Den här tråden är ju tyvärr ett bevis på att det börjar spåra ur lite på den här sidan. De första 8-10 svaren vimlar med felaktiga killgissningar eller halvrätta svar. Varför svarar man när man faktiskt inte vet? Jag vet, jag gör mig själv skyldig till det, och lovar att försöka bättra mig.
Men här kommer i alla fall en sammanfattning av de fakta som finns på bordet idag. Det kan så klart visa sig annorlunda när leveranserna börjar om någon månad.
Tesla Model 3 (och för den delen även S&X) levereras med följande laddkablar
- Enfas UMC för laddning från enfasuttag (vanlig stickpropp) eller blå, enfas campinguttag
Typ2 till typ2 kabel ("den blåa") på 7 meter för användning i t ex publika Typ2-uttag
Model 3 kan vidare direkt laddas i publika snabbladdare med CCS-uttag.
Så som skrivits på några ställen, någon kabel behöver inte införskaffas, men för enkelhetens skull hade jag nog gjort som Bullen föreslår och skaffat en smidigare typ2-kabel att ha med på resor, eftersom den medföljande kabeln verkar hitta en permanent plats i TS garage. Men vänta tills bilen är på plast och se hur det känns. Vi har alla någon onödig kabel i bagaget som vi trodde oss behöva, men aldrig använt...