Chiptrimma sin Tesla!
Moderator: Redaktion
Chiptrimma sin Tesla!
Har ju läst om många som lyckats "hacka" Teslas mjukvara, men är det verkligen någon som lyckats hacka den så djupt att de kunnat ändra parametrar som låser upp bilens fulla potential?
Vad jag fiskar efter är alltså vad man för nittonhundratalsbilar kallar chiptrimning. Exempelvis M3 AWD lär ju enligt ryktena vara väldigt nedstrypt med bara mjukvara.
Eller är Teslasystemet så säkert att det är omöjligt? Nyare BMW har inte heller kunnat chippas, vad jag vet (dock finns boxar som lurar systemet).
Vad jag fiskar efter är alltså vad man för nittonhundratalsbilar kallar chiptrimning. Exempelvis M3 AWD lär ju enligt ryktena vara väldigt nedstrypt med bara mjukvara.
Eller är Teslasystemet så säkert att det är omöjligt? Nyare BMW har inte heller kunnat chippas, vad jag vet (dock finns boxar som lurar systemet).
Re: Chiptrimma sin Tesla!
Nu vet inte jag hur Model 3 är byggd, men på S & X så är det kraftfullare elmotorer och styrboxar på P-modellerna.
Det går aldrig att mjukvarumässigt öka den effekten på en vanlig modell.
Däremot har dom ju strypt batterikapaciteten på vissa modeller, men detta gör ju ingen skilllnad i effekt vid gaspådrag.
Men om Model 3 har samma hårdvara i båda modellerna så finns det ju en chans, men skulle tro att de skiljer sig hårdvarumässigt.
Det går aldrig att mjukvarumässigt öka den effekten på en vanlig modell.
Däremot har dom ju strypt batterikapaciteten på vissa modeller, men detta gör ju ingen skilllnad i effekt vid gaspådrag.
Men om Model 3 har samma hårdvara i båda modellerna så finns det ju en chans, men skulle tro att de skiljer sig hårdvarumässigt.
Model S 75D Midnight Silver -18 -Såld
Beställt Model Y LR Blå 20"
Beställt Model Y LR Blå 20"
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Chiptrimma sin Tesla!
Ja, det har gjorts.Elof skrev:Har ju läst om många som lyckats "hacka" Teslas mjukvara, men är det verkligen någon som lyckats hacka den så djupt att de kunnat ändra parametrar som låser upp bilens fulla potential?
Vad jag fiskar efter är alltså vad man för nittonhundratalsbilar kallar chiptrimning. Exempelvis M3 AWD lär ju enligt ryktena vara väldigt nedstrypt med bara mjukvara.
Eller är Teslasystemet så säkert att det är omöjligt? Nyare BMW har inte heller kunnat chippas, vad jag vet (dock finns boxar som lurar systemet).
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Chiptrimma sin Tesla!
Säg inte det. Elmotorer är luriga små rackare.Addex86 skrev:Det går aldrig att mjukvarumässigt öka den effekten på en vanlig modell.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1534
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Re: Chiptrimma sin Tesla!
Jason Hughes, aka wk057 har hackat sig lååååååååååååååångt in i bilarna. Han även säljer delar med sin egen elektronik till.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Re: Chiptrimma sin Tesla!
Det är sant, man ska aldrig säga aldrig.Henrik Torphammar skrev:Säg inte det. Elmotorer är luriga små rackare.Addex86 skrev:Det går aldrig att mjukvarumässigt öka den effekten på en vanlig modell.
Men på S&X så är det ju dyrare komponenter i P-modellerna får att få ut ännu mer effekt.
Med tanke på hur pass bra drag det är i en icke P-modell så tror jag att man i princip tar ut det som går.
Sedan ska ju drivaxlar och annat klara en högre effekt.
Model S 75D Midnight Silver -18 -Såld
Beställt Model Y LR Blå 20"
Beställt Model Y LR Blå 20"
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Chiptrimma sin Tesla!
Om vi säger så här, man kan göra mycket EN gång. Men skall det hålla i längden så här tesla bestämt sig för en lägre nivå.Addex86 skrev:Det är sant, man ska aldrig säga aldrig.Henrik Torphammar skrev:Säg inte det. Elmotorer är luriga små rackare.Addex86 skrev:Det går aldrig att mjukvarumässigt öka den effekten på en vanlig modell.
Men på S&X så är det ju dyrare komponenter i P-modellerna får att få ut ännu mer effekt.
Med tanke på hur pass bra drag det är i en icke P-modell så tror jag att man i princip tar ut det som går.
Sedan ska ju drivaxlar och annat klara en högre effekt.
Precis som med bensinmotorer så kan man ju i motorsport plocka ut enorma litereffekter.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Chiptrimma sin Tesla!
Däremot att komma åt och ändra konfiguration vore toppen. T.ex. att köpa och installera ratt med värme, och sedan få den integrerad i bilen. Det vore toppen att kunna snickra till via något fixande.
Model Y LR.
Model S70D
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Chiptrimma sin Tesla!
En baggis! Däremot vore det smidigare om man slapp byta ratt... Någon som vet om de har rationaliserat så att de monterar rattar med värmeslinga i alla bilar nuförtiden? (2016 var det inte det).frippe skrev:Däremot att komma åt och ändra konfiguration vore toppen. T.ex. att köpa och installera ratt med värme, och sedan få den integrerad i bilen. Det vore toppen att kunna snickra till via något fixande.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Re: Chiptrimma sin Tesla!
Undrar hur länge det dröjer tills det kommer ett öppet projekt för att bygga elbilar med standarddelar? Det borde väl vara möjligt. Det finns ju många hemmabyggare som konverterar fossiler till el, så det borde ju finnas en marknad för att sälja olika delar som är standardiserade som man kan kombinera lite som man har behov av. Och sen en bra open source-programvara till det som man kan anpassa efter behov.
Re: Chiptrimma sin Tesla!
Det är nog en rättslig fråga. Du skulle aldrig få ett typgodkännande för ett sådant hemmabygge, åtminstone inte i Sverige. Andra länder har kanske inte riktigt samma regler dock.Jerker skrev:Undrar hur länge det dröjer tills det kommer ett öppet projekt för att bygga elbilar med standarddelar? Det borde väl vara möjligt. Det finns ju många hemmabyggare som konverterar fossiler till el, så det borde ju finnas en marknad för att sälja olika delar som är standardiserade som man kan kombinera lite som man har behov av. Och sen en bra open source-programvara till det som man kan anpassa efter behov.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Chiptrimma sin Tesla!
Men det är ju många som bygger om till eldrift, även här i Sverige.mati skrev:Det är nog en rättslig fråga. Du skulle aldrig få ett typgodkännande för ett sådant hemmabygge, åtminstone inte i Sverige. Andra länder har kanske inte riktigt samma regler dock.Jerker skrev:Undrar hur länge det dröjer tills det kommer ett öppet projekt för att bygga elbilar med standarddelar? Det borde väl vara möjligt. Det finns ju många hemmabyggare som konverterar fossiler till el, så det borde ju finnas en marknad för att sälja olika delar som är standardiserade som man kan kombinera lite som man har behov av. Och sen en bra open source-programvara till det som man kan anpassa efter behov.
Det kanske skulle gå att få till nån slags typgodkännande av elbilskomponenter på EU-nivå som Regelsverige tvingas acceptera.
Re: Chiptrimma sin Tesla!
Här finns information om ursprungskontroll för dig som har byggt en bil eller en motorcykel men inte är en registrerad yrkesmässig tillverkare hos Transportstyrelsen.
https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra ... torfordon/
https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra ... torfordon/
(X100D Silver)
(MY LR Pearl)
MX Pearl
(MY LR Pearl)
MX Pearl
Chiptrimma sin Tesla!
Googla wk057. Han har bl.a. byggt in autopilot i en bil som inte ens hade hårdvaran.Elof skrev:Utveckla gärna. Eller länka.Henrik Torphammar skrev:
Ja, det har gjorts.
Samma, bakhjulsdrivna, bil han även bytt batteripack från 85 tilll 90 och nu sist till 100. Dessutom har han sett till att motorn ger över 600hk.
Han kallar den "P100++"
Han har haft och har väl fortfarande en hel del projekt på g, tex byggde han ju även off grid solceller med runt 200kwh teslabatterier.
Sen han skiljde sig från frun har han varit lite mer tyst av sig dock, trist nog.
Rich rebuilds på youtube kommer nog också fixa och trixa en hel del framöver, om han nu får igång sitt "electrified garage".
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Chiptrimma sin Tesla!
Baggis, hur då?lator skrev:En baggis! Däremot vore det smidigare om man slapp byta ratt... Någon som vet om de har rationaliserat så att de monterar rattar med värmeslinga i alla bilar nuförtiden? (2016 var det inte det).frippe skrev:Däremot att komma åt och ändra konfiguration vore toppen. T.ex. att köpa och installera ratt med värme, och sedan få den integrerad i bilen. Det vore toppen att kunna snickra till via något fixande.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Chiptrimma sin Tesla!
Alla MX och MS har väl kallt klimatpaket som standard nu för tiden? Det torde alltså inte finnas några yngre bilar utan värme i ratt.frippe skrev:Baggis, hur då?lator skrev:En baggis! Däremot vore det smidigare om man slapp byta ratt... Någon som vet om de har rationaliserat så att de monterar rattar med värmeslinga i alla bilar nuförtiden? (2016 var det inte det).frippe skrev:Däremot att komma åt och ändra konfiguration vore toppen. T.ex. att köpa och installera ratt med värme, och sedan få den integrerad i bilen. Det vore toppen att kunna snickra till via något fixande.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19946
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Chiptrimma sin Tesla!
Men ff intressant för bilar fran till i somras när det blev standard, dvs våra som inte har paketet.HelectriC skrev:Alla MX och MS har väl kallt klimatpaket som standard nu för tiden? Det torde alltså inte finnas några yngre bilar utan värme i ratt.frippe skrev:Baggis, hur då?lator skrev:En baggis! Däremot vore det smidigare om man slapp byta ratt... Någon som vet om de har rationaliserat så att de monterar rattar med värmeslinga i alla bilar nuförtiden? (2016 var det inte det).frippe skrev:Däremot att komma åt och ändra konfiguration vore toppen. T.ex. att köpa och installera ratt med värme, och sedan få den integrerad i bilen. Det vore toppen att kunna snickra till via något fixande.
Min är byggd i Juli tex...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Chiptrimma sin Tesla!
Ja, jo. Det är okej så länge du använder dig av en befintlig bil och bygger om den. Men du får inte bygga en bil från scratch. Jag uppfattade det som att det var det du menade.Jerker skrev:Men det är ju många som bygger om till eldrift, även här i Sverige.mati skrev:Det är nog en rättslig fråga. Du skulle aldrig få ett typgodkännande för ett sådant hemmabygge, åtminstone inte i Sverige. Andra länder har kanske inte riktigt samma regler dock.Jerker skrev:Undrar hur länge det dröjer tills det kommer ett öppet projekt för att bygga elbilar med standarddelar? Det borde väl vara möjligt. Det finns ju många hemmabyggare som konverterar fossiler till el, så det borde ju finnas en marknad för att sälja olika delar som är standardiserade som man kan kombinera lite som man har behov av. Och sen en bra open source-programvara till det som man kan anpassa efter behov.
Det kanske skulle gå att få till nån slags typgodkännande av elbilskomponenter på EU-nivå som Regelsverige tvingas acceptera.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Chiptrimma sin Tesla!
Ja, jo, det var kanske det jag först tänkte.mati skrev:Ja, jo. Det är okej så länge du använder dig av en befintlig bil och bygger om den. Men du får inte bygga en bil från scratch. Jag uppfattade det som att det var det du menade.Jerker skrev:Men det är ju många som bygger om till eldrift, även här i Sverige.mati skrev:Det är nog en rättslig fråga. Du skulle aldrig få ett typgodkännande för ett sådant hemmabygge, åtminstone inte i Sverige. Andra länder har kanske inte riktigt samma regler dock.Jerker skrev:Undrar hur länge det dröjer tills det kommer ett öppet projekt för att bygga elbilar med standarddelar? Det borde väl vara möjligt. Det finns ju många hemmabyggare som konverterar fossiler till el, så det borde ju finnas en marknad för att sälja olika delar som är standardiserade som man kan kombinera lite som man har behov av. Och sen en bra open source-programvara till det som man kan anpassa efter behov.
Det kanske skulle gå att få till nån slags typgodkännande av elbilskomponenter på EU-nivå som Regelsverige tvingas acceptera.


Re: Chiptrimma sin Tesla!
Lite OT, men nog får man bygga en bil från scratch också. Fast det krävs en del:mati skrev:Ja, jo. Det är okej så länge du använder dig av en befintlig bil och bygger om den. Men du får inte bygga en bil från scratch. Jag uppfattade det som att det var det du menade.
http://www.sfro.com/
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS