Auto-park?
Moderator: Redaktion
Auto-park?
Hittar mycket kring autopark när det gäller parallel parkering eller att baka in i en parkeringsruta men går det att ”träna” teslan att köra en viss ”path” hemma. Det jag vill är att jag enbart kör fram bilen till huset och sedan så backar teslan automatiskt (då jag inte är i bilen) upp bredvid huset till där jag har min laddstation?
Re: Auto-park?
BMW har ju den lösningen, bilen följer den vägen den körde in och svänger automagiskt när den backar. Verkar inte heller kräva någon speciell hårdvara (den minns rutten men svarar även på signal från PDC)
Tesla borde kunna göra något liknande med nuvarande hårdvara.
Tesla borde kunna göra något liknande med nuvarande hårdvara.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Glöm det.Gimbo skrev:Hittar mycket kring autopark när det gäller parallel parkering eller att baka in i en parkeringsruta men går det att ”träna” teslan att köra en viss ”path” hemma. Det jag vill är att jag enbart kör fram bilen till huset och sedan så backar teslan automatiskt (då jag inte är i bilen) upp bredvid huset till där jag har min laddstation?
Låter som en summon-feature som vi aldrig har fått. Men det hade onekligen varit najs.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
USA har delvis sånna funktionermati skrev:Glöm det.Gimbo skrev:Hittar mycket kring autopark när det gäller parallel parkering eller att baka in i en parkeringsruta men går det att ”träna” teslan att köra en viss ”path” hemma. Det jag vill är att jag enbart kör fram bilen till huset och sedan så backar teslan automatiskt (då jag inte är i bilen) upp bredvid huset till där jag har min laddstation?
Låter som en summon-feature som vi aldrig har fått. Men det hade onekligen varit najs.
Aktiverar med parkeringsknappen innan man lämnar bilen
Vi lär dock aldrig få det
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Konstigt nog så är det nån säkerhets aspekt i nåt EU landovelundkvist skrev:Varför skulle vi inte då det?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Aha, men det kan rimligen ändras. Åtminstone när europeiska biltillverkare kommer ikapp! 

Tesla är nog dålig på att söka dispansovelundkvist skrev:Aha, men det kan rimligen ändras. Åtminstone när europeiska biltillverkare kommer ikapp!
BMW styrs med nyckel i EU men inte Tesla bara USA
BMW har fler ljuskällor som positionsljus men tesla har ej de små led stränger på dimljusen bara USA här också
Audi fick genom kameror istället för backspeglar men tesla misslyckades
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Låter märkligt att de skulle bara sämre på det. Men om Audi har fått igenom kameror istället för backspeglar, som ju Tesla försökt införa i många år nu, så låter det onekligen så.
Vet du om Audi fått igenom det även i USA? För om de inte fått det kan det ju vara så att Tesla, till skillnad från europeiska tillverkare, inte satsar på teknik de ändå inte kan införa i USA?
Vet du om Audi fått igenom det även i USA? För om de inte fått det kan det ju vara så att Tesla, till skillnad från europeiska tillverkare, inte satsar på teknik de ändå inte kan införa i USA?
Men viss teknik som finns i USA finns inte härovelundkvist skrev:Låter märkligt att de skulle bara sämre på det. Men om Audi har fått igenom kameror istället för backspeglar, som ju Tesla försökt införa i många år nu, så låter det onekligen så.
Speglar och audi må vara så men inte resten även om antal ljuskällor fram är en bagatell så är det tydligt exempel att de inte sökt dispens utan bara stängt av varsel/position ljus vid dimljusen
Nej, i USA får Audi inte ha sina kameraspeglar.ovelundkvist skrev:Låter märkligt att de skulle bara sämre på det. Men om Audi har fått igenom kameror istället för backspeglar, som ju Tesla försökt införa i många år nu, så låter det onekligen så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Vad menar du med att man kan aktivera med parkeringsknappen in man lämnar bil?e5m1r skrev:USA har delvis sånna funktionermati skrev:Glöm det.Gimbo skrev:Hittar mycket kring autopark när det gäller parallel parkering eller att baka in i en parkeringsruta men går det att ”träna” teslan att köra en viss ”path” hemma. Det jag vill är att jag enbart kör fram bilen till huset och sedan så backar teslan automatiskt (då jag inte är i bilen) upp bredvid huset till där jag har min laddstation?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Kameror med skärm istället för backspeglar har varit lagliga i EU i flera år.
Edit: två och ett halvt år:
The amendments to ECE Regulation No. 46 that were developed by the Informal Group were published as Supplement 2 to the 04 series of amendments to ECE Regulation No. 46 on 11th July, 2016 with an entry into force date 18th June, 2016. This means that, with immediate effect, camera vision system manufacturers can obtain component type approval for their camera based systems, and vehicle manufacturers can obtain type approval for vehicles fitted with camera based vision systems.
https://www.interregs.com/articles/spot ... ems-000173
BMWs backfunktion med minne krävde inga lagändringar enligt BMWs produktchef i Sverige.
Tesla har inga anledningar till att inte tillåta funktionerna (förutom prioriteringar då)
Edit: två och ett halvt år:
The amendments to ECE Regulation No. 46 that were developed by the Informal Group were published as Supplement 2 to the 04 series of amendments to ECE Regulation No. 46 on 11th July, 2016 with an entry into force date 18th June, 2016. This means that, with immediate effect, camera vision system manufacturers can obtain component type approval for their camera based systems, and vehicle manufacturers can obtain type approval for vehicles fitted with camera based vision systems.
https://www.interregs.com/articles/spot ... ems-000173
BMWs backfunktion med minne krävde inga lagändringar enligt BMWs produktchef i Sverige.
Tesla har inga anledningar till att inte tillåta funktionerna (förutom prioriteringar då)
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Ok, då är det nog så att Tesla bara inför funktioner som är tillåtna i USA, och inte lägger alltför mycket krut på att söka dispenser för det som inte är tillåtet i Europa.
Man kan trycka på P knappen och hålla eller trycka några ggr kommer inte ihåg riktigt och sen får man bekräfta på den stora skärmen så kör bilen när man har stigit ut och stängt dörrenPontus skrev:Vad menar du med att man kan aktivera med parkeringsknappen in man lämnar bil?e5m1r skrev:USA har delvis sånna funktionermati skrev:Glöm det.Gimbo skrev:Hittar mycket kring autopark när det gäller parallel parkering eller att baka in i en parkeringsruta men går det att ”träna” teslan att köra en viss ”path” hemma. Det jag vill är att jag enbart kör fram bilen till huset och sedan så backar teslan automatiskt (då jag inte är i bilen) upp bredvid huset till där jag har min laddstation?
Frågan är varför vi inte får summona bilen med nyckel ? BMW kan det så det bör inte vara nån EU grej man inte kan få dispens påovelundkvist skrev:Ok, då är det nog så att Tesla bara inför funktioner som är tillåtna i USA, och inte lägger alltför mycket krut på att söka dispenser för det som inte är tillåtet i Europa.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Ja, det är ju konstigt. Men det kan väl ändå krävas en dispensansökan, som BMW gjort men inte Tesla?
Måste provas. Menar du att när P dyker upp skärmen så håller man in den eller trycker flera gånger? Ska ändå ut och mäta stöld inställningen nu så kan leka lite med parkeringen också.e5m1r skrev:Man kan trycka på P knappen och hålla eller trycka några ggr kommer inte ihåg riktigt och sen får man bekräfta på den stora skärmen så kör bilen när man har stigit ut och stängt dörrenPontus skrev:Vad menar du med att man kan aktivera med parkeringsknappen in man lämnar bil?e5m1r skrev:USA har delvis sånna funktionermati skrev:Glöm det.Gimbo skrev:Hittar mycket kring autopark när det gäller parallel parkering eller att baka in i en parkeringsruta men går det att ”träna” teslan att köra en viss ”path” hemma. Det jag vill är att jag enbart kör fram bilen till huset och sedan så backar teslan automatiskt (då jag inte är i bilen) upp bredvid huset till där jag har min laddstation?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Gäller nog bara summon rakt fram eller bakPontus skrev:Måste provas. Menar du att när P dyker upp skärmen så håller man in den eller trycker flera gånger? Ska ändå ut och mäta stöld inställningen nu så kan leka lite med parkeringen också.e5m1r skrev:Man kan trycka på P knappen och hålla eller trycka några ggr kommer inte ihåg riktigt och sen får man bekräfta på den stora skärmen så kör bilen när man har stigit ut och stängt dörrenPontus skrev:Vad menar du med att man kan aktivera med parkeringsknappen in man lämnar bil?e5m1r skrev:USA har delvis sånna funktionermati skrev:Glöm det.

Intressant även om det bara är för summon. Har aldrig läst om det förut och jag kan säga att det inte fungerar på min nuvarande bil. Är det en ny funktion eller jätte gammal?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Pontus är i USA och kör Model 3Schelin skrev:Kanske bara funkar i usa
S75D
Det ska ha funnits ett tag även innan AP2 kan hända att den avaktiveratsPontus skrev:Intressant även om det bara är för summon. Har aldrig läst om det förut och jag kan säga att det inte fungerar på min nuvarande bil. Är det en ny funktion eller jätte gammal?
Vet att nån S körde i en lastbil eller snarare under baken och tog i överdelen av taket ägaren påstod att han inte aktiverat nåt
2016 skulle jag säga att det fanns
Kan inte se att den försvunnitPontus skrev:Intressant även om det bara är för summon. Har aldrig läst om det förut och jag kan säga att det inte fungerar på min nuvarande bil. Är det en ny funktion eller jätte gammal?
Ska tydligen finnas en inställning continues press i USA och om den är på så funkar det inte
Sista jag googlat mig fram till är från 2017
Ok, ja det förändrar sakene5m1r skrev:Pontus är i USA och kör Model 3Schelin skrev:Kanske bara funkar i usa
S75D

S75D