Teslas Kina fabrik blir i världsklass!

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Teslas Kina fabrik blir i världsklass!

Inlägg av Zalman3 »

Teslas Kina fabrik blir i världsklass!

Det finns det stor möjlighet till enligt Sandy Munro.
Det fel man gjort i USA fabriken kan rättas till.
Dubbelt så bra tillverkning till minst 20% lägre pris=oslagbart!

Sandy Munro's Tesla Deep Dive - Autoline After Hours 447
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Skee
elbilist
Inlägg: 119
Blev medlem: 02 aug 2017 01:01

Re: Teslas Kina fabrik blir i världsklass!

Inlägg av Skee »

Kanske göra som Volvo sedan och frakta bilar till Europa på tåg via Sidenvägen.
Snart: Zeekr 7X Priviledge AWD
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Teslas Kina fabrik blir i världsklass!

Inlägg av Svenssons »

Skee skrev:
Kanske göra som Volvo sedan och frakta bilar till Europa på tåg via Sidenvägen.
Den (Sidenvägen för tåg) behöver bara byggas först...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Teslas Kina fabrik blir i världsklass!

Inlägg av Legato »

Zalman3 skrev:
Teslas Kina fabrik blir i världsklass!

Det finns det stor möjlighet till enligt Sandy Munro.
Det fel man gjort i USA fabriken kan rättas till.
Dubbelt så bra tillverkning till minst 20% lägre pris=oslagbart!

Sandy Munro's Tesla Deep Dive - Autoline After Hours 447
Jag hoppas såklart att han får rätt. Dock har man väl lärt sig av erfarenheten att allt inte blir perfekt i ett nästa försök. Med samma logik hade Model 3 helt saknat brister (för att inte tala om en VW Golf eller Toyota Corolla).

Det glädjer mig dock att han blivit så positiv till både Tesla och Musk :D
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Skee
elbilist
Inlägg: 119
Blev medlem: 02 aug 2017 01:01

Re: Teslas Kina fabrik blir i världsklass!

Inlägg av Skee »

Svenssons skrev:
Skee skrev:
Kanske göra som Volvo sedan och frakta bilar till Europa på tåg via Sidenvägen.
Den (Sidenvägen för tåg) behöver bara byggas först...
Den började användas 2017 av Volvo.

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... idenvagen/
Snart: Zeekr 7X Priviledge AWD
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Teslas Kina fabrik blir i världsklass!

Inlägg av Svenssons »

Legato skrev:

Det glädjer mig dock att han blivit så positiv till både Tesla och Musk :D
Intressant att Monro först pekar på att Tesla gör väldigt mycket in house istället för att köpa in saker och att detta får analytiker att räkna fel för att sedan få höra från Bloomberg-snubben att Tesla inte är lika effektiva som t.ex. Toyota för Tesla har väldigt många fler anställda per producerad bil i sin fabrik.

Enligt honom borde den mest effektiva fabrik alltså vara en fabrik med en anställd som tittar på bilarna som kör igenom fabriken fast de har producerats av 50 andra fabriker innan de kommer rullande till fabriken...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Teslas Kina fabrik blir i världsklass!

Inlägg av Svenssons »

Skee skrev:
Svenssons skrev:
Skee skrev:
Kanske göra som Volvo sedan och frakta bilar till Europa på tåg via Sidenvägen.
Den (Sidenvägen för tåg) behöver bara byggas först...
Den började användas 2017 av Volvo.

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... idenvagen/
Tänkte först på de nya snabbtågen men det är klart att det går att använda äldre tågspår. Projektet "One Belt One Road" är ju dock inte klart, det går inte ta tåg hela vägen. Det innebär flera tågbyten och större omvägar med dagens infrastruktur. Det är inte en väg utan en rad delvis sammankopplade spår och vägar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Teslas Kina fabrik blir i världsklass!

Inlägg av Jeppe_E »

Svenssons skrev:
Legato skrev:

Det glädjer mig dock att han blivit så positiv till både Tesla och Musk :D
Intressant att Monro först pekar på att Tesla gör väldigt mycket in house istället för att köpa in saker och att detta får analytiker att räkna fel för att sedan få höra från Bloomberg-snubben att Tesla inte är lika effektiva som t.ex. Toyota för Tesla har väldigt många fler anställda per producerad bil i sin fabrik.

Enligt honom borde den mest effektiva fabrik alltså vara en fabrik med en anställd som tittar på bilarna som kör igenom fabriken fast de har producerats av 50 andra fabriker innan de kommer rullande till fabriken...
Ja? Personalkostnaden är den enskilt största utgiftsposten för ett företag. Om man nu vill mäta effektiviteten på det viset. Vill man producera många enheter, så vill man ha så hög automation som möjligt, för att man säljer på kvantitet. Jämför med t.ex. Koenigsegg som bygger hela bilen själv, för hand. De bygger ju som bekant inte speciellt många bilar, men tjänar mycket per såld bil.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6143
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Teslas Kina fabrik blir i världsklass!

Inlägg av Remuz »

Fast poängen som Svensson hade var ju att msn inte räknade med alla anställda i underleverantörernas fabriker.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Teslas Kina fabrik blir i världsklass!

Inlägg av Jeppe_E »

Remuz skrev:
Fast poängen som Svensson hade var ju att msn inte räknade med alla anställda i underleverantörernas fabriker.
Jo, man jämför inte riktigt samma. Men sett till rörelsevinsten så borde det synas. Om Toyota har högre tillverkningskostnad per bil (relativt sett) men en lägre personalkostnad så kan de i slutänden betraktas som mer effektiva.
Tesla å sin sida har en lägre tillverkningskostnad per bil, men en högre personalkostnad. Det finns ju både för- och nackdelar med att ha produktion inhouse. Men rent generellt inom tillverkningsindustrin så ska man bara göra sådant som man är bra på. Allt annat lejer man ut till underleverantörer.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Teslas Kina fabrik blir i världsklass!

Inlägg av LarsL »

Vad man SKA kan ändras snabbt!
Det har varit en trend att lägga ut allt annat än kärnverksamheten och bara göra det man är bra på. Men tidigare stora industrier har haft nästan allt från gruva till kund under ett och samma tak och det har varit framgångsrikt.
Jag tror att om man vill vara alert och på tårna när man tar fram ny teknik så är det en stor fördel att ha kontroll på hela kedjan. Om något inte funkar eller om det behöver stuvas om så krävs det bara en intern ändring och inga nya kontrakt med underleverantörer. Alla i hela kedjan jobbar emot samma slut mål, sälja bilar tex.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Teslas Kina fabrik blir i världsklass!

Inlägg av Svenssons »

Jeppe_E skrev:
Remuz skrev:
Fast poängen som Svensson hade var ju att msn inte räknade med alla anställda i underleverantörernas fabriker.
Jo, man jämför inte riktigt samma. Men sett till rörelsevinsten så borde det synas. Om Toyota har högre tillverkningskostnad per bil (relativt sett) men en lägre personalkostnad så kan de i slutänden betraktas som mer effektiva.
Tesla å sin sida har en lägre tillverkningskostnad per bil, men en högre personalkostnad. Det finns ju både för- och nackdelar med att ha produktion inhouse. Men rent generellt inom tillverkningsindustrin så ska man bara göra sådant som man är bra på. Allt annat lejer man ut till underleverantörer.
Det är ingen som klagar på Teslas vinst per bil inklusive personalkostnaden. Där ligger Tesla mycket bra till men vissa analytiker kollar då istället på antal producerade bilar delat med antalet anställda per fabrik och då ser det ut som Teslas fabrik har sämre effektivitet när den jämför med fabriker där inget produceras in house utan färdiga komponenter köps in och bara monteras. Detta misstag har gjorts under längre tid och en del analytiker verkar inte förstå hur Tesla kan gå med vinst.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Teslas Kina fabrik blir i världsklass!

Inlägg av Legato »

Svenssons skrev:
Jeppe_E skrev:
Remuz skrev:
Fast poängen som Svensson hade var ju att msn inte räknade med alla anställda i underleverantörernas fabriker.
Jo, man jämför inte riktigt samma. Men sett till rörelsevinsten så borde det synas. Om Toyota har högre tillverkningskostnad per bil (relativt sett) men en lägre personalkostnad så kan de i slutänden betraktas som mer effektiva.
Tesla å sin sida har en lägre tillverkningskostnad per bil, men en högre personalkostnad. Det finns ju både för- och nackdelar med att ha produktion inhouse. Men rent generellt inom tillverkningsindustrin så ska man bara göra sådant som man är bra på. Allt annat lejer man ut till underleverantörer.
Det är ingen som klagar på Teslas vinst per bil inklusive personalkostnaden. Där ligger Tesla mycket bra till men vissa analytiker kollar då istället på antal producerade bilar delat med antalet anställda per fabrik och då ser det ut som Teslas fabrik har sämre effektivitet när den jämför med fabriker där inget produceras in house utan färdiga komponenter köps in och bara monteras. Detta misstag har gjorts under längre tid och en del analytiker verkar inte förstå hur Tesla kan gå med vinst.
Ja det är en viktig poäng...

Ett exempel... Som aktieägare i Nvidia så vet man vilka fantastiska marginaler de har. Vet man om dessa så inser man också besparingspotentialen i att producera alla komponenter man tidigare köpt från Nvidia inhouse. Sen återstår det såklart att se om Tesla klarar att bli riktigt skickliga även på detta eller ej.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Teslas Kina fabrik blir i världsklass!

Inlägg av Zalman3 »

Tesla gör nästan allt själv, fördelar med detta kan vara att man i bästa fall har den bästa tekniken, och behöver inte dela den med någon annan. Och man kan producera batterier i den takt man själv vill.
Risken är ju givetvis att man inte har den senaste tekniken. Och på sikt inte har tillräckligt stora skalfördelar.

GMs Bolt köper ju elmotor, transmission och batteri ifrån LG Chem, som visserligen är en bra produkt, men har sett att upp till 60% av bilens pris är LG Chems produkter.
Man är då helt i händerna av LG Chem vad gäller pris, leveranstid(volym)och tekniknivå.

Men just nu tror jag att Tesla har gjort rätt, det gäller bara att behålla sitt försprång.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Teslas Kina fabrik blir i världsklass!

Inlägg av Zalman3 »

Intressant är också att Sandy Munro varnar för att teknikskiftet från fossil till eldrift kan göra att kineserna snabbare får stora fördelar. Det kan ju vara så att om 5 år när en majoritet av bilarna är elektriska, då är de till stor del kinestilverkade.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar