Dessutom spekuleras det ju att Tesla V3 får minst 250kW laddning.
Och att kablarna till Tesla 3 medför 200-250kW laddning, vilket skulle medföra rejält mycket snabbare laddning för Tesla 3.
Idag laddar en Tesla 3 upp till 750kmh, kan det dubblas till 1500kmh med SuC V3?
Audi e-Tron kan ju laddas med 150kW.
Men enligt vissa uppgifter på forum har Audi kass inverter och elmotor, så de har inte bättre kmh laddning än Tesla X, trots att Tesla X laddar idag med 120kW.
Tror inte Audi e-tron kommer över 600kmh i laddhastighet.
Vad är det för forumingenjörer som har dissekerat Audis elmotor och inverter?
Skulle inte bli förvånad om det ändras framöver faktiskt. Med tiden kommer det inte krävas att det är mer eller mindre gratis att ladda hos superchargers och då blir det mer en belastning att de behöver bygga fler stolpar överallt för att folk laddar i onödan. Ute i Europa kan det i dagsläget vara billigare att ladda på SuC än att ladda hemma för många. Det kommer vi nog även se i Sverige för många som får laddboxar i sin förenings garage eller garage på stan där de vill få tillbaka investeringskostnaden på hyffsat kort sikt.
Jag tror helt enkelt de riktigt låga kostnaderna för snabbladdning i superchargernätverket vi haft hittills kommer behöva försvinna för att skala upp framöver.
Jag har sagt det förut och säger det igen.
Detta är anledningen till att Tesla håller lägre pris än aktörer som gör detta för att tjäna pengar.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Nu är jag inte helt med, är detta ionity priserna eller är de Audi priser?
3,5 är väl helt ok.. Tesla priset ser jag som en service från tesla, SuC är inte själv försörjande utan betalas delvis när du köper bilen till skillnad från ionity som är ett egen vinst drivande företag även om de råkar ägas av bla Audi.
Båda delarna....
Det listar Ionitys pris som alltså är 3,50:-/kWh i Sverige. Det listas också vad Audi tar betalt via sitt laddsamarbete i respektive land.
Detta är anledningen till att Tesla håller lägre pris än aktörer som gör detta för att tjäna pengar.
Jag kan lova dig att de inte ens går runt på dagens pris (dvs förutom driften och fortsatt utbyggnation även kan betala tillbaka investeringarna som gjorts i början + avkastning på dessa under en rimlig tid). Dvs lär de kunna höja priset rätt mycket utan att behöva säga att det blir en ”inkomstkälla” för Tesla under överskådlig framtid.
Detta är anledningen till att Tesla håller lägre pris än aktörer som gör detta för att tjäna pengar.
Jag kan lova dig att de inte ens går runt på dagens pris (dvs förutom driften och fortsatt utbyggnation även kan betala tillbaka investeringarna som gjorts i början + avkastning på dessa under en rimlig tid). Dvs lär de kunna höja priset rätt mycket utan att behöva säga att det blir en ”inkomstkälla” för Tesla under överskådlig framtid.
Ja, det är väl helt naturligt, men priset kommer alltid att vara lägre än på motsvarande stationer eftersom de drivs i vinstdrivande syfte.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Jag reviderar mitt tidigare påstående. Jag tycker Teslas 1,90:- är för billigt. Där kan folk välja att ladda suc istället för att sätta upp egen laddare och det är inte bra imo.
3,50:- är dock lite väl dyrt. Man vill ju trots allt att det ska vara signifikant billigare än en fossil på långresa.
Så... Optimalt tror jag vore någonstans runt 2,50:-. Men med det priset tror jag inte man når lönsamhet innan laddaren måste ersättas med en snabbare för att kunna konkurrera.
Det är väl lite dilemmat när man är ett bolag som VW vars enda syfte är att generera maximal avkastning för ägarna. Det blir inte poppis att göra saker enkom för att snabba på transformationen, något som Teslas aktieägare är medvetna om att de får ställa upp på vare sig de vill eller inte
Detta är anledningen till att Tesla håller lägre pris än aktörer som gör detta för att tjäna pengar.
Jag kan lova dig att de inte ens går runt på dagens pris (dvs förutom driften och fortsatt utbyggnation även kan betala tillbaka investeringarna som gjorts i början + avkastning på dessa under en rimlig tid). Dvs lär de kunna höja priset rätt mycket utan att behöva säga att det blir en ”inkomstkälla” för Tesla under överskådlig framtid.
Ja, det är väl helt naturligt, men priset kommer alltid att vara lägre än på motsvarande stationer eftersom de drivs i vinstdrivande syfte.
Nej så behöver det inte vara, inte om stationerna från säg Ionity ”säljer” fler kWh per krona på kostnadssidan. Det handlar helt om ”economies of scale” här där det blir billigare per såld kWh att driva ju högre utnyttjandegrad man på befintlig utrustning har så det är fullt möjligt att Teslas jämnviktspunkt kan ligga över jämnviktspunkten+vinst för Ionity. Sen om de kommer göra det eller inte blir frågan, jag tror de kommer vilja hålla sig under men inte nödvändigtvis så mycket under de gör idag.
Dessutom spekuleras det ju att Tesla V3 får minst 250kW laddning.
Och att kablarna till Tesla 3 medför 200-250kW laddning, vilket skulle medföra rejält mycket snabbare laddning för Tesla 3.
Idag laddar en Tesla 3 upp till 750kmh, kan det dubblas till 1500kmh med SuC V3?
Audi e-Tron kan ju laddas med 150kW.
Men enligt vissa uppgifter på forum har Audi kass inverter och elmotor, så de har inte bättre kmh laddning än Tesla X, trots att Tesla X laddar idag med 120kW.
Tror inte Audi e-tron kommer över 600kmh i laddhastighet.
Vad är det för forumingenjörer som har dissekerat Audis elmotor och inverter?
Tittar man på Tesla så har de överlägsen teknik.
Elmotor:
Tesla 3, pris 754 dollar, 46kg, 258hk
BMW i3, 841 dollar, 48kg, 170hk
GM Bolt, 836 dollar, 51kg, 205hk
"UBS also found that the Tesla Model 3 had been built with significantly less high-voltage wiring compared to the Chevy Bolt EV — 80% less wiring, to be exact. That’s largely a function of Tesla having learned from its previous vehicles and leveraging that expertise in designing the Model 3."
"Right off the bat, UBS noted just how advanced Tesla’s powertrain was, noting that its “military grade tech” allowed it to outperform the competition on cost, weight, and energy efficiency. Getting down to the nuts and bolts, Tesla’s system provides the best torque, power, and acceleration versus the competition, which is clear enough after driving the three vehicles."
Audis batteripack väger 700kg och har hög intern resistans, vilket ger hög värme vid laddning och uttag av el och behöver därför omfattande kylning.
"Batteri på 95 kWh
Bilens viktigaste komponent är inbyggt i golvet mellan hjulaxlarna och hela batterilådan väger 700 kilo jämt."
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Jag reviderar mitt tidigare påstående. Jag tycker Teslas 1,90:- är för billigt. Där kan folk välja att ladda suc istället för att sätta upp egen laddare och det är inte bra imo.
3,50:- är dock lite väl dyrt. Man vill ju trots allt att det ska vara signifikant billigare än en fossil på långresa.
Så... Optimalt tror jag vore någonstans runt 2,50:-. Men med det priset tror jag inte man når lönsamhet innan laddaren måste ersättas med en snabbare för att kunna konkurrera.
Det är väl lite dilemmat när man är ett bolag som VW vars enda syfte är att generera maximal avkastning för ägarna. Det blir inte poppis att göra saker enkom för att snabba på transformationen, något som Teslas aktieägare är medvetna om att de får ställa upp på vare sig de vill eller inte
Tesla pratar ju om att V3 kommer ha solceller och batterier.
Dessutom kommer Tesla Semi kunna laddas för
Musk said “we’re guaranteeing” a 7 cents per-kilowatt-hour price for electricity at the facilities
Vilket blir 60-70 öre per kWh.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Jag reviderar mitt tidigare påstående. Jag tycker Teslas 1,90:- är för billigt. Där kan folk välja att ladda suc istället för att sätta upp egen laddare och det är inte bra imo.
3,50:- är dock lite väl dyrt. Man vill ju trots allt att det ska vara signifikant billigare än en fossil på långresa.
Så... Optimalt tror jag vore någonstans runt 2,50:-. Men med det priset tror jag inte man når lönsamhet innan laddaren måste ersättas med en snabbare för att kunna konkurrera.
Det är väl lite dilemmat när man är ett bolag som VW vars enda syfte är att generera maximal avkastning för ägarna. Det blir inte poppis att göra saker enkom för att snabba på transformationen, något som Teslas aktieägare är medvetna om att de får ställa upp på vare sig de vill eller inte
Tesla pratar ju om att V3 kommer ha solceller och batterier.
Dessutom kommer Tesla Semi kunna laddas för
Musk said “we’re guaranteeing” a 7 cents per-kilowatt-hour price for electricity at the facilities
Vilket blir 60-70 öre per kWh.
Fast så enkelt är det ju inte. Han lär väl syfta på priset i USA. Sen tillkommer olika skatter och momssatser i olika länder.
Tesla pratar ju om att V3 kommer ha solceller och batterier.
Dessutom kommer Tesla Semi kunna laddas för
Musk said “we’re guaranteeing” a 7 cents per-kilowatt-hour price for electricity at the facilities
Vilket blir 60-70 öre per kWh.
Om Tesla kör med solceller och batteribackup vid Superchargers blir inte kostnaden för att sätta upp Superchargers billigare och i Sverige blir inte driftskostnaden billigare eftersom vi har billig och ( i allafall fram till nyligen) tillgänglig el i hela landet.
De där 60-70 öre per kWh gäller ju endast för själva elen, inte installation och drift/underhåll.
I dagsläget konkurrerar inte Tesla direkt med övriga laddnätverk. Ingen annan bil än Teslas kan ladda vid SuperChargers. När väl möjligheten för andra bilar att ladda vid Superchargers kommer så kommer med stor sannolikhet även priset på SuC höjas om inte biltillverkarna som vill kunna ladda vid stationerna pyntar in ett fast belopp per station.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Tesla pratar ju om att V3 kommer ha solceller och batterier.
Dessutom kommer Tesla Semi kunna laddas för
Musk said “we’re guaranteeing” a 7 cents per-kilowatt-hour price for electricity at the facilities
Vilket blir 60-70 öre per kWh.
Om Tesla kör med solceller och batteribackup vid Superchargers blir inte kostnaden för att sätta upp Superchargers billigare och i Sverige blir inte driftskostnaden billigare eftersom vi har billig och ( i allafall fram till nyligen) tillgänglig el i hela landet.
De där 60-70 öre per kWh gäller ju endast för själva elen, inte installation och drift/underhåll.
I dagsläget konkurrerar inte Tesla direkt med övriga laddnätverk. Ingen annan bil än Teslas kan ladda vid SuperChargers. När väl möjligheten för andra bilar att ladda vid Superchargers kommer så kommer med stor sannolikhet även priset på SuC höjas om inte biltillverkarna som vill kunna ladda vid stationerna pyntar in ett fast belopp per station.
Gissar att om Tesla folket betalar 1,90 per kWh så skulle övriga betala 3,50kr per kWh.
Alltså skulle det vara en stor fördel att köpa en Tesla.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Gissar att om Tesla folket betalar 1,90 per kWh så skulle övriga betala 3,50kr per kWh.
Alltså skulle det vara en stor fördel att köpa en Tesla.
Men om man inte är intresserad av att betala merkostnaden i inköp som en Tesla innebär så har man massor av pengar kvar att betala extra kostnader i laddning med.
Dessutom spekuleras det ju att Tesla V3 får minst 250kW laddning.
Och att kablarna till Tesla 3 medför 200-250kW laddning, vilket skulle medföra rejält mycket snabbare laddning för Tesla 3.
Idag laddar en Tesla 3 upp till 750kmh, kan det dubblas till 1500kmh med SuC V3?
Audi e-Tron kan ju laddas med 150kW.
Men enligt vissa uppgifter på forum har Audi kass inverter och elmotor, så de har inte bättre kmh laddning än Tesla X, trots att Tesla X laddar idag med 120kW.
Tror inte Audi e-tron kommer över 600kmh i laddhastighet.
Vad är det för forumingenjörer som har dissekerat Audis elmotor och inverter?
Tittar man på Tesla så har de överlägsen teknik.
Elmotor:
Tesla 3, pris 754 dollar, 46kg, 258hk
BMW i3, 841 dollar, 48kg, 170hk
GM Bolt, 836 dollar, 51kg, 205hk
"UBS also found that the Tesla Model 3 had been built with significantly less high-voltage wiring compared to the Chevy Bolt EV — 80% less wiring, to be exact. That’s largely a function of Tesla having learned from its previous vehicles and leveraging that expertise in designing the Model 3."
"Right off the bat, UBS noted just how advanced Tesla’s powertrain was, noting that its “military grade tech” allowed it to outperform the competition on cost, weight, and energy efficiency. Getting down to the nuts and bolts, Tesla’s system provides the best torque, power, and acceleration versus the competition, which is clear enough after driving the three vehicles."
Audis batteripack väger 700kg och har hög intern resistans, vilket ger hög värme vid laddning och uttag av el och behöver därför omfattande kylning.
"Batteri på 95 kWh
Bilens viktigaste komponent är inbyggt i golvet mellan hjulaxlarna och hela batterilådan väger 700 kilo jämt."
Blir ju rätt mkt off-topic nu men vad har Bolt och i3 med e-tron att göra? Ser fortfarande ingen info om att Audis elmotorer och invertrar skulle vara "kassa". När det gäller batterikostnader så har ju Audi tidigare gått ut med att de köper celler/moduler för ~€100/kWh till e-tron. Panasonic och LGC är båda toppspelare på den internationella batterimarknaden.
Gissar att om Tesla folket betalar 1,90 per kWh så skulle övriga betala 3,50kr per kWh.
Alltså skulle det vara en stor fördel att köpa en Tesla.
Men om man inte är intresserad av att betala merkostnaden i inköp som en Tesla innebär så har man massor av pengar kvar att betala extra kostnader i laddning med.
Jag tycker inte att Tesla är dyra bilar i sitt segment.
Men visst finns det billigare bilar än Tesla, men då är dom kanske inte lika snabba, snygga och har lika lång räckvidd.
Vet att du köpt en KIA e-Niro, provkörde den i fredags.
Det är en mycket bra bil som passar många.
När Tesla 3 med minsta batteriet kommer så skulle jag alla dagar i veckan välja Tesla 3.
Blir ju rätt mkt off-topic nu men vad har Bolt och i3 med e-tron att göra? Ser fortfarande ingen info om att Audis elmotorer och invertrar skulle vara "kassa". När det gäller batterikostnader så har ju Audi tidigare gått ut med att de köper celler/moduler för ~€100/kWh till e-tron. Panasonic och LGC är båda toppspelare på den internationella batterimarknaden.
Ingenting, men allt där Tesla utmärker sig måste framhävas att den är allra superbästabilennågonsin.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Gissar att om Tesla folket betalar 1,90 per kWh så skulle övriga betala 3,50kr per kWh.
Alltså skulle det vara en stor fördel att köpa en Tesla.
Men om man inte är intresserad av att betala merkostnaden i inköp som en Tesla innebär så har man massor av pengar kvar att betala extra kostnader i laddning med.
Jag tycker inte att Tesla är dyra bilar i sitt segment.
Men visst finns det billigare bilar än Tesla, men då är dom kanske inte lika snabba, snygga och har lika lång räckvidd.
Vet att du köpt en KIA e-Niro, provkörde den i fredags.
Det är en mycket bra bil som passar många.
När Tesla 3 med minsta batteriet kommer så skulle jag alla dagar i veckan välja Tesla 3.
Fast du får ju betydligt mer för pengarna om du köper en Soul. T.ex. uppvärmd ratt Du får en fullspecad soul för 35500 USD, men bara en basmodell med standardklädsel/interiör/ljud och med konstantfarthållare om du köper en Model 3..
Frågan är ju vara ny soul hamnar i pris.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Gissar att om Tesla folket betalar 1,90 per kWh så skulle övriga betala 3,50kr per kWh.
Alltså skulle det vara en stor fördel att köpa en Tesla.
Men om man inte är intresserad av att betala merkostnaden i inköp som en Tesla innebär så har man massor av pengar kvar att betala extra kostnader i laddning med.
Jag tycker inte att Tesla är dyra bilar i sitt segment.
Men visst finns det billigare bilar än Tesla, men då är dom kanske inte lika snabba, snygga och har lika lång räckvidd.
Vet att du köpt en KIA e-Niro, provkörde den i fredags.
Det är en mycket bra bil som passar många.
När Tesla 3 med minsta batteriet kommer så skulle jag alla dagar i veckan välja Tesla 3.
Fast du får ju betydligt mer för pengarna om du köper en Soul. T.ex. uppvärmd ratt Du får en fullspecad soul för 35500 USD, men bara en basmodell med standardklädsel/interiör/ljud och med konstantfarthållare om du köper en Model 3..
Frågan är ju vara ny soul hamnar i pris.
Mer för pengarna är ytterst subjektivt... Personligen tycker jag en bastrea ger väldigt, väldigt mycket mer för pengarna. Men det beror ju på en massa individuella åsikter vad man föredrar.
Gissar att om Tesla folket betalar 1,90 per kWh så skulle övriga betala 3,50kr per kWh.
Alltså skulle det vara en stor fördel att köpa en Tesla.
Men om man inte är intresserad av att betala merkostnaden i inköp som en Tesla innebär så har man massor av pengar kvar att betala extra kostnader i laddning med.
Jag tycker inte att Tesla är dyra bilar i sitt segment.
Men visst finns det billigare bilar än Tesla, men då är dom kanske inte lika snabba, snygga och har lika lång räckvidd.
Vet att du köpt en KIA e-Niro, provkörde den i fredags.
Det är en mycket bra bil som passar många.
När Tesla 3 med minsta batteriet kommer så skulle jag alla dagar i veckan välja Tesla 3.
Fast du får ju betydligt mer för pengarna om du köper en Soul. T.ex. uppvärmd ratt Du får en fullspecad soul för 35500 USD, men bara en basmodell med standardklädsel/interiör/ljud och med konstantfarthållare om du köper en Model 3..
Frågan är ju vara ny soul hamnar i pris.
Mer för pengarna är ytterst subjektivt... Personligen tycker jag en bastrea ger väldigt, väldigt mycket mer för pengarna. Men det beror ju på en massa individuella åsikter vad man föredrar.
Nej, alltså rent på pappret så får man mer. Det är inte subjektivt. Du får mer utrustning för pengarna. Vad är det man får mer med en TM3?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
En Tesla 3 är snyggare, snabbare, har en bra app tex.
11kW 3-fas laddning.
120kW sanbbladdning.
Grymt bra GPS.
Bra snabbladdningsnätverk till ett bra pris.
På jobbet kan man ställa in att den ska dra tex 9A, som den dessutom minns.
4G OTA.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Ja, det beror ju på vad man värdesätter. Jag värderar Teslas häftiga prestanda till 0:-. Det e-Niron ebjuder (0-100 på 7,5 s och 170 km/h) är mer än vad jag behöver. Jag värderar dedikerade reglage högre än en stor mittskärm med funktionerna där istället. Det mesta som finns i Teslas premiumpaket finns antingen som standard eller i plus-paketet i e-Niron och dessutom får man rattvärme vilket inte finns i 3:an. Dessutom måste man betala för AP för att få vissa funktioner som man får i e-Nirons pluspaket.
Alltså: För att få det jag värderar mest så måste jag lägga på minst 100000 på grundpriset på 3:an och då blir den några tiotusental kronor dyrare än en fullmatad e-Niro. De pengarna kan jag då använda till att betala lite dyrare laddning de gånger jag behöver det och jag kommer aldrig att komma upp i samma TCO.
Nej, alltså rent på pappret så får man mer. Det är inte subjektivt. Du får mer utrustning för pengarna. Vad är det man får mer med en TM3?
Inte subjektivt? Wow igen. En bil är inte dess utrustning, men även om så vore så skiljer de sig åt på massor av områden. Om man nu väljer en bil enbart efter utrustningen (vilket i sig verkar otroligt konstigt) så kan det fortfarande vara så att du värderar tex Teslans skärm eller möjlighet till AP långt högre än allt annat.
För mig är det dock främst bilen i sig som är något helt annat... Utöver det så har det för mig ett stort värde att köra en bil från den tillverkare som möjliggjort/påskyndat transformationen istället för att köra en från en av alla gamla fossiltillverkare (även om Hyundai/Kia def tillhör det bättre skiktet bland dessa imo).
Nej, alltså rent på pappret så får man mer. Det är inte subjektivt. Du får mer utrustning för pengarna. Vad är det man får mer med en TM3?
Inte subjektivt? Wow igen. En bil är inte dess utrustning, men även om så vore så skiljer de sig åt på massor av områden. Om man nu väljer en bil enbart efter utrustningen (vilket i sig verkar otroligt konstigt) så kan det fortfarande vara så att du värderar tex Teslans skärm eller möjlighet till AP långt högre än allt annat.
För mig är det dock främst bilen i sig som är något helt annat... Utöver det så har det för mig ett stort värde att köra en bil från den tillverkare som möjliggjort/påskyndat transformationen istället för att köra en från en av alla gamla fossiltillverkare (även om Hyundai/Kia def tillhör det bättre skiktet bland dessa imo).
Kan vi lägga ner det här i den här tråden? Totalt off-topic om en plastig bil från Korea som har egen tråd i forumet.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp