Tesla Wall connector

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Folke
Teslaägare

Tesla Wall connector

Inlägg av Folke »

(Ser inte riktigt vart denna tråd hör hemma bäst så får bli i Model S tråden)

Tjena, har köpt en laddare att ha hemma. Då jag har en ganska öppen parkeringsplats som vissa tydligen tror är publik så har jag lite funderingar på att sätta ”lås” på laddningen så.
Största problemet om ngn annan står där är att jag bor centralt i Gbg och då inte kan stå på min parkering utan får åka vidare 500 meter med bebis i bilen.

Läst att det ska gå ställa att bara tesla går ladda på dessa, stämmer detta och isf hur görs detta? Kan ändå vara så generös att tesla får tjuva lite ;)

Eller ska man sätta ngn form av lås på sladden(disconnect switch?)

Är inget alternativ att stänga av i proppskåpet såvida det inte går automatisera!

Mvh
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Re: Tesla Wall connector

Inlägg av Leo »

Skulle nog ”fysiskt” låsa fast själva laddkabeln/handsken. Tex med lämpligt hänglås kring kabeln mot lämpligt punkt så den ej går att dra fram till bil.

Då ”syns” det att man inte kan låna ström/pakering.

Ihop med ”vänlig”, tydlig, kort informativ text att det är en enskild parkeringsplats.

Personligen skulle jag undvika att skriva något ”halvvasst” om ”Private Tesla parking only” osv. Det riskerar säkert tyvärr att väcka onödig avundsjuka hos en del. Både ordet ”Tesla” och ”privat parkering” (just i innerstan) är sånt som en del förknippar med ”överklasslyx”. Med risk för vandalisering. Särskilt om parkeringen ligger i närheten av typ ”barstråk” eller liknande där tex många överförfriskade människor rör sig osv.

Heter bebisen tex Lisa. Skulle jag nog tex skriva. ”Här parkerar Lisas familj” eller ”Parkering för Lisas med familj”. Det mjukar upp budskapet tycker jag personligen :P
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Folke
Teslaägare

Inlägg av Folke »

Ja vi vill undvika att sätta upp fula skyltar haha!

Vi kan sätta laddaren gömd och bara ha sladden framme, men isf behöver jag något att montera handsken i.

Det kanske är bästa lösningen egentligen.. tips på handske isf?;)

Mvh
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Hotellet Stranpiren här i Hudik har ett litet skåp med lås på för själva handsken (dom hade problem med laddning av icke gäster), jag kan kolla med dom
om det är något "standard" som finns att köpa, det såg enkelt och fungerande ut iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Så här har vi i stugan. Borrar du hål i väggen med en vanlig ”elektrikerdosfräs” så går handsken igenom precis 8-)

Hållaren till handsken finns nog att köpa hos flera ”laddboxleverantörer” kostar typ 250kr. Är supersmidigt att klicka fast och ta lös handsken och då sitter själva kontaktytorna skyddade mot vatten/damm.
ADED75C8-28A7-48EF-9356-D0AA3D5D53BD.jpeg
CFC11D1B-E55C-4D7F-96B1-819FD48C9999.jpeg
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Folke
Teslaägare

Inlägg av Folke »

Bjelke hade vart superschysst! Är nog något sådant jag ska satsa på!:)

Kan dessvärre inte borra ngt i trä då det är uppfarten och 20 meter från panelen på huset :(
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

Brevlåda av markpelare modell skulle jag sätta upp
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Du måste sätta upp en skylt som anger att det är privat parkering, annars hade jag nog också ställt mig där när jag är inne i stan. Har du satt upp parkeringsförbud så kan du också ta ut förhöjd parkeringsavgift på 700kr, vilket kommer finnansiera elen ett tag.

Det finns en switch inne i boxen som går att slå om så att laddboxen endast funkar emot Tesla.
Användarvisningsbild
Folke
Teslaägare

Inlägg av Folke »

Hur slås den på i det läget?

Det är en villagata med infart på villatomten så de som inte klurar ut det kan nog dessvärre inte hantera skyltar heller :(
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Folke skrev:
Hur slås den på i det läget?

Det är en villagata med infart på villatomten så de som inte klurar ut det kan nog dessvärre inte hantera skyltar heller :(
Det är två dipswitchar i wall connectorn. Den ena exkluderar alla icke-Teslor. Det går inte att ändra av vem som helst. Man måste först peta bort plastkåpan som är fastskruvad med en liten skruv på undersidan av boxen. Det är iofs inte svårt. Men sedan får man öppna wall connectorn och den är ihopskruvad med ett gäng torx-skruv som är handsmidda av Elon själv. Typ. De har nämligen en liten specialplupp i mitten, vilket gör att en vanlig torxmejsel inte passar. Det är kanske inte omöjligt att hitta en sådan nånstans, men det är inget standardverktyg som man har hemma. Såvida man inte har en egen Tesla wall connector då.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Folke
Teslaägare

Inlägg av Folke »

Aha men då är ju det lösningen!

Hur ska switchsrna stå?:)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Den typen av Torx-bits brukar finnas i typ Biltemas ”bitssortimentssats” osv.

(Såna skruvar brukar sitta i Hissar och liknande också)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Folke skrev:
Aha men då är ju det lösningen!

Hur ska switchsrna stå?:)
Det är switch 2 , den till höger. Min var inställd så att switch 2 pekade uppåt, och då funkade den bara med Teslan. Jag fick peta den nedåt för att den skulle kunna ladda Golfen.
Men min är från 2017, det kan vara ändrat nu.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Leo skrev:
Den typen av Torx-bits brukar finnas i typ Biltemas ”bitssortimentssats” osv.

(Såna skruvar brukar sitta i Hissar och liknande också)
Ja, de finns att köpa såklart. Men de är inte jättevanliga bland bitssortiment. Oavsett så är det ju lite mekigt att öppna wall connectorn. Det gör man inte på några sekunder. Inte värt besväret skulle jag vilja påstå.
Användarvisningsbild
Ampera
Teslaägare

Inlägg av Ampera »

Secur torx bitsen föjer med laddaren, är 2 olika storlekar
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Skriv svar