VW kanske vi skall sluta skratta åt?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2554
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

VW kanske vi skall sluta skratta åt?

Inlägg av TeslaTissel »

Jag skrev åt ER om VW, - i natt! :D
(Om VW’s nyheter och deras haltande kommunikation}.

VW kanske vi skall sluta skratta åt?
Mitt i alla skandaler kring Volkswagen-koncernen finns det en frågeställning som nog ligger hos många i bakhuvudet. – Hur skall en så enorm organisation som VW klara av att ställa om till elbilsproduktion? Nu?

De senaste dagarna har vi sett att VW har visat upp sin första elbil i I.D.-serien och en del motorjournalister har redan fått åka med.
Bland andra Robert Llewellyn – Fully Charged fick med sig ett mycket intressant klipp från Sydafrika. Även Top Gear fick en åktur och CleanTechnica har samlat alla data i denna späckade artikel. https://cleantechnica.com/2018/12/22/vw ... -2020-evs/
Man räknar alltså med att den hamnar i prisklass med den i 2017 lanserade 40 kWh NISSAN Leaf som idag, dec 2018 kostar upp till 418.000 kr.

Det blir antagligen två modellvarianter, en som klarar räckvidd ca: 30 mil med batteripack på 48 kWh och en modell som klarar upp till 45 mil med batteripack på ca 75 kWh.
Dessutom florerar det rykten om att VW har sökt varumärkes-skydd för ett produktnamn. ”VW Typ 7”. Enligt Autoguide misstänks VW arbeta på ett klassikt concept. En Beach-buggy amfibie?
Även I.D. Buzz visades nyligen upp och det verkar lovande om en sådan modell kommer på programmet där många städer lider svårt av lokala transporter med stora utsläppsnivåer.

Men hur är det då? Med kommunikationen?
Många är med rätta rent ut sagt ursinniga på VW-koncernens bevisade avgasfusk. Även AUDI och Porsche ingår i detta världsomspännande* företag där flera chefer försökt dölja information och även ställts inför rätta.
VW’s VD Herbert Deiss uppgav nyligen felaktigt att man skulle producera 50 miljoner elbilar till 2030. Istället för 15 miljoner?!
Mercedes har också ställt till det för sig, på liknande sätt genom att ge felaktiga uppgifter om Mercedes EQC vid den....

Läs mer i länken...
http://blog.ho-form.se/?p=7379
Senast redigerad av TeslaTissel, redigerad totalt 1 gånger.
vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: VW kanske vi skall sluta skratta åt?

Inlägg av vigge50 »

Var har de fått infon att den ska kosta som en Nissan Leaf? Vet några här som varit väldigt säkra på att den ska kosta under 250 000 kr.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2554
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: VW kanske vi skall sluta skratta åt?

Inlägg av TeslaTissel »

vigge50 skrev:
Var har de fått infon att den ska kosta som en Nissan Leaf? Vet några här som varit väldigt säkra på att den ska kosta under 250 000 kr.
Nej tyvärr blir det inte så. Länken finns i min artikel ovan.

VW pratar inte med en tunga och då blir det olika besked.
Jag skriver om det också. Volkswagen försöker åtgärda det genom att kasta ut ”40” medie-byråer och skapa ett nytt vertikalt flöde.
Se även denna artikel:
https://www.wardsauto.com/industry/volk ... -structure

VW intends to set up new digital platforms such as an online sales platform for the digital “We” services and the digital delivery service “We Deliver.”

VW and digital strategist Diconium are developing a sales platform where customers will be able to purchase and manage on-demand functions for the connected vehicle. The brand expects about 360 million visitors to its global website in 2020 – 70% more than in 2015.

Direct communications between VW and customers will be managed through a personal customer ID to be introduced with the new brand sales system from 2020. It will allow the creation of an individualized customer experience at all points of contact with VW.

The analysis and utilization of market and consumer data, as well as the deployment of highly advanced digital tools and artificial intelligence, will play a key role.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW kanske vi skall sluta skratta åt?

Inlägg av Zalman3 »

Ska VW ID kosta som en Nissan Leaf så är det väl OK.

En kompis fick ut en Nissan Leaf Visio 40kWh i juli
för 233.000kr efter rabatter och stöd.

En Renault Zoe 41kWh får man idag ut för 215.000kr efter rabatt och stöd. ( ingen batterihyra).

En VW e-up kostar idag 196.000kr efter rabatt och stöd.

Så VW säljer redan idag elbilar under 200.000kr.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: VW kanske vi skall sluta skratta åt?

Inlägg av bylund »

Bara för att man får 60 000 i subvention kan man inte säga att VW säljer bilen för under 200 000. De säljer den för 256 000 i det fallet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: VW kanske vi skall sluta skratta åt?

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
Ska VW ID kosta som en Nissan Leaf så är det väl OK.

En kompis fick ut en Nissan Leaf Visio 40kWh i juli
för 233.000kr efter rabatter och stöd.

En Renault Zoe 41kWh får man idag ut för 215.000kr efter rabatt och stöd. ( ingen batterihyra).

En VW e-up kostar idag 196.000kr efter rabatt och stöd.

Så VW säljer redan idag elbilar under 200.000kr.
I Tyskland säljs eUP för 23 000 euro, så ID bör alltså bli dyrare. Att man nu kan få bra rabatt på eUP när den inte uppdaterats väsentligt på några år gör det nog också lättare än ID när den kommer 2020. Men det återstår såklart att se.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW kanske vi skall sluta skratta åt?

Inlägg av Zalman3 »

En VW e-up har listpriset 284.900 kr i Sverige, vilket är hutlöst dyrt då
listpriset i Tyskland är
Från 22.975 EUR inkl. Moms
https://www.volkswagen.de/de/models/e-up.html


VAG kommer ju med VW e-up, Seat e-Mii och Skoda Citigo E, alla med 300km räckvidd.
De kommer ha ett lågt pris.
Förhandsreservationer i början av 2019.

SEAT e-Mii og «Born»
Seat har to elbiler på gang. Det er kjent at den første blir e-Mii, som er basert på Volkswagen eUp. Deretter kommer en annen modell, foreløpig kjent som «Seat Born» eller «Seat Urban Car».

eUp blir Volkswagen-gruppens trilling – en tredje variant skal komme i salg via Volkswagens tsjekkiske alibi. Skoda Citigo E er, som Citigo, basert på Up, og blir nå lansert som elbil.

Forhåndsreservasjoner av Citigo E åpner i januar eller februar. Salget at Citigo E starter til sommeren.

Forhåndssalg av SEAT e-Mii åpner i løpet av første halvår av 2019, ifølge Morten Moum, PR Manager for Seat, Skoda og Audi i Møller.

– Citigo E får et annet uttrykk en eUP, men de to er ikke veldig forskjellige fra hverandre. Det vil hovedsakelig være de merkespesifikke detaljene og en litt annet prispunkt som er forskjellig, sier Moum, men understreker at de ikke vet prisene på bilen enda.
https://www.tu.no/artikler/disse-elbile ... -ar/454272


Och Honda sätter nivån på priset. Ska tydligen lanseras 7 mars 2019.
"A new partnership between Honda Motor and Chinese battery conglomerate Contemporary Amperex Technology (aka CATL) to develop a next-generation electric vehicle for the motor company with at least 300 kilometers (186 miles) of range*. The car would hit the market at just over $18,000."
https://cleantechnica.com/2018/05/25/ho ... price-tag/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW kanske vi skall sluta skratta åt?

Inlägg av Laban »

TeslaTissel skrev:
Nej tyvärr blir det inte så. Länken finns i min artikel ovan.

VW pratar inte med en tunga och då blir det olika besked.
De ska släppa en med 33 mils räckvidd och en med 51 mils räckvidd. I artikeln pratar man om att man tror att den med 51 mils räckvidd kommer att kosta minst motsvarande $35k. Den med kort räckvidd har jag inte hört något annat pris än ungefär som en Golf diesel. Det nämndes också i fullycharged videon.

Vad det sen betyder är en annan femma. Motsvarande Golf diesel prestandamässigt eller som den billigaste Golf dieseln med 115 hk motor och manuell växellåda ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2554
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: VW kanske vi skall sluta skratta åt?

Inlägg av TeslaTissel »

Zalman3 skrev:
Och Honda sätter nivån på priset. Ska tydligen lanseras 7 mars 2019.
"A new partnership between Honda Motor and Chinese battery conglomerate Contemporary Amperex Technology (aka CATL) to develop a next-generation electric vehicle for the motor company with at least 300 kilometers (186 miles) of range*. The car would hit the market at just over $18,000."
https://cleantechnica.com/2018/05/25/ho ... price-tag/
Ja den där HONDA’n är intressant men jag undrar ändå om inte prisnivån är lite optimistisk?

En annan kommande elbil är ju MINI Ev - Kommmer 2020 och prisnivån på den hamnar enligt Autoexpress i, eller över prisnivå för NISSAN Leaf 2018 och då hamnar vi ju på 430.000, ca.
Byggs i EU och får teknik från BMW?
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2554
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: VW kanske vi skall sluta skratta åt?

Inlägg av TeslaTissel »

Zalman3 skrev:
En VW e-up har listpriset 284.900 kr i Sverige, vilket är hutlöst dyrt då
listpriset i Tyskland är
Från 22.975 EUR inkl. Moms
https://www.volkswagen.de/de/models/e-up.html


VAG kommer ju med VW e-up, Seat e-Mii och Skoda Citigo E, alla med 300km räckvidd.
De kommer ha ett lågt pris.
Förhandsreservationer i början av 2019.

SEAT e-Mii og «Born»
Seat har to elbiler på gang. Det er kjent at den første blir e-Mii, som er basert på Volkswagen eUp. Deretter kommer en annen modell, foreløpig kjent som «Seat Born» eller «Seat Urban Car».

eUp blir Volkswagen-gruppens trilling – en tredje variant skal komme i salg via Volkswagens tsjekkiske alibi. Skoda Citigo E er, som Citigo, basert på Up, og blir nå lansert som elbil.

Forhåndsreservasjoner av Citigo E åpner i januar eller februar. Salget at Citigo E starter til sommeren.

Forhåndssalg av SEAT e-Mii åpner i løpet av første halvår av 2019, ifølge Morten Moum, PR Manager for Seat, Skoda og Audi i Møller.

– Citigo E får et annet uttrykk en eUP, men de to er ikke veldig forskjellige fra hverandre. Det vil hovedsakelig være de merkespesifikke detaljene og en litt annet prispunkt som er forskjellig, sier Moum, men understreker at de ikke vet prisene på bilen enda.
https://www.tu.no/artikler/disse-elbile ... -ar/454272


Och Honda sätter nivån på priset. Ska tydligen lanseras 7 mars 2019.
"A new partnership between Honda Motor and Chinese battery conglomerate Contemporary Amperex Technology (aka CATL) to develop a next-generation electric vehicle for the motor company with at least 300 kilometers (186 miles) of range*. The car would hit the market at just over $18,000."
https://cleantechnica.com/2018/05/25/ho ... price-tag/
Bra sammanställning Zalman3
Sedan har vi följande varumärken och konstellationer under VAG
Finns ju en del projekt på elektrifiering inom transport-divisionerna.

4.1 Audi
4.2 Bentley
4.3 Bugatti
4.4 CUPRA
4.5 Italdesign Giugiaro
4.6 Lamborghini
4.7 MAN AG
4.8 Porsche
4.9 Scania
4.10 SEAT
4.11 Škoda Auto
4.12 Volkswagen
4.13 Volkswagen Commercial Vehicles

Allt enligt Wikipedia: Länk: https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Group
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2900
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: VW kanske vi skall sluta skratta åt?

Inlägg av apkungen »

Jag är försiktigt skeptisk till räckvidden. Den ska klara 330-500 km+ wltp. Dagens egolf skulle få runt 250km om den testades i wltp och den kommer ungefär 180 km i 110 km/h på sommaren. En i.d. skulle isf komma 237 - 360 km i 110 km/h.

En Tesla model 3 long range drar enligt abetterrouteplanner 143 wh/km i 110 på sommaren. Det innebär att model 3 kommer 360- 524 km i 110 km/h.

Långräckviddaren av Id kommer alltså komma ungefär lika långt som korträckviddaren av model 3 på motorväg. Undra vilken som kommer att kosta minst?
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3201
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: VW kanske vi skall sluta skratta åt?

Inlägg av Leo »

E-Golf är testad enligt WLTP under hösten och har 22,8 mils räckvidd. Har också 20,1mil enligt EPA sen länge.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Mickep
Inlägg: 3683
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW kanske vi skall sluta skratta åt?

Inlägg av Mickep »

Äsh, man kan fortsätta skratta tills de överbevisar oss om motsatsen.(har inget emot om de vinner efter att man skrattat åt dem)
De har lovande saker, men ändå har de inget att så att säga att stoppa pengarna i munnen.
Tyckte det var spännande med testkörningen, tills man fick redan på att inget kommer förrän 2020 (bara ett år kvar, men ändå)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3201
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: VW kanske vi skall sluta skratta åt?

Inlägg av Leo »

VW är nog på spåret utifrån den tidslinjal de haft hela tiden.

Låter som den första ID-bilen börjar tillverkas ganska exakt 4år sen de bestämde att det ska göras. Det är en VÄLDIGT KORT tid i bilsammanhang. Särskilt om man väger in att det är en helt ny modell, uppbyggd på ett helt nytt sätt, med helt nytt tekniskt inbehåll så att säga.

Så det i sig tolkar jag personligen som att det är en väldigt stor, ambitiös, omfattande satsning/omställning vi ser framför oss.

5år brukar vara en vanlig utvecklingstid för en vanlig ersättare till befintlig volymbilmodell hos de stora volymtillverkarna.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW kanske vi skall sluta skratta åt?

Inlägg av Laban »

När det gäller räckvidd i 110 km/h så tänker jag mig att det kanske inte är lika viktigt för en bil i Golf klassen som för ex Model 3. Tror att 33 mils varianten kan bli väldigt populär om den hamnar en bit under 300k.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2554
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: VW kanske vi skall sluta skratta åt?

Inlägg av TeslaTissel »

Leo skrev:
VW är nog på spåret utifrån den tidslinjal de haft hela tiden.

Låter som den första ID-bilen börjar tillverkas ganska exakt 4år sen de bestämde att det ska göras. Det är en VÄLDIGT KORT tid i bilsammanhang. Särskilt om man väger in att det är en helt ny modell, uppbyggd på ett helt nytt sätt, med helt nytt tekniskt inbehåll så att säga.

Så det i sig tolkar jag personligen som att det är en väldigt stor, ambitiös, omfattande satsning/omställning vi ser framför oss.

5år brukar vara en vanlig utvecklingstid för en vanlig ersättare till befintlig volymbilmodell hos de stora volymtillverkarna.

Det är nog en rätt god bedömning.
Det här med Diesel-skanadalen kommer dock att förfölja dem ett bra tag.
Sådant går inte att borsta av från axeln utan vidare.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5503
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW kanske vi skall sluta skratta åt?

Inlägg av chaffis75 »

TeslaTissel skrev:
Leo skrev:
VW är nog på spåret utifrån den tidslinjal de haft hela tiden.

Låter som den första ID-bilen börjar tillverkas ganska exakt 4år sen de bestämde att det ska göras. Det är en VÄLDIGT KORT tid i bilsammanhang. Särskilt om man väger in att det är en helt ny modell, uppbyggd på ett helt nytt sätt, med helt nytt tekniskt inbehåll så att säga.

Så det i sig tolkar jag personligen som att det är en väldigt stor, ambitiös, omfattande satsning/omställning vi ser framför oss.

5år brukar vara en vanlig utvecklingstid för en vanlig ersättare till befintlig volymbilmodell hos de stora volymtillverkarna.

Det är nog en rätt god bedömning.
Det här med Diesel-skanadalen kommer dock att förfölja dem ett bra tag.
Sådant går inte att borsta av från axeln utan vidare.
Beror nog på vem du pratar med, ja här glömmer ingen de men hur är de på stan med alla de som köper en golf för att de ska kunna ta sig från a->b? Jag tror de flera inte ens lyfter på ögonbrynet angående detta utan tänker bara att de där är historia
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2554
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: VW kanske vi skall sluta skratta åt?

Inlägg av TeslaTissel »

chaffis75 skrev:
TeslaTissel skrev:
Leo skrev:
VW är nog på spåret utifrån den tidslinjal de haft hela tiden.

Låter som den första ID-bilen börjar tillverkas ganska exakt 4år sen de bestämde att det ska göras. Det är en VÄLDIGT KORT tid i bilsammanhang. Särskilt om man väger in att det är en helt ny modell, uppbyggd på ett helt nytt sätt, med helt nytt tekniskt inbehåll så att säga.

Så det i sig tolkar jag personligen som att det är en väldigt stor, ambitiös, omfattande satsning/omställning vi ser framför oss.

5år brukar vara en vanlig utvecklingstid för en vanlig ersättare till befintlig volymbilmodell hos de stora volymtillverkarna.

Det är nog en rätt god bedömning.
Det här med Diesel-skanadalen kommer dock att förfölja dem ett bra tag.
Sådant går inte att borsta av från axeln utan vidare.
Beror nog på vem du pratar med, ja här glömmer ingen de men hur är de på stan med alla de som köper en golf för att de ska kunna ta sig från a->b? Jag tror de flera inte ens lyfter på ögonbrynet angående detta utan tänker bara att de där är historia

Vi har olika preferenser, men alla som är något så när miljömedvetna glömmer det inte.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW kanske vi skall sluta skratta åt?

Inlägg av Laban »

TeslaTissel skrev:
Vi har olika preferenser, men alla som är något så när miljömedvetna glömmer det inte.
Frågan här hur många % av kundkretsen det är ?

I min bekantskapskrets säger flertalet uttalat att de ska köpa en elbil när de byter bil nästa gång. Jag får prata om elbilar väldigt ofta, frågor om räckvidd. hur klarar elbilarna vintern osv. Och det kommer från unga som gamla. Ca 0% verkar däremot bry sig om dieselgate. Jag brukar prata om det lite då och då men det blir sällan någon längre diskussion. Flera har köpt VW dieselbilar efter skandalen.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: VW kanske vi skall sluta skratta åt?

Inlägg av LarsL »

Jo, dieselgate har ju VW hanterat bra genom att få folk att tro att alla fuska. Ja till och med elbilar klara ju inte komma lika långt i verkligheten som de gör enligt testcyklarna. Fantastik hur det går att manipulera människor.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2554
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: VW kanske vi skall sluta skratta åt?

Inlägg av TeslaTissel »

Laban skrev:
TeslaTissel skrev:
Vi har olika preferenser, men alla som är något så när miljömedvetna glömmer det inte.
Frågan här hur många % av kundkretsen det är ?

I min bekantskapskrets säger flertalet uttalat att de ska köpa en elbil när de byter bil nästa gång. Jag får prata om elbilar väldigt ofta, frågor om räckvidd. hur klarar elbilarna vintern osv. Och det kommer från unga som gamla. Ca 0% verkar däremot bry sig om dieselgate. Jag brukar prata om det lite då och då men det blir sällan någon längre diskussion. Flera har köpt VW dieselbilar efter skandalen.

Det var inte avsikten med min kommentar att veta hur många det är i procent, och spika det i skallen på folk. :)

Men det är ju en slutsats jag tagit genom alla artiklar i ämnet samt att proffsen i branschen ju pratar mycket om VW’s tricks hit och dit.
- Om man nu ens kan kalla det tricks? Mycket är beroende på den kommunikations och marknadsförings-situation som VW befinner sig i.
Det är ett globalt företag, kommunikation i ett sådant jättelikt nätverk är svårt. VW’s etiska regler finns ju någonstans, men de som inte drar sig för fusk, kan ändå dölja sig i både yttre och inre kanaler.

Du har nog rätt i att diskussionerna inte är så långa, och det är nog för att gemene man inte är så insatta i ämnet?
Men det är så klart inte hugget i sten.
Bara mina reflektioner.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW kanske vi skall sluta skratta åt?

Inlägg av mati »

TeslaTissel skrev:
Vi har olika preferenser, men alla som är något så när miljömedvetna glömmer det inte.
Jag köper hellre en elbil som är tillverkad av VW än en diesel som är tillverkad av Volvo. Hade man kunnat välja fritt bland alla tillverkare så hade jag troligen inte heller köpt en VW. Jag har aldrig någonsin ägt en VAG bil tidigare. Men tyvärr så är valmöjligheterna än så länge få, och man får ta det som finns och som fungerar för ens behov.
Och ja, jag gör det för miljöns skull. Och för varje elbil som säljs försvinner förhoppningsvis en fossilbil någonstans. Ironiskt nog är det dieselgate vi får tacka för att VW överhuvudtaget har börjat satsa på elbilar. Och skulle de bli störst på elbilar, så som de själva påstår, så är det ju ändå otroligt positivt. Visst, det var varken frivilligt eller smärtfritt, men tyvärr är det oftast så att det krävs en rejäl smäll för att en förändring ska till.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2554
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: VW kanske vi skall sluta skratta åt?

Inlägg av TeslaTissel »

mati skrev:
TeslaTissel skrev:
Vi har olika preferenser, men alla som är något så när miljömedvetna glömmer det inte.
Jag köper hellre en elbil som är tillverkad av VW än en diesel som är tillverkad av Volvo. Hade man kunnat välja fritt bland alla tillverkare så hade jag troligen inte heller köpt en VW. Jag har aldrig någonsin ägt en VAG bil tidigare. Men tyvärr så är valmöjligheterna än så länge få, och man får ta det som finns och som fungerar för ens behov.
Och ja, jag gör det för miljöns skull. Och för varje elbil som säljs försvinner förhoppningsvis en fossilbil någonstans. Ironiskt nog är det dieselgate vi får tacka för att VW överhuvudtaget har börjat satsa på elbilar. Och skulle de bli störst på elbilar, så som de själva påstår, så är det ju ändå otroligt positivt. Visst, det var varken frivilligt eller smärtfritt, men tyvärr är det oftast så att det krävs en rejäl smäll för att en förändring ska till.

Bra kommentar ”mati”.

Gillade denna rad: ” Och för varje elbil som säljs försvinner förhoppningsvis en fossilbil någonstans.
Skriv svar