Hoppade ur nu med, e-niro är rimligare för oss med större bagage och lägre pris. alt. leaf om det kommer med större batteri.
e-niro har dock inte större bagage... Dock lättare att lasta in och ur.
Håller med. Jag har kört Niro PHEV och den känns verkligen som en mindre bil än Model 3. Bagaget är lätt att komma åt, men inte så stort.
Model 3 är som en 3-serie och Niro som en Golf på styltor typ.
Så liten?
451 liter för e-niro
425 liter Model 3
405 liter Audi Q2
380 liter Golf
Anledningen till att e-nion känns mindre än TM3 är väl för att den är det 32 cm kortare i längd och 17cm längre hjulbas. Tesla skulle gjort Model 3 som kombi/shooting brake Satan vad den hade sålt i EU då.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Hoppade ur nu med, e-niro är rimligare för oss med större bagage och lägre pris. alt. leaf om det kommer med större batteri.
e-niro har dock inte större bagage... Dock lättare att lasta in och ur.
Håller med. Jag har kört Niro PHEV och den känns verkligen som en mindre bil än Model 3. Bagaget är lätt att komma åt, men inte så stort.
Model 3 är som en 3-serie och Niro som en Golf på styltor typ.
Så liten?
451 liter för e-niro
425 liter Model 3
405 liter Audi Q2
380 liter Golf
Anledningen till att e-nion känns mindre än TM3 är väl för att den är det 32 cm kortare i längd och 17cm längre hjulbas. Tesla skulle gjort Model 3 som kombi/shooting brake Satan vad den hade sålt i EU då.
Är din lista med eller utan underutrymmena? Känns som att det är med e-Niros men utan Model 3:s. Som jag upplevde det när jag kollade på båda bilarna.
2023 Model Y LR Quicksilver 2021 Model 3 LR Midnight 2019 Model 3 LR Svart
Hoppade ur nu med, e-niro är rimligare för oss med större bagage och lägre pris. alt. leaf om det kommer med större batteri.
e-niro har dock inte större bagage... Dock lättare att lasta in och ur.
Håller med. Jag har kört Niro PHEV och den känns verkligen som en mindre bil än Model 3. Bagaget är lätt att komma åt, men inte så stort.
Model 3 är som en 3-serie och Niro som en Golf på styltor typ.
Så liten?
451 liter för e-niro
425 liter Model 3
405 liter Audi Q2
380 liter Golf
Anledningen till att e-nion känns mindre än TM3 är väl för att den är det 32 cm kortare i längd och 17cm längre hjulbas. Tesla skulle gjort Model 3 som kombi/shooting brake Satan vad den hade sålt i EU då.
Är din lista med eller utan underutrymmena? Känns som att det är med e-Niros men utan Model 3:s. Som jag upplevde det när jag kollade på båda bilarna.
Jag vet inte Jag tog bara från respektive datablad. Men TM3 är utan frunken.
Hade det inte varit för att Teslas teknik lockar mig så mycket, så hade jag nog beställt en e-niro. Den är okej, men designen är inte jättetilltalande.
Problemet är att jag idag har en XC60 (Med drag) så när jag ska frakta/slänga skit så har jag både möjligheten att lasta väldigt mycke i bilen, eller på ett släp. Inget av dessa två är möjligt på en Model 3.
Alternativet är förstås att köpa en 3:a och byta in den mot en Y om 3 år
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Hoppade ur nu med, e-niro är rimligare för oss med större bagage och lägre pris. alt. leaf om det kommer med större batteri.
e-niro har dock inte större bagage... Dock lättare att lasta in och ur.
Håller med. Jag har kört Niro PHEV och den känns verkligen som en mindre bil än Model 3. Bagaget är lätt att komma åt, men inte så stort.
Model 3 är som en 3-serie och Niro som en Golf på styltor typ.
Bagaget på e-niro är dock större än phev:en, 451l. (M3 har 425l)
Edit. Typ 7:a på bollen
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing)| Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/ Laddning:Charge Amps Halo| Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Hoppade ur nu med, e-niro är rimligare för oss med större bagage och lägre pris. alt. leaf om det kommer med större batteri.
e-niro har dock inte större bagage... Dock lättare att lasta in och ur.
Håller med. Jag har kört Niro PHEV och den känns verkligen som en mindre bil än Model 3. Bagaget är lätt att komma åt, men inte så stort.
Model 3 är som en 3-serie och Niro som en Golf på styltor typ.
Bagaget på e-niro är dock större än phev:en, 451l. (M3 har 425l)
Hoppade ur nu med, e-niro är rimligare för oss med större bagage och lägre pris. alt. leaf om det kommer med större batteri.
e-niro har dock inte större bagage... Dock lättare att lasta in och ur.
Håller med. Jag har kört Niro PHEV och den känns verkligen som en mindre bil än Model 3. Bagaget är lätt att komma åt, men inte så stort.
Model 3 är som en 3-serie och Niro som en Golf på styltor typ.
Bagaget på e-niro är dock större än phev:en, 451l. (M3 har 425l)
Edit. Typ 7:a på bollen
Fast Model 3 har 510 liter, inte 425 som sagt.
I specen på Teslas hemsida står det 425 liter. Lägger du till utrymmet under golvet, samt vart har du hittat en officiel liter spec på det?
För att göra en rättvis jämförelse bör man ju i så fall även räkna in platsen under lastgolvet på e-Niron, men även Teslan frunk.
Hoppade ur nu med, e-niro är rimligare för oss med större bagage och lägre pris. alt. leaf om det kommer med större batteri.
Håller med. Jag har kört Niro PHEV och den känns verkligen som en mindre bil än Model 3. Bagaget är lätt att komma åt, men inte så stort.
Model 3 är som en 3-serie och Niro som en Golf på styltor typ.
Bagaget på e-niro är dock större än phev:en, 451l. (M3 har 425l)
Edit. Typ 7:a på bollen
Fast Model 3 har 510 liter, inte 425 som sagt.
I specen på Teslas hemsida står det 425 liter. Lägger du till utrymmet under golvet, samt vart har du hittat en officiel liter spec på det?
För att göra en rättvis jämförelse bör man ju i så fall även räkna in platsen under lastgolvet på e-Niron, men även Teslan frunk.
Som jag skrev tidigare... 425 liter trunk och 85 liter frunk på Model 3.
Plats under lastgolvet har väl båda, men det tror jag inte man brukar räkna in. Gissar att de är relativt likvärdiga oavsett.
I specen på Teslas hemsida står det 425 liter. Lägger du till utrymmet under golvet, samt vart har du hittat en officiel liter spec på det?
För att göra en rättvis jämförelse bör man ju i så fall även räkna in platsen under lastgolvet på e-Niron, men även Teslan frunk.
Som jag skrev tidigare... 425 liter trunk och 85 liter frunk på Model 3.
Plats under lastgolvet har väl båda, men det tror jag inte man brukar räkna in. Gissar att de är relativt likvärdiga oavsett.
Ok såg inte i din text att du avsåg frunken och när jag själv räknat på utrymmet under lastgolvet i model 3 har jag landat kring 82 liter baserat på diverse Youtube klipp.
En Model 3 kostar 653.000 SEK i Kina (499.000 Yuan). Hur många Kineser har råd med det? Naturligtvis är den kinesiska marknaden större än hela EU tillsammans, men det är fortfarande en dyr bil för många.
SR är enligt Elon 6 månader bort, vilket han sa i november. Samtidigt som han även sa att för att kunna göra en SR med rimlig vinst, så behövs det nya batteriet. Men det är rätt uppenbart att SR kommer att behöva lanseras ganska omgående.
Kina är inte längre ett utvecklingsland. Kina har fler dollarmiljardärer än alla EU-länder plus Norge och Schweiz tillsammans.
De har flera miljoner dollarmiljonärer i landet men man behöver inte vara dollarmiljonär för att köpa en bil som kostar under $100k. Svaret är alltså att det finns många mpnga miljoner kineser som har råd med en Model 3.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
En Model 3 kostar 653.000 SEK i Kina (499.000 Yuan). Hur många Kineser har råd med det? Naturligtvis är den kinesiska marknaden större än hela EU tillsammans, men det är fortfarande en dyr bil för många.
SR är enligt Elon 6 månader bort, vilket han sa i november. Samtidigt som han även sa att för att kunna göra en SR med rimlig vinst, så behövs det nya batteriet. Men det är rätt uppenbart att SR kommer att behöva lanseras ganska omgående.
Kina är inte längre ett utvecklingsland. Kina har fler dollarmiljardärer än alla EU-länder plus Norge och Schweiz tillsammans.
De har flera miljoner dollarmiljonärer i landet men man behöver inte vara dollarmiljonär för att köpa en bil som kostar under $100k. Svaret är alltså att det finns många mpnga miljoner kineser som har råd med en Model 3.
Kina har även snabbt ökande inkomsklyftor, numera lika stora som i USA. Så att dra någon slutsats för hur många som har råd med en Model 3 baserat på antalet miljardärer och miljonärer är ett tveksamt resonemang. Med det sagt så tvekar jag inte på att det är många som har råd med en M3 i Kina, hur många av dem som verkligen köper en återstår att se.
Kina är en extrem stor marknad. Men sedan kan man inte komma ifrån att produktionskostnaden. Kan komma att sjunka rejält (Monroe talade om 10-20% direkt i en intervju nyligen)
En Model 3 kostar 653.000 SEK i Kina (499.000 Yuan). Hur många Kineser har råd med det? Naturligtvis är den kinesiska marknaden större än hela EU tillsammans, men det är fortfarande en dyr bil för många.
SR är enligt Elon 6 månader bort, vilket han sa i november. Samtidigt som han även sa att för att kunna göra en SR med rimlig vinst, så behövs det nya batteriet. Men det är rätt uppenbart att SR kommer att behöva lanseras ganska omgående.
Kina är inte längre ett utvecklingsland. Kina har fler dollarmiljardärer än alla EU-länder plus Norge och Schweiz tillsammans.
De har flera miljoner dollarmiljonärer i landet men man behöver inte vara dollarmiljonär för att köpa en bil som kostar under $100k. Svaret är alltså att det finns många många miljoner kineser som har råd med en Model 3.
Kina har även snabbt ökande inkomsklyftor, numera lika stora som i USA. Så att dra någon slutsats för hur många som har råd med en Model 3 baserat på antalet miljardärer och miljonärer är ett tveksamt resonemang. Med det sagt så tvekar jag inte på att det är många som har råd med en M3 i Kina, hur många av dem som verkligen köper en återstår att se.
Ja, i stora delar är Kina underutvecklat och flera hundratals miljoner har garanterat inte råd med Model 3 men det finns många fler som har råd med en Model 3 i Kina än i i Teslas Europa-marknad.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
En Model 3 kostar 653.000 SEK i Kina (499.000 Yuan). Hur många Kineser har råd med det? Naturligtvis är den kinesiska marknaden större än hela EU tillsammans, men det är fortfarande en dyr bil för många.
SR är enligt Elon 6 månader bort, vilket han sa i november. Samtidigt som han även sa att för att kunna göra en SR med rimlig vinst, så behövs det nya batteriet. Men det är rätt uppenbart att SR kommer att behöva lanseras ganska omgående.
Kina är inte längre ett utvecklingsland. Kina har fler dollarmiljardärer än alla EU-länder plus Norge och Schweiz tillsammans.
De har flera miljoner dollarmiljonärer i landet men man behöver inte vara dollarmiljonär för att köpa en bil som kostar under $100k. Svaret är alltså att det finns många många miljoner kineser som har råd med en Model 3.
Kina har även snabbt ökande inkomsklyftor, numera lika stora som i USA. Så att dra någon slutsats för hur många som har råd med en Model 3 baserat på antalet miljardärer och miljonärer är ett tveksamt resonemang. Med det sagt så tvekar jag inte på att det är många som har råd med en M3 i Kina, hur många av dem som verkligen köper en återstår att se.
Ja, i stora delar är Kina underutvecklat och flera hundratals miljoner har garanterat inte råd med Model 3 men det finns många fler som har råd med en Model 3 i Kina än i i Teslas Europa-marknad.
Det var så jag menade och visst är Kina inte längre ett utvecklingsland. Trodde dock inte att det fanns så många dollarmiljonärer i Kina.
Ska man slänga sig med lite värdelös statistik så är medelårsinkomsten i Kina 74.000 Yuan, en Tesla kostar alltså nästan 7 årslöner.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
I specen på Teslas hemsida står det 425 liter. Lägger du till utrymmet under golvet, samt vart har du hittat en officiel liter spec på det?
För att göra en rättvis jämförelse bör man ju i så fall även räkna in platsen under lastgolvet på e-Niron, men även Teslan frunk.
Som jag skrev tidigare... 425 liter trunk och 85 liter frunk på Model 3.
Plats under lastgolvet har väl båda, men det tror jag inte man brukar räkna in. Gissar att de är relativt likvärdiga oavsett.
Ok såg inte i din text att du avsåg frunken och när jag själv räknat på utrymmet under lastgolvet i model 3 har jag landat kring 82 liter baserat på diverse Youtube klipp.
Hoppade ur nu med, e-niro är rimligare för oss med större bagage och lägre pris. alt. leaf om det kommer med större batteri.
Annullerade min nu också, fick du något bekräftelse mail?
nej inget mail än, antar att de sköter det manuellt.
ang. bagage, så visst totalt så har m3 mer. men jag föredrar att inte ha det fördelat på två utrymmen (även om jag gärna haft en liten förvaring i frunk för laddkablar)
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing)| Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/ Laddning:Charge Amps Halo| Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Hoppade ur nu med, e-niro är rimligare för oss med större bagage och lägre pris. alt. leaf om det kommer med större batteri.
Annullerade min nu också, fick du något bekräftelse mail?
nej inget mail än, antar att de sköter det manuellt.
ang. bagage, så visst totalt så har m3 mer. men jag föredrar att inte ha det fördelat på två utrymmen (även om jag gärna haft en liten förvaring i frunk för laddkablar)
Sen mäter man ju bara upp till underkant fönster/insynskydd på kombis och suvar så det finns ju en del utrymme som ej är medräknat.