Moderator: Redaktion
bjelkeman skrev:200 Wh/km, så en kilometer tror jag. Så du är 30 gånger effektivare.
Jag lever nog lite längre, eftersom jag motionerarTeslaspolen skrev:Men hur är det sett till livscykelanalysen?
915 mil är en imponerande siffra!!Jeppe_E skrev:Jag lever nog lite längre, eftersom jag motionerarTeslaspolen skrev:Men hur är det sett till livscykelanalysen?![]()
915 mil har det blivit under 2018. Mer än en del kör per årHelt fossilfritt! Dock inte helt co2 neutralt. Det har ju gått åt en del energi
![]()
![]()
Jeppe_E skrev:Alltså... Här snackas det om snabbladdare och kW hit och kW dit. har precis cyklat på trainern i garaget i 71 minuter med 182w i snitt. 510w i max. Fattar ni hur jobbigt det är att producera 0,21 kWh. På det kan man driva en Tesla i 1 km..![]()
![]()
Jag kom ivf 3 mil och 668 höjdmeter. Så jag är alltså 30ggr så effektiv som en Tesla
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Normalt sett cyklar jag utomhus, men nu är det vinter och lite mer svårcyklat. Så då sätter jag fast cykeln i en trainer i garaget och så cyklar jag virtuellt på olika banor. Går det uppför, så är det tyngre att trampa. 13% lutning leker man inte medTeslaTissel skrev:Jeppe_E skrev:Alltså... Här snackas det om snabbladdare och kW hit och kW dit. har precis cyklat på trainern i garaget i 71 minuter med 182w i snitt. 510w i max. Fattar ni hur jobbigt det är att producera 0,21 kWh. På det kan man driva en Tesla i 1 km..![]()
![]()
Jag kom ivf 3 mil och 668 höjdmeter. Så jag är alltså 30ggr så effektiv som en Tesla
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Dum fråga. Men jag kopplar inte - är det ett spel eller tränings - grej man fysiskt cyklar efter??
På gymmet eller vad?
Coolt! Vi hade nästan identiska siffror nu, jag körde 65 minuter i Söndags kväll med ungefär samma värden (fast den cykel jag körde på då hade "bara" 500W som max motstånd hehe)Jeppe_E skrev:Normalt sett cyklar jag utomhus, men nu är det vinter och lite mer svårcyklat. Så då sätter jag fast cykeln i en trainer i garaget och så cyklar jag virtuellt på olika banor. Går det uppför, så är det tyngre att trampa. 13% lutning leker man inte medTeslaTissel skrev:Jeppe_E skrev:Alltså... Här snackas det om snabbladdare och kW hit och kW dit. har precis cyklat på trainern i garaget i 71 minuter med 182w i snitt. 510w i max. Fattar ni hur jobbigt det är att producera 0,21 kWh. På det kan man driva en Tesla i 1 km..![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Dum fråga. Men jag kopplar inte - är det ett spel eller tränings - grej man fysiskt cyklar efter??
På gymmet eller vad?
Trainern mäter hur mycket effekt som man producerar. Rent teoretiskt så skulle jag kunna koppla cykeln till ett batteri och ladda det
Min TacX Flux klarar 1500W. Jag tror den räcker till migBjelke skrev:Coolt! Vi hade nästan identiska siffror nu, jag körde 65 minuter i Söndags kväll med ungefär samma värden (fast den cykel jag körde på då hade "bara" 500W som max motstånd hehe)
I know... men det är en ganska intressant jämförelse, hur mycket energi det faktiskt går åt och att vi aldrig reflekterar över det, utan bara pluggar in och laddarmati skrev:Det roliga är att du faktiskt inte alls är effektivare. En elbil har betydligt bättre verkningsgrad än en människa. Vi är ganska kassa i den punkten. Du är bara (något) lättare än en elbil och därför går det åt mindre energi.
Jeppe_E skrev:Normalt sett cyklar jag utomhus, men nu är det vinter och lite mer svårcyklat. Så då sätter jag fast cykeln i en trainer i garaget och så cyklar jag virtuellt på olika banor. Går det uppför, så är det tyngre att trampa. 13% lutning leker man inte medTeslaTissel skrev:Jeppe_E skrev:Alltså... Här snackas det om snabbladdare och kW hit och kW dit. har precis cyklat på trainern i garaget i 71 minuter med 182w i snitt. 510w i max. Fattar ni hur jobbigt det är att producera 0,21 kWh. På det kan man driva en Tesla i 1 km..![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
På gymmet eller vad?
Trainern mäter hur mycket effekt som man producerar. Rent teoretiskt så skulle jag kunna koppla cykeln till ett batteri och ladda det
Nerförbackedanni skrev:Hur fan trampade du upp din träningscykel till 87,5 km/h?
Det går så trögt att ta sig fram på längdskidor i SkåneTeslaTissel skrev:Jeppe_E skrev:Normalt sett cyklar jag utomhus, men nu är det vinter och lite mer svårcyklat. Så då sätter jag fast cykeln i en trainer i garaget och så cyklar jag virtuellt på olika banor. Går det uppför, så är det tyngre att trampa. 13% lutning leker man inte medTeslaTissel skrev:Jeppe_E skrev:Alltså... Här snackas det om snabbladdare och kW hit och kW dit. har precis cyklat på trainern i garaget i 71 minuter med 182w i snitt. 510w i max. Fattar ni hur jobbigt det är att producera 0,21 kWh. På det kan man driva en Tesla i 1 km..![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
På gymmet eller vad?
Vad kul! Det där är ju en bra lösning på vintern, men då finns det iofs skidor. Riktiga, långa skidor.