
(Om VW’s nyheter och deras haltande kommunikation}.
VW kanske vi skall sluta skratta åt?
Mitt i alla skandaler kring Volkswagen-koncernen finns det en frågeställning som nog ligger hos många i bakhuvudet. – Hur skall en så enorm organisation som VW klara av att ställa om till elbilsproduktion? Nu?
De senaste dagarna har vi sett att VW har visat upp sin första elbil i I.D.-serien och en del motorjournalister har redan fått åka med.
Bland andra Robert Llewellyn – Fully Charged fick med sig ett mycket intressant klipp från Sydafrika. Även Top Gear fick en åktur och CleanTechnica har samlat alla data i denna späckade artikel. https://cleantechnica.com/2018/12/22/vw ... -2020-evs/
Man räknar alltså med att den hamnar i prisklass med den i 2017 lanserade 40 kWh NISSAN Leaf som idag, dec 2018 kostar upp till 418.000 kr.
Det blir antagligen två modellvarianter, en som klarar räckvidd ca: 30 mil med batteripack på 48 kWh och en modell som klarar upp till 45 mil med batteripack på ca 75 kWh.
Dessutom florerar det rykten om att VW har sökt varumärkes-skydd för ett produktnamn. ”VW Typ 7”. Enligt Autoguide misstänks VW arbeta på ett klassikt concept. En Beach-buggy amfibie?
Även I.D. Buzz visades nyligen upp och det verkar lovande om en sådan modell kommer på programmet där många städer lider svårt av lokala transporter med stora utsläppsnivåer.
Men hur är det då? Med kommunikationen?
Många är med rätta rent ut sagt ursinniga på VW-koncernens bevisade avgasfusk. Även AUDI och Porsche ingår i detta världsomspännande* företag där flera chefer försökt dölja information och även ställts inför rätta.
VW’s VD Herbert Deiss uppgav nyligen felaktigt att man skulle producera 50 miljoner elbilar till 2030. Istället för 15 miljoner?!
Mercedes har också ställt till det för sig, på liknande sätt genom att ge felaktiga uppgifter om Mercedes EQC vid den....
Läs mer i länken...
http://blog.ho-form.se/?p=7379