Om man ser hur det ibland kan vara vid våra trefiliga vajjervägar, tex E20, och det inte är vägarbeten eller annat utan bara grundförutsättningen variabelt med 1 eller 2 filer i respektive färdriktning så beror det ofta (inte alltid!) På vad man har för medtrafikanter. OM "Agda 87 år" är ute och kör så är det lätt att hon håller 110 på den 2 filiga delen men bara 80 på den 1 filiga delen. Skyltningen är 100 i bägge fallen...Jeppe_E skrev:Ja, det ser fint ut på pappret. Verkligheten är annorlunda eftersom vi är ett köande folk. Vägverket har den varianten som sitt motto, att använda båda filerna så länge som möjligt. Men det har visat sig vara väldigt ineffektivt. Eftersom aphjärnan sätter in efter vägmärket att vänsterfilen tar slut om 700 meter så ska fan ingen släppas in. Vilket medför att hela högerfilen går ryckigt. Så blir det snabbt väldigt fullt i båda filerna.boreno skrev:Att använda bromsljustdetektion som en starkt viktad parameter i det beslutet tror jag skulle ge för många falska utslag. Radarn däremot, och kombinationen av kamerainputs, get mycket bra bild av vilka hastigheter bilarna i närliggande filer har, det finns det gott om stöd för i analyser som gjorts av Teslans AP2.PoloPrinsen skrev:Hade teslans dator varit riktigt bra (vad gäller förebygga krock) så hade den noterat den markanta hastighetsskillnaden i filen den byter in i samt att merparten av de framförvarande bilarna har tända bromslysen, vilket i sig ytterligare indikerar att här i denna fil går det ej fort. Typ.
När jag ser videoklippet så tänker jag dock mest på min pet-peeve, att utnyttja så mycket vägbana som möjligt innan man lämnar fil som tar slut:
via Danni/Bylund
En gång, för väldigt många år sedan, så prövade vägverket en annan taktik, där de i väldigt god tid upplyste om att filen var avstängd, välj höger filen. Detta resulterade i att fler la sig i högerfilen, höll en lägre hastighet (70), men trafikrytmen förbi avstängningen blev betydligt bättre. Om alla hade kunnat tänka "Jag ligger här i kön, så kommer alla fram i 70 km/h" istället för att tänka "Jag håller 120 km/h och så tränger jag mig in så att alla i innerfilen får anpassa sig efter mig" så hade det fungerat bättre i trafiken.
Agda ( och många andra är alltså lite fega/rädda/försiktiga/???? När det är enfilgt. Om ingen saktade in i den enfiliga delen så skulle det vara färre som vill om på tvåfiliga delen samt enklare att hinna om på tväfiliga delen om inte alla Agda då gasar upp o helt plötsligt kör fortare.
Mvh PP.
EDIT känns som om det ofta kan vara lite samma symptom vid vägarbeten etc, dvs endel saktar ner lite väl mycket och det drabbar ju alla bakom... ds.