Andrahandsvärde - long range vs performance
Moderator: Redaktion
Andrahandsvärde - long range vs performance
Hej,
Hur tror ni andrahandsvärdet kommer bli för model 3 long range vs performance? Har sett att förmånsvärde för performance är väldigt högt vilket kanske gör att det inte kommer köpas så många performance exemplar. Om det finns relativt få performance ute på andrahandsmarknaden jmf med long range om 3 år, borde det inte kunna vara positivt för andrahandsvärdet för performance?
Funderar själv på att köpa en long range eller en performance privat men svårt att bestämma mig för vilken.
Mvh Henric (ny på formuet)
Hur tror ni andrahandsvärdet kommer bli för model 3 long range vs performance? Har sett att förmånsvärde för performance är väldigt högt vilket kanske gör att det inte kommer köpas så många performance exemplar. Om det finns relativt få performance ute på andrahandsmarknaden jmf med long range om 3 år, borde det inte kunna vara positivt för andrahandsvärdet för performance?
Funderar själv på att köpa en long range eller en performance privat men svårt att bestämma mig för vilken.
Mvh Henric (ny på formuet)
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Kontakt:
Re: Andrahandsvärde - long range vs performance
Välkommen!
Jag tror du svarade på din egen fråga?
Självklart kommer det inte finnas sä många.
12% av dem som fastnat för den här i forumet.
Sedan är det en annan sak om den är utan Extended Autopilot?
En del hoppade det inklusive mig.
Men efter noga övervägande behöll jag det tillvalet.
Mest för det tekniska intresset.
Jag tror du svarade på din egen fråga?
Självklart kommer det inte finnas sä många.
12% av dem som fastnat för den här i forumet.
Sedan är det en annan sak om den är utan Extended Autopilot?
En del hoppade det inklusive mig.
Men efter noga övervägande behöll jag det tillvalet.
Mest för det tekniska intresset.

Tack! Har hittat många intressanta trådar på forumet. Riktigt bra informationskälla.
Vad tror du en performance version tappar i värde efter 3 år? Antag att man inkluderar 55kSek för autopilot. 30%, 40%, 50%? Inser att det är svårt att gissa eftersom vi inte vet priser på andra versionerna model 3 eller vilka andra elbilar som kommer de närmsta åren.
Med vänlig hälsning, Henric
Vad tror du en performance version tappar i värde efter 3 år? Antag att man inkluderar 55kSek för autopilot. 30%, 40%, 50%? Inser att det är svårt att gissa eftersom vi inte vet priser på andra versionerna model 3 eller vilka andra elbilar som kommer de närmsta åren.
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Kontakt:
Törs inte gissa, men rabatten på 60.000 tror jag inte påverkar värdet.HenricL skrev:Tack! Har hittat många intressanta trådar på forumet. Riktigt bra informationskälla.
Tittade nyss i ett Kanadensiskt forum, men hittade inget där då de ligger bara ett halvår före oss i leveranser.
Generellt bör man nog räkna med ett ”gissat” standardvärde på 50%, men vissa har uppgett andrahandsvärde på 60% för jämförbar modell av Model S när de sålt dem.
Men det är nog att tolka som att då är det en extremt välhållen Tesla?
Nu tror jag att det trots all hype kring Model 3 inte kommer finnas värst många av den här tidiga ”batchen” bilar till oss av de fyrhjulsdrivna modellerna.
Det surras en hel del om Standard, Mid range och Long range - modellerna men vi vet i stort sett ingenting om NÄR de kommer.
Problemet med en ”värsting” är att det alltid kommer/finns en NY värsting.
Den del av kundgruppen som vill ha just en värsting är då inte lika lockade av ”förra” versionens värsting.
När jag sålde min egen P85 så kändes det inte som så många spekulanter brydde sig om att det var en P85. Snarare tvärt om att en del hade föredragit en med lägre förmånsvärde dvs en S85.
Å andra sidan finns det nog inget överflöd av de heller så kanske det håller upp begagnatpriserna en del? P85D har ju tex legat väldigt stabilt i pris trots att P90D & P100D kommit.
Problemet med en LR kommer nog mer av att det kommer finnas nya SR (MR) som ligger lägre i pris. Särskilt om dollarkursen sjunker en del också vilket lär göra att även priset på LR sjunker.
Så de begagnade LR kommer att ha en lite annan ”konkurrenssituation” än vad tex Model S haft senaste åren där det dopats av stigande dollarkurs och väldigt litet utbud & konkurrens.
Den del av kundgruppen som vill ha just en värsting är då inte lika lockade av ”förra” versionens värsting.
När jag sålde min egen P85 så kändes det inte som så många spekulanter brydde sig om att det var en P85. Snarare tvärt om att en del hade föredragit en med lägre förmånsvärde dvs en S85.
Å andra sidan finns det nog inget överflöd av de heller så kanske det håller upp begagnatpriserna en del? P85D har ju tex legat väldigt stabilt i pris trots att P90D & P100D kommit.
Problemet med en LR kommer nog mer av att det kommer finnas nya SR (MR) som ligger lägre i pris. Särskilt om dollarkursen sjunker en del också vilket lär göra att även priset på LR sjunker.
Så de begagnade LR kommer att ha en lite annan ”konkurrenssituation” än vad tex Model S haft senaste åren där det dopats av stigande dollarkurs och väldigt litet utbud & konkurrens.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Om man ska köpa privat tror jag att performance kan vara ett bättre val då Long range är otroligt mycket mer förmånlig som tjänstebil varför andrahandsvärdet lär vara lägre på dem privat.
jag gissar iskallt på 65% kvar på LR efter 36mån. Den som lever får se! 
ja då tänker jag mig såklart att man inte kört 10.000 mil utan snarare 5000 mil med den.
Även om SR / MR släpps med bakhjulsdrift så talar 4WD för popularitet i vårt land.
Samt det faktum att bilmodellen är såpass färsk. Jag har väldigt svårt att tro att det kommer att finnas gott om bra begagnade elbilar till salu om 2-3år.
Det ihop med hårdare miljökrav som är i princip klara för att köra in i storstäder i Europa, samt straffbeskattning för dieslar mm gör att jag räknar med 65%.
Det är högt, men har hänt många gånger på fossilbilar tidigare, så inget konstigt på populära modeller. Presenteras Y med bra pris så lär andrahandsvärdet sjunka på model3.

ja då tänker jag mig såklart att man inte kört 10.000 mil utan snarare 5000 mil med den.
Även om SR / MR släpps med bakhjulsdrift så talar 4WD för popularitet i vårt land.
Samt det faktum att bilmodellen är såpass färsk. Jag har väldigt svårt att tro att det kommer att finnas gott om bra begagnade elbilar till salu om 2-3år.
Det ihop med hårdare miljökrav som är i princip klara för att köra in i storstäder i Europa, samt straffbeskattning för dieslar mm gör att jag räknar med 65%.
Det är högt, men har hänt många gånger på fossilbilar tidigare, så inget konstigt på populära modeller. Presenteras Y med bra pris så lär andrahandsvärdet sjunka på model3.
- Gustafsson
- Teslaägare
Jag gissar utifrån egna preferenser att LR kommer att hålla värdet bäst. Jämför med ex vis Volvo V70, som haft många tjänstebilsägare först. Hur mycket är högtrycksturbo + fräcka fälgar värda efter några år ? High-performance tilltalar en liten grupp förare som också använder prestandan. Själv skulle jag vara mer orolig över slutkörd mekanik vid köp av en P modell än en 70 eller 85 D. En 70 D som har 330+ Hk håller rimligen mycket bättre än en P med dubbelt så många kusar. Å ändå är den riktigt snabb för en som kommer från ICE-träsket...Jag skulle inte heller gilla att låna ut en P100D till den yngre generationen... Tråkigt svenskt lagom, skulle jag gå på andra värden än acceleration. Att köpa en bil som man inte vill ha själv bara för att den ska vara lättsåld verkar i mina ögon korkat.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- OfarligTesla
- Teslaägare
Skulle räkna med 50% på priset efter supermiljöbilspremie efter 3 år för båda. Tror att eventuella avvikelser från det är små nog för att räknas in i variationen som finns i försäljningspriserna.
- Elmil
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mats11813
Precis vad jag fick i inbyte hos Kiahandlare när jag nyligen uppgraderade till 30kWh Soul.OfarligTesla skrev:Skulle räkna med 50% på priset efter supermiljöbilspremie efter 3 år för båda. Tror att eventuella avvikelser från det är små nog för att räknas in i variationen som finns i försäljningspriserna.
Det var då också efter 3½ år och 11.500 mil.
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Kontakt:
Elmil skrev:Precis vad jag fick i inbyte hos Kiahandlare när jag nyligen uppgraderade till 30kWh Soul.OfarligTesla skrev:Skulle räkna med 50% på priset efter supermiljöbilspremie efter 3 år för båda. Tror att eventuella avvikelser från det är små nog för att räknas in i variationen som finns i försäljningspriserna.
Det var då också efter 3½ år och 11.500 mil.
Jag gissar vilt på att privatsåld Tesla Model 3 Dual motor ligger högre?
Min egen reflektion ...

Har du råd - köp en Performance.
Har du inte råd - köp en LR.
Ingen kan veta hur marknaden ser ut om 1-3 år.
Du lever bara en gång!
PS. Jag har nyligen ändrat min beställning från P till LR
Har du inte råd - köp en LR.
Ingen kan veta hur marknaden ser ut om 1-3 år.
Du lever bara en gång!
PS. Jag har nyligen ändrat min beställning från P till LR

Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Performance ger väldigt mycket för pengarna IMO.
Bättre bromsar, hjulupphängning och hjul samt bättre acc och dessutom trackmode. För "bara" ~100k, svårt att slå det ens om man bygger med tredjepartsgrejer i efterhand.
Gillar man att köra bil och har råd med försäkringen så är det ett lätt val IMO.
Bättre bromsar, hjulupphängning och hjul samt bättre acc och dessutom trackmode. För "bara" ~100k, svårt att slå det ens om man bygger med tredjepartsgrejer i efterhand.
Gillar man att köra bil och har råd med försäkringen så är det ett lätt val IMO.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Kontakt:
taliz skrev:Performance ger väldigt mycket för pengarna IMO.
Jag har tittat på det att försöka optimera en Tesla Model 3 Dual motor.
Finns en del klipp på det och vill man så går det?
Men däck och fälgval blir ändå en stor kostnad som är svår att komma undan med.
Vill man dessutom uppgradera bromsarna...
Sedan är det ju leveranstid på däck och fälg som kan påverka sinnesstämningen?
Fanns någon leverantör i Norge enligt tidigare inlägg? Just det: https://www.megahjul.se/sv
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Kontakt:
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Kontakt:
Som privatbil så är det tveklöst värt med ett P. Har man den som personalbil så är det extremt svårt att motivera.
Skulle jag kunna få en trea som förmånsbil skulle den inkl allt kosta runt 6000kr/mån, att jämför med min XP100D som kostar runt 20 000kr/mån privat nu.
Skulle jag kunna få en trea som förmånsbil skulle den inkl allt kosta runt 6000kr/mån, att jämför med min XP100D som kostar runt 20 000kr/mån privat nu.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland