Ny Model 3 eller begagnad Model S
Moderator: Redaktion
Ny Model 3 eller begagnad Model S
Har funderat ett tag på att köpa en begagnad Model S, typ 85D 2016 eller 2015 runt 6-7000 mil. Gissar att jag då skulle landa mellan 600-700 000 sek.
Men nu öppnade ju beställningen av Model 3 med leverans till mars. En ny long range skulle ju också kosta ca 700 000 sek.
Fick nu extrem beslutsångest. Trodde att jag bestämt mig för en begagnad Model S eftersom jag inte trodde det skulle gå att köpa en ny Model 3 med leverans så pass fort. Jag vill ha bilen typ i mars då det är då jag får laddmöjlighet.
Åsikter om vad jag ska göra?
Vad är fördelar respektive nackdelar med de två alternativen förutom de uppenbara. Ny vs. begagnad bil? Bagageutrymmet är ju väsentligt mindre i Model 3 men det är i princip det enda jag ser som är sämre... eller?
Jag har provkört Model S och tycker den var superskön att köra. Inte provkört Model 3 av uppenbara skäl...
Men nu öppnade ju beställningen av Model 3 med leverans till mars. En ny long range skulle ju också kosta ca 700 000 sek.
Fick nu extrem beslutsångest. Trodde att jag bestämt mig för en begagnad Model S eftersom jag inte trodde det skulle gå att köpa en ny Model 3 med leverans så pass fort. Jag vill ha bilen typ i mars då det är då jag får laddmöjlighet.
Åsikter om vad jag ska göra?
Vad är fördelar respektive nackdelar med de två alternativen förutom de uppenbara. Ny vs. begagnad bil? Bagageutrymmet är ju väsentligt mindre i Model 3 men det är i princip det enda jag ser som är sämre... eller?
Jag har provkört Model S och tycker den var superskön att köra. Inte provkört Model 3 av uppenbara skäl...
Re: Ny Model 3 eller begagnad Model S
Välj en S
Bättre lastlucka bak, samt om du får tag i en modell innan 15 jan -17, så har den säkert fri SuC
Bättre lastlucka bak, samt om du får tag i en modell innan 15 jan -17, så har den säkert fri SuC
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
-
Jag hoppas driften av Model 3 blir markant lägre. Har läst mardrömsscenarion ang servicekostnader, försäkringskostnader etc på Model S.abagewitz skrev:Vad är fördelar respektive nackdelar med de två alternativen förutom de uppenbara. Ny vs. begagnad bil?
För min del hoppas jag försäkring blir lägre, service billigare - kanske samarbete med typ Mekonomen presenteras? Samt att kvaliteten är högre gällande allt. Sen gillar jag en något mindre, lättare, snålare bil med allt vad det innebär från mindre däckslitage, billigare däck, lägre strömförbrukning och som spin off på det snabbare laddning på både AC samt DC. DC då Model 3 har den högre systemspänningen medan S 60/70/75 har den lägre spänningen så CHAdeMO går trögt.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- Gustafsson
- Teslaägare
Tror att de flesta MS kommer att rulla mycket långt. Utan större rostproblem eller andra värdenedsättande/ fördyrande fel. Jag tycker du ska fundera på vilken bil du helst vill ha om bägge var nya, bortse från prisskillnaden. Köp den du tror du vill kliva in i varje dag typ. En lågmilare D modell från 2015/16 måste vara ofarligt att köpa. Men modell 3 är väl inte en av USAs mest sålda bilar utan orsak!
Lycka till
Lycka till
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Stor fördel med 3:an: GARANTIN!
Hur länge tror du att du kommer ha bilen? Om du bara ska ha den i något år, så kör på en begagnad Model S. Men om du ska ha den i 3-4 år så satsa på en ny så du har garanti.
Hur länge tror du att du kommer ha bilen? Om du bara ska ha den i något år, så kör på en begagnad Model S. Men om du ska ha den i 3-4 år så satsa på en ny så du har garanti.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Tanken med en begagnad Model S var väl typ 2-3 år. Med en ny Model 3 säkert 5 år typ. Men allt beror ju på vad som händer på elbilsfronten. Men kostnaderna är ju typ samma för bägge bilarna. Frågan är väl dock om det skiljer sig på värdeminskningen efter 3 år.Feddan skrev:Stor fördel med 3:an: GARANTIN!
Om du lyckas hitta en Model S där nybilsgarantin inte gått ut ännu så kan du, tror jag i alla fall, teckna förlängd garanti så att du ur den aspekten får samma förmåner.abagewitz skrev:Tanken med en begagnad Model S var väl typ 2-3 år. Med en ny Model 3 säkert 5 år typ. Men allt beror ju på vad som händer på elbilsfronten. Men kostnaderna är ju typ samma för bägge bilarna. Frågan är väl dock om det skiljer sig på värdeminskningen efter 3 år.Feddan skrev:Stor fördel med 3:an: GARANTIN!
Jag beställde dock själv en model 3 idag. Funderade på beggad S men gillar inredningen i model 3 skarpt och förhoppningsvis kommer det en dragkrok till model 3.
Jag var i din sits, valde M3. Lycka till!
Köper du från teslas CPO program får du upp till fyra nya år på garantin.abagewitz skrev:Tanken med en begagnad Model S var väl typ 2-3 år. Med en ny Model 3 säkert 5 år typ. Men allt beror ju på vad som händer på elbilsfronten. Men kostnaderna är ju typ samma för bägge bilarna. Frågan är väl dock om det skiljer sig på värdeminskningen efter 3 år.Feddan skrev:Stor fördel med 3:an: GARANTIN!
Model Y LR.
Model S70D
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Så tänker jag iaffrippe skrev:Köper du från teslas CPO program får du upp till fyra nya år på garantin.abagewitz skrev:Tanken med en begagnad Model S var väl typ 2-3 år. Med en ny Model 3 säkert 5 år typ. Men allt beror ju på vad som händer på elbilsfronten. Men kostnaderna är ju typ samma för bägge bilarna. Frågan är väl dock om det skiljer sig på värdeminskningen efter 3 år.Feddan skrev:Stor fördel med 3:an: GARANTIN!

Senast redigerad av Bjelke, redigerad totalt 1 gånger.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Vad tror ni om värdet om typ 3 år då på begagnad Model S respektive ny Model 3? Vilken sjunker mest i värde?
abagewitz skrev:Vad tror ni om värdet om typ 3 år då på begagnad Model S respektive ny Model 3? Vilken sjunker mest i värde?
Även om Teslaägarna gärna vill tro att de har lite mer än 50% restvärde efter 3 år, så är det nog det man får räkna på. Så en Model 3 för 700.000 (640.000 efter Miljöbonus) landar in på 350.000 kr med rimligt antal mil på mätaren. Möjligen är detta i underkant, men om 3 år så kommer SR-modellen att finnas ute på marknaden till ett pris runt 430.000 kr (370.000 efter bonus). Så då kan det bli lite svårare att få bra betalt, även om du har AP i bilen. En Model S som idag är 3 år gammal, med 7000 mil på mätaren för runt 670.000 kr kan nog vara svårsåld om 3 år, då bilen är 6 år gammal och har kanske 14.000 mil på mätaren, för över 350.000 kr.
Så, gissningsvis så skulle jag säga att de tappar ungefär lika mycket. Tror inte en 2015 pre-facelift är jätteattraktiv 2021, eftersom det kommer att finnas många elbilar att välja på, som går lika långt, har liknande finesser och kostar samma eller mindre för en helt ny bil, med fulla garantier.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Model 3 såklart. Utbud och efterfrågan. Det kommer produceras betydligt fler Model 3 än det gjorts Model S.abagewitz skrev:Vad tror ni om värdet om typ 3 år då på begagnad Model S respektive ny Model 3? Vilken sjunker mest i värde?
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
Vill du ha senaste tekniken och lagom stor bil = Model 3
Utrymme, gratis SuC, taklucka, rattvärme = Model S CPO (dvs beg från Tesla)
Utrymme, gratis SuC, taklucka, rattvärme = Model S CPO (dvs beg från Tesla)
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
Största anledningen till S är som många säger nog lastutrymmet och möjligheten att lasta stora saker. Halvkombin har ju stora fördelar genom att man kan plocka bort hatthyllan och fälla ned. Då är det inte mycket som inte ryms.
Var inne på att byta vår S mot en 3, men blev lite tveksam...3:an har nog likvärdigt med bagage som vår förra Passat kombi, men nu när vi blivit vana med sjukt mycket lastutrymme, så vet jag inte om vi vill skala ned. Vi har dessutom en gammal RWD med jättefrunk.
Trodde att min sambo, som är av en mindre modell och som ville att vi skulle köpa en Mini istället för en Tesla, skulle gilla en mindre bil, men hon tyckte det verkade korkat att byta en stor bil mot en liten.
Men, men - vi får se hur hon känner när det väl går att provköra.
Vi har ju inga barnvagnar och bakåtvända stolar att baxa runt på längre, så en mindre bil borde räcka...
Var inne på att byta vår S mot en 3, men blev lite tveksam...3:an har nog likvärdigt med bagage som vår förra Passat kombi, men nu när vi blivit vana med sjukt mycket lastutrymme, så vet jag inte om vi vill skala ned. Vi har dessutom en gammal RWD med jättefrunk.
Trodde att min sambo, som är av en mindre modell och som ville att vi skulle köpa en Mini istället för en Tesla, skulle gilla en mindre bil, men hon tyckte det verkade korkat att byta en stor bil mot en liten.
Men, men - vi får se hur hon känner när det väl går att provköra.
Vi har ju inga barnvagnar och bakåtvända stolar att baxa runt på längre, så en mindre bil borde räcka...
Model S Standard Range Raven