Acceleration S85D

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4194
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Acceleration S85D

Inlägg av lator »

Niclas skrev:
Rullande start, sk 1-foot rollout används av de flesta biltillverkare och testare som start vid sk 0-60 mph och 0-100 kmh.
Tidigare använde inte Tesla detta mått, utan använde riktig stillastående 0-100 tider.
Skillnaden är ca 0,2 s.
Skillnaden mellan 0-60 mph och 0-100 kmh är också ca 0,2s
Givetvis avgör mätmetoden mycket, speciellt när det gäller så låga siffror som för P85D. Skillnaden mellan 0-60 mph (96,5 km/h) och 0-100 km/h kan dock rimligen inte bli så mycket som 0,2 sek. Om man antar att accelerationen är linjär (vilket den givetvis inte är) skulle intervallet 96,5-100 vara 3,5/100 av 3,3 sek = 0,1155 sek. Startögonblicket är ju givet det som tar mest tid , också därför man väljer att mäta med "rollout" för att minska starttiden, så i praktiken tar intervallet 96,5-100 lite mindre tid än i exemplet ovan...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Acceleration S85D

Inlägg av vigge50 »

lator skrev:
Niclas skrev:
Rullande start, sk 1-foot rollout används av de flesta biltillverkare och testare som start vid sk 0-60 mph och 0-100 kmh.
Tidigare använde inte Tesla detta mått, utan använde riktig stillastående 0-100 tider.
Skillnaden är ca 0,2 s.
Skillnaden mellan 0-60 mph och 0-100 kmh är också ca 0,2s
Givetvis avgör mätmetoden mycket, speciellt när det gäller så låga siffror som för P85D. Skillnaden mellan 0-60 mph (96,5 km/h) och 0-100 km/h kan dock rimligen inte bli så mycket som 0,2 sek. Om man antar att accelerationen är linjär (vilket den givetvis inte är) skulle intervallet 96,5-100 vara 3,5/100 av 3,3 sek = 0,1155 sek. Startögonblicket är ju givet det som tar mest tid , också därför man väljer att mäta med "rollout" för att minska starttiden, så i praktiken tar intervallet 96,5-100 lite mindre tid än i exemplet ovan...
Brukar många inte säga att det är runt 30 km/h som acceleration är väldigt kraftig men vid 70-90 km/h så är acceleration inte så imponerande jämfört med andra bilar. Detta borde ju betyda att från 96,5-100 så är det längre än genomsnittet vilket betyder att om man avrundar så kan det mycket väl vara 0,2 sekunder eller tänker jag helt fel nu?
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4194
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Acceleration S85D

Inlägg av lator »

För att kunna svara säkert så behövs det att man har tillgång till data på effekt och vridmoment vid de olika varvtalen men jag kom just på att jag faktiskt struntar i detta. Det går fort nog och när jag har min Tesla så kommer jag inte att bry mig om det tar 3,2 eller 3,3 sek att ta sig till 100 km/h... :lol: Fort går det i vilket fall! Dessutom så tror jag inte att jag kommer att välja en P85D även om jag inte behöver bry mig om kostnaden. Häftigt? Ja! Men det avtar med tiden... Alltså åren, inte sekunderna... :P
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Bow
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 25 nov 2014 08:47
Ort: Torsås

Re: Acceleration S85D

Inlägg av Bow »

Håller med, det går fort nog!! speciellt upp till 80-90 har haft några passagerare som ville Provåka och allt jag hörde var åhh fan jävlar det är inte normalt vad händer.....
Och då är detta en S 85 :lol:
S85D Röd, Mercedes 230 SLK Gul metallic, Modell X 100D Silver en Modell 3 bokad men blir troligen avbokad
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Acceleration S85D

Inlägg av danni »

Är det någon som jämfört S85D med gamla P85? På pappret ska de ju ha ganska snarlik prestanda. Jag tänker att det kanske är lite av en tröst för mig som går och lurar på att köpa en S85D, att visst, priserna har gått upp, men det är ungefär samma pris som för gamla P85 och liknande prestanda.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1453
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Acceleration S85D

Inlägg av Niclas »

85D
428hk, 0-100 på 4,6s (1-foot rollout)
Ngt tyngre, bättre grepp på vintern, sämre styrkänsla pga AWD, liten frunk

P85+
476hk, 0-100 på 4,4s (stillastående, motsvarar 4,2s med 1-foot rollout)
Lättare, inte lika bra grepp på vintern men bättre styrning pga RWD, styvare hjulupphängning, staggered hjul och spoiler etc (performance)

85D idag är 100kkr dyrare än P85 var för ett år sedan, i grundutförande.
Båda har samma räckvidd, 502km NEDC.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Acceleration S85D

Inlägg av danni »

Tack, men siffrorna har jag också. Undrade mer om det finns någon med praktiska erfarenheter av bägge bilarna, hur man upplever accelerationen och känslan i dem.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 603
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Acceleration S85D

Inlägg av Sofie »

danni skrev:
Är det någon som jämfört S85D med gamla P85? På pappret ska de ju ha ganska snarlik prestanda. Jag tänker att det kanske är lite av en tröst för mig som går och lurar på att köpa en S85D, att visst, priserna har gått upp, men det är ungefär samma pris som för gamla P85 och liknande prestanda.
Jag skulle också vilja veta skillnaden, jag tror personligen att det endast är under optimala förhållanden som P85 är piggare. Det vore intressant med test på kall/fuktig asfalt.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1453
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Acceleration S85D

Inlägg av Niclas »

danni skrev:
Tack, men siffrorna har jag också. Undrade mer om det finns någon med praktiska erfarenheter av bägge bilarna, hur man upplever accelerationen och känslan i dem.
Nu har jag kört 85D! Tack Fredrik!
Äger själv P85+. Har kört 85 och P85D också.
Sammanfattningsvis är jag mycket nöjd att jag har P85+!
P85+ har ett märkbart bättre tryck i accelerationen. Nackdelen är dock att bakhjulen spinner loss lite från helt stillastående.
I motorvägsfart måste jag dock säga att 85, 85D, P85 och P85D är ganska lika.
Som jag tidigare märkt har D en helt annan känsla i styrningen än RWD.
P85 hade från början 421 hk, vilket senare ändrades till 476 hk. Den är bänkad till 430 hk på bakhjulen, vilket stämmer bra med 476 från motorn minus 10% förluster.
85D har 428 hk tror jag.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Acceleration S85D

Inlägg av danni »

Niclas skrev:
danni skrev:
Tack, men siffrorna har jag också. Undrade mer om det finns någon med praktiska erfarenheter av bägge bilarna, hur man upplever accelerationen och känslan i dem.
Nu har jag kört 85D! Tack Fredrik!
Äger själv P85+. Har kört 85 och P85D också.
Sammanfattningsvis är jag mycket nöjd att jag har P85+!
P85+ har ett märkbart bättre tryck i accelerationen. Nackdelen är dock att bakhjulen spinner loss lite från helt stillastående.
I motorvägsfart måste jag dock säga att 85, 85D, P85 och P85D är ganska lika.
Som jag tidigare märkt har D en helt annan känsla i styrningen än RWD.
P85 hade från början 421 hk, vilket senare ändrades till 476 hk. Den är bänkad till 430 hk på bakhjulen, vilket stämmer bra med 476 från motorn minus 10% förluster.
85D har 428 hk tror jag.
Alright, tack för feedbacken. Jag har kört P85 två gånger och den har ju oerhört mycket mer acceleration än jag någonsin kunde behöva. Andra gången så skrek jag till ofrivilligt under maxacceleration :) P85D var ju uppenbarligen strået vassare. Men jag misstänker att jag inte kommer bli besviken över 85D även om den är lite långsammare. Det snabbaste jag har haft var 300 hk och 5,7 sekunder på pappret, och då var den nog inte lika bra som Model S på att faktiskt nå de siffrorna i verkligheten. Och det var mer än snabbt nog!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1453
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Acceleration S85D

Inlägg av Niclas »

Nej, besviken på 85D blir du garanterat inte! P85D har mer acceleration, skulle nog säga att P85 ligger ganska mitt emellan 85D och P85D.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare
Inlägg: 1796
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Acceleration S85D

Inlägg av +46 »

danni skrev:
Niclas skrev:
danni skrev:
Tack, men siffrorna har jag också. Undrade mer om det finns någon med praktiska erfarenheter av bägge bilarna, hur man upplever accelerationen och känslan i dem.
Nu har jag kört 85D! Tack Fredrik!
Äger själv P85+. Har kört 85 och P85D också.
Sammanfattningsvis är jag mycket nöjd att jag har P85+!
P85+ har ett märkbart bättre tryck i accelerationen. Nackdelen är dock att bakhjulen spinner loss lite från helt stillastående.
I motorvägsfart måste jag dock säga att 85, 85D, P85 och P85D är ganska lika.
Som jag tidigare märkt har D en helt annan känsla i styrningen än RWD.
P85 hade från början 421 hk, vilket senare ändrades till 476 hk. Den är bänkad till 430 hk på bakhjulen, vilket stämmer bra med 476 från motorn minus 10% förluster.
85D har 428 hk tror jag.
Alright, tack för feedbacken. Jag har kört P85 två gånger och den har ju oerhört mycket mer acceleration än jag någonsin kunde behöva. Andra gången så skrek jag till ofrivilligt under maxacceleration :) P85D var ju uppenbarligen strået vassare. Men jag misstänker att jag inte kommer bli besviken över 85D även om den är lite långsammare. Det snabbaste jag har haft var 300 hk och 5,7 sekunder på pappret, och då var den nog inte lika bra som Model S på att faktiskt nå de siffrorna i verkligheten. Och det var mer än snabbt nog![/quote

Du kan vara lugn! Jag har kört en P85+ i ett par veckor och jag kan inte säga att den känns snabbare / piggare än min 85D. Att så ändå är fallet är mer något som man bara kan avläsa elekroniskt alternativt uppleva under en tävling mot varandra på stripen.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1453
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Acceleration S85D

Inlägg av Niclas »

Känner man ingen skillnad så är det ju allt bra då. Men jag känner definitivt skillnad. I vardagstrafik är det dock sällan man trycker plattan i botten.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare
Inlägg: 1796
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Acceleration S85D

Inlägg av +46 »

Niclas skrev:
Känner man ingen skillnad så är det ju allt bra då. Men jag känner definitivt skillnad. I vardagstrafik är det dock sällan man trycker plattan i botten.
Att kunna känna skillnad på eventuella 200 ms under loppet av drygt 4 000 ms tror jag är få förunnat. Den som tävlar i löpning blir diskad för tjuvstart om den lämnar startblocket på 100 ms. Normal reaktionstid är 200-300 ms.
Senast redigerad av +46, redigerad totalt 1 gånger.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1453
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Acceleration S85D

Inlägg av Niclas »

Handlar inte om tiondelar hit och dit. Det är en annan karaktär på P85 än 85D. Det tyckte även ägaren till 85D, han ägde tidigare en P85.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare
Inlägg: 1796
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Acceleration S85D

Inlägg av +46 »

Niclas skrev:
Handlar inte om tiondelar hit och dit. Det är en annan karaktär på P85 än 85D. Det tyckte även ägaren till 85D, han ägde tidigare en P85.
Nu var det inte jag som skrev att P85+ har ett märkbart bättre tryck i accelerationen eller jämförde hk och 0-100 tider...
Att P85+ känns "sportigare" än 85D håller jag helt med om och är helt rätt för den som prioriterar detta.
Att jag väntade med att köpa en Tesla var för att den var ointressant så länge den inte fanns med 4x4 (bor så till att detta är ett måste)
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Acceleration S85D

Inlägg av danni »

+46 skrev:
Niclas skrev:
Känner man ingen skillnad så är det ju allt bra då. Men jag känner definitivt skillnad. I vardagstrafik är det dock sällan man trycker plattan i botten.
Att kunna känna skillnad på eventuella 300-400 ms under loppet av drygt 4 000 ms tror jag är få förunnat. Den som tävlar i löpning blir diskad för tjuvstart om den lämnar startblocket på 100 ms. Normal reaktionstid är 200-300 ms.
Det behöver ju inte vara skillnaden i tid som kroppen kan känna av utan skillnaden i g-kraft i accelerationen. (Obs: jag har ingen som helst aning själv.)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Friel
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 06 jun 2015 07:04
Ort: Trollhättan

Re: Acceleration S85D

Inlägg av Friel »

Mycket snack om acceleration, hästkrafter mm i 85-orna.
Min S70D har 517 hästkrafter. Ett riktigt krutpaket! Mina passagerare rekommenderas att sätta på sig g-dräkt.
Dags att byta upp sig kanske?
S 70D - Levererad 24/7 2015
Midnight silver, teknikpaket med autopilot, panotramatak, luftfjädring.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare
Inlägg: 1796
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Acceleration S85D

Inlägg av +46 »

Friel skrev:
Mycket snack om acceleration, hästkrafter mm i 85-orna.
Min S70D har 517 hästkrafter. Ett riktigt krutpaket! Mina passagerare rekommenderas att sätta på sig g-dräkt.
Dags att byta upp sig kanske?
Ha,ha, det tycker jag absolut :lol:
När P85D fick en uppdatering av mjukvaran som gjorde den 100 ms snabbare 0-100 km/t var det många som vittnade om att den kändes betydligt snabbare efter den uppdateringen.. :lol:
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: Acceleration S85D

Inlägg av Stefan T »

De fina med elbilen är att du har alltid rätt växel och rätt vartal på motorn
Inget hack, ingen turbo kick, ingen kick down, inget host, bara ett jätte ryck
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Acceleration S85D

Inlägg av LarsL »

Räkna procent när ni jämnför accelerationer. 1 sekund snabbare märks mer om bilen innan gjorde 0-100 på 4 sekunder än om den gjorde det på 10.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1453
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Acceleration S85D

Inlägg av Niclas »

Jag använder bara min butt-dyno.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9054
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Acceleration S85D

Inlägg av Pontus »

När jag accar med min 85D så står mätaren konstant på 320 kW vilket borde vara 435 hk. Vad står det i alla andra modeller under full acceleration?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1534
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge
Referralkod: ts.la/stefan9931

Re: Acceleration S85D

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Vid vilken SOC? På min S85 har jag genom VT utläst 331 kw vid drygt 90%
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Acceleration S85D

Inlägg av Lessmog »

Pontus skrev:
När jag accar med min 85D så står mätaren konstant på 320 kW vilket borde vara 435 hk. Vad står det i alla andra modeller under full acceleration?
På min 85D tror jag mätaren toppar i 320 kW. Akta så inte nålen böjer sig ;)
Påminns om barndomens 60-tal när man kikade in i olika Oplar, Amazoner osv och kollade hastighetsmätaren: "Oj, den här går i 140!"
Skriv svar