och ungefär samma dåliga passform. Nu är det samma tongångar igen. Bjelkes bil är mycket bättre än den gamla, Verdis bil är inte det (lite förenklat uttryckt). Jag tolkar det som att det fortfarande är stor spridning i kvalitén mellan bilarna. Med andra ord så är det fortfarande omöjligt att säga vad man får för bil.
Samma här, helt oanvändbart...mati skrev:Auto-vindrutetorkarna och auto-helljus har i min bil samma inställning som smart preconditioning. Permanent avstängt pga oanvändbarhet.
Har du samma däck och fälg?Verdi skrev:Jag hade väl trott att den nya skulle vara aningen bättre isolerad mot vägljud men det känns nästan tvärtom. Den gamla var snäppet tystare skulle jag säga. Inget som helst problem i den nya heller dock. Högst marginell skillnad, om den ens existerar..
Hur är det med lamporna, bättre ljus eller lika ”dåligt” som 2016?Verdi skrev:Jag hade en facelift 2016 och har en 2018 nu så jag borde väl vara perfekt för detta.![]()
Men jag vet inte. Märker inte så stor skillnad alls. Min 2016 hade ju gått 5000 mil när jag köpte den och 7500 när jag sålde den och min nya var helt ny. Så det är klart det är skillnad på det viset. Den gamla hade vibrationer från drivaxlarna, batteriet hade börjat degraderas, det var riktigt skinn och nextgen stolar då mot veganskinn och premiumstolar (som jag gillar bättre, men andra gillar nextgen bättre så...). Ingen alcantara på instrumentbrädan nu. Känns lite kalare och renare. Var mer ombonad känsla med det.
Jag hade väl trott att den nya skulle vara aningen bättre isolerad mot vägljud men det känns nästan tvärtom. Den gamla var snäppet tystare skulle jag säga. Inget som helst problem i den nya heller dock. Högst marginell skillnad, om den ens existerar.
Jo, MCU:n är 12 ggr snabbare, eller vad det nu var, och det märks verkligen. Stora skärmen är väldigt mycket mer responsiv.
Är du nöjd med din -16 så behåll den. En -18 är inget jättelyft på det sättet.
Hajjen skrev:Hur är det med lamporna, bättre ljus eller lika ”dåligt” som 2016?Verdi skrev:Jag hade en facelift 2016 och har en 2018 nu så jag borde väl vara perfekt för detta.![]()
Men jag vet inte. Märker inte så stor skillnad alls. Min 2016 hade ju gått 5000 mil när jag köpte den och 7500 när jag sålde den och min nya var helt ny. Så det är klart det är skillnad på det viset. Den gamla hade vibrationer från drivaxlarna, batteriet hade börjat degraderas, det var riktigt skinn och nextgen stolar då mot veganskinn och premiumstolar (som jag gillar bättre, men andra gillar nextgen bättre så...). Ingen alcantara på instrumentbrädan nu. Känns lite kalare och renare. Var mer ombonad känsla med det.
Jag hade väl trott att den nya skulle vara aningen bättre isolerad mot vägljud men det känns nästan tvärtom. Den gamla var snäppet tystare skulle jag säga. Inget som helst problem i den nya heller dock. Högst marginell skillnad, om den ens existerar.
Jo, MCU:n är 12 ggr snabbare, eller vad det nu var, och det märks verkligen. Stora skärmen är väldigt mycket mer responsiv.
Är du nöjd med din -16 så behåll den. En -18 är inget jättelyft på det sättet.
muran skrev:Kan ge min input i denna också.
Jag bytte nyligen min Jan-2016 S85D mot en Jun-2018 S75D.
Bättre med nya bilen:
* Lysen upplevs bättre, båda halv och helljus. Dels är färgtonen nu vitare dels känns det som att de lyser upp bättre.
* Broms tar bättre. På gamla bilen kunde den vara lite "trög".
* Vinande ljudet från främre motorn inte alls lika högt
* Skönare säten (Premium i både gamla (2nd gen) och nya).
* AP2 är bättre än AP1 (japp, äntligen!)
* Bättre ljud i stereon
* Inget "friktionsljud" från när stolen skaver mot mittkonsol, irriterade mig vansinnigt mycket på det i gamla bilen.
* Kraftig acceleration är lite mjukare nu. På gamla bilen kunde man uppleva att det "småhackade" ungefär som att den hela tiden tappade greppet mot marken eller "slirade".
De sakerna ovan är sådant som kanske inte var helt solklart eller som jag inte hade räknat med eller tänkt på.
Sen finns det ju andra saker som är mer uppenbara samt som kan bero på tillval och dylikt:
* Dator (mittskärm) har bättre och snabbare respons.
* Inredningen är snyggare (vegan-vit + kolfiber är mumma och mycket snyggare än min gamla beige läder + pianolack)
* Automatisk öppningsbar baklucka hade ej på min gamla
* Automatisk öppningsbar laddlucka hade jag inte heller på min gamla
* Dashcam grejen är nice
Sen finns det några saker som jag upplever som klart sämre på nya bilen:
* Regnsensor. Numera "ai" via kamera istället för traditionell sensor. Betydligt sämre på nya bilen.
* Automatisk avbländning av helljus. Var hur bra som helst på förra bilen, helt värdelös nu och snudd på oanvändbar.
* Laddhastighet är mycket sämre nu. På supercharger når jag ALDRIG över 93-94Kw. Generellt ligger den betydligt lägre i laddhastigheten på supercharger mot vad jag hade på min tidigare där jag inte hade några problem att toppa upp mot 118-119Kw. Dessutom höll den gamla bilen ut längre med högre laddhastigheten innan den började tagga av. Detta hade jag verkligen inte räknat med och upplever som betydligt sämre på långresorna. Visserligen är batteriet nu 10Kwh mindre än vad jag hade på gamla bilen, men vid låg laddningsnivå på batteriet borde den kunna köra på samma hastighet kan jag tycka.
Verdi skrev:Bra sammanställning!
Hade du ultra-hifi på gamla också? Det är ju nåt som är nytt nu och jag tycker det låter lite bättre än min -16 (båda ultra-hifi) men det är inget väsensskilt och jag är dålig på att bedöma ljudkvalitet.
"Småhackandet" vid acceleration kom antagligen från främre drivaxlarna. Väldigt vanligt fel. Konstruktionsmiss. Jag upplever dock också min nya som lite mjukare även om man bortser från det. Tror de har ändrat gasresponsen en aning för att just skona drivaxlarna.
"Regnsensorn" är värdelös för mig också. Däremot är automatiska avbländningen i princip lika bra som på min AP1-bil. Den gör nästan aldrig fel. Hade faktiskt räknat med att den inte skulle fungera alls när jag köpte bilen så det är en trevlig bonus.Men som vanligt när det gäller Tesla så skiljer det mellan bilarna.
Att du inte når högre på SuC beror på att spänningen i 75D-batteriet är på 350V medan det var 400V på ditt gamla 85D-batteri. Du borde dock kunna komma upp till 98-100 kW under optimala förhållanden. Här kan du läsa om SuC-laddning på olika batterier.
https://forum.abetterrouteplanner.com/b ... -801-cars/
Ditt gamla batteri:
Ditt nya batteri:
Ja det är dåligt kan man tycka. Samtidigt så har ju Tesla sina egna sätt att lösa saker på. Nya bilen har ju ingen regnsensor utan man använder datorn tillsammans med machine learning för att få den att förstå när den behöver aktiveras.far1far2 skrev:Nog är dt väl ganska otroligt och skitkass att en sån enkel sak som regnsensor inte ska funka på en 1,2 millebil! Däremot är min helljusautomatik numera 100!
När fick du din bil? Kanske har batteriet inte varit riktigt varmt?muran skrev:Ah det förklarar den sämre laddhastigheten. Då är det i alla fall inte fel på bilen, skönt att veta.
Några 98-100Kw har jag dock inte stött på ännu men det kanske kommer.
Gamla bilen hade inte ultra-hifi, men trodde inte den nya heller har det? Eller ingick det redan i mitten av 2018?
Dessutom om jag inte missminner mig så finns det väl ett extra val för att aktivera "något fint" under stereo-kontrollen när man hade ultra-hifi? Vill minnas att jag såg något sådant på en lånebil som hade "den bättre" stereon.
Verdi skrev:
När fick du din bil? Kanske har batteriet inte varit riktigt varmt?
Vet tyvärr ej när du premiumpaketet blev standard. Men det finns säkert nån här som vet. Och som man vet hur man ser. Har man equalizer som ser ut så här har man ultra hifi tror jag iaf.
På nya bilar så är det dock nåt annat än Dolby. Jag kommer inte ihåg vad som står och orkar inte gå ut och kolla. Men det är nåt som är inställningsbart i tre nivåer.
Edit: hittade det.