Model 3 Performance vs LR AWD vid privatköp

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gadget
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 01 feb 2017 16:01

Model 3 Performance vs LR AWD vid privatköp

Inlägg av Gadget »

Hej!

Hur skulle ni resonerat med Model 3 Performance vs LR Dual Motor vid privatköp (dvs inte som förmånsbil)?
3:an skall vid ev köp vara enda bilen (skall ersätta Passat GTE laddhybrid samt halvgammal Porsche som inte får så mycket körtid tyvärr)

Så här tänker jag just nu:

Talar för:
-Grymma prestanda (men blir det mer ett "partytrick" som P100D vs 100D?)
-Ännu roligare köregenskaper..!?
-..och "Trackmode" för att ha lite roligare både på vinterväglag (och kanske någon enstaka inspirerad konbanekörning, vem vet..)
-Bättre bromsar (men kanske tveksamt om det kommer till nytta under vardagskörningen)

Emot:
-Prestanda på vanliga "räcker till"
-Dyrare försäkring? Rädd för att bolagen klassar upp den markant högre
-Mycket dyrare vinterhjul, 20 vs 18!? Om jag fattar det hela rätt så går Teslas original 18- eller 19 inte på pga bromsarna. 3:e parts vinterhjul i samma dimension (dvs 18 eller 19) kan dock fungera säger google, men hur blir det med garantin?
-Något sämre fjädringskomfort gissar jag (sänkt 1 cm samt lite hårdare fjädring väl)

Det som talar emot köp överhuvudtaget:
-Dragkrok. Risken att det inte kommer eller när det kommer så går det kanske inte eftermontera (?). Behövs mest för cykelhållare några ggr per år och något enstaka hyrsläp. Går kanske ordna på annat sätt (hyra/låna) även om det blir "mera meck"
-Räcker utrymmena till och klarar man sig utan kombi? Kidsen är 13 och 12. Är inte så ofta jag fraktar saker som behöver "kombihöjd" och precis som kroken kanske man kan låna/hyra vid dessa tillfällen.
-Viss oro för "kvalitetsproblem"...
-Att inte provköra innan just nu (även om man har 3 dagars ångerrätt)
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model 3 Performance vs LR AWD vid privatköp

Inlägg av Smutt »

Klart du ska ha en P 120000kr är billigt! Det är förmånsvärdet som är sjukt högt
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Liibo
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 04 dec 2018 16:28

Re: Model 3 Performance vs LR AWD vid privatköp

Inlägg av Liibo »

Gadget skrev:
Hej!

Hur skulle ni resonerat med Model 3 Performance vs LR Dual Motor vid privatköp (dvs inte som förmånsbil)?
3:an skall vid ev köp vara enda bilen (skall ersätta Passat GTE laddhybrid samt halvgammal Porsche som inte får så mycket körtid tyvärr)

Så här tänker jag just nu:

Talar för:
-Grymma prestanda (men blir det mer ett "partytrick" som P100D vs 100D?)
-Ännu roligare köregenskaper..!?
-..och "Trackmode" för att ha lite roligare både på vinterväglag (och kanske någon enstaka inspirerad konbanekörning, vem vet..)
-Bättre bromsar (men kanske tveksamt om det kommer till nytta under vardagskörningen)

Emot:
-Prestanda på vanliga "räcker till"
-Dyrare försäkring? Rädd för att bolagen klassar upp den markant högre
-Mycket dyrare vinterhjul, 20 vs 18!? Om jag fattar det hela rätt så går Teslas original 18- eller 19 inte på pga bromsarna. 3:e parts vinterhjul i samma dimension (dvs 18 eller 19) kan dock fungera säger google, men hur blir det med garantin?
-Något sämre fjädringskomfort gissar jag (sänkt 1 cm samt lite hårdare fjädring väl)

Det som talar emot köp överhuvudtaget:
-Dragkrok. Risken att det inte kommer eller när det kommer så går det kanske inte eftermontera (?). Behövs mest för cykelhållare några ggr per år och något enstaka hyrsläp. Går kanske ordna på annat sätt (hyra/låna) även om det blir "mera meck"
-Räcker utrymmena till och klarar man sig utan kombi? Kidsen är 13 och 12. Är inte så ofta jag fraktar saker som behöver "kombihöjd" och precis som kroken kanske man kan låna/hyra vid dessa tillfällen.
-Viss oro för "kvalitetsproblem"...
-Att inte provköra innan just nu (även om man har 3 dagars ångerrätt)
Stod i samma val som dig. Men valde ändå utan performance.

AWD går tillräckligt fort och performance blir mycket dyrare pga större fälgar då däck kostar mer plus att den drar ca 10 % mer pga 20 tum.

Sen kommer försäkringen bli väldigt mycket dyrare.

Vore en sak om awd var långsam men den är tillräckligt snabb. Och hur många gånger ska man leka 0-100 från rödljus? Exakt där P är snabbare.
0-40 drar den ifrån mest.

Så jag körde iaf på en awd long range
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1641
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Model 3 Performance vs LR AWD vid privatköp

Inlägg av frippan »

Tycker också att Performance kostar väldigt mycket mot vad den smakar. Bra mycket dyrare att äga.
Visst vill man leka med track mode på bana så är det väl rätt bil, men skall man bara använda bilen normalt så känns det bortkastade pengar.

köp lite röd färg och måla dina bromsok
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Model 3 Performance vs LR AWD vid privatköp

Inlägg av dd88 »

Jag hade tagit den vanliga och behållt Porschen.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model 3 Performance vs LR AWD vid privatköp

Inlägg av OfarligTesla »

Om du inte ger Porschen så mycket körtid skulle jag ta LR AWD, då är nog den något bättre komforten i 18" vs 20" värd mer.
Verdi

Re: Model 3 Performance vs LR AWD vid privatköp

Inlägg av Verdi »

dd88 skrev:
Jag hade tagit den vanliga och behållt Porschen.
Men hur kul blir det att köra den när vardagsbilen känns mycket snabbare?
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model 3 Performance vs LR AWD vid privatköp

Inlägg av Smutt »

Verdi skrev:
dd88 skrev:
Jag hade tagit den vanliga och behållt Porschen.
Men hur kul blir det att köra den när vardagsbilen känns mycket snabbare?
Jag har en kompis som tycker det är avslappnande att köra traktor på helgen
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Kimera
Teslaägare
Inlägg: 40
Blev medlem: 07 okt 2018 16:43
Ort: Borås

Re: Model 3 Performance vs LR AWD vid privatköp

Inlägg av Kimera »

Har 19” fälgar till min seat cupra jag hade tänkt ha till modell P3D men dessa kommer alltså inte passa? Shiiet fan då blir det dyrt med nya fälgar. Vad gissar ni försäkringen blir för en 39 åring som bor i hus med låst garage och inte bor i stan?
0-100 ?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3645
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Model 3 Performance vs LR AWD vid privatköp

Inlägg av Niklas Z »

Är det verkligen så att fälgar till Seat Cupra har samma offset, bultcirkel, navhål m m som fälgar avsedda för Model 3? Det skulle vara förvånande.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3201
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Model 3 Performance vs LR AWD vid privatköp

Inlägg av Leo »

Skulle tro att Seaten har 57,1mm centrumhål, 5 bult med 112mm i bultcirkel och ET ca 40 beroende på fälg. Där 19” fälgen väl bör ligga uppemot 7,5-8” i bredd skulle jag tro.?Sen är ju frågan också om profilen på själva däcken stämmer?

Tycks minnas jag läst att Tesla 3 har andra värden.

På S/X är det mer liknande BMW 3-serien har jag för mig.

Finns säkert någon som kan mer om däck/fälgar och har koll på vad Tesla 3 har. Är en djungel att hålla reda på så enklast är nog att utgå från att det INTE passar mellan olika bilmodeller när man byter bil.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1641
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Model 3 Performance vs LR AWD vid privatköp

Inlägg av frippan »

Leo skrev:
Skulle tro att Seaten har 57,1mm centrumhål, 5 bult med 112mm i bultcirkel och ET ca 40 beroende på fälg. Där 19” fälgen väl bör ligga uppemot 7,5-8” i bredd skulle jag tro.?Sen är ju frågan också om profilen på själva däcken stämmer?

Tycks minnas jag läst att Tesla 3 har andra värden.

På S/X är det mer liknande BMW 3-serien har jag för mig.

Finns säkert någon som kan mer om däck/fälgar och har koll på vad Tesla 3 har. Är en djungel att hålla reda på så enklast är nog att utgå från att det INTE passar mellan olika bilmodeller när man byter bil.
Snodde detta från en annan tråd:

Fälgdiameter: 18 tum
Fälgbredd: 8,5 tum
Fälgoffset: ET40
Däckdimension: 235/45R18
Centrumhål: 64,1 mm
Bultmönster: 5 x 114,3 mm
Bultstorlek: M14 x 1,5
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Gadget
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 01 feb 2017 16:01

Re: Model 3 Performance vs LR AWD vid privatköp

Inlägg av Gadget »

Prisskillnaden är ca 100tkr med "min" utrustning, dvs 19 tummare på den vanliga. Skillnaden i räckvidd överlever jag tror jag. Hade jag behållit Porschen hade jag inte tvekat på den vanliga men nu är det inte så. Eller om det var en förmånsbil såklart. Frågan är vad som kan skilja i försäkring? Sen har man ju inte kunnat provköra såklart. När jag tidigare funderade på Model S P100D vs 100D så rådde det (för mig) ingen tvekan efter provkörning av båda att det trots allt räckte med 100D.
Mvh
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Model 3 Performance vs LR AWD vid privatköp

Inlägg av dd88 »

Verdi skrev:
dd88 skrev:
Jag hade tagit den vanliga och behållt Porschen.
Men hur kul blir det att köra den när vardagsbilen känns mycket snabbare?
Det är en helt annan diskussion, men kan man tänka sig att tex gå på bio utan ljud eller se på en show utan ljud så kan man säkerligen tänka sig att köra bil utan att alla sinnen får sitt. Nu vet jag inte vilken Porsche TS äger men hade jag varit honom så hade jag passat på att njuta lite medans det går. Handlar det bara om att köra fort så räcker ju prestandan i en vanlig Model 3.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4124
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Model 3 Performance vs LR AWD vid privatköp

Inlägg av Tellus »

Som sagt ca 100’ dyrare om man jämför med en vanlig med 19”
Men ungefär hälften lära man väl få tillbaka om man säljer den om typ 3år
Så 50000kr för nöjet och att ha den värsta 3an (just nu iallafall) tycker jag helt klart det är värt
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Verdi

Re: Model 3 Performance vs LR AWD vid privatköp

Inlägg av Verdi »

dd88 skrev:
Verdi skrev:
dd88 skrev:
Jag hade tagit den vanliga och behållt Porschen.
Men hur kul blir det att köra den när vardagsbilen känns mycket snabbare?
Det är en helt annan diskussion, men kan man tänka sig att tex gå på bio utan ljud eller se på en show utan ljud så kan man säkerligen tänka sig att köra bil utan att alla sinnen får sitt. Nu vet jag inte vilken Porsche TS äger men hade jag varit honom så hade jag passat på att njuta lite medans det går. Handlar det bara om att köra fort så räcker ju prestandan i en vanlig Model 3.
Jag tycker motorljud känns märkligt nu när jag vant mig av med det. Men jag förstår dig för dina ord hade kunnat vara mina för mindre än 2 år sen.
Användarvisningsbild
Kimera
Teslaägare
Inlägg: 40
Blev medlem: 07 okt 2018 16:43
Ort: Borås

Re: Model 3 Performance vs LR AWD vid privatköp

Inlägg av Kimera »

Har dessa fälgar till seaten med flytande kona så dom passar många bil modeller.
88EB6939-3410-4459-813F-12C58AC614B3.png
0-100 ?
Användarvisningsbild
Kimera
Teslaägare
Inlägg: 40
Blev medlem: 07 okt 2018 16:43
Ort: Borås

Re: Model 3 Performance vs LR AWD vid privatköp

Inlägg av Kimera »

Tänkte bara på om det är minst 20” som passar då åker dessa på sambons golf gte.
0-100 ?
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1107
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Model 3 Performance vs LR AWD vid privatköp

Inlägg av jeppe_sthlm »

Till min begagnade S fick jag med en uppsättning AEZ Antigua. BMW-fälgar har jag lärt mig i efterhand. Bultcirkeln stämmer, men hjulaxeln är mindre på Teslan. Det var då löst med en navring med rätt mått.

Problemet är bara att Teslan har väldigt korta hjulaxlar, vilket gör att en konisk navring inte får något stöd av axeln och blir svår att centrera.

En rätvinklig navring i rätt storlek skulle lösa problemet, men någon sådan verkar inte vara lätt att få tag i (nu har itera förhoppningsvis lyckats hitta en dock).

Vad jag ville säga, är att även om bultcirkeln är korrekt, så kan det vara andra grejor som ställer till det för att fälgen ska passa
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1534
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge
Referralkod: ts.la/stefan9931

Re: Model 3 Performance vs LR AWD vid privatköp

Inlägg av SR-71-BlackBird »

För att krångla till det ytterligare är inte fälgarna komplatibla mellan P och ”vanliga” AWD, P fälgarna är urfrästa i mitten pga en liten skillnad i hur långt nåt i centrum sticker ut. Postar videon där jag såg det så snart gubbens minne vill hjälpa till. :)

Hittade!

Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Model 3 Performance vs LR AWD vid privatköp

Inlägg av taliz »

Vid företagsköp så är ju förmånsvärdet viktigt, och det är ju betydligt högre för performance.
Privat blir väl frågan mest vad skillnaden i försäkring är.
Själv tycker jag prisskillnaden är så pass liten att jag, såvida inte försäkringen är galet dyr, lätt valt en performance privat.

100k är inte mycket för det man får IMO, hade det varit ett BMW märke på bakluckan skulle den ökade prestandan nog kostat 300-400k extra...

Blir antagligen betydligt lättare att sälja dessutom.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Model 3 Performance vs LR AWD vid privatköp

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Vid företagsköp så är ju förmånsvärdet viktigt, och det är ju betydligt högre för performance.
Privat blir väl frågan mest vad skillnaden i försäkring är.
Själv tycker jag prisskillnaden är så pass liten att jag, såvida inte försäkringen är galet dyr, lätt valt en performance privat.

100k är inte mycket för det man får IMO, hade det varit ett BMW märke på bakluckan skulle den ökade prestandan nog kostat 300-400k extra...

Blir antagligen betydligt lättare att sälja dessutom.

Ja, men för att det inte ska råda några tveksamheter så är en P3D fortfarande billigare som företagsleasing än privatköp. Dock är skillnaden inte lika stor som för andra modeller.
Verdi

Re: Model 3 Performance vs LR AWD vid privatköp

Inlägg av Verdi »

jeppe_sthlm skrev:
Till min begagnade S fick jag med en uppsättning AEZ Antigua. BMW-fälgar har jag lärt mig i efterhand. Bultcirkeln stämmer, men hjulaxeln är mindre på Teslan. Det var då löst med en navring med rätt mått.

Problemet är bara att Teslan har väldigt korta hjulaxlar, vilket gör att en konisk navring inte får något stöd av axeln och blir svår att centrera.

En rätvinklig navring i rätt storlek skulle lösa problemet, men någon sådan verkar inte vara lätt att få tag i (nu har itera förhoppningsvis lyckats hitta en dock).

Vad jag ville säga, är att även om bultcirkeln är korrekt, så kan det vara andra grejor som ställer till det för att fälgen ska passa

https://www.willtheyfit.com/

Du måste veta inpressning, kallat offset, också. Det bestämmer hur brett hjulen hamnar och om de kommer passa i hjulhuset. Är det olika bredd på fälgen så är det olika offset också för att hjulen ska hamna rätt så det är inte så lätt som att det alltid ska vara samma offset oberoende av fälg.
models4karl
Inlägg: 83
Blev medlem: 12 maj 2016 09:51

Re: Model 3 Performance vs LR AWD vid privatköp

Inlägg av models4karl »

jeppe_sthlm skrev:
Till min begagnade S fick jag med en uppsättning AEZ Antigua. BMW-fälgar har jag lärt mig i efterhand. Bultcirkeln stämmer, men hjulaxeln är mindre på Teslan. Det var då löst med en navring med rätt mått.

Problemet är bara att Teslan har väldigt korta hjulaxlar, vilket gör att en konisk navring inte får något stöd av axeln och blir svår att centrera.

En rätvinklig navring i rätt storlek skulle lösa problemet, men någon sådan verkar inte vara lätt att få tag i (nu har itera förhoppningsvis lyckats hitta en dock).

Vad jag ville säga, är att även om bultcirkeln är korrekt, så kan det vara andra grejor som ställer till det för att fälgen ska passa
Jeppe, hittade du navringar som fungerar till Teslans korta hjulaxlar?

/Kalle
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1107
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Model 3 Performance vs LR AWD vid privatköp

Inlägg av jeppe_sthlm »

Ja - Intera lyckades hitta några som passade hyggligt till slut. Ring och kolla med dem!
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Skriv svar