Porsche Taycan (Mission E)

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Geni87 »

vigge50 skrev:
Geni87 skrev:
Porsche planerar att öka produktionstakten av Taycan pga stort intresse och många förbokningar: https://electrek.co/2018/12/03/porsche- ... c-vehicle/
Imponerande att 3000 personer har förbokat den i Norge, ett land där det vanligtvis säljs ca 600 Porschar årligen. :)
Läste något liknande on I Pace, tror det var i oktober som det levererades fler I Pace än vad Jaguar levererade totalt förra året i Norge.
Ja det visar ju verkligen suget efter elbilar i Norge. Läste att I-pace sålde ca 40% mer än Model S och X kombinerat i Oktober i Norge, gött att de har fått igång produktionen även om den fortfarande är ganska låg totalt.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Zalman3 »

Pontus skrev:
Läste https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... ngenjorer/
Dom hävdar fortfarande att man ska kunna ladda 400km på 15 min, jag får det till ungefär 80kWh på 15 min, dvs man ska kunna ladda från typ 0% till 80% med 320 kW i genomsnitt. Är detta verkligen rimligt och i så fall är det ju imponerande om något måste jag säga.
Kan ju vara så att de har en hybridlösning av något slag.
Läste i nåt forum att Mercedes EQC har det.


Det kan vara någon form av hybridlösning, antingen av små snabba batterier och stora långsamma.
Eller av kondensator och långsamma batterier.

French company NAWA Technologies claims that its ultracapacitor technology could help improve performance/range of electric vehicles.
It is claimed that a simulation on the battery pack of a Formula E racing car modified to include a NAWA ultra-capacitor demonstrated the same performance and range but weighed 30% less.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Geni87 »

Zalman3 skrev:
Pontus skrev:
Läste https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... ngenjorer/
Dom hävdar fortfarande att man ska kunna ladda 400km på 15 min, jag får det till ungefär 80kWh på 15 min, dvs man ska kunna ladda från typ 0% till 80% med 320 kW i genomsnitt. Är detta verkligen rimligt och i så fall är det ju imponerande om något måste jag säga.
Kan ju vara så att de har en hybridlösning av något slag.
Läste i nåt forum att Mercedes EQC har det.


Det kan vara någon form av hybridlösning, antingen av små snabba batterier och stora långsamma.
Eller av kondensator och långsamma batterier.

French company NAWA Technologies claims that its ultracapacitor technology could help improve performance/range of electric vehicles.
It is claimed that a simulation on the battery pack of a Formula E racing car modified to include a NAWA ultra-capacitor demonstrated the same performance and range but weighed 30% less.
Intressant men väldigt osannolikt för snabbladdning. En kondensator är inte lämplig att använda och ett batteri med flera olika celltyper hjälper inte heller. Såna lösningar kan vara lämpliga för väldigt snabba i- och urladdningar. Inte hög effekt under 15 minuter som det pratas om här.

Nej, det mest troliga är som sagt att de helt enkelt använder celler som är optimierade för hög effekt, såna finns tillgängliga och nackdelen blir då lägre energitäthet och högre pris. I kombination med ett bra kylsystem kan man då köra mycket högre strömmar i-och ur cellerna under en längre tid jämfört med i dagens elbilar.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Henrik Torphammar »

Porsche verkar ju valt ett mindre batteri till kapacitet. Kanske för att kunna hålla ner iR.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Geni87 »

Henrik Torphammar skrev:
Porsche verkar ju valt ett mindre batteri till kapacitet. Kanske för att kunna hålla ner iR.
Precis, celler med lägre energidensitet och lägre inre resistans. Möjliggör högre strömmar.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av helix »

Snacka om krystat och helt meningslöst. Kanske intressant om man tänker köra 24h Le Mans, men för alla andra? :lol:

https://electrek.co/2018/12/21/porsche- ... ic-taycan/
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av OfarligTesla »

helix skrev:
Snacka om krystat och helt meningslöst. Kanske intressant om man tänker köra 24h Le Mans, men för alla andra? :lol:

https://electrek.co/2018/12/21/porsche- ... ic-taycan/
Det är ju det intressantaste måttet, dvs distans per tidsenhet. Hur mycket bilen drar och laddhastighet kombinerat helt enkelt. Att det är per 24 timmar är ju gissningsvis för att få en längre tid och komma närmare det stabila tempot man kan hålla.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av helix »

OfarligTesla skrev:
helix skrev:
Snacka om krystat och helt meningslöst. Kanske intressant om man tänker köra 24h Le Mans, men för alla andra? :lol:

https://electrek.co/2018/12/21/porsche- ... ic-taycan/
Det är ju det intressantaste måttet, dvs distans per tidsenhet. Hur mycket bilen drar och laddhastighet kombinerat helt enkelt. Att det är per 24 timmar är ju gissningsvis för att få en längre tid och komma närmare det stabila tempot man kan hålla.
Fast det enklaste är väl ändå räckvidd för bilen och sen hur många mil/minut man kan ladda på snabbladdare? Typ bilen har 40 mil räckvidd och man fyller på med 2mil/minut eller 30mil/15 min som ett exempel. Att införa hur långt en bil kan köra på 24h i en specifikation känns lite konstigt eftersom det aldrig är ett mått som man kan relatera till i praktiken?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av OfarligTesla »

helix skrev:
OfarligTesla skrev:
helix skrev:
Snacka om krystat och helt meningslöst. Kanske intressant om man tänker köra 24h Le Mans, men för alla andra? :lol:

https://electrek.co/2018/12/21/porsche- ... ic-taycan/
Det är ju det intressantaste måttet, dvs distans per tidsenhet. Hur mycket bilen drar och laddhastighet kombinerat helt enkelt. Att det är per 24 timmar är ju gissningsvis för att få en längre tid och komma närmare det stabila tempot man kan hålla.
Fast det enklaste är väl ändå räckvidd för bilen och sen hur många mil/minut man kan ladda på snabbladdare? Typ bilen har 40 mil räckvidd och man fyller på med 2mil/minut eller 30mil/15 min som ett exempel. Att införa hur långt en bil kan köra på 24h i en specifikation känns lite konstigt eftersom det aldrig är ett mått som man kan relatera till i praktiken?
Ja om du då själv vill sätta dig och räkna ut hur långt man kan köra på X tidsenhet visst (vilket kommer kräva laddkurvor med mera). Det enda Porsche gjort är att räkna ut det åt dig och vill väl att man lätt ska kunna jämföra olika bilar. Jag tycker det verkar vara ett bra mått för gemene man att förhålla sig till givet att det är realistisk förbrukning vi pratar om.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10493
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Legato »

helix skrev:
Snacka om krystat och helt meningslöst. Kanske intressant om man tänker köra 24h Le Mans, men för alla andra? :lol:

https://electrek.co/2018/12/21/porsche- ... ic-taycan/
Med tanke på att optimal hastighet i en Taycan bör bli extremt hög (över 200 km/h?) så blir det verkligen helt irrelevant. Det finns ju ingen allmän väg i hela världen där du får köra 200 km/h i uppåt 400 mil...
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Svenssons »

Måttet bör vara i en mer vanlig hastighet som typ 70km/h eller 100 km/h. Det blir annars helt teoretiskt och säger inget praktiskt om skillnaderna mellan bilarna. Misstänker att Model 3 kommer ha bra siffra för det idag och att framtida mindre bilar från andra tillverkare som tänker på förbrukningen kommer klara sig bra också.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Jeppe_E »

helix skrev:
OfarligTesla skrev:
helix skrev:
Snacka om krystat och helt meningslöst. Kanske intressant om man tänker köra 24h Le Mans, men för alla andra? :lol:

https://electrek.co/2018/12/21/porsche- ... ic-taycan/
Det är ju det intressantaste måttet, dvs distans per tidsenhet. Hur mycket bilen drar och laddhastighet kombinerat helt enkelt. Att det är per 24 timmar är ju gissningsvis för att få en längre tid och komma närmare det stabila tempot man kan hålla.
Fast det enklaste är väl ändå räckvidd för bilen och sen hur många mil/minut man kan ladda på snabbladdare? Typ bilen har 40 mil räckvidd och man fyller på med 2mil/minut eller 30mil/15 min som ett exempel. Att införa hur långt en bil kan köra på 24h i en specifikation känns lite konstigt eftersom det aldrig är ett mått som man kan relatera till i praktiken?
Jo.. Men Porsche måste ju hitta en mätning där de kan säga att de är bäst i världen... :lol: :lol: :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Svenssons »

Jeppe_E skrev:
helix skrev:
OfarligTesla skrev:
helix skrev:
Snacka om krystat och helt meningslöst. Kanske intressant om man tänker köra 24h Le Mans, men för alla andra? :lol:

https://electrek.co/2018/12/21/porsche- ... ic-taycan/
Det är ju det intressantaste måttet, dvs distans per tidsenhet. Hur mycket bilen drar och laddhastighet kombinerat helt enkelt. Att det är per 24 timmar är ju gissningsvis för att få en längre tid och komma närmare det stabila tempot man kan hålla.
Fast det enklaste är väl ändå räckvidd för bilen och sen hur många mil/minut man kan ladda på snabbladdare? Typ bilen har 40 mil räckvidd och man fyller på med 2mil/minut eller 30mil/15 min som ett exempel. Att införa hur långt en bil kan köra på 24h i en specifikation känns lite konstigt eftersom det aldrig är ett mått som man kan relatera till i praktiken?
Jo.. Men Porsche måste ju hitta en mätning där de kan säga att de är bäst i världen... :lol: :lol: :lol:
Tesla Model S/X kan ju teoretiskt byta batteripack på tre minuter så om man har en batteribytestation vid banan där testet får köras lär nog Model S vinna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7421
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av TiborBlomhall »

Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av dd88 »

TiborBlomhall skrev:
Visst, man ska kanske se memet med glimten i ögat, men förstår man inte bilkultur så förstår man inte heller varför de valde att namnge toppmodellen Turbo.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7421
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av TiborBlomhall »

Den kommer ha noll (0) turboaggregat.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av LarsL »

80-tals vibbar då allt skulle vara Turbo...
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8736
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Pontus »

TiborBlomhall skrev:
Den kommer ha noll (0) turboaggregat.
Den kanske får en software Turbo med lite lagg :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Smutt »

Den kanske får turbo ljud i högtalarna :lol:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av pegs »

Kanske deras svar på Teslas SpaceX-kit för nya roadstern? Turbo(jet)-aggregat för extra prestanda??

Hörselskydd rekommenderas isåfall när roadster v2 + SpaceX kit möter Taycan Turbo


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av pegs »

Vänta ett tag... är det alldeles säkert att det är taget ur luften? Finns det någon tänkbar ”boostad” kylmekanism för batteripacket som skulle kunna kallas turbo med fog? Någon ingenjör som vill spekulera?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Geni87 »

Turbo har ju använts ganska länge för att beskriva något med "krut", oavsett teknisk lösning. Turbotutte? :lol:
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10493
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Legato »

Tänkte lägga en reservation på bilen. Billig option även om jag tror (även denna bil) kommer landa på ett mycket högre pris (iaf med relevant utrustning) än det som nu kommuniceras.

Orkar ej plöja hela tråden och hittar inget vid en enkel Googling. Är det någon som har reserverat och kan berätta hur man gör? Det faktum att man inte hittar det direkt är iofs lite skrämmande i sig...
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av LarsL »

Pontus skrev:
TiborBlomhall skrev:
Den kommer ha noll (0) turboaggregat.
Den kanske får en software Turbo med lite lagg :)

Ett påskägg för Tesla Roadster 2.0, bilen kan simulera vilken annan bil som helst med egenskaper och ljud.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av helix »

Legato skrev:
Tänkte lägga en reservation på bilen. Billig option även om jag tror (även denna bil) kommer landa på ett mycket högre pris (iaf med relevant utrustning) än det som nu kommuniceras.

Orkar ej plöja hela tråden och hittar inget vid en enkel Googling. Är det någon som har reserverat och kan berätta hur man gör? Det faktum att man inte hittar det direkt är iofs lite skrämmande i sig...
Jag har en reservation, men den gjorde jag för över två år sedan och har en god kontakt på Porsche. Ännu så länge har jag inte blivit ombedd att betala någon handpenning och har fått bekräftat att jag har min plats i kön kvar. När jag var i kontakt med dem senast så var det fortfarande någon form av informell lista/kö på respektive Porsche Center där deras befintliga kunder som visat intresse kunnat skriva upp sig. Möjligt att de har infört en handpenning på senare tid och att det finns en tydligare process nu när det börjar närma sig lansering och troligtvis fler är intresserade.
Skriv svar