Ökande problem med fartgupp

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tofriis
Teslaägare

Ökande problem med fartgupp

Inlägg av tofriis »

Jag har senaste halvåret märkt ökande problem med att jag skrapar i fartgupp. Slits eller mjuknar stålfjädrar med tiden, vilket gör att bilen blir lägre och skrapar i mer? När jag har två vuxna i baksätet får jag verkligen krypa över. Någon med liknande erfarenheter? Något att ta upp med servicecenter?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ökande problem med fartgupp

Inlägg av Niklas Z »

Du kan ju kolla om någon fjäder brustit. Hur gammal är bilen? Stålet i fjädrarna kan rosta. Det kan också vara så att stötdämparna börjat tappa dämpförmåga och därmed inte bromsar upp fjädringsrörelsen lika mycket.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
tofriis
Teslaägare

Inlägg av tofriis »

Tack för tips, bilen levererades september -16 och rullat 7200 mil.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

Har också stålfjädring. Min är från 2016 och har alltid haft problem med vissa specifika fartgupp där jag får krypa över men har inte märkt någon försämring.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Scaldy
Teslaägare

Inlägg av Scaldy »

MangeT skrev:
Har också stålfjädring. Min är från 2016 och har alltid haft problem med vissa specifika fartgupp där jag får krypa över men har inte märkt någon försämring.
Samma här

Sent from my iPhone using Tapatalk
Verdi

Inlägg av Verdi »

tofriis skrev:
Jag har senaste halvåret märkt ökande problem med att jag skrapar i fartgupp. Slits eller mjuknar stålfjädrar med tiden, vilket gör att bilen blir lägre och skrapar i mer? När jag har två vuxna i baksätet får jag verkligen krypa över. Någon med liknande erfarenheter? Något att ta upp med servicecenter?
Min första S hade stålfjädrar. Kom jag för fort över ett fartgupp smällde det till ordentligt och den var i princip ny. Tror den bottnade på nåt sätt. Behövde inte köra särskilt fort, räckte med att man var lite ovarsam.
Användarvisningsbild
tofriis
Teslaägare

Inlägg av tofriis »

Försiktig har jag också alltid behövt vara, men upplever som sagt en försämring...
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

Kollat lufttrycket i däcken? Försämrat lufttryck borde kunna göra bilen något lägre.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
tofriis
Teslaägare

Inlägg av tofriis »

Yes, det är som det ska...
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

MangeT skrev:
Jag har luftfjädring och kör alltid på low. Aldrig problem med fartgupp men vissa branta garageuppfarter där jag måste höja bilen. (Det kommer den ihåg och höjer ju själv!) 3 år 7600 mil.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
tofriis
Teslaägare

Inlägg av tofriis »

Liten uppdatering om mina problem vid fartgupp. Fick följande sms efter kontroll i samband med service:

"att bilen är låg så har vi kollat och mätt upp luftfjädringen i bilen och den visar inget fel. Det vi kan rekomendera är att ni byter ut fjädringen på bilen.men då behöver vi beställa delar" (ja, det är formulerat exakt så)

Jag är absolut inte bilmekaniskt kunnig, men har alltså inte luftfjädring, men de kanske menar att de mätt upp stötdämparna, eller vad tror ni? Och rekommenderar att jag byter till nya fjädrar då dessa blivit mjukare och bilen därför lägre med tiden. Svårt att veta då det ju inte går att ringa dem. Hämtar bilen imorgon...
Skriv svar