Hur model s funktioner fungerar när den står still.

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Hur model s funktioner fungerar när den står still.

Inlägg av apkungen »

Jag såg björn Nylands video om "camper mode" som han kallar det. Han ställer in bilen på ett visst sätt för att kunna ha typ värme på trots att bilen är avstängd. Hur funkar det egentligen? Nån som är sugen på en rejäl förklaring vad som är igång och inte samt när. Hur nyckeln fungerar osv.

Hur fungerar 12v systemet. Om jag t.ex. Har med mig ett 12v kylskåp och har det i över natten, går det ens? Och om det går, tar 12v batteriet slut eller laddas det upp av det stora.

Anledningen till att jag frågar är för att jag planerar att ta tåget till Göteborg och hyra 70D:n där. Sen åka till en nationalpark i Norge och gå två dagsvandringar och sova i bilen en natt o sen åka tillbaka till Göteborg och ta tåget hem till Stockholm igen. :)
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ida2603

Re: Hur model s funktioner fungerar när den står still.

Inlägg av Nicklas »

Det handlar om att lämna bilen i neutralläge (N). Allt är alltså igång... Och du måste till och med explicit lägga i parkeringsbromsen annars rullar bilen iväg om det lutar lite :)

1) starta bilen som vanligt
2) lägg i N-växeln (genom att bara dutta på växelspaken), men ha kvar foten på bromsen fotfarande
3) på touchskärmen går du in i Controls och manuellt lägger i parkeringsbromsen så du kan släppa foten från bromsen
4) tryck på "lock" nere till vänster i Controls för att låsa bilen (med detta lås kan man inte öppna bilen även om nyckeln är kvar i närheten - du testar detta enkelt genom att tex öppna ett fönster och försöka öppna "utifrån" genom att trycka på handtagen).

Sedan är du redo att sova... Ställ in sätet, kopla in saker i 12V (underhålls hela tiden av stora batteriet), dimma ner skärmen (kanske clean-mode), mys med bilen 8-)

Vi tappade ca 4 mil på detta sätt när vi testade en hel natt.
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare

Inlägg av Nicklas »

12V-uttaget levererar bara ström medans bilen är igång. Det är därför som många letar alternativa sätt att få fram ett icke switchat uttag (alltså med permanent ström).
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare

Inlägg av Nicklas »

Till vår Europaresa nyligen förberedde jag genom att sätta upp en enkel hemsida på servern hemma där jag kan styra om hemmadatorn ska sätta på AC:n i bilen hela natten eller inte...

Genom att skriva ett gränssnitt via php kunde vi nu enkelt från bilens browser aktivera detta innan vi låste och stängde av bilen, vart vi än befann oss i Europa 8-)

På detta sätt lämnar vi bilen helt avstängd men har fortfarande AC igång hela natten.
- detta drar i princip lika mycket som att lämna hela bilen igång, men det blir mörkare :)
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

Ett annat sätt är att lägga i park som vanligt och sedan bara ha en dörr inte helt stängd, då är också AC:n igång hela tiden.

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Inlägg av mahulkp »

Appen Remote S som finns till IPhone ska ha nbyggd funktion för camper mode som håller igång AC /värme hela tiden.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
mikl
Teslaägare

Inlägg av mikl »

mahulkp var hittar man det i Remote S, jag kan inte hitta detta i min (IOS)?
Skulle va toppen för mig som hundägare (vanliga som man sätter igång via appen går ju bara ett tag)
Beställd Model X Long Range
Såld Model X 90D 2016
Såld Model S 85D 2015
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Konstigt att inte Tesla kommer med en sådan här funktion. Ser flera uppenbara användningsområden där man vill hålla igång AC och 12V-systemet.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Nicklas skrev:
Till vår Europaresa nyligen förberedde jag genom att sätta upp en enkel hemsida på servern hemma där jag kan styra om hemmadatorn ska sätta på AC:n i bilen hela natten eller inte...

Genom att skriva ett gränssnitt via php kunde vi nu enkelt från bilens browser aktivera detta innan vi låste och stängde av bilen, vart vi än befann oss i Europa 8-)

På detta sätt lämnar vi bilen helt avstängd men har fortfarande AC igång hela natten.
- detta drar i princip lika mycket som att lämna hela bilen igång, men det blir mörkare :)

Pratar din hemsida då direkt med bilens API, eller hur funkar det.
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare

Inlägg av Zoidberg »

LarsL skrev:
Konstigt att inte Tesla kommer med en sådan här funktion. Ser flera uppenbara användningsområden där man vill hålla igång AC och 12V-systemet.
+1

Ser gärna att Models S -appen utvecklas med en rad nya funktioner. Mjukvara till smatphones måste vara en liten kostnad i sammanhanget?
Camp-mode
Justera LaddAmpere
Öppna soltak
Tända hel/halv/positionljus

För att nåmna några.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Om jag fattat det rätt så låses inte bilen när man har den i camp mode förrutom om man låser den när man sitter i.

Jag skulle vilja ha möjlighet att slå igång klimatanläggningen och gå ifrån och låsa bilen som vanligt.
Har man hunden med så vill man ju inte att bilen ska bli varm, men man vill ändå kunna låsa och larma.

En annan fundering. Så länge som man sitter kvar i bilens så stänger den väl inte av kylan. Varför behöver man då aktivera camp mode?
Jag har sovit några gånger när jag laddat och då har ju klimatet varit igång hela tiden. Stängs den av efter en viss tid eller?
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare

Inlägg av Nicklas »

Martinen skrev:
En annan fundering. Så länge som man sitter kvar i bilens så stänger den väl inte av kylan. Varför behöver man då aktivera camp mode?
Jag har sovit några gånger när jag laddat och då har ju klimatet varit igång hela tiden. Stängs den av efter en viss tid eller?
Jo, även om du sitter i förarsätet så stängs bilen av efter ett tag om du står i P.
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare

Inlägg av Nicklas »

Martinen skrev:
Nicklas skrev:

Jag funderade lite på detta innan jag bestämde mig för hur jag skulle göra...
- Det hade ju varit oerhört snyggt om man tog fram en webbsida som via tex JavaScript pratade direkt med bilen... Problemet är ju att så snart bilen stängs av så slutar ju hemsidan / JavaScriptet att köras :roll:

Alltså måste man ha någon extern dator som ligger och övervakar / startar AC när det behövs...
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare

Inlägg av Nicklas »

Zoidberg skrev:
LarsL skrev:
+1

Ser gärna att Models S -appen utvecklas med en rad nya funktioner. Mjukvara till smatphones måste vara en liten kostnad i sammanhanget?
Camp-mode
Justera LaddAmpere
Öppna soltak
Tända hel/halv/positionljus

För att nåmna några.
Det vore ju också bra... Men jag är för (dum)snål med utgifter... När jag åker utomlands vill jag inte använda mobilen alls... Och att hitta wifi vid varje övernattning kan bli jobbigt :)

Jag skulle vilja ha detta i bilen utan krav på andra kostnader... Därför lade jag upp en hemsida som jag kunde nå via bilens browser.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Nicklas skrev:
Martinen skrev:
Jo, även om du sitter i förarsätet så stängs bilen av efter ett tag om du står i P.
Ok.
Nån som har kolla på hur lång tid det tar?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Nicklas skrev:
Martinen skrev:
Nicklas skrev:

Jag funderade lite på detta innan jag bestämde mig för hur jag skulle göra...
- Det hade ju varit oerhört snyggt om man tog fram en webbsida som via tex JavaScript pratade direkt med bilen... Problemet är ju att så snart bilen stängs av så slutar ju hemsidan / JavaScriptet att köras :roll:

Alltså måste man ha någon extern dator som ligger och övervakar / startar AC när det behövs...
Startar nedräkningen om när man ändrar någon inställning? I så fall kan väl hem sidan öka tempen 0,5 graderrespektive sänka var x min.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Inlägg av mahulkp »

mikl skrev:
Skulle va toppen för mig som hundägare (vanliga som man sätter igång via appen går ju bara ett tag)
har inte testat själv men jag läste i tråden på TMC att om man slår på HVAC vis appen så kommer den att skicka det kommandot var 30 min.och på då sätt se till att HVAC är på hela tiden.
Model YP 2024
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Inlägg av mahulkp »

mahulkp skrev:
mikl skrev:
har inte testat själv men jag läste i tråden på TMC att om man slår på HVAC vis appen så kommer den att skicka det kommandot var 30 min.och på då sätt se till att HVAC är på hela tiden.
ImageUploadedByTapatalk1438527617.776247.jpg
Model YP 2024
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare

Inlägg av Nicklas »

Pontus skrev:
Startar nedräkningen om när man ändrar någon inställning? I så fall kan väl hem sidan öka tempen 0,5 graderrespektive sänka var x min.
Jag vet inte, men mitt mål med detta var att vi skulle kunna stänga av bilen helt (inga lampor på, inga skärmar i bilen som lyste,...) och då fungerar ju inte browserbaserade lösningar eftersom browsern stängs av.

Som vi gjorde nu fungerade det klockrent... Bilen stod parkerad och var helt avstängd och "någon" hemma i Sverige triggade igång AC:n hela natten 8-)
Skriv svar